Vraag

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:13
Hallo medetweakers,

Na een verhuis en meer plek voor een TV heb ik een oude Philips Ambilight uit 2015 aangesloten. Echter is er het volgende probleem, de TV toont een heel aanwezig blauwfilter, en heldere stippen met regelmatige verdeling. De blauwe kleur is ten allen tijde zichtbaar, de vlekken ook maar op lichtere beelden minder, zie foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfNrPLhceHgBYW0Xb_-1i1cB9Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s08cCrYhUNJ7zHFRRxsXerE6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiy0sP01KFtjtjIoravTRSM94ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWswyPZUFiyt9Sc4OwA6rAZk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK-JG7WC0PZSFev3XE1p5x6cwOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n93Cz8u156ofDt1kkF5PQGob.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de TV teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar menu-instellingen aanpassen gaf geen resultaat. Alleen bij heel lage helderheid (bijna donker) is het probleem minder. Er is hoogstwaarschijnlijk niets gewijzigd aan de firmware/instellingen, 2015 firmware nog, de TV is gebruikt door mijn grootmoeder en nooit gebruikt als smart-TV. Toen de TV in huis kwam 2 jaar geleden nog niet had deze het nog niet. Dit doet mij vermoeden dat er tijdens de verhuis iets gebeurt is, en niet meteen een electronica-probleem.

Ik heb de TV nog niet opengemaakt en zal de post updaten, echter heb hoegenaamd geen ervaring met TV's, alleen computers. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van dit probleem? Model TV: https://tweakers.net/pric...lips-40pfk6300-zwart.html

Mocht deze topic beter thuishoren in de Ambilight TV topic, excuus daarvoor.

Alle reacties

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat voor kleur heeft de backlight? LEDs willen nog wel eens paars gaan kleuren door ouderdom. Dit kan je soms zien door de tv aan te zetten en aan de achterkant te kijken

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28

Honesty

kattenneus!

Had dit ook met onze oude tv en was idd de backlight

Festina lente

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:20
zo te zien zijn er wat lensjes af van de strip, die kun je of terugplaatsen of complete strip vervangen.

• Merik
@Toerq Dat is goed mogelijk, deze TV was mogelijk een met quantum dots was, ofwel blauwe leds zijn met lensen (? of coating). De kleur LEDS is trouwens niet te zien aan de buitenkant, de TV licht wit op aan de zijkant, maar dat zijn de Ambilight panelen.

Ik heb de TV deels uit elkaar gehaald, maar loop nu tegen een ander probleem aan namelijk geen ruimte om te werken. Beetje jammer, maar ik ga deze toch even parkeren voordat er iets vernaggeld wordt aan de elektronica, met de backplate die eraf moet. Gelukkig stond er ook nog een andere (nog oudere) TV.

Bedankt iedereen voor alle tips. Als er nieuws is laat ik iets weten.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10
@Merik

Ding is 10 jaar oud en duidelijk defect. Lekker met pensioen sturen.
TV's zijn zo belachelijk goedkoop geworden, daar moet je geen tijd meer in stoppen.
Voor 200 euro heb je al een nieuwe die vele malen beter is: uitvoering: Philips 40PFS6000/12 Zwart

Ook tweedehands is bijna nooit nuttig om naar te kijken omdat mensen een aantal jaar geleden vele malen meer ervoor hebben betaald, vragen ze bijna altijd te veel. Een oude TV overnemen van een vriend/kennis is dan vaak kansrijker.

• Merik
@chrisborst Oke, bedankt voor het praktische koopadvies. Dat zal het misschien wel worden, maar ook vanuit de tweakers-gedachte wil ik eerst nog een proging wagen. Wat er bij mij niet ingaat, 2 jaar geleden werkte de TV nog goed of i.i.g. geen blauw ruis, en nu geeft het dit beeld, terwijl het apparaat de hele tijd uitgestaan heeft. Dit omdat de TV misschien nog terug zou gaan naar mijn grootmoeder - zij zit nu in een verzorgingstehuis met eigen TV.

Maar dat laatste gegeven beperkt dat wel wat het kan zijn. Misschien dat het alleen LED strips vervangen is, in een andere thread met vergelijkbaar probleem bleek dat te helpen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2107082

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou heb gewoon eens open schroeven en kijken wat je tegen komt. Dat kost niets en als de lezen eraf gevallen zijn dan kan een tube lijm wonderen doen. Als er lampjes kapot zijn kun je gaan kijken of er ergens ledstrips te krijgen zijn.

Reparatie kan tijd kosten... dus economisch koop je al snel een nieuwe, maar we zijn hier ook tweakers die graag met onze handjes in de techniek zitten, dus als je een poging gaat wagen, hou ons op de hoogte zodat we bij kunnen staan!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dmantione schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:44:
Ik zou heb gewoon eens open schroeven en kijken wat je tegen komt. Dat kost niets en als de lezen eraf gevallen zijn dan kan een tube lijm wonderen doen. Als er lampjes kapot zijn kun je gaan kijken of er ergens ledstrips te krijgen zijn.

Reparatie kan tijd kosten... dus economisch koop je al snel een nieuwe, maar we zijn hier ook tweakers die graag met onze handjes in de techniek zitten, dus als je een poging gaat wagen, hou ons op de hoogte zodat we bij kunnen staan!
"stuk" is die toch al ;)

404 Signature not found

Pagina: 1