Per ongeluk door betonnen muur heen geboord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beer09
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:54
Voor een optrekstang heb ik met mijn boorhamer gaten geboord in een betonnen binnenmuur. Ik heb een stukje schilderstape om de boor heen gedaan, zodat ik wist hoe diep ik moest. En met een spanningsmeter gekeken waar de leidingen lopen. Doordat ik nog vijf cm speling bij het boren had, bij het uiteinde van de boor en achterkant muur, dacht ik nog wel een klein stukje te kunnen boren. En ineens schoot ik door naar andere kant van de muur en zag ik mijn andere kamer.

Super stom allemaal natuurlijk, maargoed, mijn vraag: hebben jullie enig idee hoe ik het gat aan de andere kant het beste kan opvullen en kan verbergen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U50PuWMoYlw7meHbljJw_qvGuNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCihX6SZAPs9ZeXiaYJbB0sO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z810szupsqninQkAYTpZ3WnXhHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncMBc2809swKc8JwdrI1xJPO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:15
Plamuren, schuren en weer verven
Is trouwens geen betonnenmuur, eerder Ytong

[ Voor 41% gewijzigd door DNLK op 17-03-2026 16:46 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ziet er inderdaad niet uit als beton, dus is het überhaupt de vraag of je er een optrekstang aan moet willen hangen.

Plamuren of een beetje gips erin voor het opvullen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
gips er in.
ik heb vandaag het zelfde gedaan maar dan 2 keer.

zou mij drukker maken over of de stang goed bevestigd is.
Want er zit weinig beton in deze muur zo te zien

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als dit het muurtje is zou ik hier geen optrekstang aan hangen tenzij die aan beide kanten in de muur zit

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:02:
Als dit het muurtje is zou ik hier geen optrekstang aan hangen tenzij die aan beide kanten in de muur zit
Met als voordeel dat meteen het gaatje gevuld is. :)

• Beer09
Bedankt voor de reacties. Er hangt nu dus een nieuwe vraag boven mijn hoofd, namelijk of ik hier wel een optrekstang kan bevestigen, omdat dit niet op beton lijkt, maar Ytong. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan berekenen of kan inschatten?

Ik weeg zelf 70kg, wellicht zal er uiteindelijk 100kg aan hangen.

Ik heb nog Albastine Alles vuller van de Karwei, zou dit volstaan. Of is gips of plamuur toch de beste keuze?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:21
Beer09 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:54:
Bedankt voor de reacties. Er hangt nu dus een nieuwe vraag boven mijn hoofd, namelijk of ik hier wel een optrekstang kan bevestigen, omdat dit niet op beton lijkt, maar Ytong. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan berekenen of kan inschatten?

Ik weeg zelf 70kg, wellicht zal er uiteindelijk 100kg aan hangen.

Ik heb nog Albastine Alles vuller van de Karwei, zou dit volstaan. Of is gips of plamuur toch de beste keuze?
Niet doen. Met pech heb je die muur in je gezicht als je een keer wat fanatieker optrekt

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:47
En volgende keer niet met je boorhamer in een binnenmuur boren. Die is echt alleen voor beton bedoelt.
Gewoon de hamerfunctie uitzetten en dan kom je hier met een steenboor zo in.

Mbtvgoed bevestigen, hoe dik is je muur? Hoever steekt de optrekstang uit van de muur?
En bovendien goede (fischer) pluggen gebruiken, die kunnen vaak een hogere belasting aan.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:54
Als alternatief zou je naar zoiets kunnen kijken:

https://www.decathlon.nl/...ttraining/363508/m8938852

Zolang je hem gebruikt waar hij voor bedoelt is werkt het top, als het meer op Kippings gaat lijken ga je op je plaat. (En terecht :P )

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als alternatieve manier van verbergen: Toen ik dit had gedaan was het gat ~20cm van een foto die aan de muur hing. Oftewel foto 25cm verschoven, en tada, gat weg.

