Gaten boren in plafond met kanaalplaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesjeee
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-05 21:32
Goedendag,

Voor een koof aan het plafond ben ik van plan gaten te boren, maar ik heb inmiddels vastgesteld dat het plafond uit kanaalplaten bestaat. Tijdens het boren is de boor door de plaat geschoten. Mijn vraag is welke pluggen het meest geschikt zijn voor dit type plafond. Ik werk met vuren balken van 44x44 mm.

Daarnaast zou ik graag willen weten wat de gevolgen zijn als ik niet in een hol gat boor, maar in het massieve gedeelte van de plaat. Kan dit problemen veroorzaken? En hoe kan ik erachter komen waar de kanalen precies lopen?

Bouwtekeningen heb ik opgevraagd maar kan hier verder niks over vinden.

Ik zie jullie advies graag tegemoet. Mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
De kanalen kun je meestal wel vinden door te kloppen.

44mm balkjes die geen hoge krachten/gewicht te verwerken krijgen zou ik zelf vastzetten op beton met slagpluggen m6x80 en dan helemaal niets aantrekken van waar de kanalen lopen want als je 40mm diep boort dan is dat voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:27
Met een gat van 40 mm diep kan je wel op wapeningsstaal uitkomen. En dat zit op de plaats waar geen kanaal zit.
En dat is voorspanstaal, waar je beter niet in kan boren.
Dus een leidingzoeker, die ook metaal detecteert is wel aan te raden bij dit klusje.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesjeee
Oké duidelijk, dus in de kanalen zou ik gewoon kunnen boren. De koof moet nog gestuct worden, welke pluggen zouden jullie aanraden?

Ik zal ook kijken voor een leidingzoeker, is er 1 die jullie aanraden? Bijv de Bosch GMS 120?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat mij betreft is het overdreven om met leidingzoekers aan de slag te gaan hoor. Een goede klopboor met boor rammelt overal wel in. Kom je toch op metaal waar je niet langs schiet? Dan schuif je een stukje op want je balk valt er toch overheen :)

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 05-01-2025 08:22 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesjeee
Dus ik kan gewoon gaan boren? Wat als ik per ongeluk toch door het metaal heen boor of kan dat niet met een betonboor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 17:28

StarWing

Huh ?!?

Als je op metaal zit, voel/hoor je dat wel.
Als je dan lustig verder boort, verbrandt je je boorkop.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Yups, zodra het klinkt alsof je doodgaat stoppen met boren :)
En natuurlijk vooraf even achterkant schroevendraaier gebruiken om de holtes op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:26
Hesjeee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:18:
Oké duidelijk, dus in de kanalen zou ik gewoon kunnen boren. De koof moet nog gestuct worden, welke pluggen zouden jullie aanraden?

Ik zal ook kijken voor een leidingzoeker, is er 1 die jullie aanraden? Bijv de Bosch GMS 120?

Ik hoor het graag.
6mm fisher duopower met 5x80 schroeven.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:13
Die paar gaten kunnen geen kwaad voor de sterkte. Gebruik de normale kunststof pluggen en schroeven.
Wat ik zelf altijd doe als ik iets monteer aan het plafond: smeer ook wat montage kit op de balkjes zodat alles echt muurvast komt. De kit alleen zou eigenlijk al voldoende moeten zijn maar de pluggen/schroeven maakt het echt een heel solide geheel. Voordeel van deze methode is dat je ook minder gaten hoeft te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesjeee
Ik had al Fischer universeelplug duopower 8x65mm gehaald. Deze zou ik dus ook gewoon kunnen gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Paar belangrijke dingen in je overweging:

Met de gemiddelde klopboor ga je echt niet door een voorspanstaaf heen. Een professionele SDS machine wel (ten koste van de boor).

Zoals gezegd, een staaf voel je. Hoewel je die, dan kun je gewoon stoppen met blowen, nog niks aan de hand. Gaatje even dichten met wat vuller om de stad weer te beschermen.

Iedere kanaalplaat is berekend met constante belasting van ca. 100kg/m² over de hele vloer PLUS een staaf uitval PLUS een berg veiligheidsfactoren. Kans dat er iets gebeurt als je een staaf doorhakt is echt minimaal.

