Hi allen,
Na veel meelezen is dit mijn eerste eigen topic op Tweakers. Ik zit met een wat bijzondere situatie waar ik de laatste tijd veel informatie over verzamel, maar waarbij ik merk dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het helpt ook niet dat veel ‘adviseurs’ vooral gericht lijken op verkopen en niet verder kijken dan hun eigen portemonnee. Bovendien is dit (denk ik) geen alledaagse situatie, wat het niet eenvoudiger maakt. Daarom leg ik het hier graag voor.
Het gaat om één perceel met daarop twee afzonderlijke woningen. Beide hebben een eigen (recente) cv‑ketel uit 2021/2022 voor de verwarming. De gas- en elektra-aansluiting worden echter gedeeld: één gasaansluiting (G6, 10 m³/u) en één elektra-aansluiting (3×25A). Er wordt elektrisch gekookt. Er zijn op dit moment geen zonnepanelen of andere opwek aanwezig. De beschikbare capaciteit speelt dus een belangrijke rol in de keuzes die ik hierna wil maken. Het hoofddoel is onze energierekening naar beneden brengen.
Voor het gemak noem ik de grootste woning het hoofdgebouw. Dit betreft ca. 180 m² op de begane grond plus een bovenverdieping, met een totaal van ongeveer 285 m². Het bijgebouw heeft circa 150 m² op de begane grond en een kelder van zo’n 80 m², die niet actief wordt verwarmd. De gebouwen zijn met een gang met elkaar verbonden.
De cv‑ketel van het hoofdgebouw hangt op de verdieping in een technische ruimte. De cv‑ketel van het bijgebouw bevindt zich in de technische ruimte in de kelder.
Volgens de verbruiksapp van onze energieleverancier zaten we tijdens de koudste dagen deze winter grofweg op 30 m³ per dag totaal, waarvan ongeveer 18 m³ voor het hoofdgebouw en 12 m³ voor het bijgebouw.
Verwarming:
Isolatie:
Verwarming:
Een water‑water systeem lijkt in deze bestaande situatie minder haalbaar vanwege de benodigde bron(nen) en ingrepen in het perceel.
Als ik dat doorreken met bovenstaande data, kom ik – als ik me niet vergis – uit op een benodigd vermogen van ongeveer ~13 kW voor het hoofdgebouw. Eventuele aanvullende isolatiemaatregelen heb ik hierin nog niet meegenomen. Als we bijvoorbeeld nog 10–20% gas kunnen besparen met maatregelen zoals vloerverwarmingoptimalisatie en glasvervanging, komen we theoretisch eerder richting ~11 kW uit (hoop ik). Waar we naar kijken is aanvullende vloerisolatie (om van RC2,5 naar 5 te komen) en het eventueel vervangen van glas in de woonkamer van dubbel glas naar HR++.
Wat ook meespeelt, is dat het bouwgebouw voorlopig op gas blijft (tenzij het echt interessant is om mee te gaan - ivm dat er niet direct de wens is, heb ik daar een soort businesscase voor nodig). Daardoor lijkt een volledig elektrische oplossing voor alleen de hoofdwoning mogelijk minder aantrekkelijk vanwege het blijvende vastrecht. Tegelijkertijd: als blijkt dat ook voor dhet bijgebouw een all-electric oplossing interessant kan zijn, dan is dat zeker het overwegen waard (of ook hyvride...). Vraag is dan alleen ga je dan voor bijvoorbeeld twee full-electric systemen, of wellicht één grotere (of zelfs een geothermische? oplossing, voor zover dat in bestaande bouw realistisch is – even out of the box gedacht).
In dat soort scenario’s speelt uiteraard ook de capaciteit van de meterkast een rol (1 keer 3x25A) zeker als er mogelijk twee full-electric warmtepompen bijkomen naast het huidige dubbele huishoudelijke verbruik. Dit aandachtspunt speelt overigens ook bij een hybride opstelling, al verwacht ik daar minder snel knelpunten.
Qua isolatie zitten we momenteel dus grofweg op Bouwbesluit 1992-niveau (globaal Rc ~2,5) voor de hoofdwoning. Mogelijk nemen we nog aanvullende maatregelen in de vorm van extra vloerisolatie en het vervangen van het oude glas uit 1994 (voor HR++), maar dat hangt mede af van het totale kostenplaatje.
