3D printer advies voor circa 3000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04 12:38
Ik heb een aankoopvraag voor op mijn werk, een middelbare school in Groningen, waar ik zelf niet goed uit kom.

8 Jaar geleden begon ik daar met drie 3D printers op een rij:
Een Ultimaker 2+ fdm CoreXY printer
Een Formlabs Form 2 resin laser printer
Een Ultimaker 3 fdm Core XY printer

Van die resin printer heb ik na iets meer dan een jaar afscheid genomen omdat daar we daar allerlei ruimte vretend aanvullend materiaal voor nodig hadden, er daarnaast zorgen waren over veiligheid en hij al snel stuk bleek te kunnen gaan. We hebben er niet veel plezier van gehad.

De Ultimaker 3 heeft een keer kuren gekregen en is voor een 800 euro kostende reparatie twee keer opgestuurd naar een bedrijf dat Makerpoint heet. Hij doet het nu om en om goed of niet. Dat wil zeggen: als hij het niet doet, geeft hij telkens een ander soort foutmelding, zet ik hem uit en weer aan en daarna doet hij het ineens wel goed.

Gezien ik voor 800 euro makkelijk een andere 3D printer van bijvoorbeeld Bambu Lab had kunnen kopen vraag je je misschien af waarom ik dat niet gedaan heb. Dat is heel simpel: dat was puur een kwestie van gemak. Voor de Ultimaker 2+ en de Ultimaker 3 kan ik leerlingen bijna exact dezelfde stappen laten doorlopen in Cura.

Die Ultimaker 2+ heeft altijd perfect gewerkt en doet dat nu nog steeds.

Ze hebben alleen allebei als nadeel dat ze nogal traag zijn en laag in aantal.

Ik zou het liefst snellere en grotere aantallen 3D printers willen, maar ik heb op dit moment hooguit ruimte voor vier van die dingen naast elkaar.

Ik ben verschillende setups voor een nieuwe kleine 3D printer farm aan het overwegen.
Ik moet me wel houden aan een maximaal budget van zo'n 3000 euro:
4x Creality Ender 3 V3 SE of KE (of meer, maar dan moet er eerst e.e.a. verbouwd gaan worden).
3x of 4X Bambu Lab P2S.
1x Bambu Lab P2S en daarnaast 2x of 3x Prusa MK4S.

Ik heb ervaring opgedaan met alle drie bovenstaande merken.

Van een printer farm die uitsluitend uit Creality Ender 3 printers bestaat weet ik dat ik daar meer onderhoudswerk aan ga hebben dan aan een stel Prusa MK printers. Dat weet ik omdat ik daar al eens voor gewaarschuwd ben door iemand die ook in het onderwijs werkt en daar al een printer farm van had. Hij had zulke slechte ervaringen met de Ender 3 dat hij dat nooit meer wil. Dus wat dat betreft lijkt Creality mij een kwestie van goedkoop = duurkoop.

Toch twijfel ik over Creality om de volgende redenen:
1. Ik heb thuis jaren lang een Ender 3 V2 heb gehad en ik kon daar wel redelijk mee uit de voeten.
2. De Ender 3 SE en KE zijn qua specificaties en gemak een enorme vooruitgang ten opzichte van de V2.
3. 99% van onze leerlingen produceert nu niet bepaald hoogwaardige 3D printjes.

Met Prusa heb ik ervaring opgedaan bij De Jonge Onderzoekers in Groningen.
In Forum van Groningen zie ik eveneens en alleen maar Prusa printers staan.
Ik weet dat het kennisniveau van die mensen van Forum behoorlijk hoog is.

De Jonge Onderzoekers hebben drie identieke Prusa MK4 printers zonder MMU.
Prusa blijkt daar in de praktijk behoorlijk betrouwbaar, hoewel een van die drie printers toch een beetje een "zorgenkindje" blijkt te zijn. Hij moet in elk geval regelmatig opnieuw handmatig gekalibreerd worden en wat mij ook opvalt is dat de beheerders daar hem hebben ingesteld op veel meer punten voor automatic bed leveling dan hun andere twee printers.

Wat ik een groot voordeel vind van de Prusa MK voor de langere termijn en qua gemak is dat ik er een USB stick in kan steken om ze van data te voorzien. Dat doen ze bij De Jonge Onderzoekers ook.

Dan de Bambu Lab P2S. Daarvan heeft een collega van mij er sinds kort eentje bij ons op school in een achteraf hoekje (waar leerlingen er niet bij komen) neer gezet. Leuk ding, maar deze eigenschappen zitten me niet lekker:
1. De afhankelijkheid van de cloud, al weet ik dat dat ding functioneel gezien gedeeltelijk zonder cloud kan.
2. Ik heb geen gleufje voor een insteekkkaartje kunnen ontdekken (die had de P1S geloof ik nog wel).
3. Bambu Lab is een Chinees merk, net als Creality. Die afhankelijkheid van China zint me niet zo. Ik steun eigenlijk veel liever het duurdere Europese Prusa. Maar goed, dat is iets waar onze schooldirectie mogelijk geen boodschap aan heeft.

Ik ben dus heel wat aan het wikken en wegen voor een op zich vrij simpele setup waar we als school weer jaren plezier van gaan hebben, maar die ik ook in ethisch/politiek en onderhoudstechnisch opzicht goed kan verantwoorden.

Wat zou jij in zo'n situatie als de mijne doen voor die 3000 euro en waarom zou je dat dan doen?

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

Alle reacties

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Ik heb zelf net 6 Prusa Core One's aangeschaft voor mijn Technieklokaal op een middelbare school. Topdingen! Binnen 10 min na installeren rolde de eerste testprintjes eruit.

Zat met dezelfde gedachte mbt Creality en Bambu. Heb Prusa er doorheen geduwd bij de directie, incl extended warranty. Heb je er wel maar 3 voor +-3k, dat is een groot nadeel.....

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:39

MsG

Forumzwerver

De snapmaker u1 nog iets? Die heeft met multicolor veel minder waste.

Kom anders ook eens naar Lagenland, daar zitten ook wel mensen met ervaring. (https://lagenland.nl/ in de Maakplek in Groningen).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet wat in deze situatie het makkelijkste/beste werkt om je ontwerp op de printer te krijgen? Hoe gaat dat nu en hoe zou je dat willen?
Met de Prusa's heb je inderdaad geen gezeik, en als je je ontwerpje op een stick zet, steek je die er in, druk je op start en kun je vervolgens vertrekken. Maar ik weet niet of het wenselijk is als mensen met USB stickjes rondlopen en dergelijke. Of dat er bijvoorbeeld een (standalone) computer naast staat die de printers gaat bedienen. Dan kun je daar op slicen (en ontwerpen?) en via wifi het ontwerp versturen naar de desbetreffende printer.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:10
@Uruk-Hai

In je verhaal mis ik eigenlijk nog 1 ding, namelijk wat wil je met de printers kunnen doen in relatie tot je onderwijs?
Pak bijv. een Bambu A1(mini). Erg leuke en goede printer waar een gemiddelde leerling prima op kan leren. 3d printen wordt pas nuttig als je eerst in een 3d-programma zelf iets hebt ontworpen, dus daar zou ik de focus neerleggen.
Een A1 mini kost iets minder dan 200 euro, dus je zou daar prima een stuk of 10 van kunnen kopen.
Daarnaast koop je een grotere, geavanceerdere printer. De oude P1S kost maar 380 euro en werkt nog met een sd-kaartje. Of voor 500 de P2S. Hier kan je met o.a. ABS printen voor technische printjes.

