Bijna nieuwe pc build, advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• rainrazor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:08
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC een Omen L30 is er vandaag mee opgehouden. Ik had de laatste tijd al wat gekke issues, begon ermee dat de pc aan bleef staan na afsluiten. Powerknop 10 sec ingedrukt houden loste dat wel op maar goed is het niet. Dit weekend viel hij alleen ineens een paar keer uit. Onderzoek leek erop te wijzen dat het de voeding zou zijn. Dus een nieuwe voeding uitgezocht (Seasonic GX-850) en die aangesloten. Nu viel hij vandaag ineens uit maar nu wil hij ook niet meer aan. Mijn vermoeden is dat het moederbord het euvel is. Daarom wil ik die gaan vervangen en de goede onderdelen die ik nu heb hergebruiken zo ver als het kan:
Moederbord - dit is duidelijk die moet vervangen worden.
Geheugen - ik heb nog 16GB DDR4 geheugen. Ik denk dat ik dit nog gewoon kan blijven gebruiken (als dat kan met mobo)
Processor - ik twijfel hier heel erg over wat verstandig is. Update: dit moet wel een nieuwe worden want er zijn voor een normale prijs geen moederborden meer met de oude chipset.
Koeler - afhankelijk van de processor
Kast - afhankelijk van de processor, is namelijk een bijzonder formaat volgens mij. Update: ik vrees dat dit dan ook een nieuwe moet worden.
Voeding - is nieuw dus die kan ik gewoon gebruiken denk ik
HD - Is een M2 dus prima volgens mij
Videokaart - In de oude zit een 3080 10GB, is volgens mij nog prima voor het meeste van tegenwoordig

Zwaarste wat ik ermee doe is af en toe een game mee spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben afgegaan op de prijzen van de best buy guide en dat is prima. Enige wat me daarin in opviel is dat het allemaal AMD hardware is en mn videokaart en processor nu Intel zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie mn hoofdvraag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mn hoofdvraag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeur alleen mn vraag van Intel/AMD

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC maakt nogal lawaai, om dat op te lossen heb ik hem weggewerkt achter de muur in de kelder. Dus wat stiller zou fijner zijn maar geen must want de oplossing zo werkt prima ;)
Maar minder warm zou wel fijn zijn want nu is er een verwarming in de kelder...

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop advies te krijgen welke onderdelen ik het beste kan kopen op basis van jullie ervaring. Alvast dank voor alle hulp. Wordt zeer gewaardeerd.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:46
je algemene vraag, sinds amd is "ryzen" in 2018 ongeveer, heeft amd de kroon van beste gamingcpu's overgenomen. intel heeft nog wel cpu's die meer cores hebben en soms voor bepaalde bedrijfstaken interesant zijn, maar die zijn dan ook meteen een stuk hongeriger naar stroom.
ook voor budget is amd vaak de keuze, omdat amd moederborden en daarmee de totale set van moederbord en cpu goedkoper zijn.
feitelijk tenzij je een zeer specefieke usercase hebt neemt niemand nog intel in een nieuw systeem.

Nu voor je reparatatiesysteem :

**ik heb gekeken, en het IS mogelijk je moederbord in dezelfde kast te vervangen.
-een microATX moederbord moet gewoon passen, mits het een model is dat 244x244mm is (niet alle microatx moederborden hebben dat formaat.

**er zijn moederborden voor 50-80 euro die daaraan voldoen, nieuw of tweedehands of hier:
https://dealstunter.nl/moederborden/socket-1200/

deze bijvoorbeeld :
https://dealstunter.nl/pr...k-z590m-pro4-socket-1200/ met een upgrade qua chipset.

