Tablet aan de muur voorzien van stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:10
Ik ben bezig met het plaatsen van een tablet aan de muur om daar een dashboard van HA te projecteren. Nu zit er precies op de plek achter de tablet een lege inbouwdoos met de benodige bedrading (L + N).

Plan A:
Shelly 1 mini plaatsen met daaraan een usb-c open eind kabel met 90 graden hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3d5-0mkW1Ey_EBZZhHv_3zNMEs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SLeL2Ti0QXHN2qiLCk10qFVc.jpg?f=user_large

Maar ik ben nu bang dat ik dit niet rechtstreeks op de Shelly kan aansluiten en dat er nog een transformator naar 5v tussen moet?

Plan B:
Deze plaatsen in de inbouwdoos: ION Industries Aansluitdoos 1x type A en 1x type C

En dan daar deze op aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUCe0mqUzp2MvfFM3cwZCeB-OVo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LoZnSqTuoNjuFXBp3oCc2Exy.jpg?f=user_large

Het idee was om met een Shelly te werken is dat ik met HA dan kan regelen dat hij gaat laden bij <30% batterij en bij 70% weer stopt. De Lenovo tablet heeft zelf ook een functie dat hij de batterij tussen de 40-60% houdt, dus dat zou met optie B ook kunnen.

Waar doe ik goed aan?

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jou probleem is ruimte.
Ik zou voor optie b gaan met als je ruimte het toelaat een Shelly.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb ooit deze gebookmarked: paQ in "Home Assistant - Show je setup"

Ik moet alleen nog frezen en daar heb ik geen zin in.

This too shall pass

• Pakhaas
jack zomer schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:00:
Jou probleem is ruimte.
Ik zou voor optie b gaan met als je ruimte het toelaat een Shelly.
De N draad komt vanuit de inbouwdoos ernaast. Daar zou een shelly mini bij in kunnen, alleen kan ik daarmee niet de L draad sturen, of ik die zou ik ook moeten verlengen naar de inbouwdoos ernaast. Wordt wel wat complexer.
Sharky schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:05:
Ik heb ooit deze gebookmarked: paQ in "Home Assistant - Show je setup"

Ik moet alleen nog frezen en daar heb ik geen zin in.
Bedankt handig. Die hij gebruikt heeft kost 50 euro een keer zo duur als diegene die ik heb gepost.
Echter die ik plaatste lijkt best wel uit te steken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvbft_bDYTdPfDN9wrsm0KQ5Mis=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J2gnREFk0hJwDT5ApQ2pRVZo.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pakhaas op 16-03-2026 09:20 ]

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
begrijp ik goed dat je die 2 draden van ds usb direct op de L + N wilt aansluiten?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
3dmazter schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:18:
begrijp ik goed dat je die 2 draden van ds usb direct op de L + N wilt aansluiten?
Nee dat begrijp je niet goed.
Pakhaas schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:28:

Maar ik ben nu bang dat ik dit niet rechtstreeks op de Shelly kan aansluiten en dat er nog een transformator naar 5v tussen moet?
Maar is het zeker voor een ieder die het zelfde wil doen goed om te weten dat tablets en telefoons niet rechtstreeks op 220 willen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je tablet zelf al de lading kan beperken tot een bepaald percentage zou ik direct voor optie B gaan. Waarom de boel compliceren met meer benodigde onderdelen? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit kan je inbouwen in je muurdoos, heb je 5v.
https://www.conrad.nl/nl/...5-v-2-a-12-w-3443370.html

Zie ook https://nl.pepper.com/aan...home-392810#reply-5126121

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 16-03-2026 10:25 ]

• Pakhaas
Ook een mooie oplossing! Hoe sluit ik eenvoudig de rode en zwarte draad van de usb kabel aan op die van de rode en zwarte draad van de transformator?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
Kroonsteentje?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Pakhaas
Draaddikte is 0.325mm dat gaat denk ik niet met een kroontsteentje. :)

Zie net dat wago221 minimaal 0.14mm aan kan. Die heb ik nog wel in enkelvoudige uitvoering.

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30
Pakhaas schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Draaddikte is 0.325mm dat gaat denk ik niet met een kroontsteentje. :)

Zie net dat wago221 minimaal 0.14mm aan kan. Die heb ik nog wel in enkelvoudige uitvoering.
En kabeltjes met een kwak soldeersel stevig aan elkaar zetten en dan een krimpkausje eroverheen?

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:31
Ik heb de Lenovo Idea Tab Pro 256GB Matte Edition. Deze kan je in Android zelf regelen dat de batterij nooit volledig oplaadt. Dikke aanrader!

• Pakhaas
GilbertvH schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:54:
Ik heb de Lenovo Idea Tab Pro 256GB Matte Edition. Deze kan je in Android zelf regelen dat de batterij nooit volledig oplaadt. Dikke aanrader!
Top, ja die functie heeft mijn Lenovo Tab One ook. Hij blijft constant op 60%. De lader neemt dan rond 1w.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1) vervang de 2 aderige kabel door ethernetkabel
2) Zoek op poe android tablet op de chinese websites .. (legio aanbod)

poe injectoren zijn los te koop en/of in switchvorm ..