• Beer09
Skynett schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:02:
En volgende keer niet met je boorhamer in een binnenmuur boren. Die is echt alleen voor beton bedoelt.
Gewoon de hamerfunctie uitzetten en dan kom je hier met een steenboor zo in.

Mbtvgoed bevestigen, hoe dik is je muur? Hoever steekt de optrekstang uit van de muur?
En bovendien goede (fischer) pluggen gebruiken, die kunnen vaak een hogere belasting aan.
Dank voor je reactie. De muur is 10cm dik. De stang steekt 50cm uit van de muur. Ik heb M10 hulsankers gebruikt.

• Beer09
Nog even een toelichting wat betreft de soort muur.

De stukadoor heeft ooit aan mij verteld dat het betonblokken waren. En aan een klusser van de woningcorporatie gesproken over het beton van de binnenmuur en het zoeken van de leidingen. Kwam er verder niet met de klopboormachine door de muur. Zelf heb ik er niet veel verstand van, en wist niet Ytong ook bestond. Ik ging ervan uit dat het beton was.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ankers kunnen niet in een muur als dit. Pluggen wel, maar de treklast van een fischer duopower 10mm in gasbeton is maar 25kg. En 50cm is een flinke hefboom.

Ik zou een andere muur uitzoeken.

• Beer09
jeroen3 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:13:
Ankers kunnen niet in een muur als dit. Pluggen wel, maar de treklast van een fischer duopower 10mm in gasbeton is maar 25kg. En 50cm is een flinke hefboom.

Ik zou een andere muur uitzoeken.
Andere muur uitzoeken? Ik weet niet of de muur bij het raam van ander materiaal is gemaakt. Dat moet ik nog uitzoeken. Het huis is in 2021 gebouwd.

• Skynett
Hoe zit de stang vast, want met 50cm krijg je wel een enorme hefboom, en wordt de muur niet alleen naar beneden belast, maar dan probeer je ahw de plug uit de muur te trekken.

https://www.fischer.nl/nl...itvoering_A=Met%20schroef

Hier kan je van een plug de Load Table downloaden en kan je precies zien hoeveel je een plug kan belasten in welke muur.

Belangrijk is dan om te weten waarvan je muur gemaakt is. Ik zie kleine gaatjes in het materiaal dan zou ik zeggen geperforeerd kalkzandsteen en geen volle kalkzandsteen. En zoals je in die tabel kan zien maakt dat qua belastbaarheid heel veel uit.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Buitenmuren zijn vaak beton of steen, maar er kan een flinke laag stuck op zitten. Daar moet je wel achter zitten met je plug of anker.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

BCC

50 kilo op 50 cm is zo 250 kg op de plug 🤔

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Skynett
Als je stang toch 50cm uit de muur hangt, zoek dan een stang uit die je aan het betonnen plafond kan bevestigen. Moet je niet toevallig middenin het gat van een kanaalplaat boren (als je die hebt als vloertype), maar daar kan je dan wel met 5 man aan zo'n stang gaan hangen.

• Beer09
vassago schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:04:
Als alternatief zou je naar zoiets kunnen kijken:

https://www.decathlon.nl/...ttraining/363508/m8938852

Zolang je hem gebruikt waar hij voor bedoelt is werkt het top, als het meer op Kippings gaat lijken ga je op je plaat. (En terecht :P )
Ik heb glas boven mijn deurposten. Doordat ik in de veronderstelling dat ik betonnen muren had, heb ik voor een stang gekozen die ik zou kunnen bevestigen met hulsankers.

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:41
Dit werkt ook perfect om die stang op te hangen: https://www.hornbach.nl/p...nker-grijs-280ml/7413428/. Je krijgt hem alleen nooit meer los.