Waar ik zelf aan denk, oplopend van relatief eenvoudig/realistisch naar meer out-of-the-box:
1) Hoofdwoning verduurzamen (vloer/glas) + hybride warmtepomp - simpel, snel te realiseren en effectief. Omdat de ketel vrij nieuw is kan deze nog een 'heel CV leven' mee.
→ vraag: welk vermogen is passend en wat levert het op? Is 5kWh wel passend (dat is wat een installateur opperde)
2) Twee keer hybride (hoofd- en bijwoning)
→ mits er een goede businesscase te maken is. Wellicht kunnen we combinatiekorting oid afdwingen, maar dat is niet direct super relevant voor dit topic
3) Hoofdwoning full electric, bijwoning op gas laten
→ vraag: is full electric in dit geval überhaupt raadzaam/te doen ivm het vastrecht dat blijft, wat levert het op tov hybride en is het mogelijk... weegt de extra prijs op tegen een 'simpele' hybride?
4) Beide woningen full electric en volledig van het gas af (we koken al elektrisch)
→ vraag: zelfde als 2 en kan het met onze enkele meterkast überhaupt zonder capaciteitsproblemen.
5) Out of the box maar kan het altijd even in de groep gooien -> Eén centrale installatie voor beide woningen (bijv. grotere full electric warmtepomp of andere oplossing), indien technisch en praktisch haalbaar (langere leidingen etc). Het gecombineerde verbruik zit dus op ca. 4000m3 gas, maar we hebben nu 2 aparte systemen (en dus ook vanaf de centrale meterkast aanvoer). Misschien is dit wel de beste oplossing omdat we onze krachten dan kunnen bundelen...
Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen. Mocht ik nog informatie missen die nodig is om hier écht iets zinnigs over te kunnen zeggen, laat het gerust weten. Ik heb geprobeerd een zo compleet mogelijk beeld te schetsen, maar het kan goed zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Na veel meelezen is dit mijn eerste eigen topic op Tweakers. Ik zit met een wat bijzondere situatie waar ik de laatste tijd veel informatie over verzamel, maar waarbij ik merk dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het helpt ook niet dat veel ‘adviseurs’ vooral gericht lijken op verkopen en niet verder kijken dan hun eigen portemonnee. Bovendien is dit (denk ik) geen alledaagse situatie, wat het niet eenvoudiger maakt. Daarom leg ik het hier graag voor.
Het gaat om één perceel met daarop twee afzonderlijke woningen. Beide hebben een eigen (recente) cv‑ketel uit 2021/2022 voor de verwarming. De gas- en elektra-aansluiting worden echter gedeeld: één gasaansluiting (G6, 10 m³/u) en één elektra-aansluiting (3×25A). Er wordt elektrisch gekookt. Er zijn op dit moment geen zonnepanelen of andere opwek aanwezig. De beschikbare capaciteit speelt dus een belangrijke rol in de keuzes die ik hierna wil maken. Het hoofddoel is onze energierekening naar beneden brengen.
Voor het gemak noem ik de grootste woning het hoofdgebouw. Dit betreft ca. 180 m² op de begane grond plus een bovenverdieping, met een totaal van ongeveer 285 m². Het bijgebouw heeft circa 150 m² op de begane grond en een kelder van zo’n 80 m², die niet actief wordt verwarmd. De gebouwen zijn met een gang met elkaar verbonden.
De cv‑ketel van het hoofdgebouw hangt op de verdieping in een technische ruimte. De cv‑ketel van het bijgebouw bevindt zich in de technische ruimte in de kelder.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Helaas zijn de exacte historische verbruiken niet bekend; we hebben de woning pas sinds december in bezit. Op basis van de dagmetingen die ik in januari en februari heb gedaan (bijgebouw heeft eigen 'tussen meter'), kom ik uit op een geschat jaarverbruik van ongeveer 2500 m³ gas voor het hoofdgebouw en 1500 m³ voor het bijgebouw (totaal ca. 4000 m³). Deze waarden heb ik genormaliseerd op basis van graaddagen, waarbij ik zowel de tussenmeter als de hoofdmeter in de meterkast dagelijks heb uitgelezen.Volgens de verbruiksapp van onze energieleverancier zaten we tijdens de koudste dagen deze winter grofweg op 30 m³ per dag totaal, waarvan ongeveer 18 m³ voor het hoofdgebouw en 12 m³ voor het bijgebouw.
Afgiftesysteem:
HoofdgebouwVerwarming:
- Gehele begane grond (ca. 180 m²) voorzien van vloerverwarming, h.o.h. 20 cm.
- Alle groepen staan volledig open op de verdeler, behalve de slaapkamer (niet verwarmd) van ca. 15 m².
- Verdieping wordt alleen vorstvrij gehouden via 6 radiatoren. In de toekomst mogelijk ooit anders
- Er zijn daarnaast 3 radiatoren in gebruik (totale afgifte onbekend, maar het betreft dubbele radiatoren)
Isolatie:
- Vloer: ± 8 cm tempex (Rc ~2,5). We kijken nog naar mogelijk na-isoleren om dit omhoog te krijgen. Dit zou dan in de vorm zijn van ofwel PUR ertegenaan tot RC 5,0 maar dit heeft niet onze voorkeur. Alternatief is (zelf) 6 of 7cm PIR platen luchtdicht monteren tegen de bestaande tempex (broodjesvloer)
- Woning is verder grotendeels geïsoleerd conform Bouwbesluit 1992 (dak, gevels, vloer allemaal rond die ~2,5).
- Ramen: origineel dubbelglas is nog aanwezig. Ook hier kijken naar mogelijke deelvervanging voor HR++ in de bestaande kozijnen
Verwarming:
- Volledige begane grond én verdieping (totaal ca. 150 m²) uitgerust met vloerverwarming, h.o.h. 10 cm.
- Alle groepen staan open, zowel beneden als boven (maar net EVOHome op 16 graden boven, 20 beneden).
- Zelfde isolatieniveau als het hoofdgebouw (~2,5 rondom).
- Maar: begane grond is voorzien van triple glas.
SWW:
- In beide technische ruimtes is voldoende ruimte voor een boiler aanwezig.
- Voor het hoofdgebouw schat ik dat er een boiler van circa 400 liter nodig zal zijn: 2 personen, wél een bad, en met oog op toekomstige uitbreiding
- Voor het bijgebouw verwacht ik dat ca. 150 liter voldoende is: 2 personen, geen bad
- Er is geen douche‑warmteterugwinning (DWTW) of vergelijkbare voorziening aanwezig.
Warmtepompvoorkeur:
Met de huidige informatie lijkt de voorkeur uit te gaan naar een lucht‑water warmtepomp (L/W).Een water‑water systeem lijkt in deze bestaande situatie minder haalbaar vanwege de benodigde bron(nen) en ingrepen in het perceel.
Doelen & prioriteiten (in volgorde van belangrijkheid):
Voorkeur gaat met name voor besparen van onze huidige hoge energierekening en daarna goedkoop, zuinig, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijkWie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed ivm de subsidie, met de voorkeur om zelf veel voor te bereiden (ik verwacht dat zelf doen niet interessant is ivm de subsidies).Extra toelichting
In beide woningen hebben we nu dus een eigen cv-ketel, en deze zijn allebei relatief recent (2021/2022). De focus ligt met name op de hoofdwoning; voor de inwoning is er op dit moment geen directe wens om te verduurzamen (tenzij ik daar natuurlijk een goede businesscase voor kan maken). In de hoofdwoning hangt een Remeha Ace 35C uit begin 2022. We hebben daar radiatoren en vloerverwarming (als bijverwarming, h.o.h. circa 20 cm). De ketel heb ik momenteel op 50 graden ingesteld en dat gaat goed in de winter. In de bijwoning zit ook vloerverwarming, maar dan als hoofdverwarming (met een Honeywell EVO systeem), ik verwacht hier h.o.h. max 10cm). De temperatuur kan daar ook op 50 of wellicht lager.Als ik dat doorreken met bovenstaande data, kom ik – als ik me niet vergis – uit op een benodigd vermogen van ongeveer ~13 kW voor het hoofdgebouw. Eventuele aanvullende isolatiemaatregelen heb ik hierin nog niet meegenomen. Als we bijvoorbeeld nog 10–20% gas kunnen besparen met maatregelen zoals vloerverwarmingoptimalisatie en glasvervanging, komen we theoretisch eerder richting ~11 kW uit (hoop ik). Waar we naar kijken is aanvullende vloerisolatie (om van RC2,5 naar 5 te komen) en het eventueel vervangen van glas in de woonkamer van dubbel glas naar HR++.
