Onderverdeler plaatsen op 3-fase kabel voor solar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Vanaf de meterkast loopt een 5 aderige kabel van 4mm2 naar de zolder. Op de zolder, vlak onder het dak zit een 3-fase werkschakelaar en vanaf daar gaat de kabel naar het dak en zitten daar 7 micro-omvormers (880VA per stuk) op aangesloten, verdeeld over de 3 fasen (3, 2 en 2). Eventueel kan ik dit op het dak aanpassen zodat de omvormers om 2 van de 3 fasen worden aangesloten.

In de meterkast zit de kabel op een aardlekautomaat 3P+N B16 30mA.

Is er een mogelijkheid om op deze kabel ook nog een boiler aan te sluiten van 3kW? Mogelijk door de micro-omvormers op 2 fasen te zetten en de derde fase te gebruiken voor de boiler. Ik wil de boiler vooral op zonnestroom gaan aansturen, dus dat geeft nou juist precies de verkeerde belasting, al saldeert de meter natuurlijk wel over de fasen.

Een onderverdeler kan misschien ook, maar dat kan volgens mij nooit selectief worden. Iemand een idee?

Een nieuwe kabel trekken is de mooiste oplossing denk ik, maar daar moet ik een gestucte koof voor open maken en dat doe ik liever niet.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
orf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:04:
Een onderverdeler kan misschien ook, maar dat kan volgens mij nooit selectief worden. Iemand een idee?
Hoe erg is het dat er geen selectiviteit is? In dit geval betekent het slechts dat de zonnepanelen en de boiler altijd samen uitvallen als een van de twee sluiting maakt of een te hoge stroom geeft.

Spel en typfouten voorbehouden

• Illusion
  • Registratie: November 2000

Illusion

(the art of)

Kan prima met een onderverdelertje toch?
Ik zou beneden een 4-polige (geen 3p+n) B20 +aardlek plaatsen, en boven een onderverdeler met 4p hoofdshakelaar, de 3p+n B16 alamat die je beneder over houdt en een 1p+n b16 alamat voor de boiler.

Reden voor de 4P beneden is dat je opwek en verbruik over verschillende fases hebt. Worst case kan je dan de Nul overbelasten als je slechts op 2 fases maximaal teruglevert, en op de 3e fase alleen verbruikt. (Bijvoorbeeld omdat de microomvormers op de derde fase om redenen zijn uitgevallen/defect)
De 4P automaat beschermt daartegen, ookal is het een vrij zeldzaam scenario.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ohja, in aanvulling:
orf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:04:

verdeeld over de 3 fasen (3, 2 en 2). Eventueel kan ik dit op het dak aanpassen zodat de omvormers om 2 van de 3 fasen worden aangesloten.
Vooral niét ombouwen. En de boiler juist op de fase met de meeste omvormers zetten. Daarmee minimaliseer je zowel de verliezen, als de kans dat je de nul overbelast.

• orf
FredvZ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:32:
[...]

Hoe erg is het dat er geen selectiviteit is? In dit geval betekent het slechts dat de zonnepanelen en de boiler altijd samen uitvallen als een van de twee sluiting maakt of een te hoge stroom geeft.
Dat is inderdaad niet erg. Geen probleem als bij een overbelasting beide uitvallen.
Illusion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:43:
Kan prima met een onderverdelertje toch?
Ik zou beneden een 4-polige (geen 3p+n) B20 +aardlek plaatsen, en boven een onderverdeler met 4p hoofdshakelaar, de 3p+n B16 alamat die je beneder over houdt en een 1p+n b16 alamat voor de boiler.

Reden voor de 4P beneden is dat je opwek en verbruik over verschillende fases hebt. Worst case kan je dan de Nul overbelasten als je slechts op 2 fases maximaal teruglevert, en op de 3e fase alleen verbruikt. (Bijvoorbeeld omdat de microomvormers op de derde fase om redenen zijn uitgevallen/defect)
De 4P automaat beschermt daartegen, ookal is het een vrij zeldzaam scenario.
Oké, dit kan ik volgen en klinkt als een werkbare oplossing. :)
Illusion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:06:
Ohja, in aanvulling:

[...]

Vooral niét ombouwen. En de boiler juist op de fase met de meeste omvormers zetten. Daarmee minimaliseer je zowel de verliezen, als de kans dat je de nul overbelast.
Ik snap niet zo goed hoe dat dan moet. Even als voorbeeld dat op fase 1, drie omvormers zitten, met een totaal van 2640 VA aansluitwaarde. Vanaf de krachtgroep 20A beneden splits je deze dan naar de 16A 3p +N én fase 1 naar alamat voor de boiler?

• Illusion

Illusion

(the art of)

orf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:17:
..
Ik snap niet zo goed hoe dat dan moet. Even als voorbeeld dat op fase 1, drie omvormers zitten, met een totaal van 2640 VA aansluitwaarde. Vanaf de krachtgroep 20A beneden splits je deze dan naar de 16A 3p +N én fase 1 naar alamat voor de boiler?
Ja. Gewoon splitsen op dezelfde fase.
De stromen zijn in tegengestelde richting (en op dezelfde fase), dus ze heffen elkaar op.
Als je op fase 1 3,5kW opwek hebt, en de boiler tegelijk 3,5 kW verbruikt, is de stroom door de draden 0kW :).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien je nu verbruik en gaat de N-stroom dus wel toenemen. Nu nog wel beperkt doordat je laaaaang geen 16A PV per fase hebt. Je zou kunnen vervangen door een 20A 4-polig maar met 4qmm zit je op zich nog prima.

