RJ45 WCD aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mokum85
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:00
Goedemorgen,

Mijn plan was om een RJ45 WCD aan te sluiten vanaf mijn modem maar het werkt niet.

Ik heb hier een nieuwe Cat7 S/FTP voor gebruikt, aan de ene kant het stekkertje afgeknipt en de draden volgens het B schema aangesloten op de Nedis RJ45 WCD met een simpele LSA tang.
Dan de andere kant van de kabel in het modem en vanaf de wcd met een kabel in mijn laptop. Er gebeurd niks.
Wat mis ik hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dkdhkBE-HV34oXpQMerAFQcMfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIC9Un45EToYGb6RZjJnskSG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lExmWKZUIuxO3qmOJcycKIA_yuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SQ5OU8Z3r8Z72gLbEg0gg8C.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Mokum85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:27:
Ik heb hier een nieuwe Cat7 S/FTP voor gebruikt, aan de ene kant het stekkertje afgeknipt en de draden volgens het B schema aangesloten op de Nedis RJ45 WCD met een simpele LSA tang.
Je hebt een stekkertje van een standaard patch kabel afgeknipt? Deze hebben in de regel soepele aders en zijn niet geschikt voor lsa montage.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Let op de nummers bij die kleuren, ze zitten niet op de volgorde zoals moet!
Blauw-wit moet op positie 5 bijvoorbeeld.

Wordt in de wcd zelf op de volgorde gezet zoals genummerd.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-03-2026 14:16 ]

• Mokum85
Ik had begrepen dat de kleuren blind aangehouden moet worden (B variant) omdat het intern verder goed loopt. Maar ik vind die nummers in verkeerde volgorde ook wel verwarrend.

Inderdaad een patchkabel gebruikt maar lijkt niet echt op een soepele kern, kan er niks in de omschrijving over vinden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mokum85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:38:
Ik had begrepen dat de kleuren blind aangehouden moet worden (B variant) omdat het intern verder goed loopt. Maar ik vind die nummers in verkeerde volgorde ook wel verwarrend.

Inderdaad een patchkabel gebruikt maar lijkt niet echt op een soepele kern, kan er niks in de omschrijving over vinden.
Nee je moet de volgorde van de nummers aanhouden. Dus oranje-wit op 1, dan oranje op 2, groen-wit op 3, blauw op 4, etc

• Mokum85
Ok maar waar begint nr 1 dan? Aan de blauwe of bruine kant?
Als dat de volgorde is, waarom wordt dat dan niet zo aangegeven?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

1 begint links waar je nu blauw-wit hebt zitten.
Afbeeldingslocatie: https://network-byte.com/wp-content/uploads/2020/06/EIA-TIA-568B-standard-min.jpg
Zo moet het dus aan de connectorkant zitten in de wcd, je had het op de juiste manier aangesloten.

[ Voor 109% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-03-2026 14:17 ]

• Mokum85
Werkt ook niet.
Ik heb een ader gestript en is inderdaad soepel. Ik zal een stugge kabel bestellen en opnieuw proberen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Soepele patchkabel kun je niet op een lsa monteren.
Koop een stukje U/UTP kabel met stugge aders en monteer beide kanten af op een wcd.
Dus ook geen afgeschermde kabel, dat voegt niets toe en kan alleen potentieel voor aardlus problemen zorgen.

En bestellen hoeft niet, elke bouwmarkt verkoopt tegenwoordig utp kabel per meter.

[ Voor 45% gewijzigd door Ben(V) op 22-03-2026 11:03 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mokum85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:00:
Werkt ook niet.
Ik heb een ader gestript en is inderdaad soepel. Ik zal een stugge kabel bestellen en opnieuw proberen.
Heb je de volgorde aan beide wcds dan hetzelfde aangehouden? Maar idd je moet waarachijnlijk stugge kabel hebben om het goed te laten werken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat ook veel scheelt en niet veel kost: een kabeltester.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
De volgorde in de eerste foto was gewoon juist. Je hebt alleen een verkeerd type kabel voor deze wcd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
CyBeRSPiN schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:41:
[...]
Nee je moet de volgorde van de nummers aanhouden. Dus oranje-wit op 1, dan oranje op 2, groen-wit op 3, blauw op 4, etc
Nee, hij dient gewoon de kleuren volgens het B schema op de wcd aan te houden (ervanuitgaande dat het stekkertje ook het B schema aanhoudt). Intern in de wcd worden deze geroute naar de juiste volgorde.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nielson schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Nee, hij dient gewoon de kleuren volgens het B schema op de wcd aan te houden (ervanuitgaande dat het stekkertje ook het B schema aanhoudt). Intern in de wcd worden deze geroute naar de juiste volgorde.
Ok, zeer verwarrend dan. Er mag wel een naslagwerk bijgeleverd worden dan bij die wcd.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Het staat er gewoon in kleurtjes opgedrukt.

En als je "zoals verstandig is" aan beide zeiden van de kabel zelf een wcd monteert, dan maakt een A schema of een B schema niets uit zolang je het aan beiden zeiden maar hetzelfde doet.