Prusa is ook zeker erg goed, maar ook duur. De prusa mini is 500 euro en vergelijkbaar met de A1 die meer dan de helft goedkoper is.

En qua veiligheid, er zijn genoeg manier om een Bambu offline te laten werken of bijv. op een apart netwerk. Sowieso werkt de slicer zonder account en offline.

• Uruk-Hai
_ferry_ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:29:
Maar ik weet niet of het wenselijk is als mensen met USB stickjes rondlopen en dergelijke.
Wij gebruiken al 8 jaar de Ultimaker 3 met een USB stick die in al die 8 jaar nooit zoek is geraakt en het nog steeds goed doet, dus dat is geen issue bij ons.

De Ultimaker 2+ gebruikt een SD-kaartje. Dat is nu nog te doen omdat onze huidige pc's en laptops allemaal van een SD-kaart reader voorzien zijn, maar die zijn allemaal ook alweer 8 jaar oud zijn en gaan nog hooguit 2 jaar mee. Daarna komen er pc's en laptops met hooguit USB-A en USB-C poorten.

Inkoop wordt bij ons bovenschools geregeld door een overkoepelende stichting die in bulk inkoopt, meestal voor gewone lessen en dus niet speciaal voor de technieklokalen zoals die van mij. Vandaar dat ik de op de nieuwe hardware geen SD-kaartlezers meer verwacht. Ik durf er in elk geval niet op te hopen.

Wat je opmerking over de aansturing vanaf een computer betreft: op de plek waar de 3D printers staan, staat al een pc, maar die heeft te weinig usb poorten voor de lasersnijder + de sublimatie printer + vier 3D printers.

Daarnaast: als ik alles vanaf die ene pc ga doen, dan wordt dat heel erg een single point of failure.
Ik heb eerder in mijn leven geleerd dat ik dat echt niet moet willen.

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 14-03-2026 15:30 ]

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

• chrisborst
@Uruk-Hai

Is toch makkelijk op te lossen?

Simpel usb reader voor sd-cards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij_40b8hyULXiblu9lYv5eINGzQ=/i/2003458014.jpeg

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Bij prusa kun je een kleine korting krijgen op de printers als je een school bent.
Ook lijkt het erop dat ze nu een mini+ met behuizing verkopen voor €509 ???

Mijn voorkeur zou dat wel hebben, ze zijn niet afhankelijk van internet en ze werken tot ze op zijn. Bij alternatieven is het support netwerk een stuk kleiner, of je bent afhankelijk van internet, accounts of de nukken van een bedrijf wat zomaar de spelregels kan veranderen.
Bovendien, mocht er iets stuk gaan aan een prusa dat zou een handige leerling dat nog wel kunnen fixen voor je. Het enige wat niet kan is multi filament.

eg: de x1c op het werk verplicht sinds kort een account om te printen via netwerk, als je dat niet wil moet je met de micro-sd kaart werken, en het is in alle stappen merkbaar dat dit niet de gewenste workflow is.

Vergeet niet dat je wat budget moet vrij houden voor wat extra print sheets, deze slijten.

• Uruk-Hai
chrisborst schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:31:
@Uruk-Hai
In je verhaal mis ik eigenlijk nog 1 ding, namelijk wat wil je met de printers kunnen doen in relatie tot je onderwijs?
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik ga een poging wagen:

Ik begin met een leuk weetje uit de tijd dat ik nog op de school werkte als ICT'er:

Ik heb bij wijze van test eens alle computers voorzien en laten voorzien van Windows 8/8.1 met de Metro interface. De docenten kregen daar direct de pest in, dus die hebben we al snel voorzien van Windows 8 met aangepast klassiek startmenu en desktop d.m.v. een gratis startmenu app waarvan ik de naam vergeten ben.

Maar onze leerlingen?
Die bleken alle 900 ofzo allemaal prima met Metro overweg te kunnen, ook al werd Windows 8 vanwege Metro door de rest van de wereld verguisd!
We hebben hen vervolgens jarenlang met Windows 8 laten werken.
Onze jaarlijkse nieuwe bruggers klaagden er ook niet over.

Dus tja, wat de adoptie van nieuwe technologie betreft is onze school met ons slag leerlingen nogal een buitenbeentje, in positieve zin.

Ik kan onze leerlingen op in principe elk merk en elk type 3D printer trakteren, maar het is volgens mij wel belangrijk dat ze er universeel mee kunnen werken, net als met de leerling pc's van destijds met Windows 8, want die hadden allemaal Windows 8. We hadden dus niet gemengd Windows 7 en 8 op leerling pc's. Ik denk dat het daarom, didactisch gezien, zo goed bij hen werkte.

Wat Bambu Lab betreft: de meeste van onze leerlingen die thuis een 3D printer hebben, hebben er eentje van Bambu Lab. Dat vind ik, gezien de inmiddels beroemde prijs/kwaliteit verhouding van Bambu Lab printers, niet raar.

Het lijkt dan voor de hand liggend om op school dan ook maar universeel voor Bambu Lab te gaan, want dan is het voor een hoop leerlingen thuis en op school universeel. Wat ze thuis geleerd hebben kunnen ze op school toepassen en andersom.

Maar aan de andere kant: als we allemaal voor het voordeligste en meest gebruikte merk gaan, geven we dan didactisch gezien wel 100% dekkend het goede voorbeeld?

Dat vind ik wel een dingetje. Het gaat bij didactiek namelijk niet alleen om techniek... er is voor een school sprake van een groter plaatje, namelijk die van rolmodel.

Europeanen roepen nu om het hardst dat Europa op eigen benen moet staan. Daarin moeten wij Europeanen allemaal een rolmodel voor elkaar zijn. Steeds meer bezorgde Europeanen willen in Europa, internationaal gezien allemaal zoveel mogelijk van niet-Europese tech af. Amerikaans of Chinees, we moeten het gewoon niet meer willen. Dat is nu de trend in Europa.

Aan die trend doe ik niet mee als ik 4x Bambu Lab, Creality of een ander voordelig Chinees merk printers ga bestellen.

In een ander topic rep ik dan wel weer over een Chinese xTool lasersnijder, maar dat doe ik alleen maar omdat het prijsverschil tussen onze huidige Europese lasersnijder en een lasersnijder uit China verhoudingsgewijs veel groter is dan het prijsverschil tussen een Europese 3D printer zoals een Prusa en een Chinese 3D printer.

Wat ik ook aanschaf: ik wil collega's, leerlingen en ouders een helder en vooral kloppend verhaal kunnen vertellen over de motivatie achter de aanschaf. Er mag niets aan dat verhaal "rammelen", vind ik. Het mag geen verhaal zijn waarin feiten verward worden met meningen.