En zoals gezegd, PV juist niet aanpassen en juist de fase met meeste PV pakken. Anders maak je het probleem juist erger.

Wel ga je, juist als de boiler aanslaat, een hogere spanningsval hebben voor alle fases omdat de N-stroom toeneemt. De maximale N-stroom (als alle PV vol levert) is nu ~3,8A en zal straks maximaal ~9,2A zijn. Dat is voor een 40m kabel hebben we het over ongeveer 1V. Dus prima te overzien.

• orf
Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:30:
Gezien je nu verbruik en gaat de N-stroom dus wel toenemen. Nu nog wel beperkt doordat je laaaaang geen 16A PV per fase hebt. Je zou kunnen vervangen door een 20A 4-polig maar met 4qmm zit je op zich nog prima.

En zoals gezegd, PV juist niet aanpassen en juist de fase met meeste PV pakken. Anders maak je het probleem juist erger.

Wel ga je, juist als de boiler aanslaat, een hogere spanningsval hebben voor alle fases omdat de N-stroom toeneemt. De maximale N-stroom (als alle PV vol levert) is nu ~3,8A en zal straks maximaal ~9,2A zijn. Dat is voor een 40m kabel hebben we het over ongeveer 1V. Dus prima te overzien.
Even dat ik het snap:
  • De N-stroom is nu ongeveer gelijk aan het verschil aan omvormers, dus 880/230 = 3,8A
  • Als de boiler aan staat is dat 3,8A - 13A = 9,2A?
In mijn meterkast is alles van Eaton. Ik zie niet echt een 4P B20 aardlekautomaat. Ik vind wel een losse 4P aardlek en een C20 4P automaat. Is dat een oké alternatief? Met daarachter dus de 3P+N B16 en een alamat 16A (en een hoofdschakelaar in het verdeelkastje).

• Illusion

Illusion

(the art of)

orf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Even dat ik het snap:
  • De N-stroom is nu ongeveer gelijk aan het verschil aan omvormers, dus 880/230 = 3,8A
  • Als de boiler aan staat is dat 3,8A - 13A = 9,2A?
Ja. Met de nadruk op ongeveer.
En ook alleen als álle omvormers evenveel opleveren. (Maar dan had je beter een stringomvormer kunnen kopen)
In mijn meterkast is alles van Eaton. Ik zie niet echt een 4P B20 aardlekautomaat. Ik vind wel een losse 4P aardlek en een C20 4P automaat. Is dat een oké alternatief? Met daarachter dus de 3P+N B16 en een alamat 16A (en een hoofdschakelaar in het verdeelkastje).
4P alamat bestaat waarschijnlijk niet nee. Dus inderdaad losse aardlekschakelaar. Je kan daar dan eventueel ook een 300mA en/of selectieve/trage variant voor kiezen.
Voor de automaat zou ik wel een B20 kiezen en geen C20. Is even zoeken maar bestaat gewoon. De pls6-b20/4 (of de plsm-b20/4) https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.243062.html

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 13-03-2026 16:21 ]

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
De 4P automaat in de "hoofd" verdeler is toch voldoende? Je maakt van deze eindgroep immers een distributiegroep, aangezien je een onderverdeler voedt.

Een distributiegroep hoef je niet te voorzien van aardlek beveiliging, voor zover ik begreep. Immers heb je de aardlek beveiliging al in je onderverdeler zitten.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Chielioj schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:21:
De 4P automaat in de "hoofd" verdeler is toch voldoende? Je maakt van deze eindgroep immers een distributiegroep, aangezien je een onderverdeler voedt.

Een distributiegroep hoef je niet te voorzien van aardlek beveiliging, voor zover ik begreep. Immers heb je de aardlek beveiliging al in je onderverdeler zitten.
Je moet de kabel zelf nog beveiligen tegen een kortsluiting tussen fase en aarde. En tenzij je aardweerstand aantoonbaar laag genoeg is om in dat geval een B20 te trippen (is ie niet in een standaard woonhuis), is er dus nog een aardlekschakelaar nodig.
Ergens in dit topic staat een flowchartje Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De N-stroom is wat lastig want het hangt inderdaad erg af van wat welke omvormer levert. De meest ongunstige situatie nu is als alleen de fase met de 3 omvormers levert en de andere 2 niet. (L1=0A, L2=0A, L3=11,5A) Dan is de N-stroom 11,5A

In de nieuwe situatie zou het minst gunstige dan zijn als de fases met 2 omvormers vol leveren en de fase met 3 omvormers geen PV oplevert maar wel de boiler aan heeft L1=-7,6A, L2=-7,6A, L3=16A), dan is de N-stroom 23,6A. Dus mja, wel wat hoog voor 4qmm maar is volgens mij nog wel prima.

Zou je wel een 4P automaat willen plaatsen dan mag dat ook wel ALS + een 4P automaat zijn. Maar volgens mij zijn die bij Eaton ook niet zo gangbaar. Hager heeft in ieder geval een 4P alamat in het assortiment, de ADM416G.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-03-2026 19:12 ]

Pagina: 1