Warmtepomp / luider / kloppend geluid bij het afslaan

Pagina: 1
Acties:

• AprilF
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-03 10:16
Hey,
Onze buren installeerden na renovatie een warmtepomp op het dak van hun woning (rijhuis) met unit op dempers, etc. De unit staat tegen onze zijgevel aan. Hun dakbekleding is aangehecht aan onze gevel.
Tot midden januari van dit jaar hoorden we hem *niet*, noch overdag of ‘s nachts. Het is de tweede winter.
Helaas is er recent iets veranderd waardoor we hem nu wel heel nadrukkelijk horen, zowel overdag als ‘s nachts.
Ongeveer om het uur slaat hij een tiental minuten aan, met luide vibratie en een kloppend geluid als hij afslaat.
Ik heb het even aangekeken omdat ik wou snappen of het weer-gerelateerd was (kouder, mist, windrichting?). Het volume gaat echter in stijgende lijn en er is geen lijn in te trekken.
Vooraleer ik hem aanspreek, wou ik echter mijn licht opsteken bij mensen die er wat meer van weten.
Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:59
Ik denk niet dat het aan jou is om het probleem te vinden en op te lossen. Je zult dit bij je buren neer moeten leggen, wellicht is het hun ook al opgevallen? Of weten ze wat er aangepast is?
Kortom ga eens een bakkie doen bij de buren neem een koekje mee en heb een goed gesprek er over.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er kan iets op het dak veranderd zijn - grind dat tegen een demper ligt, een leiding die nu tegen een muur komt met contactgeluid, een demper die ingezakt is waardoor de bouten contact maken.
Het goede nieuws is dat het wel stil was, dus kan het weer stil. Het is aan de buren om het op te lossen maar goede feedback van jou helpt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
Klinkt inderdaad als een demper van of de compressor of de gehele pomp.
Of er moet iets dieper mis zijn in de compressor.

Ik weet niet hoe het contact is, maar misschien kun je vragen of het hun ook was opgevallen, en je bang bent dat ie in de soep loopt op korte termijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning