Op zich eens met wat @chrisborst schrijft, enkel met die laatste suggestie moet je misschien uitkijken: ik kan mij goed voorstellen dat het juridisch gezien niet toegestaan is om andermans spullen te gijzelen. Een middelbare school scholier zal er niet tegenin gaan, maar in het hypothetische geval van een bewoner met juridische kennis zal je hier mogelijk een probleem mee kunnen krijgen.chrisborst schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:17:
PS; wat kost een simpel slot bij de action? Dat deed onze conciërge op de middelbare, kabel door de wielen en pas na betaling/straf kreeg je je fiets terug.
@MAXed_out Worden er elektrische fietsen/fatbikes opgeladen in de stalling? Dat is het moment met het grootste brandrisico volgens mij. Bovendien worden de fietsen dan waarschijnlijk opgeladen met stroom uit de algemene ruimte, waardoor alle bewoners meebetalen. Dus ik zou verwachten dat het überhaupt niet kan (ook al omdat je met dat rek niet bij de muur kunt komen, dus waar zou je wandcontactdoos moeten zitten).JCG schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:47:
[...]
Neem gelijk elektrische fietsen mee. Er vliegen jaarlijks een stuk meer dan die in de fik dan scooters.
Zo scherp als een voetbal!
Op dit moment staan er wel elektrische fietsen maar ze worden daar niet opgeladen en dat is ook niet de bedoeling.Reptile209 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:37:
[...]
@MAXed_out Worden er elektrische fietsen/fatbikes opgeladen in de stalling? Dat is het moment met het grootste brandrisico volgens mij. Bovendien worden de fietsen dan waarschijnlijk opgeladen met stroom uit de algemene ruimte, waardoor alle bewoners meebetalen. Dus ik zou verwachten dat het überhaupt niet kan (ook al omdat je met dat rek niet bij de muur kunt komen, dus waar zou je wandcontactdoos moeten zitten).
Eens, dit moet je natuurlijk niet zomaar gaan doen.vanaalten schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Op zich eens met wat @chrisborst schrijft, enkel met die laatste suggestie moet je misschien uitkijken: ik kan mij goed voorstellen dat het juridisch gezien niet toegestaan is om andermans spullen te gijzelen. Een middelbare school scholier zal er niet tegenin gaan, maar in het hypothetische geval van een bewoner met juridische kennis zal je hier mogelijk een probleem mee kunnen krijgen.
Het beste is om dit in het huishoudelijk regelement op te nemen. Hier mogen namelijk ordebepalingen in worden opgenomen. Regels over het gebruik van de fietsenstalling is de plek voor.
Concreet zou hierin dus kunnen staan:
1) Scooters zijn niet toegestaan
2) Bij aantreffen kan het bestuur/beheerder een 1ste waarschuwing op de scooter aanbrengen
3) Eventueel een 2e waarschuwing
4) Bij 3e keer gaat er een slot door het wiel. Verwijderen levert een boete op van XXX euro
5) Bij meerdere boetes wordt de scooter op kosten van eigenaar weggesleept door een berger.
fixed that for you.chrisborst schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:04:
[...]
Eens, dit moet je natuurlijk niet zomaar gaan doen.
Het beste is om dit in het huishoudelijk regelement op te nemen. Hier mogen namelijk ordebepalingen in worden opgenomen. Regels over het gebruik van de fietsenstalling is de plek voor.
Concreet zou hierin dus kunnen staan:
1) Benzine Scooters zijn niet toegestaan
2) Bij aantreffen kan het bestuur/beheerder een 1ste waarschuwing op de benzine scooter aanbrengen
3) Eventueel een 2e waarschuwing
4) Bij 3e keer gaat er een slot door het wiel. Verwijderen levert een boete op van XXX euro
5) Bij meerdere boetes wordt de benzine scooter op kosten van eigenaar weggesleept door een berger.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@No Hands
Gezien de praktische bezwaren die TS noemde zou prima alle scooters kunnen verbieden. Of je zou het kunnen oplossen door te bepalen dat je alleen binnen de lijnen of in de rekken iets mag parkeren.
Gezien de praktische bezwaren die TS noemde zou prima alle scooters kunnen verbieden. Of je zou het kunnen oplossen door te bepalen dat je alleen binnen de lijnen of in de rekken iets mag parkeren.