Het moet een puur feitelijk verhaal zijn, want anders ben ik geen goede onderwijsmedewerker.

Als ik zuiver naar het Europa First verhaal kijk wordt het heel simpel: alle hardware uit Europa halen.
Dan heb ik op specifiek dat punt een volledig kloppend bedoeld verhaaltje.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ten eerste even een kleine correctie:
De Ultimaker printers gebruiken als kinematische opstelling een CroXY systeem, ofwel een systeem waar elke as zijn eigen invoer heeft. CoreXY is een samengesteld systeem waarbij de invoer van een as door meerdere motoren tegelijk wordt bewerkstelligd. Dat is belangrijk omdat de manier waarop dat gekalibreerd moet worden anders is. Het zijn wel, net als CoreXY-printers, printers met een frame in een kubusvorm.

Ik dat het van belang is om te kijken naar wat er belangrijk is in een printer. Jouw verhaal maakt dat niet heel expliciet duidelijk, dus ik maak een eigen interpretatie van de prioriteiten:
  • Kosten
  • Snelheid van de printer
  • Omvang van het printvolume
  • Veiligheid van de printer
Er zijn mij nog een aantal dingen onduidelijk:
1. Is die €3000 ex. BTW, of incl. BTW?
2. Zijn totale kosten van eigendom (TCO) een factor van belang?
Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de volgende zaken:
A. Hoe is het onderhoudsbudget gestructureerd?
B. Hoe worden de kosten van consumeerbare zaken gerekend?
C. Is er een onderhoudsschema, of worden printers pas onderhouden als ze stuk gaan?
D. Wordt er alleen gewerkt met officiële onderdelen, of ook met functionele analogen?

In het algemeen zijn de Cartesische printers, dus de "bed slingers" à la Prusa i3 en varianten (ix staat voor iteratie x en MK staat voor mark, wat nogal verwarrend is als ze in één naam worden gebruikt) en klonen daarvan zoals de Creality Ender 3's enerzijds en de CroXY machines anderzijds niet heel snel, hoewel CroXY nog wel enigszins snel kan worden gemaakt als de onderdelen stijf genoeg zijn. Je wil daar dus van wegblijven. Delta's zijn erg lastig te kalibreren, dus die wil je ook niet. Dan blijft dus de CoreXY als meest logische optie over. Deze opstelling werkt goed voor kleine printers, d.w.z. printers met een bouwvolume van < (30 cm)³, en in mindere mate voor middelgrote printers met een bouwvolume van (30 cm)³ ≤ (60 cm)³. Voor grotere printers is CoreXY ongeschikt, omdat de lengte van de aandrijfriemen dan voor te veel vervormingen in de print zal zorgen.

Als het gaat om veiligheid, dan is het wellicht ook goed om te overwegen dat een printer die in een open ruimte staat wel een aardige hoeveelheid PM2.5 fijnstof produceert en dat bij het opwarmen er ook een aardige hoeveelheid vluchtige organische stoffen vrijkomt, hoewel dat wel van het gebruikte filament afhangt. Dit kan voor een aanzienlijk deel worden afgevangen door de print in een gesloten omgeving te zetten en de lucht te filtreren. Dat kan bij een bed slinger door er een kast omheen te bouwen. Kubusvormige printers hebben het voordeel dat hun vorm zich goed leent voor het afsluiten van het printvolume. De meeste relatief recente CoreXY printers, zo als de Prusa Core ONE en de BL P2S hebben een afgesloten bouwvolume en, al dan niet optioneel, de mogelijkheid om de lucht te filtreren.

Als het gaat om snelheid, dan zal een bed slinger door de bewegende massa van het bed altijd relatief langzaam zijn ten opzichte van een CoreXY. Gemiddeld print een CoreXY circa anderhalf à twee keer sneller dan een bed sliger. Echter is parallellisatie ook een factor. Als jij voor €300 twee à drie keer meer goede bed slingers kan kopen en daar dan prints op doet kan dat wellicht effectief een hogere doorvoersnelheid opleveren. Daar staat dan wel een effectief iets hogere elektriciteitsrekening tegenover. (TCO overweging)

Als het gaat om de opties, dan zijn er eigenlijk de volgende keuzes:
1. Partijen zoals Creality en andere DIY opties waar jij en alleen jij de ondersteuningsafdeling bent, maar die wel redelijk te onderhouden zijn met de juiste kennis.
2. Wegwerprinters die het goed doen tot ze het niet meer doen. Bambu Lab is de printer die het goed doet, maar hier vallen ook andere printers onder zoals de FlashForge 5X.
3. Partijen zoals Prusa en LulzBot. De fabrikanten die een ondersteuningsafdeling hebben en op minder professionele gebruiksomgevingen zijn gericht.
4. De partijen die zich op professionele/zakelijke markt richten, zoals Ultimaker, Raise 3D enz.

Het is duidelijk dat de vierde optie afvalt. De printers van makers uit de derde categorie gaan je wel meer kosten, maar zal ook makkelijker onderhouden kunnen worden. Dit drukt de TCO over de langere duur. Bij de wegwerpprinters is onderhoud zeer omslachtig of zelfs onmogelijk, maar de aanschafprijs maakt ze zeer aantrekkelijk. Tenzij je er een dag aan wil sleutelen om de lagers te vervangen kan je BL printers na een paar jaar naar de milieustraat brengen. De TCO is door de korte levensduur en het hoge onderhoud dus onaantrekkelijk hoog. Een Prusa is in een paar uur gereviseerd. De aanschaf is dus relatief hoog, maar de TCO is over een levensduur van een jaar of 5 wat lager dan het kopen van de twee BL P2S'en die je in dezelfde tijd zou verslijten.

Als het om netwerkveiligheid gaat dan zijn er voor zowel BL als Prusa verschillende mogelijkheden. De BL kan in LAN-modus worden geplaatst, waarmee je op een lokaal netwerk nog steeds op afstand je prints kan sturen. Er is ook een optie voor een USB-geheugenkaart.
De moderne Prusa's hebben verschillende niveaus van op afstand aansturen. Je kan alle netwerkverbindingen vermijden door de wifi er uit te trekken en er geen ethernetkabel op aan te sluiten. Zolang de leerlingen dan zelf geen kabel meenemen zit je goed. Je kan er ook voor kiezen om alleen lokaal te printen met PrusaLink. Ten slotte is het mogelijk om online te printen met PrusaConnect.

Qua SD-kaartjes, dan kan je inderdaad een lezer kopen.

Als het gaat om de software, dan is het van belang dat deze gewoon de juiste g-code uitspuugt. Dat kan dus ook met Orca Slicer en hoeft niet per se met Cura, hoewel dat natuurlijk nog steeds een optie blijft voor alles behalve de BL-printers.

Maar goed. Als TCO geen factor is, of als die kant van het verhaal niet concreet gemaakt kan worden, dan kan het allemaal anders uitpakken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Uruk-Hai
chrisborst schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:51:
@Uruk-Hai

Is toch makkelijk op te lossen?

Simpel usb reader voor sd-cards.

[Afbeelding]
Het lijkt allemaal niet veel uit te maken, maar onze leerlingen zijn niet alleen slim, maar ook behoorlijk ongeduldig, vaak te makkelijk en soms behoorlijk onhandig.

