Electricien wilt andere meterkast/schakelbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-03 15:41
Mijn vraag
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5clQEV8tTDpWfaFCaaK_bb8Vt10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfETkWO8eTtGhbrsYRxNLbZs.jpg?f=fotoalbum_large

Beste Tweakers,

Ik laat in de uitbouw van mijn recent aangekochte huis een nieuwe keuken plaatsen. De vorige keuken van vorige bewoners had geen krachtstroom. onze nieuwe keuken heeft dat wel nodig. De electricien zegt dat hij, indien we garantie willen, de meterkast (gedeeltelijk) moeten vervangen. Sommige onderdelen ( weet nog niet welke) zijn te oud en kunnen de hitteontwikkeling niet aan en eea zou niet volgens nederlandse wet zijn.
De huidige meterkast voldoet dus niet aan zijn of wettelijke standaarden. Nu is 3 maanden geleden wel een laadpaal geinstalleerd door een ander electricien en die heeft geen enkele melding gemaakt van een issue.

Ikzelf heb er ballen verstand van maar het klinkt als upselling. Wat zeggen de experts hier?

[ Voor 7% gewijzigd door Shao Kahn op 26-03-2026 11:45 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Alle reacties

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-03 10:54
Ik zie een hager Vision met hager materiaal. Veel beter wordt het niet en moderner ook niet.

Upselling is een deftig woord voor oplichting?

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:42
Zie zo ook geen alarmbellen. Klinkt een beetje als elke 3 jaar een nieuwe auto halen vanwege de fabrieksgarantie.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:25
Klinkt als een elektricien die even wil cashen.. er zit (op het oog) goed materiaal in, er is ruimte vrij en dus waarom niet? Daarnaast weet ik niet wat je allemaal wilt toevoegen en is er wellicht niet voldoende plek. Echter dan kan er een uitbereiding's kast worden bij gehangen. hiervoor hoef je niet alles te vervangen.

Wellicht zit er onder de kap van alles wat niet klopt, maar dat kan ik nu niet beoordelen ;)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Misschien hem even een rapport laten opstellen?
Offerte (specificatie offerte) oid?

Gewoon kei hard doorvragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanquezer op 26-03-2026 12:05 ]

DPC Chef-kok :)

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Andere elektricien zoeken.

• fritsp
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 12:38
De laadpaal zal links-onderin zitten? Mijn OCD vind dat onprettig, net als de PV-groep rechtsbovenin: een ander merk.
Ik snap ook niet dat iemand 3-fase aardleks ophangt ipv 1-fase aardleks, en ook niet dat het er 4 moeten zijn.
Voor een keuken heb je al snel 4 groepen nodig, waarvan 1 bredere (2 of 3 fases) voor de kookplaat. Mede door die 4 grote aardleks wordt het dan wel druk. Maar idd geen alarmbellen.

Heeft de expert hem ook open gemaakt? misschien zit daar het probleem?
(schroef niks open als je niet weet wat je doet!)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 15:38
Ik zie genoeg ruimte om een extra bord te plaatsen als het de ruimte is dus ik zie geen probleem hier.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:08
Linksboven kan toch "gewoon" en 3-fase groep geplaatst worden. Het is (inderdaad) apart om die 3-fase aardlekautomaten te zien. Ik zou eerder voor elke fase apart een aardlek verwachten, met daar de (max) 4 groepen op (scheelt ook meteen weer ruimte). Het is nu niet te zien hoe er 4 groepen op een 3 fase aardlek zijn aangesloten.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:03
Andere elektricien zoeken. Ik zie een 4P hoofdschakelaar, dus volgens mij heb je al 3-fase hoofdaansluiting. Of de vorige bewoners hebben de kast voorbereid op 3F.

Warmteontwikkeling een probleem ? Ik zie geen enkel issieu, plaats gewoon de automaten erbij die nodig zijn voor de keuken en klaar ben je. Dit is gewoon een redelijk moderne groepenkast.