De duoplug in een kanaal ploppen is prima voor een koof, door het uitzetten van de huls trek je die er echt niet zomaar uit. Als je een hangende trampoline of schommel gaat ophangen zou ik voorzichtiger zijn, maar een koof van een kilo of 40 gebeurt niks mee. Voor de zekerheid wat High Tack kit er tussen en je kunt die schommel er alsnog aanhangen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Gewoon een paar Fischer DuoPower pluggen gebruiken. Ik zou geen montagekit gebruiken want als je over een tijdje (niets is veranderlijker dan een mens!) de koof wilt verwijderen of aanpassen dan ruk je bij het verwijderen ook de spac van je plafond. Daar ga je niet vrolijk van worden ;)

En inderdaad wat @Waterbeesje al aangeeft: een kanaalplaat is zodanig gedimensioneerd dat er voldoende veiligheid over blijft als je per ongeluk (met grof geweld) een voospanstreng doorboort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
S.J.Onnie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:44:
Gewoon een paar Fischer DuoPower pluggen gebruiken. Ik zou geen montagekit gebruiken want als je over een tijdje (niets is veranderlijker dan een mens!) de koof wilt verwijderen of aanpassen dan ruk je bij het verwijderen ook de spac van je plafond. Daar ga je niet vrolijk van worden ;)

En inderdaad wat @Waterbeesje al aangeeft: een kanaalplaat is zodanig gedimensioneerd dat er voldoende veiligheid over blijft als je per ongeluk (met grof geweld) een voospanstreng doorboort.
Als je wat anders wilt dan is om de meter een gat van 8 mm ook niet fraai. De kans is ook groot dat de koof wordt afgekit op de naad. Dus opzich maakt het niet veel uit. Anyway pluggen én kit is toch wel overdimensioneren wat mij betreft. Zelfs voor een loveswing ofzo :+

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ephymerous schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:23:
[...]
Anyway pluggen én kit is toch wel overdimensioneren wat mij betreft. Zelfs voor een loveswing ofzo :+
Overdimensioneren is een kunst die mensen aan het vergeten zijn imo :')
Kijk maar eens naar al onze jaren'50 bruggen, allemaal metaalmoeheid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
ephymerous schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:21:
Wat mij betreft is het overdreven om met leidingzoekers aan de slag te gaan hoor. Een goede klopboor met boor rammelt overal wel in. Kom je toch op metaal waar je niet langs schiet? Dan schuif je een stukje op want je balk valt er toch overheen :)
Als je met een klopboor door ijzer probeert te gaan, dan komt de rest van de straat wel klagen dat je of een fatsoenlijke machine moet kopen, of elders moet boren. Klopboren zijn "jankerds" voor mensen die een paar tientjes wilden bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Nu online
Groningerkoek schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Als je met een klopboor door ijzer probeert te gaan, dan komt de rest van de straat wel klagen dat je of een fatsoenlijke machine moet kopen, of elders moet boren. Klopboren zijn "jankerds" voor mensen die een paar tientjes wilden bezuinigen.
... en een "instap" boorhamer is net zo duur als een beetje klopboor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
S.J.Onnie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:43:
[...]

... en een "instap" boorhamer is net zo duur als een beetje klopboor :P
Koop zoiets voor thuis,

https://www.amazon.nl/-/e...torage/dp/B08XWN9H9N?th=1

Heb je als hobbyist een machine die normaal gesproken decennialang meegaat zonder dat gejank van klopboren, en kom je een keer wat ijzer tegen of je wilt een pijp door een betonnen vloer heen hebben dan kan dat ook.

Ik ben er helemaal voor dat je niet duurder moet kopen dan je nodig hebt, maar een goede boormachine kost weinig en je werkt met zoveel meer plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Nu online
Het kan een stuk goedkoper met dit exemplaar:

https://vonroc.nl/boorhamer-800w

Kun je wel een gaatje mee boren, denk ik zo :)

Enne... met een adapter kun je er ook makkelijk een gat van rond 102 mee boren (been there, done that, got the t-shirt :) )

[ Voor 14% gewijzigd door S.J.Onnie op 05-01-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:04
@Hesjeee
Een koof is niet heel erg zwaar, dus je zou kunnen overwegen om een paar balken met montagekit te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
S.J.Onnie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:26:
[...]