Tja vanalles

• Pakhaas
Ik heb deze vandaag binnen gekregen. In de wanddoos er naast zat nog niets aangesloten, dus heb een verbinding gemaakt naar de andere lasdoos. In de ene komt de shelly en de ander de transformator.

Nu zie ik dat de L+N draden erg dun zijn (20awg 0.52mm2) kan ik die met wago221 (is geschikt voor die draaddikte) dat met elkaar verbinden? De L+N draden in de inbouwkast zijn 2.5mm2 en dus een stuk dunner. Ga ik nu niet teveel stroom door die dunne draden trekken?

Op de transformator staat 5.0v - 2A. Er komt max 10w uit richting de tablet.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:19
Pakhaas schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Top, ja die functie heeft mijn Lenovo Tab One ook. Hij blijft constant op 60%. De lader neemt dan rond 1w.
Maar is het niet zo dat die dan toch steeds een beetje laadt? Mijn S24 ultra is ook begrensd tot 80% maar ik zou hem toch niet 24/7 aan de stroom willen hangen

• Pakhaas
D-e-n schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:58:
[...]

Maar is het niet zo dat die dan toch steeds een beetje laadt? Mijn S24 ultra is ook begrensd tot 80% maar ik zou hem toch niet 24/7 aan de stroom willen hangen
Ja hij neemt dan constant 1w.

Er zit nog een lege inbouwdoos ernaast en heb een verbinding gemaakt. In de ene komt de shelly en de ander de transformator. Kan ik met de shelly hem laten laden tussen 30 en 70% en staat die niet constant aan de stroom.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Pakhaas bedenk ook goed of al deze moeite wel iets oplevert.

Ik heb een 'afgeschreven' tablet aan de muur hangen. Die voor het dagelijkse gebruik wat traag werd. Als ik snel Google kan ik eventueel voor €25 de batterij laten vervangen. Maar als dat niet nodig is, dan maakt het helemaal niks uit.

Een Shelly zelf verbruikt ook bijna 1W, wat boven op het lader verbruik komt. Qua e-Waste heb je ook gewoon een Shelly die erbij komt.

Dus wat is exact je doel?

• Pakhaas
TheGhostInc schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:59:
@Pakhaas bedenk ook goed of al deze moeite wel iets oplevert.

Ik heb een 'afgeschreven' tablet aan de muur hangen. Die voor het dagelijkse gebruik wat traag werd. Als ik snel Google kan ik eventueel voor €25 de batterij laten vervangen. Maar als dat niet nodig is, dan maakt het helemaal niks uit.

Een Shelly zelf verbruikt ook bijna 1W, wat boven op het lader verbruik komt. Qua e-Waste heb je ook gewoon een Shelly die erbij komt.

Dus wat is exact je doel?
Ik vind het prettig dat ik met de shelly kan zorgen dat hij niet constant aan de stroom zit, maar laad bij 30% en stopt met 70%. Ook kan ik als ik op vakantie ben het laden van afstand uitzetten, want dat ga ik toch vergeten. Die 1w neem ik voor lief. Staan hier ook 2 Zendure batterijen en komt zoveel stroom van het dak dat, dat in de massa wegvloeit.

Wij hebben hier nog nooit een tablet gehad, dus een afgeschreven tablet heb ik niet en deze nieuwe kostte maar 70 euro. Dat heb ik liever dan 2e hands één van marktplaats vissen waarmee je niet weet wat er mee is gebeurd.

Het is ook gewoon een leuk project, ik ben nu zo'n 3 weken met HA bezig en het is gewoon interessant om te leren wat er allemaal mee kan. Hobby's kosten geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Pakhaas op 19-03-2026 09:40 ]

• Pakhaas
Het is gelukt en werkt perfect. De Shelly gaat aan als de batterij 30% is en gaat uit als die op 70% staat. 1x per week gaat die naar 100% voor kalibratie.

De 90 graden USB-C was nog een uitdaging want de hoek stak wat teveel uit. Heb daar alles omheen weggeknipt zonder de kabel te raken, daarna paste het net.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVGFnY0u3MDZxUlYKGOSjqObSEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71BQoKXKInCiOzuNx5pg5CJU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8x_FwHxYwpRelGzn_ndRNuqK2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sM52vJNRYIuwHZbmN5gluKCP.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor alle tips en adviezen!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mooi dat het gelukt is :)
Pakhaas schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:31:
1x per week gaat die naar 100% voor kalibratie.
Vraag me af of dit nodig is. Mijn Samsung telefoon laadt al een paar jaar op tot max 80%, zonder ooit tussendoor naar 100% te laden voor een kalibratie. Werkt prima. Mijn elektrische fiets idem.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 21-03-2026 12:52 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Pakhaas
Gizz schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:28:
Mooi dat het gelukt is :)

[...]

Vraag me af of dit nodig is. Mijn Samsung telefoon laadt al een paar jaar op tot max 80%, zonder ooit tussendoor naar 100% te laden voor een kalibratie. Werkt prima.
Oke goed om te weten. Misschien zet ik het wel naar 1x per maand.
Pagina: 1