Onder de linkse kast kan je gewoon nog prima uitbreiden.

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-03 15:41
Dank allen voor antwoorden, ik zal electricien om details vragen morgen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:03
Het probleem zit m in de aardlekschakelaars. Volgens de meest recente nen normering moet er in een 3f kast een 2p aardlekschakelaar gebruikt worden. Tot iets van 5 jaar geleden was dit niet zo en werden de kasten samengesteld zoals jij hebt

• Elsayal
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-03 07:29
Eea kan best niet meer volgens de huidige norm/wetgeving zijn. De regels worden jaarlijks aangescherpt/aangepast.

Vuistregel; de laatste die in de kast iets aanpast is verantwoordelijk voor de gehele meterkast. Ik snap ergens wel dat een electricien geen garantie geeft op andermans werk/onbekend met staat evt problemen installatie/leeftijd onbekend?

Laadpalen cowboys sluiten dit vaak uit in hun offerte (geven aan, 3 fasen groep te voorzien door erkend electricien) sommige sluiten gewoon aan, niet altijd gehinderd door kennis.

Blauw op blauw, bruin op bruin, en men durft zich electricien te noemen.

Zo te zien aan de 4P hoofdschakelaar is eea al voorbereid of 4 fasen aangesloten.

Als je de kast open durft te maken

[Hoofdschakelaar uit!!!] [Nergens aan komen behalve de afdekkap zeker niet aan draden]

En je kan een betere foto maken intern kan ik je van iets meer informatie voorzien.
Ook prettig; type van de schakelaars scherp/te lezen in beeld.

• Vincent2809
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 26-03 20:17
Het zijn wat oudere Hager componenten en de kast is ook niet de nieuwste meer, maar mits de aardlekschakelaars/automaten goed werken is hier niks mis mee. (Je kan ze testen door op de testknop te drukken en dan moeten ze er uit klappen. Is dit niet het geval zijn ze kapot) een elektricien kan ze ook testen doormidden van een installatie test, dat is nog iets preciezer. Verder voldoet de kast vanaf de buitenkant gezien gewoon aan de normen. Ook een 3 fase aardlekschakelaar voor 1 fase groepen is gewoon toegestaan, mits je ze gelijkwaardig verdeeld over de fase en niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Je zou het volgende nog even kunnen controleren:
Volgens de NEN 1010 is het verplicht om type A aardlekschakelaars te gebruiken, type AC is niet meer toegestaan dit staat vaak op de aardlekschakelaar zelf.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niet aan de wet is vrij vaag in Nederland gezien we er geen specifieke wetten over hebben. Het moet veilig zijn.

Een norm volgen is een manier om aan te tonen dat het veilig is. NEN1010 is daar de bekendste van. Maar ook daar zit nuance dat de versie geldt van de laatste grote aanpassing. Waarbij ook nog discussie is of dat wel of niet per ruimte is.

En zoals gezegd, niet de allernieuwste kast meer maar ook echt niet stok oud en met Hager zit je prima. Staat me ook niet bij dat er terugroepacties ofzo op zijn. Enige gekke eend is dus de Legrand voor de PV.

Dus zou zeggen:
- Links boven 3-fase alamat
- Aardlekschakelaars eens netjes testen
- Hoofdschakelaar labelen
- Labels en meterkast beschrijving op orde brengen
- Waarschuwingslabels voor PV erop

En gaan.

• mindlight
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-03 19:37
Je meterkast klopt volgens de wet(als je iets nieuws maakt dat moet aan de wet houden de rest niet). Als ik er naar kijk is heg prima. De merken van automaten zijn prima het is A merken. Meestal pak je èèn merk omdat je netjes wilt hebben. Mijn mening als een monteur. Zoek een anderen. Dit doen ze meestal om snel geld te verdienen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo aan de buitenkant geen gekheid te zien.. Onder de kap kan het natuurlijk wel.. Maar goed dat kunnen we nu niet zien.. En net als we niet weten of de beste man (of vrouw) onder de kap gekeken heeft..

