Zelf een auto kopen is best spannend.

Pagina: 1
Acties:

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23
Een topic titel als deze vergt natuurlijk wat uitleg, dus laat ik proberen mijn situatie duidelijk te maken.

Het betreft hier een gezellig Nederlands gezin; mama, papa (ik dus), 2 kinderen van 7 en 11 jaar jong en een hond. Ergens schijnt er ook nog een kat rond te lopen, maar ik dwaal af... Gezien de drukte met werk en sport van de kinderen hebben we 2 auto's voor de deur. Zelf rijd ik in een 2020 Toyota Rav4 en mijn vrouw rijdt in een 2022 Kia Ceed Sportswagon. De Toyota is gekocht en de Kia is private lease die later dit jaar afloopt en daarvoor moet dus een vervanger komen die ook gekocht gaat worden. De Toyota is betrouwbaar, relatief zuinig voor een 222PK AWD uitvoering (gem 1 op 17,2 over 3 jaar), lekker vlot en ruim genoeg voor ons als gezin. Die blijft.

Het idee is dat de Toyota doorschuift naar mijn vrouw en dat ik wat anders ga rijden. Ook deze auto moet ruim zijn op de achterbank en dus is iets als een B-segmenter echt uigesloten. Gemiddeld leg ik zo'n 25.000 kilometer per jaar af en ik hou van comfort en leuke snufjes/gadgets. Voordat ik de Toyota Rav4 kocht heb ik 3,5 jaar elektrisch gereden met een Hyundai Ioniq 38,3kW waar alle toeters en bellen opzaten. De Toyota is ook luxe uitgevoerd, maar voelt antiek aan op het gebied van de infotainment. Het centrale display ziet er niet uit.

Nu ben ik eens wat meer meer in de automotive wereld gedoken om te kijken wat een leuke jong gebruikte occasion tussen de € 30.000,- en € 40.000,- zou kunnen zijn voor mij, maar eigenlijk schrikt het alleen maar af. Zodra je wat begint te lezen gaat het hoofdzakelijk over problemen, problemen en nog meer problemen. Uiteraard snap ik dat het internet zo in elkaar zit je altijd meer over problemen leest dan over het plezier, maar alsnog maakt het de keuze niet gemakkelijk.

Ik zou mogekijk wel weer elektrisch willen rijden en dus let je onder andere op de SoH van de accu. Wat opvalt is dat de meeste VAG modellen (Volkswagen, Skoda, Cupra etc) al snel een lage SoH hebben. 90% na 40.000km is niet ongewoon en voor mij echt een no-go. Kia en Hyundai doen het op dat gebied heel goed, maar het internet en ook hier de topics op Tweakers staan echt bomvol met ICCU problemen.

Een BYD Seal vind ik ook interessant, maar ik lees veel over softwareproblemen en het gedoe met updates.

Kijk je verder dan alleen elektrisch, dan vind ik een Mazda CX-60 wel mooi, maar alle modellen van voor 2025 hebben kennelijk veel betrouwbaarheidsproblemen en een algemeen probleem met de achterwielophanging. Die is dus van de lijst af. Kijkend naar Mercedes (een C-klasse station vind ik ook mooi, maar ook een GLC, CLA shooting brake en E-Klasse vind ik mooi ), dan lees je veel dat de kwaliteit en betrouwbaarheid de laaste jaren erg is teruggelopen... Tevens is de garantie maar 2 jaar. So much for premium.

Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen met zoeken. Ik ben niet fan van één merk of model en ik vind autorijden in het algemeen erg leuk. Wel ben ik minder positief over alles met onderbemeten motoren zoals de 1,0 -1,5 liter blokjes in grote auto's bij met name Peugeot, Ford en Volkswagen.

Wanneer je zelf een flink bedrag op een auto stuk gaat slaan, schrikt dat allemaal best wel af. Als zakelijke lease rijder maak je je hier misschien minder druk om, maar voor mij als ZZP'er betekent een auto met pech op dat moment geen inkomen. Dus ja, waar doe je goed aan? Ik ben denk ik niet de enige met deze overweging en ben benieuwd hoe anderen hun keuze voor een bepaald merk en model motiveren. Ik hoor het graag! Mogelijk helpt mij dat weer.

Ik heb op dit moment nog een hele ruime shortlist, maar ik sta open voor aanbevelingen die niet op de lijst staan;

Hyundai Ioniq 5 AWD
Hyundai Ioniq 6 AWD
Hyundai Santa Fe PHEV
Kia EV6 AWD
Kia Sorento PHEV
Mercedes CLA estate
Mercedes C class estate
Mercedes E class estate
Mercedes GLC
BYD Seal
Xpeng P7
Smart #3 Brabus 66kw
Mazda 6e
Lexus ES 300h President Line

Wie opent het vuur op deze lijst en heeft zelf een leuke suggestie?

