Vraag

• ricardo26156
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-03 19:26
Hi,

Ik wil graag voorlopige belastingteruggaaf aanvragen voor de hypotheekrente aftrek 2026. Echter is de situatie als volgt:

Ik heb een hypotheek met mijn ouders en we zijn alle 3 eigenaar van een woning. Dus allen een derde deel. Nu lees ik dat je dan slechts een 3e deel hypotheekrente aftrek kan terugvragen. Echter ben ik wel de economische eigendom. Ik draag namelijk alle lasten, denk aan hypotheek, verzekeringen, onderhoud etc. Dan heb ik toch recht op de volledige hypotheekrente aftrek? Hoe kan ik dit invullen bij de aanvraag? Je hebt namelijk geen optie voor "economisch eigedom". Moet ik dan neerzetten dat ik 100% eigenaar ben?

Heeft iemand een idee?

Alvast enorm bedankt.

Alle reacties

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 23-03-2026 14:22 . Reden: Iets te snel gelezen... ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• ricardo26156
Ik heb geen fiscale partner. Mijn moeder woont bij me in.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:40

de Peer

under peer review

Gewoon de waarheid invullen. dus niet dat jij de enige eigenaar bent.

Het begint bij de basis, waat je zeker dat je geen fiscaal partner hebt, terwijl je ook schrijft dat je moeder bij je in woont?

'economisch eigenaar' bestaat volgens mij niet, die term heb je denk ik zelf verzonnen?
Ook gaat het niet om wie de lasten betaalt, maar wie de eigenaar is.

Je vraag lijkt nu te zijn 'hoe krijg ik de volledige hra', terwijl de vraag denk ik zou moeten zijn: 'dit is de opgezette constructie, heb ik dan eigenlijk wel recht op (volledige) hra?'

Je deelt niet voldoende gegevens, maar ik vermoed dat de uitkomst is dat jij maar 1/3 deel hra kunt ontvangen. Je ouders eventueel ook een deel, maar dat hangt van de niet gedeelde details af.

Hier moet toch een adviestraject aan vooraf gegaan zijn? Is daar niet uitgelegd wat jouw/jullie aanspraak op hra is?

[ Voor 71% gewijzigd door de Peer op 23-03-2026 14:38 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ricardo26156 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:28:
Ik heb geen fiscale partner. Mijn moeder woont bij me in.
Dan klopt er iets niet aan je verhaal. Je geeft aan dat jullie alle 3 eigenaar zijn én je moeder woont bij je in.

Wanneer ben ik fiscaal partner?
"U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont."

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• ricardo26156
Excuus. Ik heb de term fiscaal partner anders begrepen. Dan ben ik dus wel fiscaal partner.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De koopakte bepaalt eigenaarschap; wat staat daarin?
Heb je een draagplichtovereenkomst laten vastleggen bij de notaris?

[ Voor 39% gewijzigd door Teleluvr op 23-03-2026 14:58 ]

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26
Woont alleen je moeder in of ook je vader (je hebt het over 3 personen namelijk). Je kan maar een fiscaal partner hebben, dus als je beide ouders inwonen moet je kijken wie met wie fiscaal partner is. De BD legt op hun site uit welke situatie voorrang heeft, zo gaat trouwen voor samen een woning hebben.

Maar met de beperkte gegeven informatie is het lastig om te komen tot een antwoord!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:45
Wat bedoel je met dat jullie alle drie eigenaar van de woning zijn, allen een derde deel, maar tegelijk dat je wel het volledig economische eigendom hebt? Voor de renteaftrek is van belang wie die lasten betaalt (of hoe de verdeling van die hypotheekbetaling is). En daarnaast moet je gedeeltelijk eigenaar zijn en moet de woning je hoofdverblijf zijn.

Dus als jij volledig de rente betaalt (én deels eigenaar bent en de woning als hoofdverblijf hebt), dan trek jij die rente af. En uiteraard komt dan ook het eigenwoningforfait volledig bij jou terecht.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:11
Ik heb zelf een huis en mijn moeder woont bij mij in.
Hypotheek staat volledig op mijn naam.
Bij de belastingaangifte komt er dan uit dat we geen fiscaal partners zijn.

In jouw situatie zeg je dat er een hypotheek op het huis ligt waar zowel jij als je ouders voor getekend hebben.
Oftewel met 3 personen eigenaar en aansprakelijk voor de aflossing.
1/3 deel is dan van jou.
Wie de vaste lasten en hypotheek betaalt maakt voor de bank niet uit, zolang die hun aflossing maar krijgen.