Het kan een stuk goedkoper met dit exemplaar:

https://vonroc.nl/boorhamer-800w

Kun je wel een gaatje mee boren, denk ik zo :)

Enne... met een adapter kun je er ook makkelijk een gat van rond 102 mee boren (been there, done that, got the t-shirt :) )
Heb het wel in de handen gehad, en het voelde mij te goedkoop aan. (Het is dan ook erg goedkoop.)

Ik sla deze over, boormachines van merken die zich al decennia hebben bewezen en waarvan we weten dat die machines maken die bij goed gebrek ook decennialang meegaan en die maar een paar tientjes meer kosten hebben echt mijn voorkeur. Als ik op de fabriek kijk hoe zwaar de machines van bijvoorbeeld Bosch en Hitachi te lijden hebben en hoe goed ze daar tegen kunnen dan hoef ik niet nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
Groningerkoek schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik begrijp je post niet :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40
Hesjeee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:15:
Dus ik kan gewoon gaan boren? Wat als ik per ongeluk toch door het metaal heen boor of kan dat niet met een betonboor?
Dan moet je wel héél diep gaan boren in het beton.

En zo diep hoef je niet gaan om een balkje van een koof op zijn plek te houden. Die 8x65 is imho al aan de forse kant.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een doorsnee goedkopere klopboor van €50 en met 0,8J slagkracht heeft zon hoog jankend geluid (ik schat rond de 110dBa) bij gebruik, op staal resoneert dat nog eens extra en het dier en eeuw om er doorheen te komen.

Mijn DeWalt met 2,8J slagkracht klinkt een stuk vriendelijker voor de buren en verder meer werk in minder tijd. Hartje in de kandidaat voor een nieuwe riool standpijp was geen enkel probleem (en nee die heb je niet voor een paar tientjes)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
Waterbeesje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Een doorsnee goedkopere klopboor van €50 en met 0,8J slagkracht heeft zon hoog jankend geluid (ik schat rond de 110dBa) bij gebruik, op staal resoneert dat nog eens extra en het dier en eeuw om er doorheen te komen.

Mijn DeWalt met 2,8J slagkracht klinkt een stuk vriendelijker voor de buren en verder meer werk in minder tijd. Hartje in de kandidaat voor een nieuwe riool standpijp was geen enkel probleem (en nee die heb je niet voor een paar tientjes)
Ah zo, goed gereedschap is inderdaad belangrijk. Ik heb een professionele SDS machine van Makita. Voor huis, tuin en keuken gebruik meer dan voldoende ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesjeee
Bedankt voor al het advies etc. Ik ga gewoon aan de slag en hopelijk gaat het goed. Heb zelf een Metabo UHE 2250 multi dus daarmee zal het wel moeten lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:51
Hesjeee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:09:
Bedankt voor al het advies etc. Ik ga gewoon aan de slag en hopelijk gaat het goed. Heb zelf een Metabo UHE 2250 multi dus daarmee zal het wel moeten lukken toch?
Ja hoor, dat gaat je prima lukken met dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Hesjeee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:38:
Tijdens het boren is de boor door de plaat geschoten. Mijn vraag is welke pluggen het meest geschikt zijn voor dit type plafond. Ik werk met vuren balken van 44x44 mm.
Fisher Duopower pluggen zijn gemaakt voor holle bouwmaterialen :) De plug wokkelt dan om de schroef heen, tot er een soort "prop" ontstaat, in de holte. Dus dat is geen probleem, zit daarna gewoon goed vast.

Dit is juist de hele kracht van Fisher Duopowers, gewone pluggen doen dit niet per se.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor een koofje wel wat overkill, maar bij het ophangen van plafonds worden doorgaans metalen pluggen gebruikt zodat bij brand niet alles naar beneden komt en je vluchtweg verspert.
Pagina: 1