maar ook veel van de veel goedkopere 20-30 euro bordjes volstaan (je verliest dan wat functionaliteit die je nu toch niet gebruikt zoals overklokken

dan blijven er echter issues : hoewel het moederbord zal passen, zitten de gaten niet op precies dezelfde plaats, dus moet je zorgen dat je sommige standoffs verwijderd (anders sluit je je nieuwe bord kort)..
ook zullen sommige kabels te kort zijn zoals het front paneel geluid en de powerknop omdat hp die op een andere plek heeft zitten op hun moederbord als normaal en hun kast dus ook een kortere kabel heeft.
-> dat kun je met een verlengkabeltje opvangen

ook mis je dan de aansluiting voor de speciale verplichting van deze kast.

een nieuwe kast is dus zeker aan de orde wil je het jezelf niet te moeilijk maken.
maar als je toch een nieuwe kast kiest zit je ook niet langer aan micro atx vast..
en komen er alweer wat meer opties.

bvb deze :
https://dealstunter.nl/pr...tom-gaming-4-socket-1200/
(90 euro)
en deze kast :
uitvoering: Montech X3 Mesh Wit
(45 euro)
en dan alles overschroeven en ben je klaar.

maar als je meteen een kleine upgrade wilt, dan zou ik voor am4 gaan (anders moet je ook nog nieuw ram gaan kopen)
ik ben even aan het werken aan een lijstje voor je.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 113,99€ 113,99
1MoederbordenGigabyte B550M GAMING X WIFI6€ 103,99€ 103,99
1BehuizingenMontech X3 Mesh Wit€ 44,92€ 44,92
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,16€ 24,16
Totaal€ 287,06
ryzen 5500 is iets goedkoper maar presteerd iets slechter in games dan de 10700K
-> 5600 net iets beter, ondanks maar 6 cores.
**in de 5600x, of 5800x zit minimale meerwaarde, maar die zijn wel duurder, geen reden die te kiezen.
en de 5700, 5700x en 5800 zijn zelfs langzamer dan de 5600

de 5600 lijkt me een goede en vergelijkbare vervanging voor je.
-> moederbord heeft ook wifi 6 net als je nu hebt, zelfs een kleine upgrade in geluidschip, en ook een tweede m.2 slot (die je nooit gebruikt hebt maar toch) wellicht vind je ooit 1tb niet meer genoeg.
tit for tat, vergelijkbaar met wat je wilt vervangen.

koeling gewoon goedkoop en goed koelertje, en kast een goed bekend staande kast die standaard met veel fans komt, en ja hij heeft ruimte om alles over te zetten.

aan jou dus.. of je gewoon voor een refurbished moederbord van 90 euro + 45 euro kastje = 135 euro kiest, waarbij je je huidige cpu en cpu koeler kunt behouden.
-
of voor deze vervanging naar amd gaat, waarbij je ook een cpu en koeler moet kopen, waardoor je het dubbele kwijt bent, maar wel de rust hebt van een nieuw moederbord geen refurbished.

in beide gevallen eindig je weer met een werkend systeem.

[ Voor 50% gewijzigd door DutchGamer1982 op 27-03-2026 00:09 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:31
Moederbord moet inderdaad goed passen in de behuizing. Ik zou daarom de behuizing ook vervangen, deze OMEN behuizingen zijn niet echt goed qua koeling.

De X3 Mesh behuizing is meh, molex fans zonder instelbare RGB die daarom dus altijd aan is. Dan liever de uitvoering: Cooler Master Elite 301 Lite Steel Left Panel of de uitvoering: Cooler Master Elite 301 (met ARGB fans)

Met DDR4 geheugen ben je aangewezen tot Intel LGA-1700 of AMD AM4.

De CPU en het moederbord van @DutchGamer1982 zijn goed voor budget AM4 met een goede WiFi mocht dat nodig zijn. Met Intel ben je een paar tientjes duurder uit.
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 130,96€ 130,96
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX DDR4€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 250,86
Een extra CPU koeler is in principe niet nodig, die is inbegrepen, maar deze zijn vaak luid. Voor non-RGB:
1BehuizingenCooler Master Elite 301 Lite Steel Left Panel€ 39,90€ 39,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black (2023)€ 24,90€ 24,90
Totaal€ 64,80
Voor RGB:
1BehuizingenCooler Master Elite 301€ 44,90€ 44,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Pro€ 24,90€ 24,90
Totaal€ 69,80

https://ko-fi.com/apart

• DutchGamer1982
Apart schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 00:18:
Moederbord moet inderdaad goed passen in de behuizing. Ik zou daarom de behuizing ook vervangen, deze OMEN behuizingen zijn niet echt goed qua koeling.

