Toont Windows image installatie achteraf de updates?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:49
Situatie: nieuwe laptop gekocht via firma waarmee school samenwerkt. Ik heb twijfels of dit echt nieuw toestel betreft. Als ik ga kijken naar C:\windows, dan zie ik daar een datum van 5 maart 2025 staan. Ik begrijp echter dat als windows via een image werd geïnstalleerd, dat inderdaad een oudere datum zoals 5 maart 2025 mogelijk zou kunnen zijn, ook al is windows vb in februari 2026 op toestel gezet.

Als ik echter naar Windows Update ga, dan zie ik daar ook staan dat laatste keer dat er op updates gecontroleerd werd 25 maart 2025 is. En ik zie verder dat er verschillende updates geïnstalleerd zijn op 5 maart, op 25 maart en dan nog enkele op 23 oktober 2025.

Stel dat je met een image werkt, die ook die updates zou bevatten die nu op 5 maart en 25 maart zouden geinstalleerd zijn: zouden die updates dan toch ook nog gemeld worden in het Windows - update - historiek overzicht?

Klopt dit? Laat windows die updates zien, ook al zaten ze reeds in de gebruikte image? Of laat Windows sowieso enkel updates zien, die achteraf (dus na de image) geinstalleerd werden?

Ik vrees immers dat dit hun dooddoener gaan zijn: "ja hoor, tuurlijk is dit nieuwe laptop, maar we hebben er paar weken geleden een image opgezet van maart 2025, en daardoor zie je die updates ook in je lijstje staan van windows-updates"
Nog redenen die mij doen twijfelen over nieuw zijn van laptop: de shockcase die errond zit vertoont gebruikerssporen en bij opstarten krijg je scherm te zien met verwijzing naar andere school waar je dus je account moet invoeren om Windows te activeren / aanmelden, en krijg je effectief melding dat als we proberen inloggen met school-account van zoon, dat er iets verkeerd loopt en dat die account van de zoon tot een andere organisatie behoort... We kunnen met andere woorden ook gewoon niet verder met die laptop...

Is er nog een manier om te achterhalen hoe oud of hoe nieuw een laptop is? Ik heb al battery-report gecheckt en daar zie ik alleen die 23 oktober 2025 in staan, maar ja, dat kan ook datum zijn dat er gewoon nieuwe batterij in toestel gestoken werd?
Ik heb ook al via CMD systeminfo gedraaid, maar daar staat datum van dit weekend: dit omdat ik op bepaald moment bij opstarten blauw scherm kreeg en Windows aangaf dat hij moest bijgewerkt worden.
...

Het betreft een HP 445 laptop met een Windows 11 Education Pro.

[ Voor 16% gewijzigd door Leffunk op 15-03-2026 07:34 ]

Alle reacties

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53
Klinkt als een refurb.

Kijk eens met smart-tools naar de aantal uren die de harde schijf gedraaid heeft?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je mbv het serienummer een garantiecheck doet kun je adhv de startdatum wel ongeveer herleiden hoe oud hij is: https://support.hp.com/nl-nl/check-warranty

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijkende naar prijzen in de pricewatch is er van 1 HP ProBook 445 een prijs bekend, grote kans dus dat je een refurbished apparaat hebt. Hoeft overigens niet per se slecht te zijn.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Leffunk
Nirsoft heeft een tool LastActivityView waarmee je kan zien wanneer de computer is gebruikt.

Ik weet niet hoe het inloggen werkt, als dat via een browser werkt zou je de cache helemaal kunnen opruimen. Met Bleachbit of PrivaZer kun je ook de browserdatabestanden wissen en databases leegmaken.

Maar misschien wil je de laptop terugsturen wegens niet nieuw en een nieuwe eisen. Een gebruikte laptop mag alleen als zodanig worden verkocht door een bedrijf.
Bij een correct refurbished laptop zou je de disk wissen en Windows opnieuw laten installeren. In deze staat weet je niet of er malware op is beland.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57
Nielson schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:23:
Als je mbv het serienummer een garantiecheck doet kun je adhv de startdatum wel ongeveer herleiden hoe oud hij is: https://support.hp.com/nl-nl/check-warranty
Ook direct via het serienummer kan je al wat te weten komen:
Google: HP laptop manufacturing date serial number
De SSD checken via smart/diagnostic tools op conditie/bedrijfsuren is inderdaad een goed idee.
Bekend tooltje daarvoor: Crystaldiskinfo
Wel is bij OEM SSD's niet altijd alle informatie uit te lezen.
Leffunk schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:31:
Nog redenen die mij doen twijfelen over nieuw zijn van laptop: de shockcase die errond zit vertoont gebruikerssporen en bij opstarten krijg je scherm te zien met verwijzing naar andere school waar je dus je account moet invoeren om Windows te activeren / aanmelden, en krijg je effectief melding dat als we proberen inloggen met school-account van zoon, dat er iets verkeerd loopt en dat die account van de zoon tot een andere organisatie behoort... We kunnen met andere woorden ook gewoon niet verder met die laptop...
Dat is natuurlijk al raar en/of slordig.
Bij een normale nieuwe laptop verwacht je een standaard OOBE setup?
Maar als de laptop via een schoolinstelling/programma is gekocht kan dat natuurlijk wel anders zijn.
Dan nog wel opletten dat de laptop niet ergens in beheer staat?
Na her-installatie Win11 niet kunnen inloggen (Intune/Autopilot)

• Leffunk
DiedX schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:38:
Klinkt als een refurb.