404 Signature not found

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kast ziet er niet heel gek uit technisch , maar wel wat stoffig. Als je even een doekje over de kast haalt (niet zeiknat!) dan ziet het er meteen frisser uit.

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:47
Kast is wat ouder maar zeker niet slecht. Voldoet aan de huidige normen. Ik zie naast de laadpaal ook geen extreme groot verbruikers.

Wat wij veel tegenkomen is dat de interne bedrading en daarmee de aardlekautomaten niet voldoende zijn. Maar dit is dan vaak icm zonnepanelen en een flink accu systeem.

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-03 08:07
Kan het niet optimaal lezen, maar de laadpaal lijkt achter een C16 te zitten.

Let op lijkt.

Wat mij betreft 2 X fout.

Moet zijn B20/30mA

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:08
Zonder de bedrading te kunnen zien danwel de installatie met een tester te controleren, is dit niet echt te beantwoorden. Wel zie ik wat oudere Hager aardlekschakelaren (tegenwoordig is de hendel grijs en over de hele breedte). Ook de installatieautomaten zijn van dezelfde leeftijd. De ALS is van voor 2005 dus ouder dan twintig jaar. Dit hoeft zeker geen probleem te zijn, maar dan moet je ze wel testen. Niet alleen de testknop maar uiteraard ook met een installatietester. Schakelen ze nog op tijd uit?

Onderste rij zit helemaal vol en die automaten zullen hun warmte minder snel kwijt kunnen. Maar de vraag is: hoe warm worden ze?

Heeft de elektricien de kast open gehad en alles getest? Of is dit puur op basis van observatie?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:58
@Shao Kahn
Ik zie geen gekke dingen, dus volgens mij wil de elektricien wat extra's verdienen. Als hij niks met de rest te maken wil hebben, zou hij zelfs een losse kast(je) kunnen plaatsen enkel voor de krachtstroom.
Mocht het echt iets met garantie te maken hebben, maak dan duidelijk afspraken. Foto vooraf, foto achteraf + duidelijk omschreven waar hij verantwoordelijk voor is.

Wil je direct klaar zijn voor de komende jaren, neem dan een compleet nieuwe kast waar je direct voorbereidingen treft voor een warmtepomp, thuisaccu, etc.
Want bij elke uitbreiding zal je hetzelfde verhaal krijgen.
Voor je beeld, je huidige kast + kookgroep kost circa 900 euro zonder installatie:

https://www.groepenkastbestellen.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/KIUWE15RFN/?build=3QYA75N5U7&buildInfo=null

Hager is ook een van de duurste merken, dus goede kwaliteit.

Ga je voor Emat van Schneider (ook prima) kost het "maar" 520 euro:

https://www.groepenkastbestellen.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/KIUWE15RFN/?build=8H1B50BW3O&buildInfo=null

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:47
Van een foto zoals bovenstaand kan even snel niet beoordelen of de installatie voldoet.

Het is natuurlijk makkelijk stemming maken. De Sparky wil geld verdienen.

De norm voor controle van een aardlekschakelaar is electrisch testen daarna de test knop.
Dus eerst de tijd meten 200ms voor TT stelsel en daarna pas de knop.

Wellicht klopt er intern het e.e.a. niet. Dat is niet te zien. Ik zie wel een puntje manier van invoeren dat aangepast moet worden waarschijnlijk is dat van de PV.

4 automaten op een kracht automaat kan, dit zie je ook met de bussboards van ABB, echter volgens de nieuwe norm is het onwenselijk.

Probeer het volgende even te begrijpen zonder dat en zo denken consumenten vaak niet.

Moet ik er garantie op geven en garandeer ik dat de installatie veilig is. Durf ik dit werk van een ander als er elders vernieuwing / aanpassingen en divers lap/plak werk is gedaan te beoordelen met mwa goede functionering van de afschakeling.

