Nieuw in de Smart Home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NICKS_AAN
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06:23
Hoi mede tweakers,

Ik ben behoorlijk nieuw in de Smart Home wereld.
Vandaar dat ik graag jullie advies wil, ik hoop dat ik hier het juiste topic voor heb aangemaakt, anders hoor ik het graag.

De spullen die ik op dit moment bezit:
- 2x Eufy Camera's E40 + HomeBase 3 + Doorbell + Chime
- 1x Tapo C200 binnencamera
- Philips Hue lampen + Bridge

Spullen die ik nog zou willen:
- Een soort module voor in de slimme meter waarbij ik mijn energie verbruik kan zien.
- Nog meer binnenlampen en buitenverlichting
- Robotstofzuiger

Nu mijn vraag, ik zou graag een tablet willen waarbij ik al deze dingen op kan projecteren, dus live camera's, weersverwachtingen, energieverbruik, de lampen etc. Vervolgens met een kliksysteem aan een muur bevestigen. Plus het liefst alles binnen 1 ecosysteem, want ik heb er ook aan zitten denken om eufy E10 Smart Display aan te schaffen maar het zou natuurlijk beter zijn om alles op 1 tablet te krijgen.

Ik ben een beetje technisch dus ik heb Home Assistant al geprobeerd via Virtual Box op te zetten om een test omgeving te maken om in ieder geval de live feed van camera's te kunnen zien maar dit is niet zo ver gelukt, ben blijven hangen op het punt dat ik in de browser in homeassistant.local kwam en er vervolgens niets meer gebeurde...

Hebben jullie advies voor een meer plug & play systeem zoals bijvoorbeeld Homey? Zou dit aan mijn verwachtingen kunnen voldoen?
Wat gebruiken jullie zelf voor bovenstaande setup?

De reden dat ik een test setup wil maken is omdat ik 0 ervaring heb met Raspberry PI systeempjes en ik het zonde zou vinden om er X bedrag voor te betalen en het vervolgens niet werkend krijg.

Ik hoor graag van jullie!

[ Voor 5% gewijzigd door NICKS_AAN op 24-03-2026 21:30 ]

Alle reacties

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:25

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

NICKS_AAN schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:19:
Ik ben een beetje technisch dus ik heb Home Assistant al geprobeerd via Virtual Box op te zetten om een test omgeving te maken om in ieder geval de live feed van camera's te kunnen zien maar dit is niet zo ver gelukt, ben blijven hangen op het punt dat ik in de browser in homeassistant.local kwam en er vervolgens niets meer gebeurde...
Je use-case schreeuwt Home Assistant, dus ik zou iets verder trouble shooten. Wat bedoel je met dat je in de browser "in homeassistant.local kwam en er niets meer gebeurde"? Kon de browser wel verbinden? Ik kan me voorstellen dat als je een VM op je eigen PC draait, de firewall op poort 8123 simpelweg de verbinding weigert.

Voor je camera's zou ik naast HA ook Frigate draaien (als addon binnen HA, bijvoorbeeld). Voor de elektriciteitsmeter kun je verschillende dongles gebruiken; die van Homewizard werkt ook met (in elk geval) de thuisbatterij van Marstek en is in dat opzicht een toekomst-proof keuze.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• NICKS_AAN
Thijsmans schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Je use-case schreeuwt Home Assistant, dus ik zou iets verder trouble shooten. Wat bedoel je met dat je in de browser "in homeassistant.local kwam en er niets meer gebeurde"? Kon de browser wel verbinden? Ik kan me voorstellen dat als je een VM op je eigen PC draait, de firewall op poort 8123 simpelweg de verbinding weigert.

