Stranded kabel: LSA aan de ene kant - RJ45 aan de andere

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:08
Beste mede tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :) .

Ik heb een Rutenbeck RJ45 wandaansluiting, maar nog niet aangesloten.
Daar loopt een bestaande stranded CAT5E kabel naartoe.

Ik wil eigenlijk proberen de stranded kabel op de LSA wanddoos af te monteren (eigenlijk had het een solid kabel moeten zijn, maar ik las op dit forum dat het zou moeten kunnen). Aan de andere zijde een RJ45 connector.

Dus: RJ45 ------- LSA.

Nu zie ik dat de volgorde van kleuren voor LSA strips anders is dan voor RJ45 connectoren. Dat geldt iig voor CAT5E.

Vragen die ik heb zijn:
  1. Dan moet ik toch de RJ45 connector toch in dezelfde volgorde afmonteren als de LSA, en dus anders dan je normaal zou doen?
  2. Waarom is er uberhaupt een andere volgorde van aders voor kabels met RJ45 aan beide kanten en kabels die normaal tussen LSA strips lopen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de T586b aanhoudt, dan heb je de kabels op de juiste volgorde zitten. Dat wil niet zeggen dat ze op dezelfde volgorde hoeven te zitten in de RJ45 kabel, als achterop je patchstrookje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MWDKing schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:03:
...Waarom is er uberhaupt een andere volgorde van aders voor kabels met RJ45 aan beide kanten en kabels die normaal tussen LSA strips lopen?...
Er is helemaal geen verschil in volgorde tussen LSA strips en RJ45. Het enige verschil is dat bij LSA strips de aansluitingen verplaatst zijn zodat je de kabel gemakkelijker paarsgewijs kunt aansluiten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
TERW_DAN schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:13:
Als je de T586b aanhoudt, dan heb je de kabels op de juiste volgorde zitten. Dat wil niet zeggen dat ze op dezelfde volgorde hoeven te zitten in de RJ45 kabel, als achterop je patchstrookje.
Dank voor je reactie!

Uit de documentatie van de LSA/RJ45 muuraansluiting blijkt dat de volgorde van de LSA strip richting de RJ45 (female) niet veranderd. Dus als ik dan één kabel heb met aan de ene kant het LSA en aan de andere kant de RJ45, én de ader(kleuren) zitten in een andere volgorde, dan kan dat toch niet werken? Of zie ik iets over het hoofd? :?
Wellicht dien op deze LSA niet de draden netjes in paren te worden afgemonteerd.
Eerlijk gezegt begrijp ik de nummers en kleuren indicatie op de LSA niet goed.
Moet ik de nummervolgorde aanhouden conform T568B; dan gaat het goed volgens mij.
De raadselachtige kleurencodes begrijp ik niet. 8)7

Overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_hHULOog-xOkSmdDFEO_YUwROU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpPpxMO3XIWfAPrqdJZnpkSi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door MWDKing op 05-05-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MWDKing schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Dank voor je reactie!

Uit de documentatie van de LSA/RJ45 muuraansluiting blijkt dat de volgorde van de LSA strip richting de RJ45 (female) niet veranderd. Dus als ik dan één kabel heb met aan de ene kant het LSA en aan de andere kant de RJ45, én de ader(kleuren) zitten in een andere volgorde, dan kan dat toch niet werken? Of zie ik iets over het hoofd? :?
Daarom moet je dus de T586b aanhouden, dan klopt het altijd. Ik snap niet zo goed waarom je denkt dat de volgorde van de kabels ineens verandert, beide kanten zitten volgens dezelfde standaard aangesloten.
[...]

Die is echt heel simpel. Je hebt A en B. A gebruik je enkel met crossoverkabels, maar dat is al heel wat jaartjes niet gangbaar. Dus je pakt B.
als je de aders hebt, dan is het verder enkel een kwestie van de kleur matchen (dus blauw bij blauw, groen/wit bij groen/wit etc) en dan werkt het.

Of je loopt tegen een obstakel aan die ik niet helemaal begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Houd de volgorde op de sticker aan voor de LSA zijde. Dit is inderdaad niet gelijk aan de volgorde als je het met de hand in een RJ45 connector propt.

