• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43
In het kort mijn situatie, ik werk parttime in loondienst en daarnaast run ik mijn eigen bedrijf (webshop als ZZP'er) sinds 2020.
De cijfers die ik hieronder noem zijn de daadwerkelijke cijfers, ik geef er niet zoveel om als mensen die weten. Ik heb de bedragen wel afgerond voor makkelijker rekenen.

Ik wil een nieuwe hypotheek aanvragen, hetzij voor verbouwing huidige huis of aanschaf nieuw huis.
Alle benodigde documenten ingezonden en tot mijn verbazing wordt mijn toetsingsinkomen uit het bedrijf vastgesteld op gem. €12.000 per jaar.

Ik heb een overzicht gemaakt van mijn jaarcijfers/resultaat, de daadwerkelijk betaalde IB en wat de bank hanteert als toetsingsinkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa-Q_AfKfvVFLL0OAk3Evo7QaZ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GSPY9QFSyJ0URlTCcTq9qvs9.jpg?f=user_large
Het gem. aan toetsingsinkomen is dus €12.000 per jaar volgens de bank. Ondanks dat ik nog meer aan IB betaald heb!

De bank rekent dus met hele andere bedragen dan de Belastingdienst!
De bank geeft aan dat mutaties van de fiscale winst afgetrokken moet worden. Voorraad die ik gekocht heb van de winst tellen daarom niet mee als toetsingsinkomen.
Kortgezegd, alleen de liquide middelen worden erkend voor het toetsingsinkomen en die komen dus op die 3 + 3 + 30k uit zoals te zien in het overzicht.
Het verschil zit hem erin dat ik als startende ondernemer heel veel geïnvesteerd heb in (extra) voorraad (vlottende activa als ik me niet vergis).

Ik ben geen kei in deze materie, dus ik ben wat gaan googlen en ik vind dit:

"De fiscale winst is de officiële winst na correctie volgens de fiscale regels, waarover u uiteindelijk belasting verschuldigd bent."

Ook vind ik dit: 
"Banken berekenen uw winst uit onderneming voor een winst uit onderneming hypotheek voornamelijk door het gemiddelde van uw fiscale winst over de laatste drie jaar te bepalen als basis voor uw toetsingskomen" 

Gezien de hoogte van de IB aanslagen, zou ik zelf zeggen dat mijn fiscale winst die genoemde (22.8k / 21.6k / 43k) bedragen zijn geweest? (starters- en zelfstandigenaftrek is al in mindering gebracht op deze genoemde bedragen).

Wat mis ik in mijn verhaal? Waarom is er zo'n verschil in de bedragen tussen bank en BD? :?

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Van winst betaal je geen hypotheek, van liquide middelen wel.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een ander probleem met een eigen bedrijfje is dat de bank ook een risicoinschatting zal maken.

Mijn vader wou ooit heel lang geleden een hypotheek voor een woning, maar kreeg hem niet ondanks dat hij meer dan 100k per jaar verdiende. De reden was dat zijn inkomen van maar 3 grote klanten afhing. De bank vond het risico te groot.

Misschien dat door een risicoinschatting van de bank jouw toetsingsinkomen ook lager uitvalt?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:22

Herman

FP ProMod
Heb je een adviseur die jou bemiddelt bij je hypotheekaanvraag? Zo ja, wellicht diegene deze vraag voorleggen?

Verder: investeringen in voorraad leiden (normaal gesproken) niet tot een afname van het resultaat. Als jij EUR 3.000 aan voorraad inkoopt en deze nog niet verkoopt, dan nemen je liquide middelen met EUR 3.000 af, maar je voorraad neemt toe met EUR 3.000 (mits geen afwaardering).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Je kan eventueel nog je inkomen laten toetsen door bv https://www.overviewz.nl/tarieven Krijg je een mooi rapport uit wat het bestendig ondernemersinkomen is. Hierop kunnen banken/hypotheek verstrekkers dan weer verder borduren.

In het mooie rapportje dat ik van hen in 2024 ontving werd het laagste getal "nettowinst na belasting" van de laatste 3 jaren gebruikt en werd dat getal het "bestendig ondernemersinkomen".

[ Voor 29% gewijzigd door _Arthur op 13-03-2026 21:05 ]