Laptop onderdelen overzetten naar barebone pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• francis1993
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:21
Goedemiddag,

Het moederbord van mijn laptop is kapot gegaan. Vervangen kost een hoop geld, kan beter een nieuwe kopen. Nu kwam ik op het idee om een barebone pc te kopen en de ssd (waar windows op is geïnstalleerd) en ram over te zetten. De barebone heeft de andere onderdelen ingebouwd. De aansluitingen kloppen, dus in theorie zou het moeten werken. Ik vraag me alleen af of dit zou werken? Krijgt windows niet ineens een beroerte als het een compleet ander systeem tegenkomt?
De laptop wordt alleen gebruikt voor video's kijken en browsen. Daarom zit ik hier aan te denken, hoef niet te gamen of iets dergelijks. Een barebone is een kwart van de prijs van een nieuwe laptop, daarom zou ik dit wel een fijn alternatief vinden.
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja, grote kans dat Windows een beroerte krijgt, vanwege de andere hardware. In principe kan je de SSD gewoon overzetten en Windows proberen te booten. Zorg wel dat je BIOS instellingen hetzelfde staan (EUFI boot, geen raid mode enz). Indien hij boot, moet je de drivers bijwerken. Zorg dus dat je die vooraf(!) al op een usb stickje hebt staan, met name de netwerk en storage drivers. Na bijwerken mogelijk nog een keer rebooten.
Mogelijk kan de Windows activatie ook geraakt worden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• francis1993
Bedankt voor de snelle reactie. Het klinkt een beetje als een gok of het gaat werken of niet. Is het misschien beter om een nieuwe windows installatie te doen?
Hoe kan ik eventueel de drivers op een usb stick zetten? Zijn dit bestanden die ik vooraf kan downloaden? Ik kan op dit moment niks met de laptop, hoe kan ik weten wat nodig is voor een goede werking na het overzetten?
Alvast bedankt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Ik zou inderdaad een nieuwe Windows installatie doen.

Let op welke RAM je barebone nodig heeft, je laptop heeft waarschijnlijk SODIMM.

Let ook op dat een barebone geen toetsenbord, mousepad, scherm en accu heeft. Barebone is typisch vervanging van een desktop pc.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@francis1993 welke laptop had je en aan welke barebone heb je in gedachten?
Typenummers helpen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
francis1993 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:52:
Bedankt voor de snelle reactie. Het klinkt een beetje als een gok of het gaat werken of niet. Is het misschien beter om een nieuwe windows installatie te doen?
Je kan het toch gewoon proberen?
Meestal werkt dat gewoon zonder veel problemen.
Achteraf opnieuw installeren kan dan natuurlijk altijd nog doen bij problemen.

Zie bijvoorbeeld:
Overzetten m.2 SSD met windows 11 naar nieuwe PC zonder SSD

• francis1993
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:07:
@francis1993 welke laptop had je en aan welke barebone heb je in gedachten?
Typenummers helpen.
Ik heb een Medion defender p10, weet niet exact de specificaties. Wel dat er 2 sodimm ddr4 ram in zitten, en een m.2 ssd met windows erop. Dat zijn de specificaties die zijn aangegeven bij de barebone pc (medion mini s06e). In principe zou dat moeten werken lijkt mij (?)

• francis1993
The_Doman schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Je kan het toch gewoon proberen?
Meestal werkt dat gewoon zonder veel problemen.
Achteraf opnieuw installeren kan dan natuurlijk altijd nog doen bij problemen.

Zie bijvoorbeeld:
Overzetten m.2 SSD met windows 11 naar nieuwe PC zonder SSD
Zeker, proberen kan altijd. Bedankt voor het delen van de link, dat klinkt best positief.
Ik vroeg het me alleen af, in theorie lijkt het makkelijk te kunnen. Maar ben ook niet meer zo op de hoogte met computers tegenwoordig. Kan ver komen met youtube en aanklooien, maar beter om vooraf advies te vragen toch :P

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

Croga

The Unreasonable Man

Zoals @The_Doman al zegt; over het algemeen werkt het gewoon.
- Zorg inderdaad dat je netwerk drivers op een stikje hebt staan. Niet altijd nodig maar dit kan het maken of breken. geen netwerk dan ook geen nieuwe drivers
- Je windows zal gedeactiveerd worden. Je activatie zit namelijk vast aan je moederbord (of meer specifiek; 1 chip op je moederbord). Het kan dus zijn dat je een nieuwe licentie moet kopen maar dat moet je ook bij een schone installatie.

Voor Windows 8 was dit allemaal nog heel spannend. Sindsdien eigenlijk helemaal niet meer.

• francis1993
Croga schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:52:
Zoals @The_Doman al zegt; over het algemeen werkt het gewoon.
- Zorg inderdaad dat je netwerk drivers op een stikje hebt staan. Niet altijd nodig maar dit kan het maken of breken. geen netwerk dan ook geen nieuwe drivers
- Je windows zal gedeactiveerd worden. Je activatie zit namelijk vast aan je moederbord (of meer specifiek; 1 chip op je moederbord). Het kan dus zijn dat je een nieuwe licentie moet kopen maar dat moet je ook bij een schone installatie.

Voor Windows 8 was dit allemaal nog heel spannend. Sindsdien eigenlijk helemaal niet meer.
Oke dat klinkt goed. Voor het heractiveren van windows heb ik denk ik alleen een code nodig? Volgens mij zijn die heel goedkoop in vergelijking met een complete installatie van windows?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Ligt eraan hoe je ze koopt - koop je de code van de officiele webstie zijn ze 145. Koop je ze via een grijze markt site zijn ze 5 euro.

• francis1993
Ik ga het gewoon proberen, klinkt best wel als een leuk project.
Bedankt voor iedereen z'n reacties!
Pagina: 1