Hier ligt mogelijk wel een begin van de oplossing. Drie plaatsen omvormen tot (afgesloten) parkeerplaats voor scooters, bakfietsen en andere voertuigen die niet in de fietsenstalling mogen of kunnen, twee plaatsen aanhouden voor deelvervoer of gastgebruik. Met zo’n voorstel in de VVE kom je wel veel mensen tegemoet en je lost het probleem met de fietsenstalling in ieder geval op.MAXed_out schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:57:
[...]
We hebben er ook 5 'over' omdat die oorspronkelijk voor deelvervoer zou zijn maar dat is iets anders gelopen.
Maar er zijn nog genoeg bewoners met een auto die hier ook heel graag gebruik van willen maken, er zijn mogelijk ook nog bewoners die willen dat wel zelf een deel auto regelen, en mogelijk nog meer ideeen.
Kortom, wat we met die parkeerplaatsen doen wordt nog een hele lange discussie en waarschijnlijk geen oplossing voor de scooters, zeker niet op de korte termijn.
Ik heb een poosje gewoond in een appartementen complex met fietsenstalling (sociale huur) (iedere bewoner had 2 vaste plaatsen in het fietsenrek (2 verdiepingen rek) dit was altijd prima in 2012 werd de 55+ bewoner status van het gebouw gehaald en mocht iedereen er komen wonen en dus kreeg je ook dat de jongere bewoners scooters hadden en die plaatste die toen altijd bij de ingang (waar bezoekers de fietsen konden stallen) maar dit was natuurlijk ook niet zo fijn. Dus had de beheerder 2 parkeerplaatsen omgebouwd naar een overdekte scooter stalling (af te sluiten met sleutel die je ook gebruikt in de algemene ruimtes te komen) Wellicht dat zoiets de oplossing kan zijn?
Vake bei te bange
Technisch is het mogelijk, al is de helling naar de ondergrondse parkeerplaats best steil voor tweewielers.angerfist-yentl schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:45:
Ik heb een poosje gewoond in een appartementen complex met fietsenstalling (sociale huur) (iedere bewoner had 2 vaste plaatsen in het fietsenrek (2 verdiepingen rek) dit was altijd prima in 2012 werd de 55+ bewoner status van het gebouw gehaald en mocht iedereen er komen wonen en dus kreeg je ook dat de jongere bewoners scooters hadden en die plaatste die toen altijd bij de ingang (waar bezoekers de fietsen konden stallen) maar dit was natuurlijk ook niet zo fijn. Dus had de beheerder 2 parkeerplaatsen omgebouwd naar een overdekte scooter stalling (af te sluiten met sleutel die je ook gebruikt in de algemene ruimtes te komen) Wellicht dat zoiets de oplossing kan zijn?
Maar de vraag is of de andere bewoners hier mee in gaan stemmen.
Deze parkeerplaatsen zijn erg gewild door andere bewoners met een auto en nu ergens een plek huren en gezien deze ook 25.000€ hebben gekost (ja, serieus) denk ik ook niet dat we deze gratis gaan geven aan de scooter rijders.
Stel het geschikt maken van de fietsenstalling+wijziging splitsingsakte kost ook 25.000€ er er zijn 5 scooters dan zouden de kosten 5.000€ per scooter zijn. Deze kunnen ze dan vervolgens tot 2030 gebruiken waarna Utrecht brandstof scooters helemaal verbied in de stad.
Dan komt dat uit op ongeveer ~1.400€/scooter/jaar.
Ik betwijfel dat de scooter eigenaren dat willen betalen en het lijkt mij ook niet redelijk om te verwachten dat alle bewoners dit gezamenlijk gaan dragen.
En wat als er morgen nog 10 scooters bij komen? Omdat er mensen verhuizen, samen gaan worden of andere vervoersmiddelen gaan gebruiken? Is gewoon ook iets waarover nagedacht zal moeten worden.MAXed_out schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Technisch is het mogelijk, al is de helling naar de ondergrondse parkeerplaats best steil voor tweewielers.
Deze parkeerplaatsen zijn erg gewild door andere bewoners met een auto en nu ergens een plek huren en gezien deze ook 25.000€ hebben gekost (ja, serieus) denk ik ook niet dat we deze gratis gaan geven aan de scooter rijders.
