Beste Tweakers,
Ik heb samen met mijn vriendin een nieuwbouwhuis gekocht en vanuit de bouw krijgen wij standaard 2 zonnepannelen plus omvormer. We hebben de mogelijkheid om uit te breiden tot max 4 pannelen. En kunnen jullie mij adviseren wat verstandig is? Ook omdat vanaf 2027 de salderingsregeling er vanaf gaat. Gezien van de prijs en de andere kosten die ik nog heb wil ik nog even wachten met de batterij.
Huidige situatie:
- Grondgebonden warmtepomp (merk onbekend)
- 200L boiler
- 2x 250WP zonnepaneel (volgens BENG)
- 1fase omvormer waar max 8 panelen op kunnen (merk onbekend)
- Oplevering rond bouwbak 2026
Verbruik per jaar:
Verbruik per jaar nog onbekend. Het is wel een tussenwoning van 110m2
Uitbreiding mogelijk door aannemer:
- 2x 450 WP voor €550 per paneel
Nu heb ik een offerte opgevraagd bij een bekende instalateur waar een bekende werkt en die geven aan dat er max 6 pannelen (zuid) voor kan laten leggen i.v.m. dakkapel en 10 achter (noord) i.vm. dakraam.
:strip_exif()/f/image/8eJzZLAhYu56JrkDIZphl8jQ.png?f=user_large)
Optie 1: DMEGC 465wp full black 16x incl montage op Hager E3DC hybride omvormer 12kw.
Optie 2: Hager ONE E3DC batterij opslagsysteem 12kWh met noodstroo
E3/DC / Hager hybride omvormer – 3-fase 12 kW
Specs:
12 kW, 3-fase
Max. 18 kWp PV
Batterij-ready
Features:
All-in-one huiscentrale (omvormer + energiebeheer)
MyPV-integratie → boiler als thermische batterij (zonder extra EMS)
Monitoringportaal + gratis updates
Garantie & kwaliteit
10 jaar garantie
Plaats PV-Installatie:
Op 2 dakvlakken op de woning. In deze offerte opgenomen, Montage 16 zonnepanelen richten noord & zuid Hierbij installeren we een vermogen van in totaal 7200Wp de geschatte jaar opbrengst van deze installatie zal rond de 5000kWh zijn.
Prijs offerte:
€ 6.700
- Wat zouden jullie mij adviseren in deze situatie? ik heb aan iemand advies gevraagd en die zegt namelijk dat als ik geen micro omvormers neem de panelen terug worden geschakeld naar het WP van de pannelen die uit de zon liggen? Is dat zo?
- Ik zou graag een systeem willen hebben wat op de toekomst is voorbereid en waar ik op den duur mijn wamtepomp en boiler op kan aansluiten. is dit dan een verstandige keuze?
- is het slim om beide daken vol te laten leggen of eerst beginnen met alleen zuid?
- Wat zouden jullie aanraden in deze situatie?
Dankjewel alvast voor het advies!
Ik heb samen met mijn vriendin een nieuwbouwhuis gekocht en vanuit de bouw krijgen wij standaard 2 zonnepannelen plus omvormer. We hebben de mogelijkheid om uit te breiden tot max 4 pannelen. En kunnen jullie mij adviseren wat verstandig is? Ook omdat vanaf 2027 de salderingsregeling er vanaf gaat. Gezien van de prijs en de andere kosten die ik nog heb wil ik nog even wachten met de batterij.
Huidige situatie:
- Grondgebonden warmtepomp (merk onbekend)
- 200L boiler
- 2x 250WP zonnepaneel (volgens BENG)
- 1fase omvormer waar max 8 panelen op kunnen (merk onbekend)
- Oplevering rond bouwbak 2026
Verbruik per jaar:
Verbruik per jaar nog onbekend. Het is wel een tussenwoning van 110m2
Uitbreiding mogelijk door aannemer:
- 2x 450 WP voor €550 per paneel
Nu heb ik een offerte opgevraagd bij een bekende instalateur waar een bekende werkt en die geven aan dat er max 6 pannelen (zuid) voor kan laten leggen i.v.m. dakkapel en 10 achter (noord) i.vm. dakraam.
:strip_exif()/f/image/8eJzZLAhYu56JrkDIZphl8jQ.png?f=user_large)
Optie 1: DMEGC 465wp full black 16x incl montage op Hager E3DC hybride omvormer 12kw.
Optie 2: Hager ONE E3DC batterij opslagsysteem 12kWh met noodstroo
E3/DC / Hager hybride omvormer – 3-fase 12 kW
Specs:
12 kW, 3-fase
Max. 18 kWp PV
Batterij-ready
Features:
All-in-one huiscentrale (omvormer + energiebeheer)
MyPV-integratie → boiler als thermische batterij (zonder extra EMS)
Monitoringportaal + gratis updates
Garantie & kwaliteit
10 jaar garantie
Plaats PV-Installatie:
Op 2 dakvlakken op de woning. In deze offerte opgenomen, Montage 16 zonnepanelen richten noord & zuid Hierbij installeren we een vermogen van in totaal 7200Wp de geschatte jaar opbrengst van deze installatie zal rond de 5000kWh zijn.
Prijs offerte:
€ 6.700
- Wat zouden jullie mij adviseren in deze situatie? ik heb aan iemand advies gevraagd en die zegt namelijk dat als ik geen micro omvormers neem de panelen terug worden geschakeld naar het WP van de pannelen die uit de zon liggen? Is dat zo?
- Ik zou graag een systeem willen hebben wat op de toekomst is voorbereid en waar ik op den duur mijn wamtepomp en boiler op kan aansluiten. is dit dan een verstandige keuze?
- is het slim om beide daken vol te laten leggen of eerst beginnen met alleen zuid?
- Wat zouden jullie aanraden in deze situatie?
Dankjewel alvast voor het advies!