Je moest eens weten wat ze allemaal op school laten slingeren. Aan het einde van elk schooljaar kunnen we daar een compleet lokaal mee vullen. Daar zit echt van alles bij: jassen, sportschoenen, handschoenen, sjaals, oorbellen, kettinkjes, enzovoort.

Alle hardware moet zoveel mogelijk KISS zijn: Keep It Simple Stupid.

Een USB stick en een SD-kaart zijn meer KISS dan zo'n adaptertje met micro-sd kaartje dat zo klein is dat het makkelijk zoek kan raken. Eenmaal zoek geraakt moet ik het makkelijk en snel terug kunnen vinden. En anders moet ik het makkelijk kunnen vervangen.

Vervangen gaat het makkelijkst met usb sticks, want ik heb daar ook een hele zooi van voor klassikaal gebruik, voor gast-leerlingen die geen Onedrive account hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 14-03-2026 15:45 ]

• Uruk-Hai
MsG schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:19:
De snapmaker u1 nog iets? Die heeft met multicolor veel minder waste.

Kom anders ook eens naar Lagenland, daar zitten ook wel mensen met ervaring. (https://lagenland.nl/ in de Maakplek in Groningen).
Bedankt voor deze tip! Lagenland ga ik zeker een bezoek brengen!

Ik ben er volgens mij al eens geweest, maar dat is alweer jaren geleden.

• chrisborst
Uruk-Hai schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:24:
[...]

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik ga een poging wagen:

Ik begin met een leuk weetje uit de tijd dat ik nog op de school werkte als ICT'er:

Ik heb bij wijze van test eens alle computers voorzien en laten voorzien van Windows 8/8.1 met de Metro interface. De docenten kregen daar direct de pest in, dus die hebben we al snel voorzien van Windows 8 met aangepast klassiek startmenu en desktop d.m.v. een gratis startmenu app waarvan ik de naam vergeten ben.

Maar onze leerlingen?
Die bleken alle 900 ofzo allemaal prima met Metro overweg te kunnen, ook al werd Windows 8 vanwege Metro door de rest van de wereld verguisd!
We hebben hen vervolgens jarenlang met Windows 8 laten werken.
Onze jaarlijkse nieuwe bruggers klaagden er ook niet over.

Dus tja, wat de adoptie van nieuwe technologie betreft is onze school met ons slag leerlingen nogal een buitenbeentje, in positieve zin.

Ik kan onze leerlingen op in principe elk merk en elk type 3D printer trakteren, maar het is volgens mij wel belangrijk dat ze er universeel mee kunnen werken, net als met de leerling pc's van destijds met Windows 8, want die hadden allemaal Windows 8. We hadden dus niet gemengd Windows 7 en 8 op leerling pc's. Ik denk dat het daarom, didactisch gezien, zo goed bij hen werkte.

Wat Bambu Lab betreft: de meeste van onze leerlingen die thuis een 3D printer hebben, hebben er eentje van Bambu Lab. Dat vind ik, gezien de inmiddels beroemde prijs/kwaliteit verhouding van Bambu Lab printers, niet raar.

Het lijkt dan voor de hand liggend om op school dan ook maar universeel voor Bambu Lab te gaan, want dan is het voor een hoop leerlingen thuis en op school universeel. Wat ze thuis geleerd hebben kunnen ze op school toepassen en andersom.

Maar aan de andere kant: als we allemaal voor het voordeligste en meest gebruikte merk gaan, geven we dan didactisch gezien wel 100% dekkend het goede voorbeeld?

Dat vind ik wel een dingetje. Het gaat bij didactiek namelijk niet alleen om techniek... er is voor een school sprake van een groter plaatje, namelijk die van rolmodel.

Europeanen roepen nu om het hardst dat Europa op eigen benen moet staan. Daarin moeten wij Europeanen allemaal een rolmodel voor elkaar zijn. Steeds meer bezorgde Europeanen willen in Europa, internationaal gezien allemaal zoveel mogelijk van niet-Europese tech af. Amerikaans of Chinees, we moeten het gewoon niet meer willen. Dat is nu de trend in Europa.

Aan die trend doe ik niet mee als ik 4x Bambu Lab, Creality of een ander voordelig Chinees merk printers ga bestellen.

In een ander topic rep ik dan wel weer over een Chinese xTool lasersnijder, maar dat doe ik alleen maar omdat het prijsverschil tussen onze huidige Europese lasersnijder en een lasersnijder uit China verhoudingsgewijs veel groter is dan het prijsverschil tussen een Europese 3D printer zoals een Prusa en een Chinese 3D printer.

Wat ik ook aanschaf: ik wil collega's, leerlingen en ouders een helder en vooral kloppend verhaal kunnen vertellen over de motivatie achter de aanschaf. Er mag niets aan dat verhaal "rammelen", vind ik. Het mag geen verhaal zijn waarin feiten verward worden met meningen.

Het moet een puur feitelijk verhaal zijn, want anders ben ik geen goede onderwijsmedewerker.

Als ik zuiver naar het Europa First verhaal kijk wordt het heel simpel: alle hardware uit Europa halen.
Dan heb ik op specifiek dat punt een volledig kloppend bedoeld verhaaltje.
Je begrijpt mij inderdaad niet. Mijn vraag is wat je aan je leerlingen wil leren met je 3d printer?
Moeten ze bijv. precies leren hoe een 3d-printer werkt, ook op hardware niveau? Dan is een Prusa een goede optie, want die kan je helemaal uit elkaar halen, goede handleiding etc. Hebben ook aandacht voor scholen: https://education.prusa3d.com/

Gaat het meer om 3d ontwerp in bijv. Solidworks dan zou een Bambu Labs ook prima kunnen. Ze printen gewoon zonder problemen.

Je geeft aan dat ze thuis ook vaak een Bambu Labs hebben, dus op school ook is dan wel prettig.

Je hele Windows 8 verhaal, die vlieger gaat niet echt op, want alle slicers lijken enorm op elkaar. Die van Bambu Labs en Prusa zijn echt bijna identiek.
De software om 3d modellen te maken is dan veel belangrijker.

Persoonlijk zou ik de keuze voor China vs EU oorsprong hogerop leggen. Zet alle voor en nadelen naast elkaar en laat het schoolbestuur kiezen of ze meer geld willen uitgeven voor EU oorsprong.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04 21:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Al gekeken naar de Elegoo Centauri Carbon? CoreXY, enclosed, zeer snel, en zeer betaalbaar. Kan je voor 3k er 7 of 8 kopen.

---RAWE CEEK!!!---

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

NoFearCreations schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:54:
Al gekeken naar de Elegoo Centauri Carbon? CoreXY, enclosed, zeer snel, en zeer betaalbaar. Kan je voor 3k er 7 of 8 kopen.
Maar wel de categorie wegwerpprinter dus.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

ocf81 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Maar wel de categorie wegwerpprinter dus.
Verklaar je nader? Zijn dezelfde categorie als Bambu printers, alleen een stuk betaalbaarder?

