• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-03 23:59
Vraagje,
Iemand ervaring met printer die door Windows Offline wordt gerapporteerd terwijl printer gewoon aan netwerk hangt ?

* Probleem is zowel bij een Windows 10 als een Windows 11 client (laptop wifi & bekabeld)
* Printer : HP Officejet Pro L7680
* Printer had al tijdje niet geprint, nu vorige week een Unifi Cloud Gateway geinstalleerd, en een Unifi AP.
* Printer print heel soms wel, maar is dan direct weer "offline" volgens windows.
* Printer wordt niet gevonden bij automatisch printer zoeken bij windows (beide zowel 10 als 11)
* Bij handmatig printer toevoegen via netwerk poort, wordt de printer gevonden, echter staat hij na toevoegen meteen Offline.
(driver update is niet meer te verkrijgen voor W11 via HP, die verwijst naar fabrikant van het OS)

is dit een Unifi probleem of een printer probleem?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:50
Ik zou zeggen: het is een Windows probleem.
Na 30 jaar is het Windows nog steeds niet gelukt om enigszins fatsoenlijk printers te ondersteunen.
Terwijl op Linux met CUPS en een netwerk printer op PCL dit al decennia zonder problemen werkt.
Ik ken het probleem van "printer offline" en heb helaas geen oplossing hiervoor.
Soms helpt computer herstarten...
of test pagina printen...
of printer opnieuw installeren...
heel frustrerend allemaal.
Waarom maakt Windows niet een eenvoudig "zet mijn printer online" knop met een eenvoudige diagnose van de netwerk connectiviteit van de printer?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-03 18:08
@mvrtwkrs
Hoe heb je de printer aangesloten? bekabeld?
Lees in de specs dat er slechts 100Mbit beschikbaar is, misschien moet je de poort op de switch dan even fixed op 100Mbit zetten. Denk dat de auto-negotiation niet lekker werkt

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geef de printer vanuit Unifi een vast IP adres (dus wel via DHCP) en connect op basis van IP. Dit kan je doen door na installatie de printerpoort te wijzigen naar IP.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:21
Goed, je hebt een aanpassing gedaan aan je netwerk door de Unifi-apparaten te installeren. De vraag is natuurlijk: Werkte het daarvoor wel probleemloos? Zo ja: Wat heb je gewijzigd buiten het aansluiten van de Unifi-apparaten?

Gebruik je de WSD-poorten of de IP-poorten? WSD: wegblijven. Bidirectional? Niet gebruiken. Niet nodig.
GarBaGe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:20:
Na 30 jaar is het Windows nog steeds niet gelukt om enigszins fatsoenlijk printers te ondersteunen.
Werk al vanaf versie 3.00 met Windows inclusief de consumentenversies, de zakelijke versies en de serverversies.. Ken heel veel nukken van de software. Soms is het even goed kijken of je bepaalde printers aan de gang kan krijgen. Hier een hele oude Lexmark laserprinter in het netwerk hangen. Ding wordt niet officieel ondersteund door Windows 11 maar werkt nog als een tierelier.

Als ik het verhaal van TS lees geeft hij niet aan of het werkte voor de verandering van zijn netwerk. Daarna blijkbaar wel. De vraag is dus: Wat heeft hij allemaal gedaan en ingesteld.

• mvrtwkrs
Frogmen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:59:
Ja dit doe ik sowieso altijd al met "vaste" apparaten als servers/printers etc.
Altijd een gereserveerd IP op basis van DHCP
RonnieKo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:00:
Het is helaas niet mijn eigen netwerk, ik weet niet hoe lang de printer het van te voren niet gedaan heeft. Weet wel dat hij voorheen gewerkt heeft (er hing toen een hele oude netgerar nighthawk router).

• RonnieKo
Dan zou ik toch eens eerst kijken naar de unfi-apparaten kijken of daar de instellingen anders zijn dan met de nighthawk.

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10:11
Klinkt als een oude netwerkkaart in de printer, welke niet met een modern wifi signaal om kan gaan.
Waarschijnlijk werkt het wel, wanneer alleen de 2.4 band aan staat op de Unify.
Heeft die geen instelling om naar de printer alleen het 2.4 signaal te sturen? In de Deco app van TP-link is die mogelijkheid er wel, daar heb ik mijn printer en soundbar probleemloos mee werkend.

• RonnieKo
@Wilagro Werd zo net al aangegeven: De printer is bedraad aangesloten.

• mvrtwkrs
RonnieKo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:07:
Dan zou ik toch eens eerst kijken naar de unfi-apparaten kijken of daar de instellingen anders zijn dan met de nighthawk.
De nighthawk was overleden (al een tijdje), vandaar de Ubiquiti setup daar gezet, gewoon standaard installatie, niks bijzonders ingesteld ofzo.

Er zat eerst nog een switch tussen, maar voor het testen hadden we zowel de laptop als de printer direct bedraad aangesloten op de Ubi Cloud Gateway, zelfde effect.

[ Voor 18% gewijzigd door mvrtwkrs op 11-03-2026 19:22 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
In een ander topic linkte iemand naar een mogelijke workaround:

Epson XP-840 printer offline bij printen
680x0 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:59:
Oud bekend Windows 10 probleem.
Krijg je hopen hits voor als je Google'd.
Vaak was snmp uitzetten een oplossing.
Spiceworks Community: Printers going offline on Windows 10 computers
mvrtwkrs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:38:
(driver update is niet meer te verkrijgen voor W11 via HP, die verwijst naar fabrikant van het OS)
De laatste HP driver staat in de Microsoft catalog:
Microsoft Update Catalog: L7600
mvrtwkrs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:38:
is dit een Unifi probleem of een printer probleem?
Lastig natuurlijk als langere tijd de printer niet is gebruikt en de netwerk hardware is gewijzigd.
Mogelijk kan je tijdelijk zoveel mogelijk Unifi hardware/firewall uitschakelen als test?

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 11-03-2026 20:10 ]

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10:11
RonnieKo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:00:
@Wilagro Werd zo net al aangegeven: De printer is bedraad aangesloten.
Bedankt voor deze nuttige opmerking.
Ik zie staan dat TS gaat proberen bedraad aan te sluiten, daar maak ik uit op dat dat niet zo was. Als de printer inderdaad bedraad aangesloten is, gaat het oude wifi adapter niet op.

• RonnieKo
Wilagro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Ik zie staan dat TS gaat proberen bedraad aan te sluiten, daar maak ik uit op dat dat niet zo was. Als de printer inderdaad bedraad aangesloten is, gaat het oude wifi adapter niet op.
Nee, dat dacht ik namelijk eerst ook. Dat het de Wi-Fi-adapter zou kunnen zijn. Als ik het apparaat door de pricewatch HP Officejet Pro L7680 gooi dan komt er uit dat hij geen Wi-Fi zou hebben alleen bekabeld. Hij zou dus al bekabeld aangesloten moeten zijn. Als dat niet zo is dan heeft hij een ander model of de specificaties in de pricewatch kloppen niet. :)
Pagina: 1