Dus begin bij het begin en leg uit hoe de hypotheek is opgesteld en wie daarop als verantwoordelijken staan

• Rubbergrover1
D-dark schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:14:
Wie de vaste lasten en hypotheek betaalt maakt voor de bank niet uit, zolang die hun aflossing maar krijgen.

Dus begin bij het begin en leg uit hoe de hypotheek is opgesteld en wie daarop als verantwoordelijken staan
Nou nee. Het is niet de vraag hoe de bank ernaar kijkt, het gaat erom hoe de fiscus ernaar kijkt. Als TS de hypotheek volledig betaalt, dan moet TS ook de rente aftrekken (en EWF betalen). Dat staat los van de afspraken over de verantwoordelijkheid die je met de bank afspreekt.

(Uiteraard wel met de vooronderstelling dat je (deels) eigenaar van de woning bent en het ook je hoofdverblijf is.)

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
Dit moet echt beter uitgezocht en uitgelegd worden. Er wordt gezegd dat TS maar de hele hypotheekrente moet aftrekken. Maar de eigendom- en schuldverdeling zal heus wel een rol spelen. Als vader elders verblijft is het voor hem een box 3 bezit. Daar zou hij dan graag een box3 schuld tegenover willen zetten maar als over die schuld de rente door zoonlief wordt betaald en afgetrokken gaat er iets mis. Dan is er sprake van een schenking van kind naar ouder.
Ik zou denken: je kunt alleen de rente over jouw deel van de hypotheekschuld aftrekken (en eventueel dat van je fiscale partner)

[ Voor 3% gewijzigd door Sendak239 op 24-03-2026 17:35 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik weet niet hoor, ik lees een hoop meningen maar 1 Google search verder staat er op de site van de Belastingdienst:
Het bedrag dat u in aftrek kunt brengen als betaalde rente over de eigenwoningschuld, is afhankelijk van uw aandeel in de schuld. Is uw aandeel in de schuld 60%, dan kunt u 60% van de betaalde rente over de eigenwoningschuld aftrekken als kosten van de eigen woning.
Dus als @ricardo26156 volledig de hypotheek op zijn naam heeft staan, kan hij alles aftrekken.

Voor het eigen woning forfait gaat het net iets anders
Het bedrag dat u moet opgeven als eigenwoningforfait, is afhankelijk van uw deel van het eigendom van de eigen woning. Als u voor 50% eigenaar van de woning bent, dan moet u 50% van het eigenwoningforfait bijtellen als inkomsten uit de eigen woning. Bent u 100% eigenaar, dan telt u 100% van het eigenwoningforfait bij.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
jeroenkb schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:39:
Dus als @ricardo26156 volledig de hypotheek op zijn naam heeft staan, kan hij alles aftrekken.
Met de nadruk op "zijn naam". Als hij gewoon de hele hypotheek voor iedereen betaalt vinden er schenkingen plaats of wordt er indirect huur betaald (aan vader).

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:55
Op papier betaal jij 1/3e deel van de hypotheek, dus kun jij ook maar over 1/3e deel renteaftrek krijgen.
Jij kunt niet iets aftrekken wat op papier niet van jou is.
Die andere 2/3e delen zul je bij je moeder en de 3e persoon moeten halen.

Zij kunnen dit echter niet zomaar naar je overmaken want dat is een schenking.
Net als wat jij nu doet met de hypotheek, jij betaald 3/3e dus jij schenkt 2/3e van de hypotheek.

Ik zou als ik jou was een belastingadviseur vragen om hier eens goed naar te kijken voor je over een tijd een (flink) probleem hebt met je huis en hypotheek.

• Rubbergrover1
Rensjuh schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:55:
Op papier betaal jij 1/3e deel van de hypotheek, dus kun jij ook maar over 1/3e deel renteaftrek krijgen.
Jij kunt niet iets aftrekken wat op papier niet van jou is.
Die andere 2/3e delen zul je bij je moeder en de 3e persoon moeten halen.

Zij kunnen dit echter niet zomaar naar je overmaken want dat is een schenking.
Net als wat jij nu doet met de hypotheek, jij betaald 3/3e dus jij schenkt 2/3e van de hypotheek.

Ik zou als ik jou was een belastingadviseur vragen om hier eens goed naar te kijken voor je over een tijd een (flink) probleem hebt met je huis en hypotheek.
Of je kijkt naar Artikel 3.121. Wet IB 2001, over aftrekbare kosten gedeelde eigen woning bij gezamenlijke bewoning. En bijbehorende jurisprudentie.
Pagina: 1