Geen toegang tot NAS mappen via Windows

Pagina: 1
Acties:

• Hemels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-04 19:06
Hi allemaal,
Wat hulp zou super zijn; ik heb via Windows geen toegang meer tot de 4 mappen die ik aangemaakt heb op mijn Synology DS220+. Mijn NAS heeft een paar maanden uitgestaan. Ik zie in de Windows verkenner mijn NAS staan met 3 standaardmappen (music, photo, video). Daar heb ik wél toegang tot. Daarentegen zie ik de zelf aangemaakte mappen ook staan, maar Windows zegt: "Windows cannot access \\mijnNAS\mijnMap"

Ik heb geen instelling veranderd t.o.v. toen ik mijn zelf aangemaakte mappen wél kon benaderen. Overigens heeft mijn NAS, na het opnieuw opstarten, een ander IP adres gekregen waardoor ik niet meer kon inloggen via mijn bookmark, maar dat is dus opgelost en alles is bijgewerkt naar de laatste updates.

Waar kan het aan liggen?
Mijn dank zou groot zijn!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 09:05
@Hemels
Een NAS hoort een statisch IP adres te hebben, of een reservation via DHCP.. dan heeft hij altijd hetzelfde IP adres.

Na een paar maanden is je Windows systeem weer een flinke set updates verder. Ik denk zomaar dat jouw NAS misschien geen SMB3 aan heeft staan. Dat is vandaag de dag wel de standaard. Check dat even in je NAS.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
De gebruiker waarmee je vanaf je PC de Nas benaderd moet wel rechten hebben op die mapppen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hemels
reinier68 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:10:
@Hemels
Een NAS hoort een statisch IP adres te hebben, of een reservation via DHCP.. dan heeft hij altijd hetzelfde IP adres.

Na een paar maanden is je Windows systeem weer een flinke set updates verder. Ik denk zomaar dat jouw NAS misschien geen SMB3 aan heeft staan. Dat is vandaag de dag wel de standaard. Check dat even in je NAS.
Ik heb een reservering gemaakt via DHCP nu, maar het maakt helaas geen verschil. SMB3 staat wel aan bij mij.
Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:47:
De gebruiker waarmee je vanaf je PC de Nas benaderd moet wel rechten hebben op die mapppen.
Ik denk dat je gelijk hebt! Ik heb mijn Windows account veranderd van password naar pin en de naam van mijn Windows account is anders geworden. Stom genoeg weet ik dus niet of dit het probleem is en hoe het op te lossen. Any tip?! :):)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-04 13:26
Hemels schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt! Ik heb mijn Windows account veranderd van password naar pin en de naam van mijn Windows account is anders geworden. Stom genoeg weet ik dus niet of dit het probleem is en hoe het op te lossen. Any tip?! :):)
Je weet toch hoe je ingelogd bent op je NAS met de Admin-pagina? Dan is het toch eenvoudig de juiste gebruiker aanmaken (met de juiste rechten e.d.) en daarmee inloggen? Eventueel door nieuwe toewijzing via de Explorer voor de juiste drive-letter van je netwerkschijf.

Gebruik nooit je Admin account op je nas om gewone netwerkconnecties te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 29-03-2026 14:14 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:33
Hemels schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:55:
ik heb via Windows geen toegang meer tot de 4 mappen die ik aangemaakt heb op mijn Synology DS220+. Mijn NAS heeft een paar maanden uitgestaan. Ik zie in de Windows verkenner mijn NAS staan met 3 standaardmappen (music, photo, video). Daar heb ik wél toegang tot. Daarentegen zie ik de zelf aangemaakte mappen ook staan, maar Windows zegt: "Windows cannot access \\mijnNAS\mijnMap"
Die standaardmappen zullen van Synology DLNA server zijn.
Waarschijnlijk heb je geen wachtwoorden op je NAS shares staan?
Na de laatste Windows updates krijg je standaard geen toegang meer tot gedeelde mappen/shares zonder wachtwoord.

Geen toegang mediaspeler via Samba
Microsoft: Windows 11 24H2 and Insecure Guest Logins settings
Microsoft: How to enable insecure guest logons in SMB2 and SMB3
ElevenForum: Win11 24H2 Installed, now no network sharing

Zie deze link voor oplossing via group policy, register of powershell:
Wintips.org: FIX Windows 11 24H2 Cannot Access Network Shares (0x80070035).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

reinier68 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:10:

Ik denk zomaar dat jouw NAS misschien geen SMB3 aan heeft staan. Dat is vandaag de dag wel de standaard. Check dat even in je NAS.
Dat verklaart niet waarom de standaard mappen wel benaderbaar zijn.

• Hemels
Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:47:
De gebruiker waarmee je vanaf je PC de Nas benaderd moet wel rechten hebben op die mappen.
Ik heb op mijn NAS nu een nieuwe gebruiker aangemaakt met een wachtwoord erop en de juiste rechten op mijn NAS mappen (net zoals ik dat op mijn zelf aangemaakte Admin account had)

Als ik rechts-klik op de map "Documentaires" in de Windows verkenner en kies voor properties, dan zie ik dit (zie screenshot 1).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lttAncyEmZwAq0JURXas2_VoQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jNV9a9c2vxg6bKMfKrhUS1fh.jpg?f=user_large

Bij andere mappen krijg ik via "properties" een tabblad "sharing". Valt aan het ontbreken daarvan af te lezen wat het probleem is?

