Wat is de beste manier om te reizen naar Legoland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Wie kan ons raad geven?:
We zijn voor ons gezin (2 volwassenen/ 1 kind van 8 jaar) aan het kijken naar de afstanden in billund van de luchthaven tot lalandia en van daar tot het lego huis en park. In April vliegen we vanop schiphol er naar toe.
Voor een taxi betaal je al snel 100 euro, en als je ver in het park zit dan ben je al 30-40 min vanuit het park aan het wandelen.
We zijn aan het overwegen een huurauto op de luchthaven te nemen en zo wat afstand te overbruggen.
Wat zijn de tips/ervaringen van personen die reeds daar geweest zijn?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:04
masauri schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:37:
Wie kan ons raad geven?:
We zijn voor ons gezin (2 volwassenen/ 1 kind van 8 jaar) aan het kijken naar de afstanden in billund van de luchthaven tot lalandia en van daar tot het lego huis en park. In April vliegen we vanop schiphol er naar toe.
Voor een taxi betaal je al snel 100 euro, en als je ver in het park zit dan ben je al 30-40 min vanuit het park aan het wandelen.
We zijn aan het overwegen een huurauto op de luchthaven te nemen en zo wat afstand te overbruggen.
Het openbaar vervoer in en rond Billund is dikke prima https://www.midttrafik.dk.../billund-airport_english/

Daarnaast is het daar (zo mogelijk) nog platter dan hier in de polder, dus ach, als je niets onder de leden hebt dan is het prima te doen allemaal.

• Willem_48
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:09
Wie kan ons raad geven?:
In Lalandia heb je een treintje die je van receptie tot achter het park rijdt. We hebben de auto niet gebruikt om naar het park of lego house te gaan.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Willem_48 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:04:
[...]

In Lalandia heb je een treintje die je van receptie tot achter het park rijdt. We hebben de auto niet gebruikt om naar het park of lego house te gaan.
Ik heb begrepen dat er normaal een treintje van de luchthaven tot aan lalandia rijd, maar niet in het laagseizoen... dus ik vraag me af of het op het park dan ook rijd.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:46
...
Voor een taxi betaal je al snel 100 euro, ...
In augustus 2024 met het vliegtuig geweest, alles zonder huurauto gedaan.
Treintje op Lalandia is prima.
Lego-Land is vanaf voorkant Lalandia prima te lopen.
Legohouse met de Hop-on-Hop-off bus ook prima.
Taxi van vliegveld naar Lalandia kostte ons (2 volwassenen en 2 kinderen + bagage) nog geen 20 euro.

• ThaRoof
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:40
Wie kan ons raad geven?:
Hoe kom je aan die €100,-? Ik kom niet verder dan €25,- voor een personenbusje als ik de Uber app zo zie. Een normale Uber zit rond de €15,-. Het is ook nog geen 5 km rijden ;)

Huurauto's zijn de kosten daar ook overigens niet. Ik huurde vorig jaar een elektrische SUV (kreeg een Skoda Enyaq) voor €140,- voor een week. In de herfstvakantie nota bene. Ik huurde hier in NL afgelopen week een Renault Scenic voor ruim het dubbele, en dat was een koopje vergeleken met het overige aanbod.

Park zelf geen ervaring mee, maar als je doel alleen Lalandia, Legoland en Lego House is zou ik niet weten waarom je een auto zou huren. Kun je volgens mij beter een bolderkar huren voor kind en rommel. Als je ook nog naar Givskud Zoo, het strand en naar Wow Park wil gaan zou ik lekker iets huren, maar als je Billund niet uit komt heb je volgens mij voldoende aan

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Wie kan ons raad geven?:
Met de auto rijden, deden er 6.5uur over vanuit Brabant (zeker met >2personen is dat goedkoper en praktischer dan vliegen)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
himlims_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Met de auto rijden, deden er 6.5uur over vanuit Brabant (zeker met >2personen is dat goedkoper en praktischer dan vliegen)
Uit interesse.... 6,5 uur maar? :o Hoe hard rijdt je dan? ;) Als ik (bijvoorbeeld) vanuit Oss naar Billund een route plan ben ik sowieso 8 uur kwijt en lijkt er momenteel zeer weinig file.

Maar los hiervan, ik zou ook zeker de auto pakken. Een heeeeeel stuk goedkoper en veel meer bewegingsvrijheid wanneer je daar bent.

[ Voor 13% gewijzigd door Gim op 27-03-2026 10:30 ]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:18
Het stukje via Duitsland kan natuurlijk met een wat hogere gemiddelde snelheid, maar dat gaat je geen 1,5 uur winst opleveren gok ik.

• ThaRoof
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:40
Archer_VC10 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:30:
Het stukje via Duitsland kan natuurlijk met een wat hogere gemiddelde snelheid, maar dat gaat je geen 1,5 uur winst opleveren gok ik.
En als wel, dan mag je die 1.5 uur winst weer inleveren in de werkzaamheden bij Hamburg of de brug bij Rendsburg :X
Zeker in de vakantieperiode is dat drama.

Billund is voor mij net zo'n afstand waar vliegen eigenlijk de betere optie is, maar de locatie is niet ideaal zonder auto. Wij hebben het huisje ook buiten Billund.