---RAWE CEEK!!!---

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

NoFearCreations schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Verklaar je nader? Zijn dezelfde categorie als Bambu printers, alleen een stuk betaalbaarder?
Misschien even het verhaal lezen dat ik eerder in deze discussie heb neergepend?

© ocf81 1981-infinity

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

ocf81 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Misschien even het verhaal lezen dat ik eerder in deze discussie heb neergepend?
Ik vind het vrij bot om ze allemaal wegwerp printers te noemen? Deze printers zijn uitermate geschikt voor wat de OP wilt, garantie/service is snel en van goede kwaliteit, en kunnen zonder internet gebruikt worden? Voor prijs/kwaliteit lijken juist deze printers de beste optie?

Al ligt het er wel aan, gaat het om het printen zelf, of het gebruik van een 3d printer? Ik heb veel meer geleerd over 3d printen met mijn Ender3Pro, waar de ElegooCC meer een klik en klaar verhaal is.

---RAWE CEEK!!!---

• Uruk-Hai
Ik wil bij deze even aangeven waarom ik in mijn openingspost veiligheid als argument niet heb genoemd:

Veiligheid is niet echt een issue bij ons:
1. De 3D printers staan in een apart hok met zijn eigen deur.
2. Ze gebruiken gewoonlijk alleen PLA.
3. We hebben daar een centrale afzuiging in het plafond die net als de verlichting automatisch inschakelt als er iemand binnen komt.
4. De leerlingen staan maar heel kort bij de 3D printers als ze aan staan. Na het op het oog controleren van de eerste omtreklijnen van de brim of het model lopen ze er al bij weg. Ze komen pas terug als de printer klaar is.

Om het nog wat veiliger te maken zou er een dranger op de deur moeten komen die de deur automatisch dicht laat gaan, maar dat lijkt me peanuts.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niets staat natuurlijk in de weg om een P2S met AMS neer te zetten, voor het makkelijke multicolor printen en een Core One, of zelf 2 er naast.
Dan kunnen er 2 of 3 printers tegelijk draaien, en kun je met beide "ecosystemen" ervaring opdoen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

NoFearCreations schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Ik vind het vrij bot om ze allemaal wegwerp printers te noemen?
Maar dat is wat het soort printers dat BL, FlashForge en Elegoo maken zijn, gezien vanuit het perspectief van een ogranisatie.
Deze printers zijn uitermate geschikt voor wat de OP wilt
Dat ligt er dus aan. Als TCO niet wordt meegenomen is aanschafprijs de doorslaggevende factor. Maar dan is de organisatie zijn eigen graf aan het graven door het hele kostenplaatje van het uitbaten van de printer niet mee te nemen.
garantie/service is snel en van goede kwaliteit, en kunnen zonder internet gebruikt worden? Voor prijs/kwaliteit lijken juist deze printers de beste optie?
Als je Prijs/Printkwaliteit als de printer nieuw is op één zet, misschien. Als je organisationele overwegingen meeneemt wordt dat plaatje heel anders. Goed, BL heeft iets dat enigszins op een ondersteuningsafdeling lijkt, maar de andere Chinese fabrikanten is dat beperkt tot het kunnen kopen van onderdelen. Geen van deze printers is makkelijk te onderhouden en als je uurtarieven van derde partijen voor onderhoud meeneemt zijn ze opeens héél duur in TCO-perspectief.
Al ligt het er wel aan, gaat het om het printen zelf, of het gebruik van een 3d printer? Ik heb veel meer geleerd over 3d printen met mijn Ender3Pro, waar de ElegooCC meer een klik en klaar verhaal is.
Dat is niet wat er gevraagd wordt door @Uruk-Hai? Hij gaat zijn leerlingen printen leren. Dat gaat, voor zover duidelijk is, vooral over het ontwerpen van modellen en het vervaardigen van de print. Niet zo zeer over de fijnere details van printeronderhoud.

Ik zou zeggen, denk eens wat meer aan de context.

© ocf81 1981-infinity

• Uruk-Hai
ocf81 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:31:
Er zijn mij nog een aantal dingen onduidelijk:
1. Is die €3000 ex. BTW, of incl. BTW?
2. Zijn totale kosten van eigendom (TCO) een factor van belang?
Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de volgende zaken:
A. Hoe is het onderhoudsbudget gestructureerd?
B. Hoe worden de kosten van consumeerbare zaken gerekend?
C. Is er een onderhoudsschema, of worden printers pas onderhouden als ze stuk gaan?
D. Wordt er alleen gewerkt met officiële onderdelen, of ook met functionele analogen?
1. Inclusief BTW, maar ik denk dat ik het bedrag wel "omhoog kan praten" bij de schooldirectie, mits ik met een goed onderbouwd verhaal aan kom zetten.
2. Vind ik wel. Manuren voor onderhoudskosten immers ook geld. Zeker over 8 jaar.
A. Weet ik niet. Moet ik navragen bij de schooldirectie en/of administratie.
B. Leerlingen hoeven geen filament te betalen.
C. Ik heb geprobeerd met een onderhoudsschema te werken, maar ik liet dat telkens versloffen. Ik onderhoud de printers pas zodra ze nare geluiden beginnen te maken. Dan maak ik ze schoon en smeer ik ze door.
D. Ik werk persoonlijk het liefst met officiële onderdelen. Dat deed ik ook met mijn Ender 3 thuis.

• Uruk-Hai
ocf81 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Dat is niet wat er gevraagd wordt door @Uruk-Hai? Hij gaat zijn leerlingen printen leren. Dat gaat, voor zover duidelijk is, vooral over het ontwerpen van modellen en het vervaardigen van de print. Niet zo zeer over de fijnere details van printeronderhoud.

Ik zou zeggen, denk eens wat meer aan de context.
Dat heb jij heel goed begrepen!

Ik schaf een Prusa printer het liefst voorgemonteerd aan, want dan kan ik hem in zijn geheel terug in de doos doen als hij voor reparatie of keuring naar bijvoorbeeld het Forum of De Jonge Onderzoekers moet.

Forum en DJO zijn voor mij twee hele grote redenen om voor een Prusa MK4(S) te willen gaan, voor het geval ik er zelf niet uit kom met het onderhoud. Hun knowhow en hulp is niet per definitie gratis (zeker bij het Forum niet), maar ik denk goedkoper dan bij een speciaal reparatiebedrijf. Dan zit ik qua TCO gebeiteld.

Prusa heeft inderdaad ook nog een CoreXY printer met gesloten behuizing, maar veiligheid is niet echt een ding bij ons.

Ik vind het nog steeds moeilijk kiezen, maar op basis van al jullie reacties begin ik steeds beter te begrijpen waarom ze bij zowel Forum als bij DJO unaniem voor Prusa hebben gekozen.

De genoemde gebrekkige snelheid van de bed slingers ten opzichte van de CoreXY printers is dan nog wel iets waar ik over na ga denken.