Kijk eens met smart-tools naar de aantal uren die de harde schijf gedraaid heeft?
Probleem is dat ik Windows nog niet is geïnitialiseerd: ik geraak niet voorbij dat opstartscherm waar hij vraagt om alles voor uw school of werk in te stellen, waar je dus moet aanmelden met een school of werk-account, en, zoals gesteld ook dus nog zeer licht een andere schoollogo en schoolnaam vermeld wordt.

Ik kan dus momenteel geen windows programma's draaien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8NQDans-sG1AeKBWNf925jEVZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6C6ZrQ5QMjwXvr1r63CGYU03.jpg?f=fotoalbum_large

Prentje van datzelfde scherm, waarbij je bij pijltje dat cirkellogo ziet staan en dus de naam van die onbekende school:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSB5ZyFMl_X9GgAgkMaKzRXAjEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqWtDP09EVvmsLUiwdOpIqAv.jpg?f=fotoalbum_large

• Leffunk
Nielson schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:23:
Daar vind ik dat garantie ingegaan is einde augustus 2025: hoe zit het dan met die Windows updates die ik via instellingen kan oproepen? Die vallen voor die datum? Hebben ze dan een image gebruikt waar die updates dan al inzaten, maar waarom lijst Windows dan die data op van maart 2025 etc? Klopt dat dan effectief dat je bij gebruik van een image, Windows dan ook gewoon de updates zal oplijsten die in die image waren opgeslaan/uitgevoerd? En dat die data dus verwijzen naar wanneer die image die bewuste updates had laten installeren?
Kortom, dat die data bij "geschiedenis" puur verwijzen naar de image, en helemaal niet naar wanneer Windows op de bewuste laptop zelf die updates geinstalleerd heeft?

Prentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TreEQiJEBb6phi2r5T9pQdCClHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQQYJVo3mW6zhf0iZ5v8zFvW.jpg?f=fotoalbum_large
The_Doman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Ook direct via het serienummer kan je al wat te weten komen:
Google: HP laptop manufacturing date serial number
De SSD checken via smart/diagnostic tools op conditie/bedrijfsuren is inderdaad een goed idee.
Bekend tooltje daarvoor: Crystaldiskinfo
Wel is bij OEM SSD's niet altijd alle informatie uit te lezen.

[...]

Dat is natuurlijk al raar en/of slordig.
Bij een normale nieuwe laptop verwacht je een standaard OOBE setup?
Maar als de laptop via een schoolinstelling/programma is gekocht kan dat natuurlijk wel anders zijn.
Dan nog wel opletten dat de laptop niet ergens in beheer staat?
Na her-installatie Win11 niet kunnen inloggen (Intune/Autopilot)
Kijkend naar serienummer zou die gebouwd moeten zijn in week van 14 juli 2025.

Crystaldiskinfo kan ik niet installeren / draaien gezien ik niet in Windows zelf geraak en dus bij dat beginscherm niet voorbij geraak (zie hogere post voor foto).

• The_Doman
Leffunk schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:47:
Crystaldiskinfo kan ik niet installeren / draaien gezien ik niet in Windows zelf geraak en dus bij dat beginscherm niet voorbij geraak (zie hogere post voor foto).
Aha, dat was mij niet direct duidelijk.
Gebruik dan een goede LInux of WinPE Rescue USB.
Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE of de meer geavanceerde/uitgebreide Sergei Strelec WinPE.
Daar staat Crystaldiskinfo en diverse andere diagnose tools op.
Sowieso altijd aan te raden om zo'n USB altijd bij de hand te hebben voor dit soort situaties.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:55
Leffunk schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Probleem is dat ik Windows nog niet is geïnitialiseerd: ik geraak niet voorbij dat opstartscherm waar hij vraagt om alles voor uw school of werk in te stellen, waar je dus moet aanmelden met een school of werk-account, en, zoals gesteld ook dus nog zeer licht een andere schoollogo en schoolnaam vermeld wordt.

[Afbeelding]

Prentje van datzelfde scherm, waarbij je bij pijltje dat cirkellogo ziet staan en dus de naam van die onbekende school:
[Afbeelding]
Lijkt wel of dat ding in autopilot ia geregistreerd? Wat voor versie is het? Home of pro?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Normaal gesproken zou een image geen updates bevatten. Microsoft update de images vooraf. Bij installatie is dan geen update zichtbaar.

Je zegt dat je niet kan inloggen en nog niets kan, terwijl je wel Windows Update kan oproepen. Hoe kan dat?

@The_Doman Hiren's BootCD PE wordt tegenwoordig weer up to date gehouden.