En vergeet niet aan een kabel met stugge aders kun je geen RJ45 knijpen alleen LSA monteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
Stranded kabel: LSA aan de ene kant - RJ45 aan de andere
TERW_DAN schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:43:
Dat lukt wel hoor.
Vaak niet in 1 keer, het is verre van aan te raden omdat die dingen natuurlijk nooit zo goed contact maken als een fatsoenlijke kabel, maar het is niet geheel onmogelijk.

Ga je dit doen, pak er dan een goede kabeltester bij, en test iedere ader goed door, want het is gedoe. De enige reden dat ik 't laatst gedaan heb is omdat de enige verbinding die ik had een hele dunne netwerkkabel was, die was vastgestuct in de muur en dus met geen mogelijkheid te vervangen was. Die kabel was dermate dun dat de aders niet in een RJ45 clipje bleven zitten, anders had ik die erop gezet.

Ik geloof dat ik die kabel een keer of 6 opnieuw heb moeten patchen voordat iedere ader het deed, maar het is na veel vloeken gelukt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mokum85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:38:
Maar ik vind die nummers in verkeerde volgorde ook wel verwarrend.
Die nummers zitten niet "in de verkeerde volgorde", die komen gewoon overeen met welke pin het is aan de andere kant in een 8p8c. Nummer 5 is inderdaad blauw-wit, en dat klopt gewoon. Dit is ook niet speciaal aan deze wcd of zo, dat staat op de meeste zo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Harrie

NederVlaming

CyBeRSPiN schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:33:
Let op de nummers bij die kleuren, ze zitten niet op de volgorde zoals moet!
Blauw-wit moet op positie 5 bijvoorbeeld.
Is het echt dit? Nu heb ik zelf nog nooit zoiets aangesloten; maar waarom zouden ze niet gewoon positie 1 t/m 8 op volgorde op die afbeelding zetten?

Edit: ok, de volgorde op de afbeelding is dan toch de volgorde zoals het aangesloten mket worden; gelukkig :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Harrie op 22-03-2026 13:31 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Harrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Is het echt dit? Nu heb ik zelf nog nooit zoiets aangesloten; maar waarom zouden ze niet gewoon positie 1 t/m 8 op volgorde op die afbeelding zetten?
De reden is dat je de twisted pair zolang mogelijk bij elkaar wilt houden en dat wringt met de standaard volgorde in de RJ45 stekker. Het pair op 3/6 is ooit gekozen/ontstaan toen 10 Mbps razendsnel was, maar tegenwoordig moet er ook 1000 x zoveel overheen worden gestuurd en zijn de signaalfrequenties veel hoger.
Om het toch te laten werken moeten de signaalpaden van een twisted pair zo dicht mogelijk bij elkaar liggen en pas op het allerlaatste moment gaat het pair van 3/6 dan naar buiten zodat het naast 4/5 komt te liggen voor de RJ45 connector. Maar in de rest van de doos liggen die paden bij elkaar en dan krijg je de volgorde zoals je op de achterkant van de WCD ziet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Harrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Welke waarde voegt het toe om ze op volgorde te nummeren, er van uitgaande dat je kunt tellen? De reden is juist dat de volgorde aan de LSA-kant, niet overeen komt met de volgorde in de 8p8c. Dus als je iets anders aan het doen bent dan ethernet aansluiten dan weet je met die nummers welke ader waar moet.
Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:38:
[...]

De reden is dat je de twisted pair zolang mogelijk bij elkaar wilt houden en dat wringt met de standaard volgorde in de RJ45 stekker. Het pair op 3/6 is ooit gekozen/ontstaan toen 10 Mbps razendsnel was, maar tegenwoordig moet er ook 1000 x zoveel overheen worden gestuurd en zijn de signaalfrequenties veel hoger.
Nee, dat is om vanwege compatibiliteit met eerdere standaarden (met name telefonie, die op de middelste twee zit). De middelste twee moesten om die reden bij elkaar, en dan blijft er maar 1 ader over tussen 1/2 en 4/5 dus moest die gesplitst worden naar 3/6.

[ Voor 60% gewijzigd door CyBeR op 22-03-2026 13:44 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
CyBeR schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:41:
Nee, dat is om vanwege compatibiliteit met eerdere standaarden (met name telefonie, die op de middelste twee zit). De middelste twee moesten om die reden bij elkaar, en dan blijft er maar 1 ader over tussen 1/2 en 4/5 dus moest die gesplitst worden naar 3/6.
Ik zei het wat kort door de bocht, maar dat is inderdaad wat ik bedoelde. Doordat 4/5 (het middelste aderpaar) al gebruikt werd, werd gekozen voor 1/2 en 3/6 als twee aderparen voor 10 (en later 100) Mbps. Dat was voor toen prima (en werkt zelfs bij 1 en 10 Gbps nog), maar dan moet je wel voor de rest de aders van een paar bij elkaar houden.
Pagina: 1