Die Rutenbeck is wat verwarrend ja, maar intern komt de volgorde weer goed. Als je de sticker negeert en de kabels inprikt volgens T586b qua volgorde dan kom je niet verder dan 100 Mbit.

[ Voor 38% gewijzigd door S_Chief op 05-05-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:58

lier

MikroTik nerd

Op basis van het plaatje/foto linksonder van links naar rechts:

bruin
bruin/wit
blauw/wit
blauw
groen
groen/wit
oranje
oranje/wit

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:53

SpamLame

niks

lier schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:07:
[...]

Op basis van het plaatje/foto linksonder van links naar rechts:

bruin
bruin/wit
blauw/wit
blauw
groen
groen/wit
oranje
oranje/wit
Toevoeging ; en dan heb je de b standaard te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
[...]
Hier in huis noemen we dit IKEA-logica, achteraf begrijp je de instructies wel, en kom je tot de conclusie dat ze nog kloppen ook. Of van die voetballer, 'je gaat het pas zien als je het doorhebt.'

De kleurvolgorde van een B-aansluiting is:
  1. oranjewit
  2. oranje
  3. groenwit
  4. blauw
  5. blauwwit
  6. groen
  7. bruinwit
  8. bruin
Als je nu naar je plaatje kijkt, bovenste rij (=B) en je leest van 1 naar 8, dan zie je precies die volgorde terug.

(Ok, dat is niet anders dan wat hierboven al door anderen is gezegd, maar als aanvulling.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Dank voor de reacties.
Blijkbaar moet ik dus gewoon domweg volgens de T586b aansluiten ondanks dat de ene zijde LSA is en de andere zijde RJ45. De T586B is voor RJ45 een andere volgorde dan voor de LSA.

Het logisch gevolg is dat als je een patchkabel in de wallsocket doet de solide groene van die patchkabel niet verbonden is met de solide groene van de kabel achterin de wall socket. Lijkt me niet logisch, maar blijkbaar wordt dit afgehandeld door het netwerk oid. Dus dit moet het worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuGzq2sZABQz7_OIqSinB5J15MA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSH2tq1XyBwgqccqdzvKb83o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
S_Chief schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:00:
Houd de volgorde op de sticker aan voor de LSA zijde. Dit is inderdaad niet gelijk aan de volgorde als je het met de hand in een RJ45 connector propt.

Die Rutenbeck is wat verwarrend ja, maar intern komt de volgorde weer goed. Als je de sticker negeert en de kabels inprikt volgens T586b qua volgorde dan kom je niet verder dan 100 Mbit.
Maar als ik een kabel heb met aan de ene kant RJ45 en de andere kant LSA, dan kan dat toch niet goed gaan?
Tuurlijk, als aan beide kanten LSA zit, of aan beide kanten RJ45 (patchkabel), dan gaat dat uiteraard wel goed. Of overdenk ik het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
MWDKing schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:19:
Het logisch gevolg is dat als je een patchkabel in de wallsocket doet de solide groene van die patchkabel niet verbonden is met de solide groene van de kabel achterin de wall socket. Lijkt me niet logisch, maar blijkbaar wordt dit afgehandeld door het netwerk oid.
Je maakt nog steeds een denkfout: Die kleuren zitten echt wel aan elkaar als je gewoon domweg volgens de sticker aansluit. De aansluitingen worden in de contactdoos gekruisd.
Uit de documentatie van de LSA/RJ45 muuraansluiting blijkt dat de volgorde van de LSA strip richting de RJ45 (female) niet veranderd.
Nee, dat blijkt niet uit de documentatie. Uit die documentatie blijkt dat pin 1 van de LSA strook is verbonden met pin 1 van de RJ45 connector, pin 2 van de LSA strook is verbonden met pin 2 van de RJ45 connector, enzovoorts...

Alleen zitten de pinnen op de LSA strook dus niet op volgorde van 1 t/m 8! (1, 2, 3, 6, 4, 5, 7, 8)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Xander schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Je maakt nog steeds een denkfout: Die kleuren zitten echt wel aan elkaar als je gewoon domweg volgens de sticker aansluit. De aansluitingen worden in de contactdoos gekruisd.

[...]

Nee, dat blijkt niet uit de documentatie. Uit die documentatie blijkt dat pin 1 van de LSA strook is verbonden met pin 1 van de RJ45 connector, pin 2 van de LSA strook is verbonden met pin 2 van de RJ45 connector, enzovoorts...

