E-bike defect binnen garantietermijn

Pagina: 1
Acties:

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-03 15:36
Ik kocht een E-bike via een webshop. Na 4 reeds maanden vertoont het product gebreken. Verkoper biedt aan het product op te halen, maar de transportkosten zijn voor mij (meer dan 100 Euro). Is het niet zo dat de verkoper alle noodzakelijke kosten moet dragen, waaronder ook verzend- of transportkosten?

Hoe zit het juridisch precies?

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:11

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Urbanized
Bedankt.

Er staat bij Consuwijzer letterlijk:

"U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is."

Geldt dat ook als zij het product zelf ophalen en weer brengen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heeft de fiets een beurt gehad na ongeveer 500km? Die is best belangrijk voor de verdere levensduur van je fiets.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Urbanized
PD2JK schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:53:
Heeft de fiets een beurt gehad na ongeveer 500km? Die is best belangrijk voor de verdere levensduur van je fiets.
Volgens de webshop moest ik een onderhoudsbeurt doen wanneer km stand tussen 800 en 1000 km is. Zoveel heb ik nog niet gefietst.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Urbanized schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Bedankt.

Er staat bij Consuwijzer letterlijk:

"U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is."

Geldt dat ook als zij het product zelf ophalen en weer brengen?
Hoe het geregeld wordt maakt niet uit, zolang het voor jou maar kosteloos is.

• Urbanized
RudolfR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Hoe het geregeld wordt maakt niet uit, zolang het voor jou maar kosteloos is.
Thanks.

Mail staat reeds uit. Wacht op reactie.

• Urbanized
Reactie terug gehad.

Helaas blijven ze bij hun mening en moet ik betalen voor de rijkosten. Ze zien de rijkosten als een extra service van hun kant. Slaat nergens op eigenlijk.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Ik zie dat bijv. Halfords zoiets ook schrijft:
Reparatie onder garantie en/of service van bij Halfords aangekochte (bak)fietsen dient te gebeuren in 1 van onze vestigingen. Het transport van en naar het filiaal naar keuze dient door de koper zelf te gebeuren. Wel is het mogelijk om onze vervoerder de (bak)fiets bij je op te laten halen en weer terug te brengen tegen het daarvoor geldende tarief. Halfords is daarbij niet aansprakelijk voor schade ontstaan door dit transport.
Ophalen kan best een extra service zijn, maar als je daar niet voor wil betalen moeten ze toch ook iets anders aanbieden, lijkt mij. (maar IANAL)

Consuwijzer denkt daar ook zo over en heeft deze voorbeeldbrief voor evt. kosten:
https://www.consuwijzer.n...pareren-vervangen-product

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:15

-tom-562

Oliesjeik

Je lokale fietsenmaker of autogarage haalt je fiets vaak ook niet zomaar gratis op...

Ja, het is een webshop, maar ik snap het punt wel.
RudolfR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:45:
Ik zie dat bijv. Halfords zoiets ook schrijft:

[...]

Ophalen kan best een extra service zijn, maar als je daar niet voor wil betalen moeten ze toch ook iets anders aanbieden, lijkt mij. (maar IANAL)

Consuwijzer denkt daar ook zo over en heeft deze voorbeeldbrief voor evt. kosten:
https://www.consuwijzer.n...pareren-vervangen-product
Die brief gaat over reparatie, het gaat hier niet over de kosten van een reparatie

[ Voor 69% gewijzigd door -tom-562 op 16-03-2026 14:57 ]

Vaak bu'j te bang!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00

FreakNL

Well do ya punk?

Gelijk hebben en gelijk krijgen.. Er zit altijd een wereld van verschil in..

Ik was blij dat schoonmoeder de fiets bij de lokale fietsenhandel had gekocht ipv "op Internet".. Zonder gezeur een nieuwe accu gekregen..

Is het een mogelijkheid dat je de fiets zelf daar krijgt? Of is het uberhaupt geen "fietsenmaker" ?

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 16-03-2026 15:01 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Urbanized schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:32:
Reactie terug gehad.

Helaas blijven ze bij hun mening en moet ik betalen voor de rijkosten. Ze zien de rijkosten als een extra service van hun kant. Slaat nergens op eigenlijk.
Welke webshop? Beetje publiciteit verdienen ze nu toch wel.

Ook zodat de rest van ons weet waar niet te bestellen.

Dat ze als webshop de marge te dun hebben om fatsoenlijk garantie te verlenen is hun eigen probleem.
Nu maken ze er jou probleem van.

Ik zou ze laten weten dat als er niet direct iets opgelost wordt de rechtsbijstand het wel afhandelt.
En dan gaat het ze sowieso meer kosten omdat ze zelf er dan ook een jurist bij moeten halen.

Dat is een oplossing die ik (helaas) al meermaals heb moeten toepassen en meestal binden ze dan wel in.
Meestal komt er dan toch een oplossing nog voor de rechtsbijstand er echt aan begint.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieT op 16-03-2026 17:14 ]

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online

MeesterPieter

PnP Pinball

Urbanized schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:32:
Reactie terug gehad.

dacht meteen aan jouw casus:

https://nos.nl/artikel/26...t-compensatie-aan-klanten

Zo moesten mensen die aanspraak wilden maken op de wettelijke garantie hun meubels zelf naar een winkel brengen, betalen voor de transportkosten of betalen voor een monteur aan huis. Terwijl de wet anders voorschrijft. Mocht een aankoop sneller kapot gaan dan verwacht, dan moet de verkoper dat kosteloos repareren, vervangen of vergoeden.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Pagina: 1