Laptop voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-03 22:05
Na 27 jaar Mac OS (zowel privé als professioneel) en Windows (gaming pc) heb ik besloten om over te stappen op Linux. Ik ben momenteel enkele distros aan het uittesten op enkele oude Intel Macs die ik nog had staan en ik twijfel nog tussen Fedora Gnome en Mint LMDE Cinnamon.

Ik heb onlangs een carrièreswitch gemaakt met als gevolg dat ik Adobe CC niet meer zal nodig hebben en voor MS Office zijn er alternatieven genoeg.
Momenteel heb ik nog een bijna 4 jaar oude Macbook M1 Pro die ik ook als desktop gebruik met een Dell ultrawide display. Die ga ik dus niet meer vervangen door een nieuwe Macbook (ben eigenlijk al jaren Linux aan het testen dus het is een weloverwogen beslissing).

Mijn huidige gaming PC (AMD 7950X3D en 7900XTX met 64Gb RAM) ga ik ook naar Linux upgraden : ik speel hoofdzakelijk games die ik via Gog Games heb gekocht en dat werkt prima ; sporadisch ook wat Steam games.
Ik ben dus ook nog op zoek naar een laptop voor Linux. Dit hoeft geen beest te zijn (voor het zwaardere werk heb ik mijn desktop)en ook niet te groot (idealiter een 14 inch) maar het belangrijkste is wel dat de hardware prima werkt met Linux.

Wat ga je met je laptop doen?

Web browsen, wat LibreOffice, licht grafisch werk met Gimp en Inkscape, eventueel wat virtualization met andere distros (32 gb RAM is dan wel comfortabel), etc.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Geen gaming, wat licht grafisch werk…

Wat is je budget?

Rond de 1500 euro, absolute maximum 2000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Zoals gezegd, niet te groot , 14 inch, graag een deftige accuduur

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Heb me laten vertellen dat Dell of Lenovo in mijn geval aangewezen zijn…

Alvast bedankt !

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.McKay op 14-03-2026 13:55 ]

Alle reacties

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24

Herman

FP ProMod
Nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 14-03-2026 13:46 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-03 19:26
Linux support is met een distributie die een recente kernel gebruikt meestal niet zo'n probleem meer, zeker als je een model van vorig jaar gebruikt. Wat ik bij veel Lenovos heel fijn vind is het toetsenbord. Mijn vrouw heeft een Lenovo ThinkBook (wel een 16") en die heeft niet alleen vier grote cursor toetsen, maar typt ook net iets fijner dan mijn eigen (aanzienlijk duurdere) HP ZBook Power. Daarvoor had ik heel lang een Dell Precision, die deed het ook prima.

Framework wordt vaak genoemd als het om Linux gaat, dan zou je bij de Framework Laptop 13 uitkomen. Ik vind ze wel relatief prijzig (waar dan weer tegenover staat dat je ze kunt upgraden), maar met 32GB RAM ga je dan over de €1500 heen.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Lenovo werkt meestal prima. De T14 lijkt me wel in jouw straatje te passen. https://www.bluelink.nl/p...H?path=notebook/tpt/2464/

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 15-03-2026 16:41 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-03 22:05
De T14 verscheen ook al op mijn radar.

Vreemd genoeg zijn enkel de Intel modellen 'Linux certified', niet die met AMD (of ik zie iets over het hoofd). Terwijl ik een voorkeur voor AMD heb : ik heb mijn gaming desktop nu 2 jaar, supertevreden mee en drivers voor AMD zitten voor zover ik weet in de Linux kernel gebakken...

[ Voor 5% gewijzigd door Dr.McKay op 15-03-2026 22:02 ]

• Djarum
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:06
Ik heb zelf ook een tijdje geleden de overstap gemaakt van Windows naar Ubuntu. Eerst naar een Lenovo Thinkpad X1 carbon gen 9, daarna geupgrade naar een Thinkpad X1 carbon gen 13. Twee fantastische machines die prima werkte met Ubuntu 25.10.
Door wat omstandigheden (diefstal) heb ik helaas de X1 carbon gen 13 niet meer. Toevallig krijg ik morgen de Slimbook executive 14 geleverd en hoop dat dit mijn nieuwe werkpaard gaat worden. Ik heb er goede verwachtingen van en de prijs was ook een stuk vriendelijker dan de Thinkpad X1 carbon gen 13.
Ik ben ook voor de Slimbook Executive 14 gegaan door de grote accu van 99Wh, is gelijk ook het maximum wat in je handbagage mag.

