• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:36
De discussie rondom box 3 en het belasten van fictief rendement speelt hier al langer, maar begint nu echt een nieuwe fase in te gaan. In meerdere (off-topic) posts binnen het topic Vermogensrendementsheffing 2.0 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1943906 zien we steeds meer concrete stappen richting bezwaarprocedures en het onderbouwen van het werkelijke rendement.

Met de recente arresten van de Hoge Raad is de situatie namelijk fundamenteel veranderd:
  • Het huidige box 3-stelsel (ook na “rechtsherstel”) is nog steeds in strijd met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod als het forfaitaire rendement hoger is dan het werkelijke rendement
  • In dat geval moet belasting worden geheven op basis van het werkelijke rendement
  • Inmiddels is de tegenbewijsregeling ingevoerd, waarbij je zelf je werkelijke rendement moet aantonen
  • De Belastingdienst is begonnen met het behandelen van bezwaren en vraagt actief om het invullen van het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Tegelijkertijd is er nog veel onduidelijkheid en discussie, bijvoorbeeld over:
  • Hoe bereken je het werkelijke rendement praktisch en verdedigbaar?
  • Hoe diep moet je onderbouwen richting Belastingdienst?
  • Welke ervaringen zijn er inmiddels met:
    • OWR-formulier
    • Timing definitieve aanslag en OWR-formulier
    • Ingebrekestellingen & Procedures
    • Reacties van de Belastingdienst
In het bestaande topic raakt deze discussie inmiddels versnipperd. Daarom dit aparte topic om:
  • Ervaringen te bundelen
  • Concrete berekeningen en aanpakken te delen
  • Strategieën rondom bezwaar te bespreken
  • Praktische lessons learned te verzamelen

[ Voor 90% gewijzigd door sailor_dg op 02-04-2026 13:57 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• sailor_dg
gereserveerd

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• sailor_dg
Even mijn eigen situatie en aanpak, ter aftrap:

Ik heb inmiddels een ingebrekestelling (IGS) verstuurd richting de Belastingdienst omdat er niet tijdig op mijn bezwaar is beslist. Die is ingeboekt, dus de termijn loopt. Wat ik nu zie is dat ze deze zaak bij mij laten liggen, maar bij andere tweakers wel voortvaren oppakken. De dwangsomregeling wordt daarmee praktijk en eventuele volgende stappen (rechter) moeten worden overwogen.Zelf verwacht ik om over ongeveer 3 weken naar de rechter te stappen, zo maximaliseer je de dwangsom.