Vraag

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:48
Historisch gasverbruik heb ik gebasseerd op basis van ons huis op dit moment. Het aantal m2 komt overeen (140m2), isolatie zal gelijk of beter zijn (bj 1989 t.o.v. bj 2001 nieuw huis): 852.18 m³/jaar. Winter 20/21 heb ik geen informatie over. Bovenstaande informatie over het nieuwe huis in aanvraag bij de verkoper.
Afgiftesysteem:
Ben van plan om op de benedenverdieping (woonkamer, eetkamer/keuken) vloerverwarming te installeren a 60m2
Slaapkamers en zolder voorzien van de oorspronkelijke radiatoren. Badkamer voorzien van een ladderradiator.
SWW:
- Er is plek op zolder voor een boiler, op de plek waar nu de CV-ketel staat
- DWTW niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Zoals aangegeven kan het apparatuur binnen op zolder worden geplaatst. De buitenunit zou op het dak van de garage kunnen worden geplaatst.

Het huis is voorzien van een zoneregeling systeem (Honeywell). Elke radiator heeft op dit moment een Honeywell draaiknop.

Mijn vragen :
- Ik ben nog aan het orrienteren naar partijen die volledige elektrische pakketten aanbieden. De volgende partijen heb ik gevonden :
- Quatt
- DeWarmte
Zijn er andere partijen die jullie aanbevelen?

- Wat ik vooral lees is het verstandig om de vloerverwarming uit de zoneregeling te halen. Klopt dit?
- Als ik in het huis kom te wonen, zal er nog geen warmtepomp aanwezig zijn. Moet ik met installatie van de vloerverwarming nog ergens mee rekening mee houden? Bepaalde zaken wel of niet installeren?
- Het huis is niet voorzien van zonnepanelen. Nu ben ik dit wel aan het overwegen zodat het verbruik overdag van de vloerverwarming plus de warmtepomp / boiler worden opgevangen. In dubio vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.

Dat is het voor nu. Ik verwacht meerdere foto's te kunnen plaatsen, zodra ik toegang krijg tot het huis.

[ Voor 6% gewijzigd door CoeliJoeli op 31-03-2026 10:19 ]

Twitch.tv/coelijoeli

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Zoneregeling liefst helemaal achterwege laten bij een warmtepomp. Je wilt afgifte, dan kan de temperatuur naar beneden. Een slaapkamer die in de winter licht meestookt doet een boel voor het warmteverlies uit de woonkamer.

Data van je oude en nieuwe huis vergelijken brengt je nergens overigens, je nieuwe huis is niet je oude huis. Warmtepomp staat of valt bij de afgifte, die is bij een jaren '80 huis (na toepassen van isolatie) vaak beter op orde dan bij recentere bouw. Wat is de HoH van de vloerverwarming? Welk type radiatoren hangen er in de slaapkamers? De handdoekradiator in de badkamer gaat sowieso een uitdaging worden om je badkamer warm mee te krijgen op lage temperatuur.

• CoeliJoeli
_JGC_ schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:21:
Zoneregeling liefst helemaal achterwege laten bij een warmtepomp. Je wilt afgifte, dan kan de temperatuur naar beneden. Een slaapkamer die in de winter licht meestookt doet een boel voor het warmteverlies uit de woonkamer.

Data van je oude en nieuwe huis vergelijken brengt je nergens overigens, je nieuwe huis is niet je oude huis. Warmtepomp staat of valt bij de afgifte, die is bij een jaren '80 huis (na toepassen van isolatie) vaak beter op orde dan bij recentere bouw. Wat is de HoH van de vloerverwarming? Welk type radiatoren hangen er in de slaapkamers? De handdoekradiator in de badkamer gaat sowieso een uitdaging worden om je badkamer warm mee te krijgen op lage temperatuur.
Data zal ik toevoegen zodra ik deze heb ontvangen.

De HoH is nog niet bekend, hier kan ik nog op inhaken mocht dat nodig zijn. Ik lees dat 10 cm standaard is?

De radiatoren zijn, zover ik het mij kan herinneren, radiatoren met een enkele plaat. Ik lees dat deze niet geschikt zijn, maar ik verwacht dat deze ter zijne tijd te laten vervangen. De radiatoren op de slaapkamers worden en zullen niet worden gebruikt.

[ Voor 48% gewijzigd door CoeliJoeli op 31-03-2026 10:43 ]

Twitch.tv/coelijoeli

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:22

Maasluip

Kabbelend watertje

CoeliJoeli schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:13:

De buitenunit zou op het dak van de garage kunnen worden geplaatst.
Is de garage direkt aan het huis (geschakelde woning o.i.d.)? Dan zou ik de WP aan de buitenmuur hangen, niet op het dak van de garage. Je leest genoeg verhalen van WPen die resonanties veroorzaken.
Ik heb hem aan de buitenmuur hangen, ook nog op ooghoogte wat de installateur heel erg fijn vond vanwege servicing en je hebt een meter minder leidingen. Dat je hem even 1,5 hoog moet tillen is het probleem niet.
Ik hoor binnen mijn WP nooit, geen geluid of resonanties die via de muur komen.