[ Voor 10% gewijzigd door Djarum op 15-03-2026 22:13 . Reden: accu specificatie slimbook toegevoegd. ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
Djarum schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:10:
Ik heb zelf ook een tijdje geleden de overstap gemaakt van Windows naar Ubuntu. Eerst naar een Lenovo Thinkpad X1 carbon gen 9, daarna geupgrade naar een Thinkpad X1 carbon gen 13. Twee fantastische machines die prima werkte met Ubuntu 25.10.
Door wat omstandigheden (diefstal) heb ik helaas de X1 carbon gen 13 niet meer. Toevallig krijg ik morgen de Slimbook executive 14 geleverd en hoop dat dit mijn nieuwe werkpaard gaat worden. Ik heb er goede verwachtingen van en de prijs was ook een stuk vriendelijker dan de Thinkpad X1 carbon gen 13.
Ik ben ook voor de Slimbook Executive 14 gegaan door de grote accu van 99Wh, is gelijk ook het maximum wat in je handbagage mag.
Ik ben benieuwd wat je van de slimbook vind en dan voornamelijk het toetsenbord. Ik zit daar namelijk ook met een schuin oog naar te kijken. Wat mij nu nog tegenhoudt is dat ik nergens een (goede) review kan vinden over hoe het toetsenbord is. Ik heb nu een Lenovo T14 gen 1 en vind het toetsenbord fantastisch (plus ondanks dat de gen 1 al redelijk oud is, voldoet deze nog ruimschoots waar ik de laptop voor gebruik (kantoor werk etc), ik draai linux mint. Ander klein puntje waar ik wel overheen kan stappen bij de slimbook is dat er geen vingerafdrukscanner op zit. Mijn ervaring met Linux Mint op mijn lenovo is dat ik de vingerafdrukscanner veelvuldig gebruik (bij updates en opnieuw inloggen).

• Djarum
BB-One schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Ik ben benieuwd wat je van de slimbook vind en dan voornamelijk het toetsenbord. Ik zit daar namelijk ook met een schuin oog naar te kijken. Wat mij nu nog tegenhoudt is dat ik nergens een (goede) review kan vinden over hoe het toetsenbord is. Ik heb nu een Lenovo T14 gen 1 en vind het toetsenbord fantastisch (plus ondanks dat de gen 1 al redelijk oud is, voldoet deze nog ruimschoots waar ik de laptop voor gebruik (kantoor werk etc), ik draai linux mint. Ander klein puntje waar ik wel overheen kan stappen bij de slimbook is dat er geen vingerafdrukscanner op zit. Mijn ervaring met Linux Mint op mijn lenovo is dat ik de vingerafdrukscanner veelvuldig gebruik (bij updates en opnieuw inloggen).
Ik vind het grappig dat je precies dezelfde punten aanstipt waar ik zelf ook mijn twijfels over heb. Het toetsenbord van de thinkpad wordt een beetje als de gouden standaard gezien en typt ook fantastisch, ik hoop echt dat ik daar geen spijt van krijg :P . De vingerafdrukscanner twijfelde ik ook, maar uiteindelijk toch ervoor gekozen om weer gewoon mijn wachtwoorden te typen. Zodra ik meer weet hoor je mijn mening!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dr.McKay schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:02:
De T14 verscheen ook al op mijn radar.

