Tablet voeden via thermostaatdraden

Pagina: 1
Acties:

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01
Wat ik wel eens afvroeg of je de stroomdraden van de thermostaat hiervoor ook kan gebruiken of dat dat te lang is. Dus je ontkoppelt deze van de cv, sluit ze daar op een op usb-adapter (toch plek zat) en in de woonkamer gebruik je dan die draden voor de voeding van de tablet en daarmee bestuur je ook de CV. Maar ik lees ook dat het maximum van USB ongeveer 5 meter is. En deze draad zal met twee etages van 2.6 meter, vermoedelijk wel langer zijn.

Laten we vragen even scheiden => afgesplitst van Tablet aan de muur voorzien van stroom

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 21-03-2026 11:33 ]

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:13
Burns schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:01:
Wat ik wel eens afvroeg of je de stroomdragen van de thermostaat hiervoor ook kan gebruiken of dat dat te lang is. Dus je ontkoppelt deze van de cv, sluit ze daar op een op usb-adapter (toch plek zat) en in de woonkamer gebruik je dan die draden voor de voeding van de tablet en daarmee bestuur je ook de CV. Maar ik lees ook dat het maximum van USB ongeveer 5 meter is. En deze draag zal met twee etages van 2.6 meter, vermoedelijk wel langer zijn.
Hier heb ik me hetzelfde afgevraagd. Er loopt 12v naar een perfecte plek in de woonkamer. Helaas heb ik geen antwoord voor je, maar ik lees mee :+

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maar ik lees ook dat het maximum van USB ongeveer 5 meter is.
Dat is voor het data signaal, die 5V heeft er minder last van. Maar dit is een beetje 50/50 en hangt er vanaf hoe kritisch de tablet/device is en hoe goed de lader. De ene lader zal meer richting de 5.25V gaan, de ander op 4.9V blijven steken. Maar het zou me niets verbazen als iemand over 30m nog steeds langzaam kan opladen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Burns met dit soort calculators kun je uitrekenen wat de spanningsval is. Benodigde input: lengte kabels, materiaal kabels, dikte kabels, spanning en stroom.

Als je met een standaard 5V-voeding te laag uitkomt kun je een voeding pakken die je nog kunt afstellen zodat je de voeding een (iets) hogere spanning kunt laten genereren.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 17-03-2026 08:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DrenLooc74
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-03 12:35
Ik gebruik ook 2 (van de 5) aders van de thermostaat kabel. Heb boven op zolder een 9v adapter, hou ik 7v-nog-iets van over beneden. Met een simpele 7805 maak ik daar dan 5V van. Werkt al 6 jaar prima!

• sietsef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-03 07:38
Wat ik wel eens afvroeg of je de stroomdraden van de thermostaat hiervoor ook kan gebruiken of dat dat te lang is. Dus je ontkoppelt deze van de cv, sluit ze daar op een op usb-adapter (toch plek zat) en in de woonkamer gebruik je dan die draden voor de voeding van de tablet en daarmee bestuur je ook de CV. Maar ik lees ook dat het maximum van USB ongeveer 5 meter is. En deze draad zal met twee etages van 2.6 meter, vermoedelijk wel langer zijn.
@Burns @reputatio
Dit is precies wat ik gedaan heb. Het is maar een dun draadje wat ongeveer 10 meter lengte heeft. Aan de ene kant een usb-a connector aan vastgemaakt, aan de andere kant een usb-c connector. Er is zeker spanningsverlies, maar het wil zeker laden. De usb-lader in een smartstekker gestopt, dus die kan ik automatiseren. Bij het van 20% naar 80% laden duurt het ongeveer 20 uur :9 Maar dit geeft niets want als de tablet na ongeveer een dag op 20% is, gaat de smartstekker automatisch aan.

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01
Dank je wel voor he reactie @sietsef . Klinkt als een mooi project. Voor het monteren, gebruik je dan zoiets: https://www.onlinekabelsh...m-connector-toolless.html

• sietsef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-03 07:38
Burns schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:39:
Dank je wel voor he reactie @sietsef . Klinkt als een mooi project. Voor het monteren, gebruik je dan zoiets: https://www.onlinekabelsh...m-connector-toolless.html
Een laatste korte reactie om verder daarna dit topic met rust te laten op verzoek van TS:
Ik heb een usb oplader kabel doormidden geknipt. De beide kanten aan de uiteinden van de thermostaat kabel gesoldeerd.
Pagina: 1