Vraag

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:39

waztone

de enige echte

Topicstarter
Mijn huidige Macbook Air 13" (2014) is langzaam aan vervanging toe. Hij doet het nog meer dan prima, maar soms loop ik wel tegen dingetjes aan als je wat meer dingen tegelijk doet. En de accu heeft wel z'n beste tijd gehad zeg maar.

Nu doe ik nu al te gekke dingen met de laptop, maar er komt wel een 3d printer aan. Die komt op zolder in een studiootje en dus wil ik op de laptop wel een beetje simpel kunnen modellen. Maar volgens mij moet dat voor de meeste geen probleem zijn zolang het niet al te complex wordt.
Ik ga de laptop gebruiken voor FreeCAD (of Fusion360), een slicerprogramma (van anycubic) en natuurlijk een beetje internetgebruik. Voor de rest niet heel erg spannende dingen.

Nu is de Macbook Neo uitgekomen op een best interessant prijspunt. Maar ik zag ook deze Lenovo voorbij komen [Lenovo IdeaPad Slim 3 15ARP10 - 83K700GGMH] in de aanbieding voor 550,- bij Paradigit.
Zo te zien lijken de specificaties wel ok, vooral voor dat geld.
Maar ik kan nergens een degelijke, betrouwbare review vinden voor dit type nummer.

Nu wil ik de Macbook en de Lenovo vergelijken op tweakers, maar daar wordt ik nog niet veel wijzer van.
Voor vergelijk had ik ook de Lenovo 83J3002WMH erbij gezet.
Zo te zien is het verschil met de 2 lenovo's €200,- voor iets sneller geheugen en een beter scherm, de rest is hetzelfde.
Maar de vergelijk met de Macbook Neo zie ik niet echt. Qua snelheid etc. Alleen dat er maar 8 Gb geheugen inzit. En dat de mac dan €100,- duurder is als de goedkope Lenovo. Is hij dat prijsverschil en duik in geheugen waard?

Nu werk ik op de zaak sowieso met Windows, dus qua compatibiliteit met andere dingen is het misschien wel weer een keer handig om een extra windows laptop erbij te hebben.

Nu is mijn vraag dus;
Hoe verhoud de Macbook Neo zich t.o.v. de Lenovo en is die Lenovo sowieso wel wat?
Ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen sturen. Alvast bedankt.

All is fair in God of War

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De MacBook heeft een betere kwaliteit behuizing, veel beter scherm en in de praktijk een veel betere accuduur.
Maar ja, beperkte opslag en RAM.

Het is eigenlijk een beetje, no pun intended, appels met peren vergelijken.

De Ideapad 3 is de onderkant van Lenovo, dus je krijgt wel te maken met een dergelijke kwaliteit en dus ook met bepaalde concessies. Zo zal het apparaat vooral plastic fantastic zijn en zal het scherm niet erg helder of kleurecht, touchpad is plastic en vaak niet erg prettig in gebruik (neem een losse muis).

In beide gevallen zou ik geen levensduur verwachten die in de buurt komt van je huidige MBA, dan zou je beter een stap omhoog kunnen maken naar een M5 MacBook Air of met een leuke korting nog een M4 zoeken, dan kun je voor rond de €800 klaar zijn.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is best wel moeilijk om beide laptops met mekaar te gaan vergelijken, Windows vs MacOS wat al een springend punt kan zijn. Tja en dan met de hedendaagse geheugenprijzen plus de prijzen wat Apple voor geheugenuitbreiding telt, dat kan ook zeker een punt zijn.

Puur technisch gezien deel ik de mening niet helemaal met @nelizmastr ook al is de Ideapad Slim 3 een meer budget laptop. Plastic hoeft niet per defenitie minder sterk te zijn dan aluminium en mijn ervaring met Lenovo is dat ze goede materialen gebruiken. Het scherm van de Neo is dan wel van hogere kwaliteit maar wel meer dan 2 inch kleiner wat ook een punt kan zijn. Daarnaast is mijn ervaring dat Lenovo vrij acceptabele en goede panelen gebruikt.

Maar, belangrijkste is is dat je je goed beseft dat Windows anders is als MacOS, zal niet oordelen welke van de 2 het beste is. Alhoewel, ondanks dat ik een verstokte Windows gebruiker ben, tja, MacOS bleef ik toch stabieler vinden en ergens prettiger werken.