Weinig geluid uit speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ansonmus
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11-03 21:29
Mijn vraag:
Er komt vrij erg geluid uit de speakers, en ik weet dat het vroeger wel goed was.
Ik vermoed dat de bekabeling niet goed in de versterker, maar wil / durf zomaar te wijzigen zonder meer zekerheid (het is niet mijn systeem).

Relevante software en hardware die ik gebruik
* Versterker: AMWL-9DSP1 400W

* Speaker: (2x)
** Model: XL82S
** Power: 80W
** Impedance: 200Ω / 400Ω / 800Ω
** Cable: Com-b, 1-r, 1/2-g, 1/4-w

Achterop de versterker is een soort connector aanwezig met daarop:
SPK-ZONE
- OUT
- COM
- 100V
- 70V
- 50V
- 8Ω
- 4Ω
- COM

De beide speakers zijn denk ik parallel gekoppeld.
De bruine draad lijkt op positie 4Ω
De blauwe draad lijkt op positie 8Ω

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE6fs53tzL3E6aZE6cxvM30MaP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCBuBGJHmumZpr4MR56VYVLo.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit juist en zo nee, wat zou wél juist zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door Ansonmus op 11-03-2026 20:44 ]

Alle reacties

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:24
Het gaat hier om een 100volt systeem
Eigenlijk een soort elektriciteit net met muziek erop waar grote aantallen speakers op aan kan worden gesloten.

De speakers zitten nu tussen 4 en 8 ohm aangesloten wat onjuist is

In de speakers zit een transformator.
En vermoedelijk een schakelaar waar de impedantie kan worden gekozen
Zet de schakelaar op de speakers op 200 ohm

Sluit de beide speakers paralel aan tussen de 100v en com aansluiting op de versterker en het zou moeten werken

Daarna kun je eventueel nog experimenteren met een andere setting op de speakers of de 70 volt aansluiting op de versterker voor optimaal geluid .

Ergens twijfel ik of de groene plugjes wel juist passen

Plaats anders ook een foto van de achterzijde van de speakers als je er niet uit komt

[ Voor 5% gewijzigd door ronnie vd op 11-03-2026 22:40 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:57
Die aansluiting heet een phoenix contact of euroblock of terminalblock of een combinatie van dit alles. Die zijn er in veel verschillende maten en dit is zo te zien niet de goede. Let op er zijn varianten met zelfs een halve millimeter verschil.
Maar als het zo gewerkt heeft vermoed ik dat die aan de blauwe draad helemaal bovenin heeft gezeten en die aan de bruine daar onder zodat er toch nog soort van contact wordt gemaakt op de COM en 100V punten, of wellicht zat de bruine iets daar onder op de 70V.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
ShittyOldMan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:43:
Die aansluiting heet een phoenix contact of euroblock of terminalblock of een combinatie van dit alles. Die zijn er in veel verschillende maten en dit is zo te zien niet de goede. Let op er zijn varianten met zelfs een halve millimeter verschil.
Maar als het zo gewerkt heeft vermoed ik dat die aan de blauwe draad helemaal bovenin heeft gezeten en die aan de bruine daar onder zodat er toch nog soort van contact wordt gemaakt op de COM en 100V punten, of wellicht zat de bruine iets daar onder op de 70V.
Frustratie van de eigen 19"rack ervaringen :P ?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:57
Jag schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Frustratie van de eigen 19"rack ervaringen :P ?
Haha, ja, nou was de maatvoering bij de fabrikant goed omschreven, maar zie maar eens een paar losse pluggen in de juiste maat en met trekontlasting te vinden, maar dan niet per doosje van 500 terwijl je er maar 3 nodig hebt 8)7
De kleuren heb ik wel opgegeven, alles is groen ipv matchend met de kleuren van de sockets (blauw/oranje/zwart).
Uiteindelijk gekocht bij https://nl.mouser.com/ voor de liefhebbers.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:17
ik gok dat beide blokjes/phoenix contacten omgedraaid moeten worden, zodat de blauwe draad onderop komt (com) en de bruine bij 50ohm.
Dus da ze ooit los gehaalt zijn en omgewisseld weer teruggezet zijn?
Pagina: 1