[ Voor 18% gewijzigd door Adiposed op 17-03-2026 18:34 ]

• Beer09
Skynett schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:21:
Als je stang toch 50cm uit de muur hangt, zoek dan een stang uit die je aan het betonnen plafond kan bevestigen. Moet je niet toevallig middenin het gat van een kanaalplaat boren (als je die hebt als vloertype), maar daar kan je dan wel met 5 man aan zo'n stang gaan hangen.
Bedankt voor de tip, misschien is een stang uit het plafond inderdaad wel een idee. Hoe kom ik erachter of ik niet in een gat van een kanaalplaat boor?

• Beer09
Adiposed schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:33:
Dit werkt ook perfect om die stang op te hangen: https://www.hornbach.nl/p...nker-grijs-280ml/7413428/. Je krijgt hem alleen nooit meer los.
Mijn muur is van Ytong schijnt.

• Skynett
Beer09 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:34:
[...]

Bedankt voor de tip, misschien is een stang uit het plafond inderdaad wel een idee. Hoe kom ik erachter of ik niet in een gat van een kanaalplaat boor?
Tadaaa:
Gaten boren in plafond met kanaalplaten~:text=Goedendag%2C%20Voor%20een%20koof%20aan%20het%20plafond,is%20de%20boor%20door%20de%20plaat%20geschoten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Beer09 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Andere muur uitzoeken? Ik weet niet of de muur bij het raam van ander materiaal is gemaakt. Dat moet ik nog uitzoeken. Het huis is in 2021 gebouwd.
Als je huis in een wat groter project is gebouwd is het waarschijnlijk prefab beton dat in een dag met de kraan inelkaar gezet is. Je buitenmuren zijn dan van beton waar je met een klopboor niet in komt. Alle binnenwandjes worden dan opgetrokken met lichte gipsblokken.

Buitenmuur zit je veilig mee, dit muurtje niet.

• Beer09
Skynett schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Tadaaa:
Gaten boren in plafond met kanaalplaten~:text=Goedendag%2C%20Voor%20een%20koof%20aan%20het%20plafond,is%20de%20boor%20door%20de%20plaat%20geschoten.
Bedankt, ik ga mij hierover inlezen. En ik wil ook uitzoeken of de buitenmuur niet van beton is, want daar zou een stang ook passen. Dan koop ik een kleinere stang en plaats die boven de buitendeur.

• Beer09
_JGC_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:50:
[...]

Als je huis in een wat groter project is gebouwd is het waarschijnlijk prefab beton dat in een dag met de kraan inelkaar gezet is. Je buitenmuren zijn dan van beton waar je met een klopboor niet in komt. Alle binnenwandjes worden dan opgetrokken met lichte gipsblokken.

Buitenmuur zit je veilig mee, dit muurtje niet.
Dat zou goed kunnen. Het huis is inderdaad binnen een groter project gebouwd. En ik hoorde de stukadoor spreken over blokken beton in de binnenmuur die op elkaar waren geplaatst en niet vast zaten, van wat ik mij nog herinner.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:28

Aganim

I have a cunning plan..

Beer09 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:14:
[...]

En ik hoorde de stukadoor spreken over blokken beton in de binnenmuur die op elkaar waren geplaatst en niet vast zaten, van wat ik mij nog herinner.
Waarschijnlijk bedoelde hij daarmee dan blokken cellenbeton, in de volksmond gasbeton. Ook wel bekend als Ytong zoals je al gemerkt hebt, maar dat is een merknaam en oudgedienden kennen het wellicht nog als Durox. Niet te verwarren met een zekere rubberfabrikant. :+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Adiposed schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:33:
Waarom is er altijd in een topic met een vraag over iets ophangen een reactie met “chemisch anker gebruiken!”?

Begrijp het werkelijk niet. Ook met een chemisch anker wordt een slappe muur niet steviger. De kans op ongelukken wordt alleen maar groter omdat je waarschijnlijk de hele muur naar beneden trekt, dan heb ik liever dat een plug los schiet.
Pagina: 1