Betonnen vloer op volle grond isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BE_Jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:28
Hallo, sinds kort hebben wij een jaren 70 woning gekocht, met nog wat werk aan. De bijkeuken bijvorrbeeld s een leuke ruimte en kan een likje verf gebruiken. Ik heb alleen gemerkt dat de vloer heel koud aanvoelt en omdat we de oude tegels toch waarschijnlijk willen vervangen leek me wat extra isolatie wel nuttig. Als ik echter zoek op internet is het meest voorkomende advies de hele betonvloer uitbreken en dat zie ik niet zitten.

Ik vroeg me dus af of het ook mogelijk is om bovenop de betonvloer iets van isolatie aan te brengen en daar bovenop dan weer bijvoorbeeld nieuwe tegels of een gietvloer of iets dergelijks. De hoogte is 220 cm. Niet superhoog, maar als daarvan een paar cm in isolatie zou gaan zitten zou ik niet zo erg vinden.

Kortom, is het mogelijk om bovenop de betonvloer een paar cm te isoleren en heeft een dergelijke 'dunne' laag zin? Of is het versplilde moeite? En welk materiaal kan je dan best gebruiken?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:37
ja dat kan prima, 3 of 4cm pir levert al een flink verschil op. de eerste cm isolatie doen het meeste.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BE_Jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:28
ok, thx. En kun je dan direct tegels of gietvloer op de pirplaten plaasen of moet er nog iets tussen?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik veronderstel dat je belg bent?

Zoja. Dan kan het zelfs zijn dat je geen betonplaat hebt, je huis zal op een betonnen fundering staan, maar je vloer op zavel (als je geen kelder hebt)

Heb je dit al uitgezocht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ScWYfD7gI83gM0JOZZsQY_K6TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W64chkROBowubKJG0NZIopF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAlPnXaR4awveH0W5rY8cTOg138=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIgre1mQZI22VYZ4wgXEpDqO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4Gokr3yN_igiinJVv7i3oUmP8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBvnwvh3ObxSXbtY1RdVl9ib.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij lag het alles op zavel, dit was best een werkje.

De Nederbelg !

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:09
Nederlander hier; bij ons (Utrechtse Heuvelrug) hadden we ook een houten vloer met een minimale kruipruimte eronder met zand, precies zoals in de fotos hierboven. Daar hebben we toen schuimbeton in laten storten, dat isoleert ook goed

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hier ook een bijkeuken, wij hebben uiteindelijk gekozen voor 'niet isoleren' omdat de vloer nu gelijk is aan de keuken. En ik had ook geen zin om de betonvloer er uit te halen. Voor een bijkeuken vind ik het niet zo heel erg, maar de ruimte is altijd significant kouder dus als we er even bezig zijn hebben we altijd weer veel kou.

't is m.i. dus m.n. een hoogtevraag. Als je nu 10cm over hebt dan kan je prima PIR + zwaluwstaartvloer + vloerafwerking doen. Direct op PIR tegelen zou ik zelf niet aandurven, maar misschien kan het prima.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:00
BE_Jan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:09:
ok, thx. En kun je dan direct tegels of gietvloer op de pirplaten plaasen of moet er nog iets tussen?
Je kunt ook WEDI-platen (of vergelijkbaar) op de bestaande vloer lijmen (tegellijm). Die heb je in verschillende diktes.
Daar kun je direct op tegelen.
Pagina: 1