Signatures zijn voor boomers.

• CoeliJoeli
Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Is de garage direkt aan het huis (geschakelde woning o.i.d.)? Dan zou ik de WP aan de buitenmuur hangen, niet op het dak van de garage. Je leest genoeg verhalen van WPen die resonanties veroorzaken.
Ik heb hem aan de buitenmuur hangen, ook nog op ooghoogte wat de installateur heel erg fijn vond vanwege servicing en je hebt een meter minder leidingen. Dat je hem even 1,5 hoog moet tillen is het probleem niet.
De garage zit aan het huis (2-onder-1-kap), met naast de garage een looppad naar de tuin. Niet heel veel ruimte, anders zou dat ook eventueel een plek kunnen zijn voor een WP.
Bedoel je plaatsen van de WP op de beganegrond, aan de buitenmuur?

Twitch.tv/coelijoeli

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
CoeliJoeli schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Data zal ik toevoegen zodra ik deze heb ontvangen.

De HoH is nog niet bekend, hier kan ik nog op inhaken mocht dat nodig zijn. Ik lees dat 10 cm standaard is?

De radiatoren zijn, zover ik het mij kan herinneren, radiatoren met een enkele plaat. Ik lees dat deze niet geschikt zijn, maar ik verwacht dat deze ter zijne tijd te laten vervangen. De radiatoren op de slaapkamers worden en zullen niet worden gebruikt.
T11 wil nog wel, T10 en T20 zijn kansloos.
Verder gebruikte ik voorheen de radiatoren op de bovenverdieping praktisch ook niet, maar sinds ik een warmtepomp heb draaien die gewoon mee. Naast dat het zorgt voor meer afgiftecapaciteit en minder warmteverlies uit de woonkamer, geeft het ook extra systeeminhoud bij defrosts.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:30
1. goed dat je vloerverwarming gaat plaatsen. Dat werkt top met een warmtepomp. 10cm HoH is inderdaad standaard. Lees even de FAQ goed door. Zorg dat je een verdeler zonder pomp plaatst. En van kunststof, en leidingen goed isoleren. Op die manier kun je de WP ook goed gebruiken om te koelen.
2. m.b.t. radiatoren boven: als je een WP plaatst kun je best even omdenken. Je huis heeft een bepaald warmteverlies. Je moet genoeg afgifte (radiatoren en vloerverwarming) hebben om dat verlies te dekken. Als je al je afgifte in de vorm van radiatoren uitzet, gaat het hele warmteverlies gedekt moeten worden met je vloerverwarming. Wellicht gaat dat goed, moet je even aan rekenen, maar waarschijnlijk zal de aanvoertemperatuur omhoog moeten om het warmteverlies te dekken. Dat betekent dat je minder zuinig zal stoken, wat je geld gaat kosten. Best kun je ook de radiatoren in de rest van het huis open laten, zodat die ook kunnen helpen om de warmte je huis in de duwen. Desnoods met een thermostaatknop die uitgaat als een kamer een bepaalde temperatuur bereikt heeft (maar voorkeur is gewoon zo simpel mogelijk altijd open laten).
3. zorg dat je in orde bent met de geluidseisen. Het topic hierover op het forum is handig om te weten hoe je dit kan aanpakken. De meeste installateurs plaatsen de unit op hoop van zegen, en doen er pas wat mee als er klachten komen.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:03
Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Dan zou ik de WP aan de buitenmuur hangen, niet op het dak van de garage. Je leest genoeg verhalen van WPen die resonanties veroorzaken.
Ik heb hem aan de buitenmuur hangen,
Zelfs aan de muur kunnen ze lawaai maken.. Lees de verhalen maar in "Trillingen airco of warmtepomp dempen".
Hier wat uitleg videos.
X21r in "Trillingen airco of warmtepomp dempen"

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

CoeliJoeli schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:45:
[...]