Mijn vrouw vloog afgelopen herfst met onze jongste telg (toen 4 maanden oud) terug van BLL naar AMS terwijl ik met de oudste twee met de auto ging.
Ik dropte haar om 8:30 op de luchthaven voor een vlucht om 11:00. Eigenlijk is dat idioot vroeg, want BLL is een busstation, dus als je daar een uur van te voren bent zit je nog steeds 58 minuten uit je neus te eten terwijl je wacht op je vliegtuig.

Zij was om 14:00 thuis. Ik parkeerde rond 18:30 pas. Ze had wel wat te eten voor ons gemaakt, dus dat was wel lief.

• leosand
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-03 17:34
Archer_VC10 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:30:
nee echt niet. die anderhalf uur ben je bij Hamburg weer kwijt. :)
zelfs in de nacht daar wel eens gestaan..
maar goed als je niet stopt en door kan rijden lees blazen is 6,5 uur nog steeds een zeer strakke tijd.
die doe ik niet na.

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:53
Gim schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Uit interesse.... 6,5 uur maar? :o Hoe hard rijdt je dan? ;) Als ik (bijvoorbeeld) vanuit Oss naar Billund een route plan ben ik sowieso 8 uur kwijt en lijkt er momenteel zeer weinig file.

Maar los hiervan, ik zou ook zeker de auto pakken. Een heeeeeel stuk goedkoper en veel meer bewegingsvrijheid wanneer je daar bent.
130 km/u is op de Autobahn een aanbevolen richtsnelheid, niet een maximumsnelheid toch? ;)

scintillating

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Gim schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Cruisecontrol 160-170 autobahn

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:46
Willem_48 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:04:
[...]

Ik heb hem hier wel eens gebruikt naar Legohouse maar eigenlijk is lopen ook prima.

Met de auto van Lalandia naar Legoland is natuurlijk geen doen. Het ligt er letterlijk naast.

Treintje gaat ook gewoon in april. Althans, vorig jaar in de meivakantie wel.

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:17
Wellicht wat context voor degenen die nog nooit in Billund zijn geweest en zich afvragen hoe het vervoer daar is. Billund is een dorp van nog geen 7000 inwoners. Het is dus echt klein!
Ik was er begin deze maand en heb toen, naast LEGO House bezoeken, ook wat rondgewandeld (voor mijn andere hobby, geocaches zoeken). Van LEGO House in het 'centrum' naar Legoland is 20 minuten lopen (en dan kom je ook nog langs de LEGO Campus voor een extra fotomoment). Als ik het goed zag heb je aan de andere kant van de weg waar Legoland aan ligt al de parkeerplaatsen voor het vliegveld. Zoals gezegd ligt Lalandia zowat naast Legoland, al ligt daartussen nog wel het Castle Hotel (en het LEGO Hotel).

Wijzelf kiezen ervoor om iets verder weg te zitten wanneer we naar die regio gaan, in het plaatsje Vejle. Dat is zo'n 20 à 25 minuten rijden van Billund, maar dan zit je wel in een echte stad. Dus met meer keuze qua overnachtingen en eten (en andere voorzieningen). Dus als je van plan bent om die kant op te gaan dan is dat ook een overweging.

Overigens hebben we afgelopen keer ook sessies bijgewoond van de LEGO Masters Academy, voor level 1, 2 en 3. Dat was leuk, maar er zijn duidelijke verschillen in de verschillende niveaus. Level 1 is echt meer gericht op jonge(re) kinderen (5+ is de aanbevolen leeftijd). Die Academy 'training' is voor het aanwakkeren van de creativiteit, wat je allemaal met LEGO blokjes kan doen. Hier wordt je meegenomen om uit de blokjes die voor je liggen eendjes, kikkers en allerlei insecten te maken. Na afloop krijg je een doosje (ongeveer de grootte van een klein doosje voor de Pick-a-Brick wall) waarin je je creaties kan doen en zoveel mogelijk andere blokjes die je op de tafel hebt liggen.
Level 2 gaat wat meer over storytelling en hoe je met kleine aanpassingen veel diversiteit kan creëren. Hier bouw je poppetjes (enige voorbeeld die ik ken is Dagny Holm uit de LEGO House exclusieve set Dagny Holm - Masterbuilder van een aantal jaren terug https://brickset.com/sets/40503-1/Dagny-Holm-Master-Builder). Verdere details komen uit accessoires. Wel mag je zelf nog wat bouwen en steentjes bijhalen uit de centrale voorraad (dus zeg een beetje pick-a-brick). Het doosje na afloop zitten tussen klein en groot in en mag je weer vullen met wat je op je tafel hebt.
Level 3 tenslotte gaat in op SNOT technieken. Dit is niet meer voor de jongste kinderen bedoeld. (Volgens mij is de indicatie 10+) Met een selectie van SNOT steentjes bouw je verschillende vruchten (appel, peer, ananas) en leer je kijken naar 'de wereld' in die vormen (want een luchtballon is eigenlijk een omgekeerde peer, een hoofd is een appel of ananas, etc.). Ook hier mogen de blokjes aan het eind mee naar huis, ditmaal is het doosje ongeveer net zo groot als een groot PaB doosje.
Volgens mij krijg je, als je een jaarabonnement hebt op LEGO House, tot 31 mei 25% korting op de Academy sessies. Dan kan het zeker de moeite waard zijn voor de blokjes (mocht je ze nodig hebben voor MOCs).
Pagina: 1