De X3 Mesh behuizing is meh, molex fans zonder instelbare RGB die daarom dus altijd aan is. Dan liever de uitvoering: Cooler Master Elite 301 Lite Steel Left Panel of de uitvoering: Cooler Master Elite 301 (met ARGB fans)

Met DDR4 geheugen ben je aangewezen tot Intel LGA-1700 of AMD AM4.

De CPU en het moederbord van @DutchGamer1982 zijn goed voor budget AM4 met een goede WiFi mocht dat nodig zijn. Met Intel ben je een paar tientjes duurder uit.
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 130,96€ 130,96
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX DDR4€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 250,86
Een extra CPU koeler is in principe niet nodig, die is inbegrepen, maar deze zijn vaak luid. Voor non-RGB:
1BehuizingenCooler Master Elite 301 Lite Steel Left Panel€ 39,90€ 39,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black (2023)€ 24,90€ 24,90
Totaal€ 64,80
Voor RGB:
1BehuizingenCooler Master Elite 301€ 44,90€ 44,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Pro€ 24,90€ 24,90
Totaal€ 69,80
het klopt dat je niet persee een cpu koeler nodig hebt, maar dat de stock koeler wel erg luid word.
jouw processorkoeler is niet getest, maar op papier is hij vergelijkbaar met de mijne, wel lees ik dat hij een
stuk luider is..

de montech heefty statische verlichting, dat klopt.
maar 6 fans tov 3, die beter koelen en stiller zijn dan die van de 301, en een micrefoonaansluiting voorop die jij niet niet hebt

daarintegen is jouw kast compacter, heeft fans met dynamische verlichting en heeft een usb c poort die de mijne mist

voor beide is wat te zeggen..
overigens is dat beide minder dan de aansluitmogelijkheden van de omen :
2x USB 2.0 type-A, 4x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-A, 2x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-A, 1x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-C

onze alleen 5Gb/s varianten
even vragen OP heb je daar iets echt iets van nodig? gebruik je die dingen vaak OP?

• rainrazor
Goedemorgen, Voor ik aan het verzoek van br00ky kon voldoen was ik in slaap gevallen. Maar jullie hebben mij nieuwe ideeën gegeven. Dankjewel voor jullie fantastische reacties!

Ik ging er zelf eigenlijk al vanuit dat met oude hardware verder gaan niet te doen was. Dus had een lijstje voor mezelf opgesteld zoals hij in de BB "beste-1440p-game-pc" staat:
  • AMD Ryzen 7 7700 Tray
  • ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
  • Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32
  • Arctic Freezer 36 (Black)
  • en nog een niet te grote kast (moet ik nog verder uitzoeken)
@DutchGamer1982 Ik gebruik zelf een USB-C kabel om een usb hub aan de andere kant van de muur mee aan te sluiten. Dus hoef ik op dit moment geen poorten aan de voorkant van de pc of zoiets. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt (zeker als ik nu investeer in een beter systeem).

@Apart Ik ben niet van de lichtjes of RGB's dus dat is voor mij allemaal niet van toepassing.

Waar ik zelf nog wel aan zat te denken is het feit dat die nieuwe AMD's zuiniger zijn, dan ga ik er ook vanuit dat de hitte ook minder is. Is dat een logische gedachte?

[ Voor 13% gewijzigd door rainrazor op 27-03-2026 08:37 ]

• Apart
rainrazor schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:35:
...