Some infinities are bigger than others.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31
Ik ga je shortlist alleen maar langer maken waarschijnlijk, maar zijn alle andere merken (Skoda, Volvo, BMW) overwogen?
Vooral Skoda heeft best leuke infotainment, Volvo daarentegen wat minder.

[ Voor 23% gewijzigd door BennieWolters op 19-03-2026 19:00 ]

Joe

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik mis eigenlijk een Tesla model y. Die kan je nieuw krijgen voor dat geld en je hebt alle snufjes die je maar kan wensen en met software updates blijft je auto bij de tijd! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

Ik adviseer je dit verhaal in te sturen naar autoblog, die doen eens in de zoveel tijd suggesties voor wat iemand kan kopen voor welke prijs, met de eisen erbij.

Be nice, You Assholes :)

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een shortlist van 14 noemen ze bij ons een longlist.. Maar goed, met zo’n budget zou ik gewoon naar een paar dealers gaan en van de verschillende merken kijken naar een jonge occasion. Heb je gewoon de beste garanties en voorwaarden. Betaal je wat meer voor maar de twijfel die je nu voelt door te lezen op het www ga je anders niet wegnemen, sterker nog, die gaat groter worden met zo’n brede zoekcriteria ;)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:27
Lexus ES 300h President Line _/-\o_

Done :+

Veel beter gaat het niet worden, hebben gewoon Android auto, 10 jaar garantie en glijd over de weg.
Alles wat praktisch moet zijn heb je de RAV4 voor.

Wil je elektrisch, dan valt Lexus wel af. Als je kan laden op eigen terrein, direct doen. Is simpelweg nu het goedkoopste.

[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 19-03-2026 19:25 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:48
Je zou een BMW 3 serie kunnen overwegen. Bij de dealer krijg je met premium selection 2 jaar garantie op occasions.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23
Bedankt voor de antwoorden zover. Het is nog eigenlijk best lastig om zo'n post te maken en alle wensen en ideeën duidelijk te maken. Soms ben ik een wandelende tegenstrijdigheid en daarbij speelt 'gevoel' een grote rol. Rationeel is een auto een koekbkik op wielen, maar ik vind autorijden nou eenmaal leuk en hoe ik een auto zit is iets wat bijdraagt aan het gevoel. Hoe hoger de tunnel tussen de voorstoelen, hoe beter!

De tegenstrijdigheid zit hem onder andere in dat ik wel van snufjes en gadgets houd zoals een mooi scherm, 360⁰ camera, panoramadak, aanpasbaarheid van de displays etc (lekker oppervlakkig en onnodig, ik weet het haha), maar gelijktijdig wil ik niet 5 keer op een touchscreen hoeven drukken om de stoelverwarming aan te zetten of de interval stand van de ruitenwissers aan te kunnen passen. Hij fijne aan de RAV4 is dat er van alles op en aan zit (adaptive cruise control, snelheidsborden herkenning, lane assist etc), maar alles staat standaard uit en je hoort geen piepjes zolang je het niet zelf aanzet! Het is de omgekeerde wereld van alles wat je nu nieuw koopt. Het jammere van die auto is dat mijn voormalige Hyundai Ioniq die 1 jaar ouder was er van binnen 10 jaar moderner uitzag!

En hoe moeilijk het is om duidelijk te krijgen wat ik wél, zo goed weet ik wat ik niet wil; Tesla, alles VAG, Citroën, Peugeot, FIAT, MG, LeapMotor, Omoda, Jeacoo.

Volvo is een twijfelgeval. Ik vind de auto's over het algemeen best mooi (V60, XC60), maar ik lees tevens zóveel slechte dingen over de betrouwbaarheid. Mijn schoonvader heeft een V70 gehad en dat was ook niks anders dan ellende. Daarbij, zo'n beetje alle functies zitten in het touchscreen verstopt? Op foto’s zie ik nagenoeg geen fysieke knoppen in het interieur.

Ergens heb ik een zwak voor Hyundai en Kia, ik vind een Premium Sky Santa Fé en een Executive Line Sorento leuk. Een SUV moet voor mij AWD hebben, dus dan kom je automatisch op de PHEV modellen uit. De Ioniq 5 en 6 en de EV 6 vind ik gaaf, maar die vallen in principe af door de vele ICCU problemen. Hyundai NL heeft ook aangegen dat het probleem niet onder de verlengde accu-garantie valt. Dat maakt het kopen van een occasion een groter risico.

