Verf kleur tussen RAL 9010 en 9001 (goed merk, kleine pot)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stef3
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:13
Ik heb voor wat kleine schilderklussen (wat kozijnen en een kastje) een (maximaal) 0,75 liter verf nodig, van goed merk (Sikkens of Sigma lijkt me). Ik zoek me suf naar een tint die tussen RAL 9010 en 9001 zit. Heb de Sikkens-waaier al doorgeploegd in de bouwmarkt maar komt daar niets in tegen. Ik heb muren met 9010 maar vind ietsje tint op de kozijnen daar mooi bij staan, maar ik vind 9001 echt teveel creme (in vorige huis gedaan).

Ik bedacht me om gewoon een pot 9001 en een 9010 te kopen en die zelf te mixen, maarrrr: dan heb ik veel teveel verf voor teveel geld voor die kleine klusjes. Want Sikkens of Sigma gaat vanaf 0,75 liter. Bouwmarkt kan dit ook niet voor mij mixen in deze kleine hoeveelheid. Ik heb dan 1,5 liter totaal, dus ruim 80 euro.
Zelf mengen met zo'n tubetje (ik zie mijn vader het vroeger nog doen) durf ik echt niet aan.

Ben ik te moelijk aan het doen... of weet iemand een oplossing voor zowel tint als hoeveelheid?

Alle reacties

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-03 18:42
sikkens en sigma zijn voornamelijk voor buitenschilderwerk maar voor binnen kun je ook de bouwmarktmerken overwegen. Scheelt redelijk veel geld.

Deze kun je ook laten mengen in de bouwmarkt volgens bijv de diverse flexa kleuren die niet in het RAL systeem voorkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Mr. Blonde op 15-03-2026 12:53 ]

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je hebt echt minimaal 70 kleuren wit in de bouwmarkt, per merk zelfs, zit daar echt niks voor je bij? je hebt daar ook rekken met strookjes als voorbeeld en kleinere testers. als je een kleur mooi vindt kun je die laten mengen (ook in kwaliteitsverf).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mr. Blonde schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:51:
sikkens en sigma zijn voornamelijk voor buitenschilderwerk maar voor binnen kun je ook de bouwmarktmerken overwegen. Scheelt redelijk veel geld.

Deze kun je ook laten mengen in de bouwmarkt volgens bijv de diverse flexa kleuren die niet in het RAL systeem voorkomen.
Daar zijn hele volksstammen het niet met je eens: Welk merk verf heeft jullie voorkeur? A-merk of je bent gewoon lekker dubbel werk aan het verrichten, soms voor bijna dezelfde prijs omdat je met twee lagen moet werken.

@Stef3 pak niet de Sikkens of Sigma in de bouwmarkt daar zit minder pigment in en dat zijn niet de 'profi' lijnen van de A-merken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Frieda
  • Niet online
je kunt die tinten uit de bouwmarkt ook in professionele verf laten mengen buiten de bouwmarkt, als je een kleur naar je zin hebt gevonden.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-03 17:16
Je doet moeilijk en dat herken ik. 9001 gaat heel mooi samen met 9010. Probeer anders 1 kozijndeel op 9001 te schilderen en bepaal dan of je verder wil

• HansMij
  • Laatst online: 15-03 23:07
Frieda schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:23:
je hebt echt minimaal 70 kleuren wit in de bouwmarkt, per merk zelfs, zit daar echt niks voor je bij? je hebt daar ook rekken met strookjes als voorbeeld en kleinere testers. als je een kleur mooi vindt kun je die laten mengen (ook in kwaliteitsverf).
Je moet wel de kleur laten mengen met de verf waar de staal bij hoort. Geen flexa-kleur in bouwmarkt-verf bijvoorbeeld, daar krijg je heel andere kleuren van.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
RAL 9012?
In vergelijking met RAL 9010 (zuiver wit) is RAL 9012 iets warmer. Het is een modern en vaak tijdloos alternatief.
Hou het gewoon bij een standaardkleur; ga niet zelf mengen. Als je later iets moet bijwerken, heb je een probleem.

Anders naar de bouwmarkt en alle witte kleurwaaiers/papiertjes meenemen en er één kiezen. Je kunt (online) de gerenomeerde merken ook gewoon laten mengen in 'bouwmarktkleuren'.
HansMij schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:19:
Je moet wel de kleur laten mengen met de verf waar de staal bij hoort. Geen flexa-kleur in bouwmarkt-verf bijvoorbeeld, daar krijg je heel andere kleuren van.
Hoe kom je daarbij? Over het algemeen kan dat prima.

[ Voor 45% gewijzigd door IceM op 16-03-2026 06:05 ]

...

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:10
Check ook eens de gamma mocht je die in de buurt hebben, ze geven regelmatig kortingen tot 40% op sigma en hun eigen menging, enkel met de klantenkaart doch en moet soms wat geduld hebben dat die net in korting komt. Zelf geen ervaring met die merken, enkel van zien in de winkel. https://www.gamma.nl/asso...ekleding/verf/ral-kleuren

Zelf haal ik het meeste bij aalterpaint maar dat zal hoogst waarschijnlijk te ver zijn voor u, en minimum aantal liter is 5 als ik mij niet vergis dus die valt al af. Doch ze maken alle verf, zelfs als je een staaltje hebt van een ander merk.

Alternatief mocht je een schilder kennen / in de buurt hebben, vragen staat altijd open. Zo heb ik ooit eens een kwart litertje gekregen van passionate argentina omdat ik een stukje moest repareren en een volledige pot kopen voor die ene streep was mij net iets te gortig. Enige dat ik moest doen is zelf mijn potje aanleveren. De beste man een flesje wijn gegeven als dank je wel. Veel mensen hebben ook nog hun overschotjes staan in de garage.
Pagina: 1