Wat ook meespeelt, is dat het bouwgebouw voorlopig op gas blijft (tenzij het echt interessant is om mee te gaan - ivm dat er niet direct de wens is, heb ik daar een soort businesscase voor nodig). Daardoor lijkt een volledig elektrische oplossing voor alleen de hoofdwoning mogelijk minder aantrekkelijk vanwege het blijvende vastrecht. Tegelijkertijd: als blijkt dat ook voor dhet bijgebouw een all-electric oplossing interessant kan zijn, dan is dat zeker het overwegen waard (of ook hyvride...). Vraag is dan alleen ga je dan voor bijvoorbeeld twee full-electric systemen, of wellicht één grotere (of zelfs een geothermische? oplossing, voor zover dat in bestaande bouw realistisch is – even out of the box gedacht).
In dat soort scenario’s speelt uiteraard ook de capaciteit van de meterkast een rol (1 keer 3x25A) zeker als er mogelijk twee full-electric warmtepompen bijkomen naast het huidige dubbele huishoudelijke verbruik. Dit aandachtspunt speelt overigens ook bij een hybride opstelling, al verwacht ik daar minder snel knelpunten.
Qua isolatie zitten we momenteel dus grofweg op Bouwbesluit 1992-niveau (globaal Rc ~2,5) voor de hoofdwoning. Mogelijk nemen we nog aanvullende maatregelen in de vorm van extra vloerisolatie en het vervangen van het oude glas uit 1994 (voor HR++), maar dat hangt mede af van het totale kostenplaatje.
Waar ik zelf aan denk, oplopend van relatief eenvoudig/realistisch naar meer out-of-the-box:
1) Hoofdwoning verduurzamen (vloer/glas) + hybride warmtepomp - simpel, snel te realiseren en effectief. Omdat de ketel vrij nieuw is kan deze nog een 'heel CV leven' mee.
→ vraag: welk vermogen is passend en wat levert het op? Is 5kWh wel passend (dat is wat een installateur opperde)
2) Twee keer hybride (hoofd- en bijwoning)
→ mits er een goede businesscase te maken is. Wellicht kunnen we combinatiekorting oid afdwingen, maar dat is niet direct super relevant voor dit topic
3) Hoofdwoning full electric, bijwoning op gas laten
→ vraag: is full electric in dit geval überhaupt raadzaam/te doen ivm het vastrecht dat blijft, wat levert het op tov hybride en is het mogelijk... weegt de extra prijs op tegen een 'simpele' hybride?
4) Beide woningen full electric en volledig van het gas af (we koken al elektrisch)
→ vraag: zelfde als 2 en kan het met onze enkele meterkast überhaupt zonder capaciteitsproblemen.
5) Out of the box maar kan het altijd even in de groep gooien -> Eén centrale installatie voor beide woningen (bijv. grotere full electric warmtepomp of andere oplossing), indien technisch en praktisch haalbaar (langere leidingen etc). Het gecombineerde verbruik zit dus op ca. 4000m3 gas, maar we hebben nu 2 aparte systemen (en dus ook vanaf de centrale meterkast aanvoer). Misschien is dit wel de beste oplossing omdat we onze krachten dan kunnen bundelen...
Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen. Mocht ik nog informatie missen die nodig is om hier écht iets zinnigs over te kunnen zeggen, laat het gerust weten. Ik heb geprobeerd een zo compleet mogelijk beeld te schetsen, maar het kan goed zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.
[ Voor 1% gewijzigd door T-Kamp op 01-04-2026 13:49 . Reden: Extra informatie tav na-isoleren toegevoegd ivm relevantie voor mogelijke warmptevraag ]