Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:14
Mijn vraag:
Is er een manier om veilig in een hybride opstelling met cv-ketel een open (zonder pomp) ipv een gesloten vvw verdeler (met pomp) te plaatsen?

Extra informatie:
Er wordt in april vloerverwarming als hoofdverwarming aangelegd, waarbij mijn huidige 1-groeps gesloten verdeler met pomp vervangen wordt door een variant met 5 groepen.
De installateur wil graag weer een gesloten versie met pomp installeren, gelukkig wel met een instelbaar retourventiel. Dat maakt hem in theorie geschikt voor LVT op zeer lage temperaturen, lees: warmtepomp only.

Toch vraag ik me af of het niet beter is om direct een open verdeler te plaatsen, aangezien ik over ca 2-4 jaar van de huidige hybride opstelling over wil naar full electric.

Waar ben ik bang voor: de huidige WP doet defrosts op basis van een reverse cycle, waarbij de cv-ketel kortstondig 60 graden water maakt om te ontdooien. Ook wordt de cv bijgeschakeld als het echt heel koud is. Ik zal dus iets ter bescherming vd vloer moeten hebben is mijn gevoel..

Nu een gesloten verdeler hangen en die over 2 jaar weer vervangen lijkt me ook weer zo wat.

[ Voor 4% gewijzigd door PVPaneel op 19-02-2023 11:08 ]

Beste antwoord (via PVPaneel op 07-02-2024 08:03)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:50
De laatste paar jaar dat er nog nieuwbouw is opgeleverd met gasgestookte CV ketels en vloerverwarming is het merendeel opgeleverd met pomploze verdelers en de CV ketel ingesteld op 40 graden. Soms met zo`n klep om op de bovenverdieping even hogere temperatuur naar de radiatoren te sturen.

CV ketel icm pomploze verdeler kan in principe dus wel. Wel even opletten dat de CV ketel tijdens een defrost niet stiekem hoger dan 40 graden gaat aanvoeren. Overigens, bij een hybride opstelling zou je het sowieso zodanig kunnen instellen dat de warmtepomp uit gaat als het kouder is dan +4 graden, dan heb je nooit een defrost. Met dergelijk koud weer zal gas stoken niet veel duurder zijn.

Ten slotte heb je ook veel verdelers met pomp waar je de pomp relatief gemakkelijk kunt weghalen.
https://www.comwo.nl/nl/1...wilo-pomp-rvs/?soPos=2600
Dan moet er wel minstens duims op de vloerverwarmingverdeler zitten zodat je er zo`n 1" / 3/4" koppeling op kunt doen en dan kan daar een 3/4" koppeling op.
https://www.buurs.nl/prod...-1bi-x-3-4bt-vlakdichtend

edit:
De verdeler die ik gedeeld heb heeft overigens duims binnendraad. Daar moet je iets anders doen dan die duims naar 3/4 duims tweedelige koppeling.
Is even als voorbeeld, veel kunstof verdelers hebben duims buitendraad waar je wel zo`n tweedelige koppeling nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 19-02-2023 11:39 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je nu af en toe een Ta van 60 door je systeem krijgt, is een verdeler die je makkelijk kan ombouwen met een LTV ventiel volgens mij de beste optie. Simpel, veilig en elke loodgieter snapt het.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:50
De laatste paar jaar dat er nog nieuwbouw is opgeleverd met gasgestookte CV ketels en vloerverwarming is het merendeel opgeleverd met pomploze verdelers en de CV ketel ingesteld op 40 graden. Soms met zo`n klep om op de bovenverdieping even hogere temperatuur naar de radiatoren te sturen.

CV ketel icm pomploze verdeler kan in principe dus wel. Wel even opletten dat de CV ketel tijdens een defrost niet stiekem hoger dan 40 graden gaat aanvoeren. Overigens, bij een hybride opstelling zou je het sowieso zodanig kunnen instellen dat de warmtepomp uit gaat als het kouder is dan +4 graden, dan heb je nooit een defrost. Met dergelijk koud weer zal gas stoken niet veel duurder zijn.

Ten slotte heb je ook veel verdelers met pomp waar je de pomp relatief gemakkelijk kunt weghalen.
https://www.comwo.nl/nl/1...wilo-pomp-rvs/?soPos=2600
Dan moet er wel minstens duims op de vloerverwarmingverdeler zitten zodat je er zo`n 1" / 3/4" koppeling op kunt doen en dan kan daar een 3/4" koppeling op.
https://www.buurs.nl/prod...-1bi-x-3-4bt-vlakdichtend

edit:
De verdeler die ik gedeeld heb heeft overigens duims binnendraad. Daar moet je iets anders doen dan die duims naar 3/4 duims tweedelige koppeling.
Is even als voorbeeld, veel kunstof verdelers hebben duims buitendraad waar je wel zo`n tweedelige koppeling nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 19-02-2023 11:39 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-05 23:05
Ik heb sinds november een Cv ketel met alleen open verdeler, de CV is set op 35 graden en het werkt prima. Ik heb de opentherm thermostaat vervangen met een aan/uit thermostaat, dus de cv moduleert de temperatuur niet maar maak alleen water op 35c .
Ketel is intergas combi kompact