Vraag

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Mijn vraag is net zo simpel als complex, ik zoek een zo simpel mogelijk apparaat voor luisterboeken voor senioren. Rondgezocht en gevraagd maar weinig resultaat tot nu toe.

De casus: Mijn schoonvader, 86 jaar jong, leest zijn hele leven al heel graag maar dat gaat helaas niet meer zo lekker de laatste tijd. Het idee wat opborrelde bij zijn vrouw is om hem aan luisterboeken te helpen zodat ie iedergeval nog iets heeft om naar te luisteren.

Probleem is alleen beide zijn zo digibeet als het maar zijn kan, hij heeft zelf al jaren geen eigen smartphone meer, zij heeft nog wel een smartphone maar wordt heel basaal gebruikt. Nieuwe dingen leren zit er voor beide eigenlijk niet meer zo goed in, Netflix is al een 'uitdaging' zeker als de GUI wijzigt, je zit er weer een tijd of aan de telefoon. Of je komt er en staat de TV aan want wisten ze niet meer hoe hij 'uit' moest, huis telefoon onbereikbaar want niet in de lader gezet.

Eigenlijk zouden ze beide richting een soort aanleunwoning moeten maar die brug is 'te ver' voor een van de twee.

Ik denk open hier een draadje wellicht komt er een leuke tip / richting.

Beste antwoord (via Drharlin op 13-03-2026 06:38)

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-03 17:27
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam rond de kerst kado suggesties Audiospeler voor kinderen: Yoto Player & Yoto Mini Tips en e tegen. Misschien is dat een mooie oplossing dat simpel is voor je schoonouders om te bedienen en jullie kunnen dan verschillende luisterboeken op de "schijfjes" zetten voor ze?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-03 17:27
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam rond de kerst kado suggesties Audiospeler voor kinderen: Yoto Player & Yoto Mini Tips en e tegen. Misschien is dat een mooie oplossing dat simpel is voor je schoonouders om te bedienen en jullie kunnen dan verschillende luisterboeken op de "schijfjes" zetten voor ze?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Wilde die ook voorstellen. We hebben net zelf de mini in huis, hij is eigenlijk voor kinderen, maar er zit niets specifieks aan wat het exclusief voor kinderen maakt. Zeer eenvoudig in de bediening en via een app zijn eenvoudig kaartjes / playlists te maken. Je schoonvader zal even wat hulp nodig hebben om de kaartjes te maken, maar hij kan ze daarna zelf in de speler stoppen (onze 4-jarige kan het, dan zal het met 86 ook wel lukken denk ik :+ )

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Drharlin
  • Nu online
Coocoocachoo schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:47:
Grappig apparaat, maar kun je zo 'luisterboeken' op die kaartjes zetten? Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met dit soort media, luister wel veel podcasts en soms verhalen op spotify maar geen idee of ze op een kaartje te zetten zijn.

Edit; vooral de eigen content als ik zo lees en bijv niet van Storytel, jammer betalen voor de content is geen drama/punt maar de storytell app is een brug te ver volgens onze ervaring.

[ Voor 12% gewijzigd door Drharlin op 12-03-2026 11:39 ]

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26
De meeste downloadbare audioboeken zijn gewoon mp3-tjes. Wel even goed kijken naar de bestandsnaam en de afspeelvolgorde van het apparaat.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05

Nakebod

Nope.

Zelf nooit getest, maar met een Kobo e-reader met bluetooth (Denk alle huidige modellen wel) kan je ook audioboeken luisteren.
De interface voor (lees)boeken is simpel, verwacht dat audioboeken dezelfde interface/bediening hebben.
Integreert het beste met de Kobo Store / Bol.com, maar denk dat alternatieve bronnen ook probleemloos werken (Met epubs iig geen probleem).

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Een oude(rwetse) cd speler met luisterboeken van de bibliotheek?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Drharlin schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Grappig apparaat, maar kun je zo 'luisterboeken' op die kaartjes zetten? Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met dit soort media, luister wel veel podcasts en soms verhalen op spotify maar geen idee of ze op een kaartje te zetten zijn.

Edit; vooral de eigen content als ik zo lees en bijv niet van Storytel, jammer betalen voor de content is geen drama/punt maar de storytell app is een brug te ver volgens onze ervaring.
Betaalde content via yoto is vooral in het Engels (of Frans / Spaans), maar eigen content is zeer eenvoudig op een kaartje te zetten. Een podcast or luisterboek downloaden en dan op je kaartje zetten is vrij eenvoudig, je kunt dan vooraf een aantal kaartjes voor ze maken. Die kunnen ze dan zelf in het apparaat stoppen om af te spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 12-03-2026 16:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Drharlin
  • Nu online
De Yoto is een leuke zijsprong buiten de doosdenken zegmaar. Wordt gewaardeerd en we gaan er eentje bestellen om mee te spelen.

Het antwoord van AnonymousGerbil is ook nuttig, een CD speler en dan op een CDR branden. Al jaren niet meer gedaan maar het is wel iets wat ze 'snappen' Enige uitdaging daar was dat ze vaak de voedingsblokken kwijt zijn. Bij de verhuizing van A naar B hebben we heel veel incompleet spul (radios, cdspelers monitoren etc) gevonden.

Jammer dat je maar een "beste" antwoord kan kiezen.

Er mag een slotje op, dank.

[ Voor 14% gewijzigd door Drharlin op 13-03-2026 06:39 ]

Pagina: 1