Vraag

• visstick
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:04
Beste Tweakers,
Ik ben van plan in mijn benedenwoning een vloerverwarming (droogbouw) te gaan leggen en ben hiervoor aan het oriënteren op een verdeler. Het plan is om alleen nog met vloerverwarming te gaan verwarmen, dus alle radiatoren gaan eruit. De komende ~2 jaar wil ik nog gebruik maken van de huidige cv ketel om te verwarmen en daarna overstappen op een warmtepomp. De cv ketel is een Vaillant ecoTEC plus uit 2014.

Ik was van plan hiervoor een kunststof verdeler met pomp te gaan gebruiken (waarvan de pomp later te verwijderen is), maar ik zie hier op het forum (hier bijvoorbeeld: Open verdeler en cv ketel) ook mensen voorbij komen die de aanvoer temperatuur laag zetten en een open verdeler op de cv ketel aansluiten.

Is het laag instellen van de max aanvoer temperatuur genoeg om geen te warm water de vloerverwarming in te sturen met een open verdeler? Of is hier nog een extra beveiliging voor nodig (ik zie een maximaal beveiliging, maar die lijk je niet op de ketel zelf aan te kunnen sluiten)? En is dit het risico waard of raden jullie aan om aanvankelijk een verdeler met pomp te gebruiken?

In de handleiding staat dat de max aanvoer temperatuur tussen 40-80 graden gezet kan worden. Is 40 graden laag genoeg hiervoor? Er komt op de droogbouw vv laminaat of klik pvc te liggen.

Ik ben van plan om floorzz mono platen te gaan gebruiken voor de droogbouw.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
Ik heb al jaren een gesloten verdeler met de CV ketel op 35 graden… Atag ketel met minimum vermogen rond de 4kW.

Jouw Vaillant zou vergelijkbaar laag minimum vermogen moeten hebben… de huidige versie zit op 3 voor de lichtste.

Als het minimum vermogen lager is dan de vloer kan opnemen zal de ketel niet pendelen en boven de doeltemperatuur uit komen. 40 graden is okay.

Enige afweging is opstookprotocol: daarmee begin je vaak lager.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier projectbouw uit 2017, met nog aardgas aangelegd, uitgevoerd met Intergas 36/30 (onze keuze) of 28/24 (standaard) en pomploze verdelers. Aanvoer 40°C. De hele buurt is zo uitgevoerd en geen problemen gehad. Ook niet met opstoken, hier ligt een PU gietvloer.

In 2023 overgestapt naar full electric, merk je gelijk verhoogd comfort omdat de vloer continu warm blijft. Cv ketel duwt vaak een beetje water in het systeem en houdt dan rust, met afkoelen tot gevolg. Temperatuur met WP is veel stabieler. De verdelers hebben we dus niet aan hoeven passen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• visstick
Ronald schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:42:
Ik heb al jaren een gesloten verdeler met de CV ketel op 35 graden… Atag ketel met minimum vermogen rond de 4kW.

Jouw Vaillant zou vergelijkbaar laag minimum vermogen moeten hebben… de huidige versie zit op 3 voor de lichtste.

Als het minimum vermogen lager is dan de vloer kan opnemen zal de ketel niet pendelen en boven de doeltemperatuur uit komen. 40 graden is okay.

Enige afweging is opstookprotocol: daarmee begin je vaak lager.
Bedankt voor je reactie! Ik heb even in de ketel gekeken en het minimum in te stellen vermogen is 6kW (het is een ecotec plus vhr 30-34), maar de moet straks wel 85m2 warm stoken.
Ik dacht dat voor droogbouw het opstookprotocol minder cruciaal is omdat je geen dekvloer hebt waar je scheuren in kan krijgen, of klopt dat niet?

• visstick
blackd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:06:
Hier projectbouw uit 2017, met nog aardgas aangelegd, uitgevoerd met Intergas 36/30 (onze keuze) of 28/24 (standaard) en pomploze verdelers. Aanvoer 40°C. De hele buurt is zo uitgevoerd en geen problemen gehad. Ook niet met opstoken, hier ligt een PU gietvloer.

In 2023 overgestapt naar full electric, merk je gelijk verhoogd comfort omdat de vloer continu warm blijft. Cv ketel duwt vaak een beetje water in het systeem en houdt dan rust, met afkoelen tot gevolg. Temperatuur met WP is veel stabieler. De verdelers hebben we dus niet aan hoeven passen.
Ook bedankt voor je reactie! Het klinkt dus wel goed mogelijk om een verdeler zonder pomp te gaan gebruiken :).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
visstick schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:43:
Ik dacht dat voor droogbouw het opstookprotocol minder cruciaal is omdat je geen dekvloer hebt waar je scheuren in kan krijgen, of klopt dat niet?
Geen idee, maar je vloerenboer zal je wel adviseren :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1