Qua maximaal printvolume: ik heb in de afgelopen 8 jaar maar één leerling ontmoet die daar behoefte aan had omdat hij gedeelten van een Iron Man helm om ware grootte wilde printen. Nadat hij hem thuis in elkaar had gezet en geschilderd hebben we er op onze school goede sier mee kunnen maken ;)

Maar goed, bouwvolume is dus eigenlijk geen ding bij ons.
Misschien uiteindelijk toch nog voor onze sectie drama, die wil dat we attributen gaan printen voor hun toneelstukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Uruk-Hai op 14-03-2026 16:41 ]

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Wij doen met de eerder genoemde Core One's van Prusa heel simpel alles met USB voor de leerlingen, maar kunnen wel alle printers via Prusa Connect managen en bijhouden.

Heb ze pas kort in gebruik, maar ben super tevreden tot dusver.

Mocht je ooit een keer willen sparren, wil ik best eens via Teams babbelen bijvoorbeeld.

Heb je korte voorbeelden van opdrachten die je doet? Ben benieuwd ;)

• Uruk-Hai
Genos schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:49:
Wij doen met de eerder genoemde Core One's van Prusa heel simpel alles met USB voor de leerlingen, maar kunnen wel alle printers via Prusa Connect managen en bijhouden.

Heb ze pas kort in gebruik, maar ben super tevreden tot dusver.

Mocht je ooit een keer willen sparren, wil ik best eens via Teams babbelen bijvoorbeeld.

Heb je korte voorbeelden van opdrachten die je doet? Ben benieuwd ;)
Hoe duur waren die Core Ones voor jullie? Kregen jullie onderwijskorting van Prusa of hebben jullie die dingen ergens anders besteld?

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:28
Ik zou persoonlijk voor Prusa gaan omdat het een EU bedrijf is en omdat BL al een tijdje probeert om de concurrentie kapot te maken. De printers van BL zijn voor wat je ervoor krijgt namelijk onrealistisch laag geprijst en dat riekt naar vieze spelletjes.

Ik heb zelf niet heel lang geleden een 2e hands Prusa aangeschaft en ben er echt uitermate tevreden over.

[ Voor 17% gewijzigd door jbhc op 14-03-2026 20:25 ]

• Uruk-Hai
jbhc schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:24:
Ik zou persoonlijk voor Prusa gaan omdat het een EU bedrijf is en omdat BL al een tijdje probeert om de concurrentie kapot te maken.
Dat is precies mijn angst en bezwaar tegen voornamelijk Bambu Lab en alle westerlingen die elkaar blindelings volgen in het kopen van dat belachelijk laag geprijsde spul.

Die Bambu Lab prijs/kwaliteit op de langere termijn in het kort:
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

• chrisborst
Uruk-Hai schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Dat is precies mijn angst en bezwaar tegen voornamelijk Bambu Lab en alle westerlingen die elkaar blindelings volgen in het kopen van dat belachelijk laag geprijsde spul.

Die Bambu Lab prijs/kwaliteit op de langere termijn in het kort:
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
Waarom vraag je dan advies? Je geeft aan 3 opties te overwegen, 2 daarvan zijn chinees en 1 is Europees. Dan wordt het toch gewoon een Prusa?
En gezien je budget kan je feitelijk maar 1 model kopen wil je meer dan 2 printers kopen.

• Uruk-Hai
chrisborst schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:48:
[...]
Waarom vraag je dan advies? Je geeft aan 3 opties te overwegen, 2 daarvan zijn chinees en 1 is Europees. Dan wordt het toch gewoon een Prusa?
Laat ik mijn + jullie argumenten en ervaringen eens zoveel mogelijk op een rij zetten en dan daar achter welk merk, type en minimum gewenste aantallen het beste in beeld komen voor maximaal ongeveer 3000 euro.

De namen "Creality" en "Bambu Lab" zijn feitelijk inwisselbaar met andere Chinese merken die vergelijkbare kwaliteit voor een vergelijkbare prijs leveren:

1. Uitsluitend zo hoog mogelijke snelheid: drie CoreXY printers: mogelijk 3x Prusa Core (hangt af van de hoeveelheid onderwijskorting die ik krijg), maar wat in elk geval uit kan zijn drie Bambu Lab Combo P2S printers.

2. Veiligheid: eigenlijk geen issue bij ons, maar vooruit: zelfde antwoord als bij 1.

3. Zo gunstig mogelijke TCO: gezien de reacties: uitsluitend 3x Prusa Core One of MK4S.

4. Europe First: uitsluitend Prusa Core One of MK4S.

5. Uitsluitend een zo hoog mogelijk aantal: Laat ik zeggen: 6 tot 7 printers. Dat is wat er fysiek ongeveer maximaal in ons kleine zijhok past in de hoogte en in de breedte.

Wat nipt uit kan is dan 6x de Prusa Mini+ met enclosure. Daarmee dek ik dan ook gelijk het issue veiligheid af.

In geval van het maximum van 7 printers: 7x Ender 3 V3 KE (iets meer dan €1500) of 7x Bambu Lab A1 Mini (net geen €1500). Gezien ik van Creality meer issues verwacht terwijl dat duurder is, valt dat dan af. Blijft over de Bambu Lab A1 Mini. Eventueel 7x de iets grotere Bambu Lab A1 kan ook nog voor ruim onder de 3000 euro.

6. Uitsluitend USB-A poorten: in elk geval 3x Prusa MK4S . Goedkoop alternatief: Creality Ender 3 V3 KE.
Ook hier geld weer dat de verwachte kwaliteit van een Prusa de voorkeur verdiend.

7. Meest bekend bij mensen thuis en op school: Bambu Lab.

Samengevat op uitsluitend merken:
1. Prusa of Bambu Lab.
2. Prusa of Bambu Lab.
3. Prusa.
4. Prusa.
5. Prusa of Bambu Lab.
6. Prusa of Creality.
7. Bambu Lab.

Yep, je hebt gelijk. Prusa is in dit lijstje de meest voorkomende naam.

Nou, dan wordt het dus inderdaad Prusa.
Dan hoef ik alleen nog te kiezen tussen de Mini+, MK4S en de Core One of Core One+
Of ik ga die drie typen Prusa printers mixen, maar dan maak ik het voor mezelf moeilijker.
Onderhoud wordt veel makkelijker als ze allemaal van het zelfde type zijn.

Als ik nu even op het blote oog beoordeel: die Prusa Mini+ is ideaal om een hele klas leerlingen zo snel mogelijk aan hun eerste 3D printjes te laten komen, maar het lijkt mij een erg gammel ding. Dat lijkt me niet zo gunstig voor de printkwaliteit op de lange termijn. Zuiver optisch gezien gaat mijn voorkeur dan liever uit naar de meest stevige en dat is de Core One of Core One +.

Ik heb een lijstje met vragen naar Prusa gestuurd. Afhankelijk van de antwoorden ga ik bepalen welk type het uiteindelijk wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-03-2026 01:52 ]

• chrisborst
@Uruk-Hai
Goede samenvatting, echter mis ik nog steeds 1 ding. Wat ga doen/leren met de printers?
De mini+ heeft een klein oppervlakte dus ben je beperkt in wat je kan printen, echter heeft iemand (YT) al eens gekeken wat dan de echte beperkingen zijn en 95% van de populaire printjes op de bekende modellen-sites passen op 18*18cm.
De grotere printers kunnen naast grotere prints vaak ook beter exotische materialen zoals ASA ABS printen.