Wat men vaak niet realiseerd is dat degene die er met zijn fikken als laatst aan heeft gezeten verantwoordelijk is en aangerekend kan worden.

Dat gezegd hebbende wil niet zeggen dat de laadpaal boer verstand van zaken heeft omdat hij er niets van vondt.

Mochten dit nog type A automaten zijn wordt dit al niet meer toegepast na 96 reken gemakshalve uit hoe oud de installatie is.

Stel de kast heeft een plaatsing datum van 2011 dan dient deze dus te voldoen aan de Norm van 2007 en dan voldoet de kast dus niet. Dit kan de reden zijn dat de installeer zegt de kast is niet ok.
Het kan zijn dat de kast is geplaatst in 95 dan dient de installatie te voldoen aan de norm van 92 dan voldoet de kast wellicht aan de norm. Is het verstandig met allerlei DC componenten nee, is het gebruik anders zeker. Is het wenselijk. Nee.

Zo begrijpen jullie wellicht hoe een installateur met kennis niet maar als graaier bestempeld kan/mag worden.

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:47
chrisborst schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:01:
@Shao Kahn
Ik zie geen gekke dingen, dus volgens mij wil de elektricien wat extra's verdienen. Als hij niks met de rest te maken wil hebben, zou hij zelfs een losse kast(je) kunnen plaatsen enkel voor de krachtstroom.
Mocht het echt iets met garantie te maken hebben, maak dan duidelijk afspraken. Foto vooraf, foto achteraf + duidelijk omschreven waar hij verantwoordelijk voor is.

Wil je direct klaar zijn voor de komende jaren, neem dan een compleet nieuwe kast waar je direct voorbereidingen treft voor een warmtepomp, thuisaccu, etc.
Want bij elke uitbreiding zal je hetzelfde verhaal krijgen.
Voor je beeld, je huidige kast + kookgroep kost circa 900 euro zonder installatie:

https://www.groepenkastbestellen.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/KIUWE15RFN/?build=3QYA75N5U7&buildInfo=null

Hager is ook een van de duurste merken, dus goede kwaliteit.

Ga je voor Emat van Schneider (ook prima) kost het "maar" 520 euro:

https://www.groepenkastbestellen.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/KIUWE15RFN/?build=8H1B50BW3O&buildInfo=null
Let op bij dit soort kasten er wordt niet gebruik gemaakt van originele kamrails prijs verschil paar euro.

Kast heeft geen type goedkeur.

En dan begin ik al helemaal niet over de stoothoud stroom van een Emat. Advies Pak dan nog schroef zekeringen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
@chrisborst Elektramat heeft een gelikte configurator… maar bij Sander Vunderink krijg je vaak ABB voor vergelijkbaar geld … de meningen zijn een heel stuk minder verdeeld over ABB dan Emat…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:05

Pablo

Rito pls

Elsayal schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:00:
Blauw op blauw, bruin op bruin, en men durft zich electricien te noemen.
Kleur op kleur, nu ben je electromonteur!
dat roepen mij electro vriendjes altijd :P

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
Mr3MrsSmith schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:43:.

Zo begrijpen jullie wellicht hoe een installateur met kennis niet maar als graaier bestempeld kan/mag worden.
Het verschil tussen een graaier en een goede installateur is een gedegen, toetsbare uitleg, zoals jij juist wel geeft.

Als dat was gebeurd had TS zich wellicht niet geroepen gevoelt om het verhaal te halen bij mensen met de wil uitleg te geven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Bij de aanpassing van 2016 van de Nen1010 wordt geadviseerd om geen 4 polige aardlek schakelaars te gebruiken.
Reden zie:
https://123groepenkast.nl...aars-Eisen-Nieuwe-NEN1010

En zoals al gezegd is de installateur die als laatste een wijziging aan een groepenkast uitvoert verantwoordelijk voor de hele groepenkast.
Hij zegt ook niet dat alles fout is maar dat een aantal onderdelen vervangen moeten worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1