De garage zit aan het huis (2-onder-1-kap), met naast de garage een looppad naar de tuin. Niet heel veel ruimte, anders zou dat ook eventueel een plek kunnen zijn voor een WP.
Bedoel je plaatsen van de WP op de beganegrond, aan de buitenmuur?
Bij mij zit de garage vast aan het huis en hangt de WP 1,5 meter boven het dak van de garage. Dus aan de buitenmuur van het huis op ~4-4,5 meter hoogte.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

X21r schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Zelfs aan de muur kunnen ze lawaai maken.. Lees de verhalen maar in "Trillingen airco of warmtepomp dempen".
Hier wat uitleg videos.
X21r in "Trillingen airco of warmtepomp dempen"
Ik zie zo in de plaatjes geen situatie met de WP aan de muur maar het lijkt me dat een vaste stenen muur een stabieler montagevlak is dan een dak van een garage waarvan de uitvoering niet altijd bekend is en niet altijd hetzelfde is.
Uiteraard moet je de WP niet zonder demping aan de muur hangen, dat lijkt me vanzelfsprekend.

• CoeliJoeli
Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Bij mij zit de garage vast aan het huis en hangt de WP 1,5 meter boven het dak van de garage. Dus aan de buitenmuur van het huis op ~4-4,5 meter hoogte.
Ah helder! Ja dat zou ook eventueel mogelijk zijn.

Twitch.tv/coelijoeli

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:03
Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Ik zie zo in de plaatjes geen situatie met de WP aan de muur maar het lijkt me dat een vaste stenen muur een stabieler montagevlak is dan een dak van een garage waarvan de uitvoering niet altijd bekend is en niet altijd hetzelfde is.
Uiteraard moet je de WP niet zonder demping aan de muur hangen, dat lijkt me vanzelfsprekend.
Dan moet je even verder lezen aub. opgehangen aan stenen muur komt wel voorbij.
Het probleem zit namelijk dat je WEL demping toepast.. waardoor de behuizing hevig gaat resoneren en overlast geeft. ( zelfs opgehangen aan een stenen muur).

Gelukkig niet bij iedereen, maar heb je last van geluid kijk daar.
Gaarne nog even verder lezen/ video kijken..'
Edit; er staan nog 2 extra video's in de topic start.

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 31-03-2026 11:20 ]

• CoeliJoeli
marvel27 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:51:
1. goed dat je vloerverwarming gaat plaatsen. Dat werkt top met een warmtepomp. 10cm HoH is inderdaad standaard. Lees even de FAQ goed door. Zorg dat je een verdeler zonder pomp plaatst. En van kunststof, en leidingen goed isoleren. Op die manier kun je de WP ook goed gebruiken om te koelen.
2. m.b.t. radiatoren boven: als je een WP plaats kun je best even omdenken. Je huis een bepaald warmteverlies. Je moet genoeg afgifte (radiatoren en vloerverwarming) hebben om dat verlies te dekken. Als je al je afgifte in de vorm van radiatoren uitzet, gaat het hele warmteverlies gedekt moetne worden met je vloerverwarming. Wellicht gaat dat goed, moet je even aan rekenen, maar waarschijnlijk zal de aanvoertemperatuur omhoog moeten om het warmteverlies te dekken. Dat betekent dat je minder zuinig zal stoken, wat je geld gaat kosten. Best kun je ook de radiatoren in de rest van het huis open laten, zodat die ook kunnen helpen om de warmte je huis in de duwen. Desnoods met een thermostaatknop die uitgaat als een kamer een bepaalde temperatuur bereikt heeft (maar voorkeur is gewoon zo simpel mogelijk altijd open laten).
3. zorg dat je in orde bent met de geluidseisen. Het topic hierover op het forum is handig om te weten hoe je dit kan aanpakken. De meeste installateurs plaatsen de unit op hoop van zegen, en doen er pas wat mee als er klachten komen.
Bedankt voor het doorgeven van de topics. Zal deze eens doornemen.
Is er een handige tool om de afgifte op basis van vloerverwarming en/of radiatoren te berekenen?

Twitch.tv/coelijoeli

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:30
Voor vloerverwarming kun je de calculator van WTH gebruiken, en voor radiatoren de Hytools app.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:01
_JGC_ schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:21:
Is afhankelijk van je verdiepingsvloeren en wat erop ligt, niet iedereen heeft 20cm beton waardoor de isolatiewaarde U9 is.

Wel met je eens hoor dat ruimtes boven een beetje meestoken beter is want het verschil moet niet te groot worden.
Kantekening een warme vloer beneden is lekkerder dan een "koude", die warmere vloer zorgt ook voor een hogere gevoelstemperatuur waardoor de kamertemp omlaag kan.

In theorie klopt het wel wat je zegt echter de praktijk heeft zoveel factoren waardoor dit niet waar hoeft te zijn.'
In praktijk blijkt hier ook afgifte boven knijpen toch zuiniger is, puur doordat de verdiepingsvloeren beter geïsoleerd zijn dan de aannames wat men maakt en de deur naar het trapgat isoleert ook nog steeds.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2026 12:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• CoeliJoeli
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Veel stof tot nadenken en zaken om uit te zoeken.

Twitch.tv/coelijoeli

Pagina: 1