Alleen zitten de pinnen op de LSA connector dus niet op volgorde van 1 t/m 8! (1, 2, 3, 6, 4, 5, 7, 8)
Ahhh! Ik snap het nu. Ze worden dus wel gekruisd in de wanddoos! dank je _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Overigens is een stranded kabel absoluut niet geschikt om op een LSA af te monteren, daar heb je solid aders voor nodig.
Stranded aders kun je niet tussen de vorkjes van een LSA klemmen, die vorkjes moeten de ader een beetje insnijden om een koude las te kunnen maken, dat gaat met stranded aders nooit lukken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:32
Het kwartje is gevallen.

Overigens kun je ook nog overwegen een wcd voor keystones te nemen en daar een rj45 koppelstuk in te plaatsen, dan kun je gewoon een connector aan de kabel knijpen. Dan zit je niet met het eventuele rottige contact van een soepele kabel met lsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
hcQd schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:36:
Het kwartje is gevallen.

Overigens kun je ook nog overwegen een wcd voor keystones te nemen en daar een rj45 koppelstuk in te plaatsen, dan kun je gewoon een connector aan de kabel knijpen. Dan zit je niet met het eventuele rottige contact van een soepele kabel met lsa.
Goed idee! Wellicht vervang ik de kabel maar gewoon. Als je het doet... doe het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
Als het originele Krone LSA-PLUS stroken zouden zijn dan hoort het te werken met stranded draad.
Krone can be easily distinguished from 110 by its contact slots being arranged at a 45 degree angle to the wire. Krone contacts can be used with stranded conductors, unlike 66- and 110-style IDC punch blocks. The contacts use silver to inhibit corrosion and require a Krone-specific punch down tool for wire insertion. Krone blocks are also available in versions which can handle frequencies much higher than conventional blocks.
Maar geen idee hoeveel Rutenbeck heeft gekopieerd van het origineel. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ben(V) schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:35:
Overigens is een stranded kabel absoluut niet geschikt om op een LSA af te monteren, daar heb je solid aders voor nodig.
Stranded aders kun je niet tussen de vorkjes van een LSA klemmen, die vorkjes moeten de ader een beetje insnijden om een koude las te kunnen maken, dat gaat met stranded aders nooit lukken.
Dat lukt wel hoor.
Vaak niet in 1 keer, het is verre van aan te raden omdat die dingen natuurlijk nooit zo goed contact maken als een fatsoenlijke kabel, maar het is niet geheel onmogelijk.

Ga je dit doen, pak er dan een goede kabeltester bij, en test iedere ader goed door, want het is gedoe. De enige reden dat ik 't laatst gedaan heb is omdat de enige verbinding die ik had een hele dunne netwerkkabel was, die was vastgestuct in de muur en dus met geen mogelijkheid te vervangen was. Die kabel was dermate dun dat de aders niet in een RJ45 clipje bleven zitten, anders had ik die erop gezet.

Ik geloof dat ik die kabel een keer of 6 opnieuw heb moeten patchen voordat iedere ader het deed, maar het is na veel vloeken gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Hoe kun je nu roepen dat het wel kan en gelijktijdig zeggen het is af te raden.
Gewoon niet doen tenzij je een liefhebber van vage problemen bent.

Voor vaste bekabeling gebruik je solid kabel en patchkabels koop je kant en klaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 05-05-2021 20:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Omdat er een verschil zit tussen (on)mogelijk en aan/af te raden.

Het is niet onmogelijk om het werkend te krijgen, maar het is absoluut niet de makkelijkste of beste manier om het te doen.
Hetzelfde als dat je alle muren in je woonkamer kan schilderen met een penseeltje, ik zou dat alleen afraden. Maar als het echt je enige optie is, dan gaat het je waarschijnlijk na wat gevloek wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Kleine update van TS. Uiteindelijk heb ik op de muurdoos toch een solid kabel (blauw op foto) gebruikt en die afgemonteerd op een lsa keystone. Vanaf daar dan de stranded kabel gebruikt. Dat kon omdat ik ruimte achter de hollewanddoos had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-NchAIpHD0RUqAfG5z2sqn8QGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3FszZW80WOUjSJpaJVV9Hp0.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1