Stel het geschikt maken van de fietsenstalling+wijziging splitsingsakte kost ook 25.000€ er er zijn 5 scooters dan zouden de kosten 5.000€ per scooter zijn. Deze kunnen ze dan vervolgens tot 2030 gebruiken waarna Utrecht brandstof scooters helemaal verbied in de stad.
Dan komt dat uit op ongeveer ~1.400€/scooter/jaar.
Ik betwijfel dat de scooter eigenaren dat willen betalen en het lijkt mij ook niet redelijk om te verwachten dat alle bewoners dit gezamenlijk gaan dragen.
Nou precies, een scooter neemt nou eenmaal veel meer ruimte in beslag dan een fiets.Rolfie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:23:
[...]
En wat als er morgen nog 10 scooters bij komen? Omdat er mensen verhuizen, samen gaan worden of andere vervoersmiddelen gaan gebruiken? Is gewoon ook iets waarover nagedacht zal moeten worden.
Eigenlijk is het simpel binnen dit gebouw; je fiets stallen is een recht (realistisch genoeg ruimte voor iedere bewoner) en elk ander voertuig is een privilege (koop een parkeerplaats of zet hem op straat)
Wat betreft de lokale wet rondom de eisen van een inpandige fietsenstalling heb je gelijk, die maken geen onderscheid tussen een elektrische fiets of scooter zolang er maar geen ICE in zit.
Maar blijkbaar spreekt de splitsingsakte over dat alleen fietsen toegestaan zijn en ik denk dat dat meer te maken heeft met dat er vanuit de gemeente er verplicht een bepaalde hoeveelheid ruimte gereserveerd moet worden per huishouden voor fietsen. En als we fietsparkeerplaatsen moeten opofferen voor scooters voldoen we misschien niet langer aan die eis.
Een scooterplek laten huren dan als je die 2 parkeerplaatsen daarvoor om kunt bouwen?
Zowel voor elektrische als benzine scooters en elektrische en normale bakfietsen.
Of het ding elektrisch is of niet maakt voor de ruimte die het inneemt helemaal niets uit.
En dan kun je ook gewoon verder rekenen dan 2030 bij het bepalen van de huurprijs.
Zowel voor elektrische als benzine scooters en elektrische en normale bakfietsen.
Of het ding elektrisch is of niet maakt voor de ruimte die het inneemt helemaal niets uit.
En dan kun je ook gewoon verder rekenen dan 2030 bij het bepalen van de huurprijs.
enMAXed_out schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Je weet het allemaal niet als je niets vraagt. Je komt op mij over als iemand die het wil verbieden, punt. Maar realiseer je dat je daarmee een voedingsbodem voor ruzie en irritatie creëert. Dus leg wat alternatieven op tafel om het probleem ook echt op te lossen en maak medebewoners onderdeel van die oplossing. Zonder draagvlak blijft je huidige probleem bestaan.Ik betwijfel ….
Wat praktische vragen nog: hebben de mensen met een scooter ook een parkeerplaats kunnen kopen? Is er een ruimte voor scootmobielen?
Het is niet aan mijn om het te vragen of met ideeen te komen, de huidige situatie is dat het niet mag.Toke_gt schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:14:
Je weet het allemaal niet als je niets vraagt. Je komt op mij over als iemand die het wil verbieden, punt. Maar realiseer je dat je daarmee een voedingsbodem voor ruzie en irritatie creëert. Dus leg wat alternatieven op tafel om het probleem ook echt op te lossen en maak medebewoners onderdeel van die oplossing. Zonder draagvlak blijft je huidige probleem bestaan.
Als bewoners met een plan komen kunnen we het natuurlijk daar over hebben maar het is niet mijn verantwoordelijkheid om met suggesties te komen.
Maar als ik realistisch nadenk over wat er mogelijk is dan zie ik simpelweg heel weinig opties en verwacht ik ook weinig draagvlak vanwege de kosten.
Natuurlijk heb ik ook een mening maar volgens mij heb ik uitgebreid uitgelegd waarom de voorgestelde opties niet heel waarschijnlijk zijn:
- Parkeerplaatsen in de auto garage zijn duur en erg gewild en de gemeente zal hier ook iets over te zeggen hebben als we die opofferen voor iets anders dan een auto.
- Fietsenstalling aanpassen is ook erg duur, net als het aanpassen van de splitsingsakte en ook hier zal de gemeente zich mee bemoeien.