Gevoelsmatig zou ik gaan voor een combinatie, 1 grote printer en de rest kleintjes. Misschien ook leuk om leerlingen te motiveren, eerst goed leren op de kleine printer, dan mag je iets printen op de mooie grote printer.

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 15-03-2026 09:32 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je hoeft overigens niet te kiezen tussen Core One en Core One +, het is een upgrade, en alleen de + versie is nog te koop.
En je kunt de Core One naar de + versie upgraden door het printen van een handjevol onderdelen en uiteraard recente firmware.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Uruk-Hai schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:16:
[...]
2. Vind ik wel. Manuren voor onderhoudskosten immers ook geld. Zeker over 8 jaar.
B. Leerlingen hoeven geen filament te betalen.
Ik bedoelde eigenlijk meer de spuitmonden, flexplaten, lagers en dat soort spul. Houdt je daar dan bijvoorbeeld een voorraad van aan?

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

chrisborst schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:57:
@Uruk-Hai
Goede samenvatting, echter mis ik nog steeds 1 ding. Wat ga doen/leren met de printers?
De mini+ heeft een klein oppervlakte dus ben je beperkt in wat je kan printen, echter heeft iemand (YT) al eens gekeken wat dan de echte beperkingen zijn en 95% van de populaire printjes op de bekende modellen-sites passen op 18*18cm.
De grotere printers kunnen naast grotere prints vaak ook beter exotische materialen zoals ASA ABS printen.
Misschien kan @Uruk-Hai aangeven of (18 cm)³ voldoet. Als ik het zo lees zou dat wel eens het geval kunnen zijn. De grap is dat, als je eenmaal de mogelijkheid hebt, je er ook voor gaat ontwerpen. Ik vraag mij af of de beperking die jij hier aanhaalt echt universeel is, of dat dit een afgeleide is van het bouwvolume dat de gepolste deelnemers aan de enquête tot hun beschikking hebben. Natuurlijk kan je voor onderwijsdoeleinden ook gewoon beperkingen stellen. Voor mij persoonlijk zou het te klein zijn en liggen de grenzen op andere maatvoeringen.
Maar zelfs als het bouwvolume afdoende is, dan zijn er bij mij vragen omtrent de mini+. Het apparaat lijkt in mijn ogen een beetje een stiefkind in de Prusa-familie. Er is nooit een nieuwe versie van gekomen en het heeft een Bowden-opstelling voor de filamentaandrijving. Ik heb zelf nooit met Bowdenaandrijving gewerkt, maar als ik de verhalen zo lees ben ik maar wat blij dat ik daar nooit mijn vingers aan heb hoeven branden. Het was ook nooit een logische oplossing voor een bed slinger, de opstelling werd doorgaans niet gehinderd door het gewicht van de printkop, aangezien het bed vaak al snel meer woog. Het aanzienlijke aantal ontwerpen op printables die het mogelijk maken om een mini naar een opstelling met directe filamentaandrijving om te bouwen sterkt mij in die overtuiging. Maar goed, dat is wellicht ook een stukje verwendheid van mijn kant. 8)7
chrisborst schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:57:
Gevoelsmatig zou ik gaan voor een combinatie, 1 grote printer en de rest kleintjes. Misschien ook leuk om leerlingen te motiveren, eerst goed leren op de kleine printer, dan mag je iets printen op de mooie grote printer.
Ja en nee. De extra capaciteiten zijn natuurlijk heel fijn. Wat dat betreft zou ik dit ook wel zien zitten, als het budget dat toe zou laten. Ik zou dan minimaal twee machines willen hebben van elk type. Helaas laat het budget dat niet toe. Het hebben van meerdere machines van een bepaald type geeft een vorm van stroomlijning in alles wat je doet. Ik merk nu, omdat ik bezig ben met kleine series productie, dat het standaardiseren tot één model wel veel voordelen met zich meebrengt. Je kan alles slicen voor één machine en de kennis is toepasbaar op de hele vloot. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Ik kan mij voorstellen dat de voordelen van standaardisatie ook voor een school interessant kunnen zijn, mede omdat je dan maar voor één machine zaken hoeft uit te leggen. Daarnaast wordt je onderhoudsvoorraad gedeeld over het totale aantal machines waardoor de voorraadkosten worden uitgesmeerd. Dat is wellicht minder van belang als de aantallen lager zijn en de opslagkosten waarschijnlijk geen deel zijn van de TCO-plaat omdat een extra bakje in een printerhok op school niet tot extra huurkosten gaat leiden.

Mocht enige uitval van capaciteiten acceptabel zijn, dan is het wellicht te overwegen om een Core ONE+ en een paar MK4S'en aan te schaffen. Helaas gaat dat dan wel ca. €3400 kosten.

© ocf81 1981-infinity

• Uruk-Hai
Het was mij nog niet opgevallen dat de Prusa Mini+ een bowden extruder heeft. Ik was duidelijk niet helemaal helder toen ik de foto's bekeek.

Ik wil geen bowden extruder. Mijn Ender 3 V2 had er eentje en omdat hij dat had kon ik er geen flexibel filament mee printen.

Flexibel filament is relevant voor onze sectie drama, oftewel ons theater lokaal. De leerlingen die daar theaterles krijgen zwieren en smijten regelmatig met de attributen. Als dat normale stijve plastic 3D prints zijn, gaan ze sneller stuk dan wanneer het rubber-achtige flexibele 3D prints zijn.

Iets waar ze bij drama ook interesse in hebben is een 3D printer die groot genoeg is om een helm mee te printen. Nu halen ze dat soort spul nog kant en klaar bij feestwinkels, maar ja, dat is goedkoop, makkelijk scheurend en hard plastic.

Kortom: de gebruiksdoelen:
- Grootte maakt voor 99% van onze leerlingen niet uit. Die willen alleen weten of hun 3D printje mooi gelukt is en of ze de brim en de support er makkelijk af kunnen breken zonder het object te beschadigen.
- Grootte maakt voor onze personeelsleden wel uit, maar ik vraag me af hoe vaak we een reuzenprinter nodig gaan hebben.

Van de drie typen Prusa printers valt de kleinste nu af.
Alleen de middelgrote MK4S en de grote Core One+ blijven nu over.
Qua aanschafprijs zijn die ongeveer gelijk aan elkaar.

Als ik de gebruiksdoelen en de resterende typen Prusa printers met elkaar vergelijk, kom ik uit op twee MK4S voor de leerlingen met hun lage eisen en een grote Core One+ voor de personeelsleden die soms wat zwaardere eisen stellen.

Dan heb ik de volledige 3000 euro opgebruikt en is er geen budget meer voor toebehoren zoals reserve nozzles, flexplaten enz.

Dat wil zeggen dat ik bij onze schooldirectie moet toegeven dat er in mijn oorspronkelijke inschatting van de begroting een fout is geslopen omdat ik geen rekening hield met kosten voor reserve materiaal.