Ik ging er zelf eigenlijk al vanuit dat met oude hardware verder gaan niet te doen was. Dus had een lijstje voor mezelf opgesteld zoals hij in de BB "beste-1440p-game-pc" staat:
  • AMD Ryzen 7 7700 Tray
  • ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
  • Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32
  • Arctic Freezer 36 (Black)
  • en nog een niet te grote kast (moet ik nog verder uitzoeken)
...

Waar ik zelf nog wel aan zat te denken is het feit dat die nieuwe AMD's zuiniger zijn, dan ga ik er ook vanuit dat de hitte ook minder is. Is dat een logische gedachte?
Ik zou deze 7700 Tray wel via een Nederlandse website kopen, gezien dat kan. AliExpress moet in principe prima zijn, mits je via de goede verkoper daar koopt. De Franse retailer is volgens mij wel goed, en door de kortingscode kost de 7700 Tray daar €158,-. Of je dit aandurft is dus de vraag, anders zou ik hem via CAPS kopen.

Moederbord is inderdaad prima. Maar gezien de wens voor een niet al te grote behuizing, is een micro-ATX moederbord wellicht ook te doen. Vergelijkbaar m-ATX variant: uitvoering: ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI

Voor m-ATX is de uitvoering: Lian Li & DAN Cases A3-mATX Black wel een leuke behuizing. Voor een redelijk formaat tower behuizing (dus ATX) is de uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black wel aantrekkelijk op dit moment, of iets meer voor de uitvoering: Fractal Design Epoch, Black Solid welke intern identiek is aan de review: Fractal North Momentum-behuizing - Verbeterde fans en extra zwart, en met exact dezelfde ventilators komt en alleen een andere voorkant heeft.

Het Kingston geheugen is vrij duur op dit moment. CL30 is niet per se nodig, en CL36 is al snel genoeg voor een doorsnee systeem. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Het geheugen hieronder is op dit moment 340 euro en zijn beide bijna exact hetzelfde, het enige verschil is een revisie van het PCB waardoor de F variant op iets lager voltage draait. Beide hebben AMD EXPO overclock profielen, die je het liefst hebt voor een AMD AM5 systeem.Welke versie van de Seasonic GX-850 heb je precies? Er zijn namelijk meerdere, zo is er bijvoorbeeld de Prima, Vertex, en Focus serie met elk een GX-850, en dan ook nog eens verschillende generaties, zoals Gen1, Gen2 (ATX 3.0), en Gen3 (ATX 3.1).

Voor CPU koeler is de Arctic 36 voldoende, en is een van de beste (budget) luchtkoelers die op dit moment op de markt is.
AM5 processors worden nog steeds wel warm, voornamelijk op idle gebied, omdat ze dan nog steeds vrij veel verbruiken. Intel is op dit gebied een stuk beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Apart op 27-03-2026 09:24 ]

• rainrazor
Dank voor je snelle reactie en alle informatie, goed om te weten! Ik heb vanwege het issue solving de voeding net aangeschaft en dat is een Seasonic Focus GX-850 (ATX3). Deze uitgezocht om goed in die Omen kast te kunnen.

Is het waard om deze investering te doen denk je? Ik snap dat dit toekomst gerichter is maar ga ik het verschil ook echt merken?

• Apart
Met AM5 heb je in ieder geval meer upgrade mogelijkheden dan Intel LGA 1700 en LGA 1851, gezien beide nu geen nieuwe processors meer krijgen, maar AM5 nog wel.

Met 32GB geheugen zit je de komende tijd ook wel gebakken voor gamen en andere taken, de recommended specs voor de meeste games willen nu toch echt wel 16GB of liever iets hoger, dus dat is dan ook opgelost. Enige waar je op moet letten is dat je AMD EXPO dus aanzet in die BIOS. Ook is het zo dat met AM5 bij het eerste keer opstarten het een tijdje kan duren door Memory Training.

De 7700 Tray is aanzienlijk sneller dan een 10700K.