- Overdekking buiten maken kan niet op onze eigen grond want die is er simpelweg niet, buiten het gebouw is het meteen straat en dus van de gemeente.
- Het toch gewoon toelaten in de fietsenstalling geeft los van irritaties rondom het blokkeren van plaatsen en stank waarschijnlijk ook problemen met de verzekering als er ooit iets mis gaat.
Ja, er waren beperkte parkeerplaatsen beschikbaar maar iedereen had die kans.Wat praktische vragen nog: hebben de mensen met een scooter ook een parkeerplaats kunnen kopen? Is er een ruimte voor scootmobielen?
Nee, er is geen ruimte voor scootmobielen.
Je bent toch een van de bewoners? Het is net zo goed jouw verantwoordelijkheid en ook kans om het op te lossen als die van anderen. Met simpel nee zeggen, geef je wel duidelijkheid, maar los je het probleem niet op. En blijven de ergernissen.MAXed_out schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:28:
[...]
Het is niet aan mijn om het te vragen of met ideeen te komen, de huidige situatie is dat het niet mag.
Ok, helder voor de parkeerplaatsen. Scootmobielen, stel dat iemand die nodig gaat hebben, waar gaan die staan? Dat is dan namelijk ook de plek die gebruikt gaat worden als scooters en andere grote voertuigen niet meer in de fietsenstalling mogen.Ja, er waren beperkte parkeerplaatsen beschikbaar maar iedereen had die kans.
Nee, er is geen ruimte voor scootmobielen.
Toevallig weet ik daar het antwoord opToke_gt schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:34:
[...]
Ok, helder voor de parkeerplaatsen. Scootmobielen, stel dat iemand die nodig gaat hebben, waar gaan die staan?
En in ieder geval in het complex waar mijn Moeder (huur) woont, mocht dat absoluut niet in de fietsen stalling van de brandweer vanwege die vaste stroompunten ( er was er ook meer dan een) en moest er een aparte ruimte gecreeerd worden door de woningbouw voor deze 6 mensen.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Scootmobiel mag gewoon in de algemene ruimte, daar kan en mag een VVE eigenlijk niets tegen doen.Toke_gt schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:14:
[...]
en
[...]
Is er een ruimte voor scootmobielen?
Dit herken ik ook van het appartementencomplex van mijn vader,, daar gold hetzelfde. Ik kan me voorstellen dat er zo’n ruimte is bij TS en je wilt niet dat de scooters daar gaan stallen.ShadowBumble schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:50:
[...]
En in ieder geval in het complex waar mijn Moeder (huur) woont, mocht dat absoluut niet in de fietsen stalling van de brandweer vanwege die vaste stroompunten ( er was er ook meer dan een) en moest er een aparte ruimte gecreeerd worden door de woningbouw voor deze 6 mensen.
Prima om meewerkend te denken richting de eigenaren van die scooters, maar dat moet dan andersom ook zo zijn. Het mag niet en het past niet in de stalling zonder overlast, dus "moet er dus een alternatief komen en dat moet de VVE/jij regelen". Wat doen zij zelf dan?
Vervolgens heb je straks drie bewoners die allemaal vrachtwagenchauffeur zijn en dus graag hun trekker+oplegger op de VVE-parkeerplaats willen stallen. Mag ook niet en past ook niet. Exact hetzelfde probleem, maar dan op iets grotere schaal. Maar moet de VVE dan weer de verantwoordelijkheid voor een alternatieve oplossing dragen?
Nee. Het is vrij typisch voor de tegenwoordige mentaliteit: ik heb een probleem, dus jij moet het oplossen.
Het kan en mag op de huidige wijze niet, parkeer dat voertuig dus op een plek waar het wel kan en mag en fijne dag verder.
Vervolgens heb je straks drie bewoners die allemaal vrachtwagenchauffeur zijn en dus graag hun trekker+oplegger op de VVE-parkeerplaats willen stallen. Mag ook niet en past ook niet. Exact hetzelfde probleem, maar dan op iets grotere schaal. Maar moet de VVE dan weer de verantwoordelijkheid voor een alternatieve oplossing dragen?
Nee. Het is vrij typisch voor de tegenwoordige mentaliteit: ik heb een probleem, dus jij moet het oplossen.
Het kan en mag op de huidige wijze niet, parkeer dat voertuig dus op een plek waar het wel kan en mag en fijne dag verder.