• karmiggelt_1965
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-03 13:15
In verband met mijn hartritme stoornis (boezemfibrileren) ben ik op zoek naar een smartwatch die dit voor mij kan registreren. Ik gebruik nu een Fitbit, maar wil graag een device met meer functionaliteit dan de Fitbit.
Zijn er merken die zo'n functionaliteit hebben?

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-03 18:03
Ik kan je vraag niet beantwoorden. Ik heb als hart patiënt zijnde(ICD) wel een opmerking/tip: besef wel dat je hierdoor continu met het probleem bezig bent, en er niks mee oplost. In het ergste geval meet je een ritmestoornis, en raak je in paniek of ga je je alleen maar slechter voelen. Bedenk goed wat dit mentaal met je kan doen. In je hoofd continu ermee bezig, afgeleid, humeur etc.... werkt niet mee allemaal. Suc6.

Parklife

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-03 09:14
karmiggelt_1965 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:07:
In verband met mijn hartritme stoornis (boezemfibrileren) ben ik op zoek naar een smartwatch die dit voor mij kan registreren. Ik gebruik nu een Fitbit, maar wil graag een device met meer functionaliteit dan de Fitbit.
Zijn er merken die zo'n functionaliteit hebben?
De Apple Watch doet dit in de achtergrond. Daar heb je dus geen omkijken naar want je krijgt een seintje als het een onregelmatig ritme decteert. Dan kun je een ECG maken en evt. opsturen naar je behandelaar.

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:40
Schijnbaar kan een Apple Watch dit detecteren als ik het zo lees, maar bedenk wel dat dit natuurlijk geen medische apparatuur is en puur een indicatie geeft.
Wat ik mij wel afvraag is wat je doel is.
Als ik het zo lees is er medisch vastgesteld dat je hier last van hebt, dan lijkt mij ook dat de behandelend arts je verder kan helpen met de behandeling. Als het nodig is dat daar voor nodig is dat boezemfibrilleren gemonitord wordt zullen ze daar vast iets voor hebben.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03

Herman

FP ProMod
Dit was laatst nog in het nieuws:
- https://www.bnr.nl/nieuws...ritmestoornissen-opsporen

Het radiofragment in dat nieuwsitem (interview met cardioloog) legt wel een hoop uit :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-03 21:15
@karmiggelt_1965

voor detectie van boezemfibrilleren weet ik dat deze (betaalde) dienst/app in NL ook medisch gecertificeerd is:

https://www.fibricheck.com/nl/

Werkt wel via je smartphone camera ipv je smartwatch

Ik werk niet voor dit bedrijf, maar in een ziekenhuis en ik weet dat meerdere hartcentra in NL (waaronder die in mijn centrum) deze dienst gebruiken voor detectie van boezemfibrilleren bij patiënten die op de wachtlijst staan voor een elektrische cardioversie.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.withings.com/nl/nl/scanwatch-2

Mogelijk dat dit goed voor je is?

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:56
Zelf heb ik deze diagnose ook. Naar aanleiding daarvan heb ik destijds een Apple Watch (Series 9) aangeschaft. Deze detecteert atriumfibrilleren perfect en de ingebouwde ECG-functie is ook erg handig. Na afloop krijg je een rapport wat je eventueel ook met je behandelaar kunt delen. Je kunt kiezen tussen het ontvangen van een waarschuwing wanneer je hartritme verstoord is, of het laten bijhouden van het percentage van de tijd waarin je hart fibrilleert.

Mijn huisarts en cardioloog geven overigens beiden aan dat dit de enige smartwatch is waarvan zij de metingen en waarschuwingen serieus nemen.

Over het stukje constant ermee bezig zijn, heeft het voor mij juist het omgekeerde effect. Dankzij de smartwatch voel ik me veel meer op mijn gemak, omdat ik weet dat alles in orde is zolang ik geen melding krijg en ieder moment een snelle meting kan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door MiguelXL op 25-03-2026 15:38 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-03 09:14
JurienW schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:46:
Schijnbaar kan een Apple Watch dit detecteren als ik het zo lees, maar bedenk wel dat dit natuurlijk geen medische apparatuur is en puur een indicatie geeft.
Wat ik mij wel afvraag is wat je doel is.
Als ik het zo lees is er medisch vastgesteld dat je hier last van hebt, dan lijkt mij ook dat de behandelend arts je verder kan helpen met de behandeling. Als het nodig is dat daar voor nodig is dat boezemfibrilleren gemonitord wordt zullen ze daar vast iets voor hebben.
Ben het met je eens dat het slechts indicatie is. Let wel, een onregelmatig ritme detecteren is iets anders dan een hartaanval interpreteren. Dat laatste kan echt alleen met een ziekenhuis ECG. Maar atrium fibrillieren herkennen kan de Apple Watch is wel ontzettend goed in! De kwaliteit van het ECG is heel goed en prima geschikt om een goede inschatting thuis te maken.

Source, ik werk in de gezondheidszorg en kijk dagelijks naar een ECG scherm.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Withings heeft ook ECG-capable smartwatches.

Een fietsvriend van me vertelde me eens over de Kardia Mobile, waarmee hij een ECG heeft kunnen maken waarop zijn ritmestoornis voldoende duidelijk zichtbaar werd, zodat deze met een ablatie verholpen kon worden.

Met een rusthartslag lager dan 50 werken de diverse smartwatches (Apple, Withings) niet goed genoeg, ondanks hun ECG functionaliteit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Kan overigens de Withings dus aanbevelen, heb die zelf ruim een jaar en erg tevreden mee. Als je een horloge zoekt dat er niet als smartwatch uit ziet maar wel elke denkbare health tracking functie heeft en een batterij die enkele weken mee gaat dan is hij perfect.
Pagina: 1