Regenwater sijpelt tussen muur en dakgoot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-03 21:51
Hallo,
Na iedere regenbui zit ik met een aantal natte plekken op de gevel. Nu heb ik opgemerkt dat boven die plekken de verbindingstukken van de PVC dakgoot los zit. Deze ga ik terug verlijmen, zodoende dat het terug vast zit. Nu heb ik een hele grote natte plek en daar is de oorzaak doordat het water van de dakpannen tussen de muur en dakgoot doorsijpelt.

Normaal loopt de onderdakfolie (vermoed ik?) door tot de dakgoot, zoals je hier kan zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JpwCjAKF_PaeuuIkTiSHK-n-gc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xc6wvFPkBHFqxTD6mEQ0j329.png?f=fotoalbum_medium
Dit zorgt er voor dat het water van de dakpannen netjes in de dakgoot terecht komt.

Maar op deze en andere plekken zie ik dat die folie er zo uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpbkZw39RZOGxHBXNUttnUCadm0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hqjsVs6Nu08aPqIzxV1t47FY.png?f=fotoalbum_medium
Dit veroorzaakt een speling tussen de muur en dakgoot waar al het water tussen sijpelt en voor de nodige schade zorgt.

Nu vraag ik me af hoe ik dit best tijdelijk kan oplossen tot ik het hele dak opnieuw heb gedaan? Kan dit met de (amateuristische) manier van afkitten met waterbestendinge kit of bestaat er iets anders waarmee ik de speling kan verhelpen?
Tweede vraag is, wat zou de reden zijn waarom de folie op een aantal plekken afgestorven is?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat onderdakfolie niet in (langdurige) aanraking mag komen met regen.
Dat zou ook de reden zijn waarom men tengellatten plaatst, zodoende dat er ventilatie is die de boel een stuk beter laat drogen.
Indien dit de reden zou zijn, dan plaats ik best de eerste rij dakpannen bij het vernieuwen van het dak zo dat de onderkant van de pannen halverwege de dakgoot ligt? Of kan ik nog steeds de huidige manier aanhouden?

Vermoedelijk ga ik het onderdakfolie hernieuwen dit jaar (dakpannen zijn nog OK, enkel wat algengroei en verkleuring en er zit al reeds een kunststof onderdak in door de vorige eigenaars), maar wil al van die natte muur af.

Met vriendelijke groet.

[ Voor 10% gewijzigd door Le Enfant! op 13-03-2026 21:43 ]

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Normaal loopt de onderdakfolie (vermoed ik?) door tot de dakgoot, zoals je hier kan zien.
Aangezien beide foto's die je hier plaatst postzegelformaat zijn, kunnen we dat niet zien ;)

The devil is in the details.

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-03 21:51
Hahn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Aangezien beide foto's die je hier plaatst postzegelformaat zijn, kunnen we dat niet zien ;)
Oeps, nu zou deze wat groter moeten zijn en klikbaar. :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Geen idee, mijn dakgoten lopen juist door tot ergens halverwege de onderste dakpan.

Lijkt me ook niet bepaald de bedoeling dat je afhankelijk bent van een stukje folie om het water in de goot te krijgen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
Folie is t probleem niet. Je dakpannen steken niet genoeg over.

En/of je hebt hoger al een lekkage en het water loopt onder de pannen en dan langs de muur

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
normaal steken je dakpannen verder door. die folie is niet uv bestendig en gaat op de lange duur kapot. simpelste oplossing, stuk folie regelen en daar waar het nu weg is een strook folie onder je pannen leggen die weer net zover uitsteekt als de andere folie doet.
Dan als je je dak gaat renoveren, de pannen verder laten oversteken in de goot. doe dan ook direct een zinken goot. een pvc mastgoot heb ik nog nooit lekker zien afsluiten in die koppelstukken, onafhankelijk van de hoeveelheid lijm die je erin duwt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou op korte termijn er een stukje dpc folie ondersteken, iets langere oplossing kan loodvervanger zijn er wordt ook wel eens een stukje zetwerk onder gedrukt. zoiets gaat wel 10 jaar mee. de eerste oplossing is wat fragieler en gaat maanden tot een enkel jaar mee. (afhankelijk van hoe hard het waait, de zon , etc. )

[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 14-03-2026 08:12 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:05
@Le Enfant! Zie ik daar een raam zitten? zo ja ff de dakpannen onder het raam weg halen of het daar vandaan komt

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

pentaw1nz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:08:
Folie is t probleem niet. Je dakpannen steken niet genoeg over.
En toch, dit ligt al decennia zo lijkt het.. zou er iets verschoven zijn?

Waarom anders dan nu pas een probleem.Is dat slijtage van de folie?

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 14-03-2026 08:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bombadil schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Omdat het folie in weer en wind ligt en daardoor gescheurd is,zie ook de 2e foto ;)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:27
bombadil schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Dan ligt het waarschijnlijk al decennia verkeerd. Het idee is dat regenwater over de dakpannen stroomt en dan in de goot landt. Het onderdakfolie is vooral als back-up bedoeld, om losse druppels uit je dak te houden. Doordat het pannendak te kort is, gebruikte je tot nu toe (onbewust) de back-up als primaire waterkering. En nu is je back-up ook stuk, dus dan heb je een lekkage.

Voor de korte termijn kan een stuk folie je wel een tijdje uit de brand helpen, mits je het correct aanbrengt (Dus minstens twee rijen dakpannen weg, onderste panlat losschroeven, nieuw folie onder het oude folie werken tot ruim voorbij de verwijderde panlat, panlat en pannen weer terugleggen.).

Op lange termijn zal dit probleem zich weer herhalen: Je belast het onderdakfolie op een manier waarvoor het helemaal niet gemaakt is, denk aan hoeveelheid vocht, UV licht, wind, sneeuwlast etc. (Dat is zeer waarschijnlijk ook de reden voor de huidige lekkage). De enige structurele oplossing is dus een aanpassing aan het pannendak.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:16
Koop een rol epdm folie dit is heel makkelijk te verwerken. Kan tegen de UV. En ook goedkoop.

https://www.hornbach.nl/p...-0-30-x-20-meter/6851138/

Je schuift de onderste dakpannen omhoog, en je kan het met een nietmachine bevestigen.
De Premiumfol® EPDM-strook wordt gebruikt voor het wind en waterdicht maken van voegen, naden en andere aansluitingen. Premiumfol® is geschikt voor zowel een waterdichte en luchtdichte gevelconstructie als voor de afwerking van kozijnen en gevelbekleding. EPDM-stroken zijn de ideale oplossing voor het afdichten van houten en zinken dakgoten.

[ Voor 47% gewijzigd door Dekaasboer op 14-03-2026 14:57 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:57
Ik zou voor vrachtwagenzeil (900gr) oftewel Bisonyl kiezen. Dit is weersbestendig en zeer stevig en ook in vele kleuren leverbaar. Qua kosten valt het ook mee. De rolbreedte is 300cm en 26,95 euro per strekkende meter. Je kan dus bijvoorbeeld stroken van 25cm breed knippen en die onder de dakpannen monteren.
In principe zou dit zeil vele jaren mee moeten kunnen gaan.
Vrachtwagenzeil is o.a. (per strekkende meter) verkrijgbaar bij www.afdekzeilwinkel.nl
Pagina: 1