Een Lexus ES 300h is gaaf. De aandrijflijn is mij bekend uit de RAV4, al mist de 2e elektromotor op de achteras en blijf je met voorwielaandrijving over. Dat is enigzins jammer. 2dehands prijzen liggen nog aardig hoog en het infotainment systeem zal net als bij Toyota ouderwets aanvoelen? Geen touchscreen, maar een touchpad. Verder heeft een President Line wel alle denkbare opties.

De Mazda 6e vind ik er van buiten én binnen heel gaaf uitzien. Dat het onderhuids een chinese auto is vind ik niet heel erg. Wel zit weer alles in het touchscreen verstopt en piept die auto meer dan mijn dochters wanneer ze hun zin niet krijgen. Die moderne ontwikkeling vind ik serieus niet tof.

Kan iemand wat zinnigs zeggen over Mercedes en de modellen met bouwjaar '21 - '23? Ik ben echt wel gecharmeerd van een C-Klasse estate 300e of een GLC 300e. Ze zijn wel erg zwaar, maar dat is elke PHEV. Jammer dat de normale benzine versie, de C 200 een 1,5 liter blokje heeft, de plug-in versie heeft wel gewoon een 2 liter blok. Maak ik me weer druk om niks?

Some infinities are bigger than others.

• Mr.SiniSter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
Zag de Smart #3 Brabus ook in je lijstje staan. Ik rijd sinds januari in een Smart #3 premium. Wilde eigenlijk de Brabus maar mijn dochter gaat er straks ook in rijden als ze haar rijbewijs heeft en ding is idioot snel 🤪, leek me geen goed idee ondanks dat we na een proefrit al beetje verslaafd waren aan de kick die het geeft. Kan de #3 zeker aanraden als je iets unieks wil. Ruimte op achterbank is prima ondanks de compacte afmetingen van de auto, kofferbak niet heel groot daarentegen. Weinig te klagen over de uitrusting en comfort, alles zit erop en rijdt prima. Software moet je wel even zelf ervaren, is niet iedereen fan van. De piepjes ed kun je gelukkig makkelijk uitzetten. Interieur heeft veel Mercedes trekjes qua design, net als de verlichting.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:48
Vergelijkbaar met de Seal is ook een Model 3, voor jouw budget kan je een LR RWD Highland krijgen, die zijn kwalitatief echt goed in vergelijking met de eerdere Tesla's. Tevens qua opties ook erg vol. Met een budget van 50k zijn wij hier vorige maand weer op uitgekomen.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:21
Kia en Hyndai doen het helemaal niet beter qua SoH waarmee geadverteerd wordt in de occasionmarkt. Die gebruiken een buffer die niet meegerekend wordt in de SoH. Hiermee krijg je dus allemaal niet valide metingen. Dieselgate 2.0

meer info --> YouTube: Kia and Hyundai showing incorrect SoH values

[ Voor 22% gewijzigd door ytr81 op 19-03-2026 21:41 ]

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:04
Tja betrouwbaarheid, dat valt en staat eigenlijk vaak met onderhoud. Ik zou persoonlijk bij moderne auto’s niet al te veel zorgen maken (of de zorgen afkopen met een extra garantie oid). Ik heb de voorloper gehad van de MB C300e (de C350e). Behalve de zeer kleine elektrische actieradius, had ik geen benoemswaardige problemen bij 230.000 km.

Goed onderhoud (aantoonbaar) is goud waard. Let op alles wat niet origineel Nederlands geleverd is. Niet dat import perse slecht is maar wat vaker mee gesjoemeld.

Bij alle luxe merken (bmw, Mercedes) maken de optie de auto. Alles is daar een optie; de aandrijving, de comfort in de auto en soms zelfs veiligheid (bepaalde airbags kunnen zelf een optie zijn). Lees je goed in welke opties voor jou belangrijk zijn (luchtvering of niet). Luchtvering is comfortabeler maar ook weer duurder als daar iets aan kapot gaat.

Vergeet niet; auto kan je binnen 1 dag kopen. T verkopen is altijd gedoe en verlies van geld. Met een gezin en fulltime baan, is het inderdaad een gedoe…

Tip: las laatst dat meeste accu onderzoeken aan elektrische auto’s een gewassen neus verhaal betreft. Dat sommige onderzoeken niet opmerken dat aantal cellen defect zijn etc.

[ Voor 8% gewijzigd door FireBladeX op 19-03-2026 22:04 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:18
Waarom schuif je jouw huidige auto door naar jouw vrouw en vervangen jullie haar auto niet? Welke wensen/eisen lijst hoort daar dan bij?
Pagina: 1