Dit is overigens hoe mijn NAS (Cookiemonster) in de verkenner verschijnt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mimLdjNqgt2a2t58OeSrT1leuDw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8E2mgXfGWYhahouJ2PbUwNs4.jpg?f=user_large

Ik ben hier niet erg in thuis, sorry als ik traag ben hierin! Ik waardeer jullie hulp! Hoe duidelijker ik het uitgelegd krijg, hoe groter de kans dat ik het begrijp.

[ Voor 23% gewijzigd door Hemels op 29-03-2026 17:15 ]

• RonnieKo
Zie geen problemen. Je hebt gewoon een netwerkshare. Als je toegang tot die map gegeven hebt kan je er gewoon bij.

Dus: Je kan er gewoon op nu? Of wat wil je? Wil je een Drive-letter in windows?

[ Voor 45% gewijzigd door RonnieKo op 29-03-2026 20:16 ]

• Hemels
RonnieKo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:15:
Zie geen problemen. Je hebt gewoon een netwerkshare. Als je toegang tot die map gegeven hebt kan je er gewoon bij.

RonnieKo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:15:

Thanks @RonnieKo
Ik krijg het volgende te zien als ik een folder aanklik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iF_dcm-x0cFWo3U6OdZPmSeDQZc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/reZ90MNmHYX8nIyr0Uk4UhcT.jpg?f=user_large

Ik wil gewoon de documentaires zien die in de folder staan. Dat is het enige.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:01
@Hemels Is je netwerkprofiel ingesteld als 'particulier netwerk' als 'openbaar'?
Instellingen > Netwerk en Internet > Eigenschappen ...

Is de betreffende folder wél te bereiken via het NAS IP-adres: \\jouw-nas-ip\Documentaries\ ?

[ Voor 26% gewijzigd door Masimo op 29-03-2026 22:01 ]

• Hemels
Het netwerk is als "private network" ingesteld

Goeie vraag. Als ik in de browser intyp: http://192.168.178.42:5000/documentaires/ dan krijg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PWUgyU_LaescIjWXP3Tx6xbZC8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mly8wPO7aBMvEcDQdSAHUkMR.jpg?f=user_large

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 22:50
Je moet dit adres in de Windows Verkenner invoeren:
\\192.168.178.42\documentaries (Let op de dubbele backslashes!)

Ter info: http://192.168.178.42:5000 geeft toegang tot de web-based beheeromgeving van je NAS.

[ Voor 36% gewijzigd door pporrio op 30-03-2026 09:16 ]

Mijn platencollectie

• RonnieKo
Hemels schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:58:
Goeie vraag. Als ik in de browser intyp: http://192.168.178.42:5000/documentaires/ dan krijg ik deze melding:
In de windows verkenner moet je dat ingeven. Dan zonder HTTP en zoals aangegeven: Backslashes. (\)

• Hemels
Als ik het in de verkenner intyp dan wordt er een user en pass gevraagd (precies wat ik wilde) en kom ik eindelijk in de folder!

Maar wanneer ik via de verkenner op de folder "documentaires" klik kom ik er nog steeds niet in. Dat is waar ik naartoe wil :). Maar dat is nu vast niet ver meer weg!! Enig idee?!

• RonnieKo
Hemels schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:19:
Maar wanneer ik via de verkenner op de folder "documentaires" klik kom ik er nog steeds niet in. Dat is waar ik naartoe wil :). Maar dat is nu vast niet ver meer weg!! Enig idee?!
In principe zou je nu ook via het menu rechts (via "Netwerk" en dan de Nasserver aanklikken) in de mappen moeten kunnen komen. Mogelijk zit nog een login dwars. Je kan nu ook als je in de mappen een "Netwerkdrive" aanmaken voor in de verkenner. Kijk eens of je een driveletter kan toewijzen.

Tip over gebruik van uitroeptekens: Nergens voor nodig om er zoveel te gebruiken. Het komt een beetje over als schreeuwen.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 30-03-2026 09:26 ]

• Hemels
@pporrio Dat heeft het probleem opgelost. Bedankt voor de verlossende tip! Ik waardeer het :)

• Hemels
RonnieKo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:26:
[...]

In principe zou je nu ook via het menu rechts (via "Netwerk" en dan de Nasserver aanklikken) in de mappen moeten kunnen komen. Mogelijk zit nog een login dwars. Je kan nu ook als je in de mappen een "Netwerkdrive" aanmaken voor in de verkenner. Kijk eens of je een driveletter kan toewijzen.

Tip over gebruik van uitroeptekens: Nergens voor nodig om er zoveel te gebruiken. Het komt een beetje over als schreeuwen.
De andere mappen kom ik nu ook in..., super :)
Iedereen bedankt!
Pagina: 1