• Leffunk
mrmrmr schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:28:
Normaal gesproken zou een image geen updates bevatten. Microsoft update de images vooraf. Bij installatie is dan geen update zichtbaar.

Je zegt dat je niet kan inloggen en nog niets kan, terwijl je wel Windows Update kan oproepen. Hoe kan dat?

Bij dat eerste scherm (zie foto hoger) kan ik dat mannetje icoontje aanklikken (toegankelijkheid?) en dan kom ik in Windows instellingen terecht…

• The_Doman
mrmrmr schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:28:
Daar verwees ik toch ook naar?
De laatste update is trouwens ook al weer even geleden: Hiren's BootCD PE x64 v1.0.8 (5 March 2024):

Als het echt je eigen apparaat is, dus niet een lease/koop constructie via school etc, zou/wil je gewoon een schone installatie kunnen doen natuurlijk.
Mogelijk kan je het verplichte account/login scherm skippen met de bekende "workarounds" daarvoor?
Google: oobe\bypassnro

Voor 25H2 systemen moet je de nieuwe methode gebruiken:
Google: start ms-cxh:localonly
The_Doman schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:53:
Als je geen aangepaste USB met Rufus of andere bekende tooltjes hebt gemaakt die de "geforceerde" Microsoft account uitzetten werkt deze manier het makkelijkste voor zowel Windows 10 en 11.
Ook met de laatste (preview) 25H2 zo te zien. :)

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 15-03-2026 19:32 ]

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:27
The_Doman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:31:
[...]
Voor 25H2 systemen moet je de nieuwe methode gebruiken:
[...]
In verband met deze tip, legde ik die voor aan iemand die een week of twee een nieuwe laptop installeerde en hij wilde het doen zonder MSaccount - dit is zijn antwoord (herken jij dit?)
"Die tip van techzine ken ik en wou ik toepassen, maar de laptop reageerde op dàt kritieke moment (Shift + F10) NIET op het toetsenbord. Een nieuwe ingreep van Microsoft om zijn monopolie nog meer te versterken? Misschien lukt het bij oudere versies van Windows wél nog ( Ik heb nu 25H2 build 26200.8037)? Of het ligt aan de Pro-versie. "

• The_Doman
passer schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:52:
In verband met deze tip, legde ik die voor aan iemand die een week of twee een nieuwe laptop installeerde en hij wilde het doen zonder MSaccount - dit is zijn antwoord (herken jij dit?)
"Die tip van techzine ken ik en wou ik toepassen, maar de laptop reageerde op dàt kritieke moment (Shift + F10) NIET op het toetsenbord. Een nieuwe ingreep van Microsoft om zijn monopolie nog meer te versterken? Misschien lukt het bij oudere versies van Windows wél nog ( Ik heb nu 25H2 build 26200.8037)? Of het ligt aan de Pro-versie. "
Ik neem aan dat het toetsenbord verder wel normaal werkt tijdens de setup?
Nieuwe laptops hebben soms specifieke drivers nodig voor track-pad en/of heel soms ook toetsenbord.
Maar meestal is echter het probleem dat de de standaard functie toetsen zijn ingesteld als zgn "Media/Action Keys" in plaats van de traditionele functie keys.

Google: Action Keys Mode or Hotkey Mode

Dus om dan bijvoorbeeld de normale "traditionele" Shift+F10 functie uit te voeren moet je dus Shift+FN+F10 gebruiken.
Gelukkig kan je dat in de bios vaak weer terugzetten naar de normale/traditionele instellingen.
Losse (media) toetsenborden hebben daar ook vaak een optie voor om dat te wijzigen.

In noodgeval kan je een USB keyboard/muis gebruiken als deze niet werken tijdens de setup.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

[Afbeelding]
Is dat logo nou gewoon ingebrand op het laptop scherm? Dat zou wel een hele grote red flag zijn.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Als je boot met Hirens BootCD PE of een soortgelijke tool en je kijkt naar de SSD uptime kan je zo inschatten hoe nieuw de SSD en dus wellicht de laptop is. Je kan ook de batterij laadcycles bekijken en bij sommige merken kan je zelfs de branduren van een paneel zien in de laptop.

[ Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 16-03-2026 16:24 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:12

Blokker_1999

Full steam ahead

Kans is groot dat deze laptop in 2025 bij een andere school is afgeleverd geweest, daar mogelijks nooit gebruikt is of als reserve heeft gediend en eenmalig gebruikt is geweest (lichte gebruikssporen) en door die school geretourneerd is als ongebruikt.

Verkoper heeft dan de laptop terug genomen en een nieuwe image opgezet. Hierbij heeft men dan gebruik gemaakt van een image die voorheen gecaptured is op een andere laptop waarbij dus wel de update van maart '25 is kunnen meekomen maar pas later geinstalleerd is geweest. Daarna terug de doos in en in de stock waarbij jij nu deze laptop aantreft.

Het feit dat deze nog in de AutoPilot van een tenant van een andere school geregistreerd is verhoogt de kans dat deze is uitgeleverd geweest, al durft men soms wel eens een verkeerd toestel aan een tenant toewijzen. Maar dat is uitzonderlijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1