En de uitvoering: Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 850W is ook een goede voeding voor de Lian Li behuizing die in aanbevolen heb. De enige onbekende factor is dan de videokaart, ik heb niet echt een idee hoe groot een OEM RTX 3080 is, maar omdat de voeding slechts 140mm diep is, kunnen er videokaarten in met een maximale lengte van 425mm, wat dus ruim genoeg zou moeten zijn (ter vergelijking, de grootste videokaarten op dit moment zijn tegen de 400mm aan).

Dan kom je dus op iets als dit uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 173,47€ 173,47
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI€ 149,62€ 149,62
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Black€ 68,95€ 68,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 27,95€ 27,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 339,90€ 339,90
Totaal€ 759,89

[ Voor 51% gewijzigd door Apart op 27-03-2026 10:04 ]

• rainrazor
Goede vraag, moest het gelijk even opmeten. De 3080 die ik heb is 285mm dus inderdaad zou dat makkelijk passen. Ik denk dat ik mn lijstje zo wel compleet heb, ga dit straks verder uitwerken.
Dank voor alle hulp, zoals al eerder genoemd wordt heel erg gewaardeerd!

• rainrazor
Bedenk me nog een laatste vraag (hopelijk ;)) in die Omen zit een 1TB M2. Kan dit een bottleneck zijn qua snelheid van het nieuwe systeem of is het verstandig om ook een nieuwe hd aan te schaffen?

• Apart
Moet geen probleem zijn. Als het goed is, is dat een WD Black SN750, welke prima zijn. Ik zou enkel wel kijken naar het doen van een verse Windows 11 installatie.

• DutchGamer1982
rainrazor schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:32:
Bedenk me nog een laatste vraag (hopelijk ;)) in die Omen zit een 1TB M2. Kan dit een bottleneck zijn qua snelheid van het nieuwe systeem of is het verstandig om ook een nieuwe hd aan te schaffen?
m.2 groote of soort maakt NIETS uit voor gaming prestaties.
=
de snelheid kan wel laadtijden iets verbeteren.
voor je OS zal het praktisch niet schelen (de meeste laadtijd van een pc is tegenwoordig de bios, niet het OS) maar voor bvb quicksave, quickload in games kan het een paar seconden wachten schelen.
het is maar net hoe belangrijk jij het vind om 2-6 seconden van je laadtijd af te schaven.

naar van wat ik vinden kan zit in de Omen al een standaard 2280mm m.2
en hoogstwaarschijnlijk een Western Digital SN530
die heeft een snelheid van 2.400MB/s

met een am5 systeem -> wat wel duur word want dan kun je dus ook je oude ram niet meenemen, heb je toegang tot m.2 gen 5, en word iets als dit een optie :
1Interne ssd'sLexar NM990 1TB€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 144,90
deze heeft een snelheid van 14000 MN/s

en hoewel dat dus op papier bijna 6 keer sneller is, scheelt het in praktijk maar een paar seconden laadtijd. 30 seconden laden kan in 28 veranderen misschien in 24..

jouw usercase klinkt niet alsof dat 150 euro waard is.
en als 1tb opslagruimte ooit te weinig word voor je, kun je er altijd dan nog voor kiezen er een tweede m.2 naast te steken.

• DutchGamer1982
heb ik nog een am5 alternatief :
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 115,37€ 115,37
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 204,19€ 204,19
1BehuizingenInter-Tech IT-6521 Straight€ 27,91€ 27,91
1ProcessorkoelingDeepCool AN400€ 46,46€ 46,46
1Case fansArctic P8 Max, 80mm€ 6,61€ 6,61
2Case fansMars Gaming MF-PWMX2 PWM Fan Kit, Zwart, 120mm€ 7,90€ 15,80
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36€ 339,90€ 339,90
Totaal€ 756,24
**dit is een mini itx systeem, dus nog kleiner, in feite het kleinste kastje waar nog alles inpast.
**fans gekozen die lekker stil zijn en toch goede luchtverplaatsing hebben
**een 7500F is goedkoper en presteerd vergelijkbaar met een 7600 in gaming.. ik zie geen reden daar de meerprijs voor te betalen.
*deze kast heeft ook usb c aansluiting 10gbit, net als het moederbord.
-> het kan 58 euro goedkoper met dit moederbord :
uitvoering: ASRock B650I Lightning WiFi
maar dan zijn de usb c aansluitingen 5Gbit in snelheid ipv 10Gbit zoals je nu hebt.