Vreemd genoeg zijn enkel de Intel modellen 'Linux certified', niet die met AMD (of ik zie iets over het hoofd). Terwijl ik een voorkeur voor AMD heb : ik heb mijn gaming desktop nu 2 jaar, supertevreden mee en drivers voor AMD zitten voor zover ik weet in de Linux kernel gebakken...
Werkt waarschijnlijk perfect hoor.
Ik typ dit vanaf een Thinkpad P14s Gen4, zelfde hardware als de T14 Gen4 met AMD 7840U, alles werkt. Kijk even of je nog gekke dingen vind over de huidige Gen maar ik zou verwachten dat het door de linie heen prima werkt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Djarum
Op dit moment heb ik de Slimbook executive 14 een kleine dag in gebruik.
Mijn eerlijke mening, het is een fijn apparaat. Hij voelt wel glad aan, maar dat was ook juist een van mijn doelen. De Thinkpad X1 heeft een coating die wat mij betreft te snel vettig werd, dat is bij de Slimbook absoluut niet het geval.
De vingerafdrukscanner heb ik nog niet gemist, maar dat is natuurlijk ook gewoon even wennen.
Het toetsenbord typt prima. Enigszins vergelijkbaar met de Thinkpad X1, maar de toetsaanslagen zijn iets 'scherper' kwa geluid. De travel lijkt ongeveer hetzelfde te voelen en de toetsaanslagen gaan dus ook prima. Ik heb niet het gevoel dat het mij meer afremt om grote stukken tekst te typen, dus dat is mooi meegenomen. Ik ben geen toetsenbord-guru en tester, dus echt in depth reviewen heb ik natuurlijk niet gedaan.

De Slimbook wordt geleverd met een eigen OS, SlimbookOS. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat OS na wat probeersels erop er wel afgegooid heb en Ubuntu 24.04 LTS erop heb gezet. Ik geef niets om extensies en er zaten wat teveel extensies bij vanuit Slimbook, waaronder een eigen skin in de terminal. (verandering.. brrr.. eng! ;) )
Ubuntu 24.04 werkte direct out-the-box, er zijn geen extra zaken nodig om bijvoorbeeld het toetsenbord met sneltoetsen (backlight etc) te laten werken.
Al met al ben ik erg tevreden over de overstap naar Slimbook.

Mocht iemand vragen hebben, laat het vooral weten dan probeer ik ze te beantwoorden!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik draai Linux al even op een oude thinkbook en de vingerafdruk scanner miste ik eerst juist wel. Maar afhankelijk van het type schijnt het enorm onveilig te zijn de Linux drivers te gebruiken las ik in een ander topic.
Verder, Lenovo keyboards zijn de beste die ik ken, mis nog steeds mijn X220.
Er is een tweak app als je wil spelen met de scaling die erg toegankelijk is.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-03 19:26
Die Slimbook ziet er niet gek uit, grote accu en toch licht (als het gewicht klopt).

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
Djarum schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:24:
Op dit moment heb ik de Slimbook executive 14 een kleine dag in gebruik.
Mijn eerlijke mening, het is een fijn apparaat. Hij voelt wel glad aan, maar dat was ook juist een van mijn doelen. De Thinkpad X1 heeft een coating die wat mij betreft te snel vettig werd, dat is bij de Slimbook absoluut niet het geval.
De vingerafdrukscanner heb ik nog niet gemist, maar dat is natuurlijk ook gewoon even wennen.
Het toetsenbord typt prima. Enigszins vergelijkbaar met de Thinkpad X1, maar de toetsaanslagen zijn iets 'scherper' kwa geluid. De travel lijkt ongeveer hetzelfde te voelen en de toetsaanslagen gaan dus ook prima. Ik heb niet het gevoel dat het mij meer afremt om grote stukken tekst te typen, dus dat is mooi meegenomen. Ik ben geen toetsenbord-guru en tester, dus echt in depth reviewen heb ik natuurlijk niet gedaan.

De Slimbook wordt geleverd met een eigen OS, SlimbookOS. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat OS na wat probeersels erop er wel afgegooid heb en Ubuntu 24.04 LTS erop heb gezet. Ik geef niets om extensies en er zaten wat teveel extensies bij vanuit Slimbook, waaronder een eigen skin in de terminal. (verandering.. brrr.. eng! ;) )
Ubuntu 24.04 werkte direct out-the-box, er zijn geen extra zaken nodig om bijvoorbeeld het toetsenbord met sneltoetsen (backlight etc) te laten werken.
Al met al ben ik erg tevreden over de overstap naar Slimbook.

Mocht iemand vragen hebben, laat het vooral weten dan probeer ik ze te beantwoorden!
Dank voor deze update. Nu begint het bij mij erg te kriebelen om op de bestel knop te drukken.... Enerzijds heb ik geen nieuwe laptop nodig, mijn oude T14 voldoet nog maar ja na bijna 5 jaar is het toch tijd voor wat nieuws?
Pagina: 1