Dat lijkt mij wel te doen. Mijn inschatting van 3000 euro destijds was mondeling gecommuniceerd en niet zwart-op-wit. Het was geen afspraak. Die afspraak moet nog gemaakt worden. Dus er is nog ruimte voor verbetering.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Verwar de Core ONE+ niet met zijn grotere broer de Core ONE L. Dat is een andere machine met een ander prijskaartje.

© ocf81 1981-infinity

• Uruk-Hai
Ik heb een financieel medewerkster hogerop in onze organisatie om budget advies gevraagd, want van de drie schooldirectieleden met wie ik hierover gecommuniceerd heb:

Optie 1. De Europese Prusa Core One+ voor €1359 zonder onderwijskorting (kan wel als ik direct bij de fabrikant bestel).
Optie 2. De Chinese Bambu Lab P2S voor €532,11 (verkoop via een derde partij).

...reduceren er twee dit hele verhaal tot een ordinaire centenkwestie en korte termijn denken.
Dat gebeurd niet voor het eerst in mijn leven.
Die twee willen dat ik voor optie 2 kies.

Ik zit zelf heel anders in elkaar dan zij en geef de voorkeur aan optie 1. Die is namelijk op de lange termijn goedkoper en ook in andere opzichten de beste keuze.

Maar om dat voor elkaar te krijgen moet ik het hogerop in de organisatie zoeken.
Gelukkig kan dat. Onze school valt onder een overkoepelende stichting met een hoofdkantoor waar een andere bedrijfscultuur heerst dan op de onderliggende scholen. Daar heb ik nu even mijn hoop op gevestigd.

Weet iemand van hier nog een andere optie om aan extra geld te komen?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb geen verstand van onderwijs, maar zijn er geen subsidieregelingen die je wellicht zou kunnen aanspreken? Even zoeken geeft bijvoorbeeld Sterk Techniekonderwijs. Als je in Twente werkt is er ook nog Techkwadraat Twente

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 18-03-2026 11:42 ]

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Uruk-Hai Ik denk dat jij met een totaalplaat op de proppen moet komen. Naast de aanschafkosten moet dus ook het onderhoudsplan en bijbehorende kostenplaat mee worden genomen. Waarschijnlijk is jaarbasis de beste insteek voor de onderhoudskosten, maar dat is nattevingerwerk van mijn kant. Je kan dan op basis van het aantal draaiuren van de printers becijferen wat het moet gaan kosten. Als je ca 5000 à 8000 uur voor de levensduur van een BL inschat, zit je waarschijnlijk op het juiste aantal. Voor een Prusa moet je elke 200 uur de lagers wel schoonmaken en van nieuw smeermiddel voorzien. Mijn ervaring is dat, als je dat niet doet, je ca 1500 uur uit een printer haalt voordat je de lagers zelf moet vervangen. Jaarlijks de riemen vervangen is ook geen overbodige luxe. Natuurlijk kost onderhoud ook uren. Ik weet niet wat die uren kosten, maar dat moet natuurlijk ook worden meegenomen.
Ik denk dat hiermee voor de schoolbestuurders en administratie duidelijker wordt waar het geld in gaat zitten. Hopelijk kan je zo de discussie wat meer richting geven en zo het gewenste resultaat bereiken.

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 19-03-2026 11:08 ]

© ocf81 1981-infinity

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-04 19:12
En toch de onderwijskorting bemachtigen door bij Prusa te bestellen :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Uruk-Hai schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:08:
Optie 1. De Europese Prusa Core One+ voor €1359 zonder onderwijskorting (kan wel als ik direct bij de fabrikant bestel).
Optie 2. De Chinese Bambu Lab P2S voor €532,11 (verkoop via een derde partij).

...reduceren er twee dit hele verhaal tot een ordinaire centenkwestie en korte termijn denken.
Dat gebeurd niet voor het eerst in mijn leven.
Die twee willen dat ik voor optie 2 kies.
Als je twee personen die er geen kennis van hebben vertellen dat je optie A en B hebt, maar B kost de minder dan de helft, dan kiest iedereen natuurlijk B 8)7

Je moet ze wel het hele plaatje produceren met ook de risico's dat je een kat een zak koopt. Zoals je zelf verwacht bij Creality.

Een andere overweging die je nog kan maken is juist wel voor Bambu A1's te gaan en deze gewoon versneld af te schrijven vanwege beperkte reparatie opties. Je initiële aantal is hiermee wel hoger.
Echter mogelijk je support uren bij studenten ook door de verplichte accounts e.d.

Zelfde berekening als met lampen, je verwacht van merk A gaan er 15% per jaar kapot, en merk B 5%.
Welke is dan duurder?

Vergeet bij Prusa ook niet dat je support in jouw tijdzone hebt. Erg fijn als je het mij vraagt!

• Uruk-Hai
jeroen3 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:52:
[...]
Als je twee personen die er geen kennis van hebben vertellen dat je optie A en B hebt, maar B kost de minder dan de helft, dan kiest iedereen natuurlijk B 8)7
Ik heb een mijn stuk van mijn privacy opgeofferd door die directieleden de link naar dit topic te mailen en hen te vertellen dat ik Uruk-Hai ben.

Ik werk daar nu al zo lang, ik ben daar nu zodanig kind aan huis en onderdeel van het meubilair daar dat ik dat wel aan durf.

Dus nee, het is niet meer zo dat ze geen kennis meer hebben. Alle kennis die in dit topic voorbij komt, daar kunnen zij nu ook bij. Ik heb hen gevraagd of ze deze thread ook echt doorgelezen hebben en dat is zo.

Maar blijkbaar hebben ze toch nog niet één argument gelezen dat de doorslag geeft.
Vergeet bij Prusa ook niet dat je support in jouw tijdzone hebt. Erg fijn als je het mij vraagt!
_/-\o_ Dat is een argument waar ik zelf nog niet eens aan had gedacht! Bedankt!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt.

© ocf81 1981-infinity

• Uruk-Hai
Ik heb nog even nagedacht over waar de denktrant van die twee directieleden op neer komt en wat voor effect dat heeft op leerlingen, vooral als ze uiteindelijk van school gaan en ze als volwassenen de maatschappij in gaan.

De denktrant van de twee directieleden is volgens mij ongeveer als volgt: "Hoe je er ook over nadenkt, van welke kant je het ook bekijkt, of je nu in driehoekjes, vierkantjes, rondjes of zeshoekjes denkt, uiteindelijk komt het er altijd op neer dat je beseft dat er een beperkte pot met geld is waaruit ook andere leermiddelen betaald moeten worden en daarom zijn idealen leuk, maar het moet wel betaalbaar blijven."

Als je jonge mensen opzadelt met zo'n soort verhaal onthouden zij alleen een samenvatting die zij daar zelf van maken en die is volgens mij deze: "Uiteindelijk draait alles in het leven alleen maar om geld."

Als je dat doortrekt naar de toekomst en je bedenkt je even dat ons gymnasium per generatie (1 generatie is bij ons 6 leerjaren) circa 800 leerlingen voorbereid op de maatschappij, dan krijg je later een maatschappij tjokvol hoogopgeleide mensen die geloven dat geld het enige is dat er echt toe doet omdat ze dat vroeger op school met de paplepel ingegoten hebben gekregen.

Pagina: 1