dit kleinere formaat maakt het wegwerken een stukje gemakkelijker.
-> en hij maakt nu niet meer dan 20db geluid op zijn hoogst.. dat is hoe stil het is als je nachts in bed ligt en enkel nog wat geritsel van bladeren hoort.. zachter dan je kunt fluisteren..

maar als je NOG stiller wilt :
uitvoering: Fractal Design Define 7 Mini Black Solid
de define 7 staat bekend als de stilste kast die er is en is geisoleerd voor geluid dus zal ook het geluid van je huidige voeding en gpu wat dempen.
komt al standaard met 2 goede fans.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchGamer1982 op 27-03-2026 15:56 ]

• rainrazor
Dank voor je extra informatie ook dit wordt zeer gewaardeerd. Op je advies sla ik dan voor nu nog even een extra hd over. Kan altijd nog inderdaad.

Wbt de kast wil ik toch voor die Lian Li gaan, vind ik toch een stuk mooier en klein genoeg.
Dat je kastkoeling erbij zet is wel een goede opmerking want daar had ik nog niet aan gedacht.

Met de informatie die ik heb kunnen vinden lijkt het erop dat onder geen fans mogelijk zijn door de beperkte ruimte (videokaart). Ik denk dan dat 1 achter en 2/3 boven en 1/2 aan de zijkant ook moet werken.
Ik heb voor de Arctic P12 Pro PST gekozen.

[ Voor 42% gewijzigd door rainrazor op 27-03-2026 21:28 ]

• Apart
Heb sinds kort ook een set van de Arctic P12 Pro's in gebruik en ben er zeer tevreden mee :)

Kijk wel even op de Arctic website hoe je het beste het ventilator profiel kunt instellen via de betreffende software (persoonlijk zou ik FanControl of gewoon via BIOS kiezen). https://support.arctic.de/pwm-settings

• rainrazor
Goede link, die ga ik straks zeker gebruiken. Heb de boel zojuist besteld dus kan in de loop van volgende week lekker aan de klus met alle onderdelen en windows installatie ;)

Dank @Apart en @DutchGamer1982 voor jullie waardevolle hulp.

• DutchGamer1982
wel even je psu meten, zodat je weet in welke posities hij past in deze kast.

of je fans onderin kunt gebruiken ligt aan de dikte van de gpu die je hebt en of je de meegeleverde doorzaksteun voor je gpu wenst te gebruiken.
-> de doorzaksteun gebruikt sowieso 1 van de 3 fansloten onderin.

voor de andere 2 :
de totale ruimte voor gpu + fans = 86mm

dus als je normale 25mm dikke fans wilt gebruiken mag je gpu niet dikker zijn dan 61mm
als je ultra dunne 15mm fans gebruikt, kan je gpu 71mm dik zijn.

ler er ook op, dat je een maximale koeler hoogte van 165mm hebt.
en hoewel de Arctic Freezer 36 (Black) 149mm is, betekend dat je daarmee de zijpaneel fan sloten hebt geblokkeerd -> wederom tenzij je 15mm fans kiest voor het zijpaneel, of voor een cpu koeler met een lager profiel.

waarmee je enkel de 2x140mm/3x120mm bovenin, en de 1x120mm achterin overhoud.

5x120mm lijkt me zat koeling.. maar even zeker zijn dat je gpu dun genoeg is zodat er een of twee onderin kunnen, en je psu niet te lang is. danwel rekening mee houden dat je bij het kiezen van je cpu koeler geen model kiest dat meer dan 140mm hoog is

• Apart
De GX-850 ATX 3.0 heeft een diepte van 140mm, dus vormt geen probleem.

Pagina: 1