Voor je camera's zou ik naast HA ook Frigate draaien (als addon binnen HA, bijvoorbeeld). Voor de elektriciteitsmeter kun je verschillende dongles gebruiken; die van Homewizard werkt ook met (in elk geval) de thuisbatterij van Marstek en is in dat opzicht een toekomst-proof keuze.
Bedankt voor je reactie.
Wat ik bedoel met in homeassistant.local kwam:
De VM startte ik en ging installeren, toen ik in het scherm welcome to HA kwam zag ik het adres van HA staan en deze tikte ik op mijn eigen PC in de browser. Vervolgens begon deze te laden en kwam er een melding dat dit 20 minuten kon duren. Ondertussen kwam er een netwerkfout met verder vrij weinig info.
Tot daar ben ik dus gekomen.

Misschien even in mijn Deco systeem de poort forwarden, al zou dat volgens mij niet per sé nodig hoeven zijn. De netwerk-instelling in de VM staat op bridged.

Draai je zelf toevallig ook Eufy op HA?
Ik lees op verschillende sites, fora's en AI dat een echte live view zoals ik voor ogen heb met meerdere camera's tegelijk slecht werkt. Ook ben ik slechts 1 tutorial op youtube tegen gekomen waarbij het eind resultaat ook niet goed in beeld gebracht wordt.
Vandaar dus dat ik eerst een test omgeving wil bouwen alvorens ik een HA Yellow / Green of PI ga aanschaffen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

NICKS_AAN schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:47:
Misschien even in mijn Deco systeem de poort forwarden, al zou dat volgens mij niet per sé nodig hoeven zijn. De netwerk-instelling in de VM staat op bridged.
Niet doen, nergens voor nodig als je binnen je eigen lan bezig bent. Je zet de boel vooral open voor kwaadwillenden van buitenaf.

Dat het niet werkt heeft niks met port forwarding in je router te maken. Waarschijnlijk wel met het niet goed instellen van je VM, bijvoorbeeld te weinig geheugen toegekend of iets dergelijks. Of de firewall van Windows die in de weg zit. Als je daar hulp bij wil kun je terecht in het grote topic: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

HA in een VM op Windows draaien is overigens niet heel gebruikelijk, maar voor een test kan het wel. Als je echter vervolgens uren kwijt bent aan het troubleshooten van die VM zonder dat je überhaupt in HA kan gaan spelen (wat je doel is), dan schiet het ook z'n doel voorbij.
Vandaar dus dat ik eerst een test omgeving wil bouwen alvorens ik een HA Yellow / Green of PI ga aanschaffen.
Ik weet niet wat je acceptabel vindt om uit te geven aan een experiment, maar in bijvoorbeeld Hardware Home Assistant wordt de mogelijkheid genoemd om voor €50 een thin client met 8GB ram in huis te halen waar HA al op geïnstalleerd staat en direct werkt.
NICKS_AAN schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:19:
Hebben jullie advies voor een meer plug & play systeem zoals bijvoorbeeld Homey?
Homey is voor de gemiddelde gebruiker een eenvoudigere ervaring dan HA.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 25-03-2026 15:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• NICKS_AAN
Het is me via VMware gelukt om een HA omgeving op te zetten.

Via tutorials en GitHub ben ik bezig geweest om mijn Eufy cameras met live view te koppelen. Dit is een heel eind gekomen, tot het punt dat ik geen bewegende beeld krijg, alleen plaatjes. Ik heb de stappen uit deze video
YouTube: Home Assistant Setup with Eufy Doorbell: Notifications & Live Stream gevolgd. Alleen komt er bij mij in de player MJPEG te staan.
Mocht iemand nog een fix weten, hoor ik het graag, ik duik er nog graag dieper in.
Ik denk dat deze manier, Eufy op HA niet top gaat werken nadat ik wat fora gelezen heb.

Ik heb 2 opties, de eufys vervangen voor Reolink. De eufys heb ik nog maar 1,5 maand en hangen net. Plus mn vriendin is er erg tevreden over, ik trouwens ook, buiten de slechte integratie met een smart home.
De andere optie is 2 tablets, 1 dedicated van Eufy zelf en 1 voor Home Assistant.
Ik neig zelf meer naar optie 2.

Mochten jullie nog opties weten dan hoor ik het graag.