Op zich eens met wat @chrisborst schrijft, enkel met die laatste suggestie moet je misschien uitkijken: ik kan mij goed voorstellen dat het juridisch gezien niet toegestaan is om andermans spullen te gijzelen. Een middelbare school scholier zal er niet tegenin gaan, maar in het hypothetische geval van een bewoner met juridische kennis zal je hier mogelijk een probleem mee kunnen krijgen.chrisborst schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:17:
PS; wat kost een simpel slot bij de action? Dat deed onze conciërge op de middelbare, kabel door de wielen en pas na betaling/straf kreeg je je fiets terug.
@MAXed_out Worden er elektrische fietsen/fatbikes opgeladen in de stalling? Dat is het moment met het grootste brandrisico volgens mij. Bovendien worden de fietsen dan waarschijnlijk opgeladen met stroom uit de algemene ruimte, waardoor alle bewoners meebetalen. Dus ik zou verwachten dat het überhaupt niet kan (ook al omdat je met dat rek niet bij de muur kunt komen, dus waar zou je wandcontactdoos moeten zitten).JCG schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:47:
[...]
Neem gelijk elektrische fietsen mee. Er vliegen jaarlijks een stuk meer dan die in de fik dan scooters.
Zo scherp als een voetbal!
Op dit moment staan er wel elektrische fietsen maar ze worden daar niet opgeladen en dat is ook niet de bedoeling.Reptile209 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:37:
[...]
@MAXed_out Worden er elektrische fietsen/fatbikes opgeladen in de stalling? Dat is het moment met het grootste brandrisico volgens mij. Bovendien worden de fietsen dan waarschijnlijk opgeladen met stroom uit de algemene ruimte, waardoor alle bewoners meebetalen. Dus ik zou verwachten dat het überhaupt niet kan (ook al omdat je met dat rek niet bij de muur kunt komen, dus waar zou je wandcontactdoos moeten zitten).
Eens, dit moet je natuurlijk niet zomaar gaan doen.vanaalten schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Op zich eens met wat @chrisborst schrijft, enkel met die laatste suggestie moet je misschien uitkijken: ik kan mij goed voorstellen dat het juridisch gezien niet toegestaan is om andermans spullen te gijzelen. Een middelbare school scholier zal er niet tegenin gaan, maar in het hypothetische geval van een bewoner met juridische kennis zal je hier mogelijk een probleem mee kunnen krijgen.
Het beste is om dit in het huishoudelijk regelement op te nemen. Hier mogen namelijk ordebepalingen in worden opgenomen. Regels over het gebruik van de fietsenstalling is de plek voor.
Concreet zou hierin dus kunnen staan:
1) Scooters zijn niet toegestaan
2) Bij aantreffen kan het bestuur/beheerder een 1ste waarschuwing op de scooter aanbrengen
3) Eventueel een 2e waarschuwing
4) Bij 3e keer gaat er een slot door het wiel. Verwijderen levert een boete op van XXX euro
5) Bij meerdere boetes wordt de scooter op kosten van eigenaar weggesleept door een berger.
fixed that for you.chrisborst schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:04:
[...]
Eens, dit moet je natuurlijk niet zomaar gaan doen.
Het beste is om dit in het huishoudelijk regelement op te nemen. Hier mogen namelijk ordebepalingen in worden opgenomen. Regels over het gebruik van de fietsenstalling is de plek voor.
Concreet zou hierin dus kunnen staan:
1) Benzine Scooters zijn niet toegestaan
2) Bij aantreffen kan het bestuur/beheerder een 1ste waarschuwing op de benzine scooter aanbrengen
3) Eventueel een 2e waarschuwing
4) Bij 3e keer gaat er een slot door het wiel. Verwijderen levert een boete op van XXX euro
5) Bij meerdere boetes wordt de benzine scooter op kosten van eigenaar weggesleept door een berger.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@No Hands
Gezien de praktische bezwaren die TS noemde zou prima alle scooters kunnen verbieden. Of je zou het kunnen oplossen door te bepalen dat je alleen binnen de lijnen of in de rekken iets mag parkeren.
Gezien de praktische bezwaren die TS noemde zou prima alle scooters kunnen verbieden. Of je zou het kunnen oplossen door te bepalen dat je alleen binnen de lijnen of in de rekken iets mag parkeren.
Hier ligt mogelijk wel een begin van de oplossing. Drie plaatsen omvormen tot parkeerplaats voor scooters, bakfietsen en andere voertuigen die niet in de fietsenstalling mogen, twee plaatsen aanhouden voor deelvervoer of gastgebruik. Met zo’n voorstel in de VVE kom je wel veel mensen tegemoet en je lost het probleem met de fietsenstalling in ieder geval op.MAXed_out schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:57:
[...]
We hebben er ook 5 'over' omdat die oorspronkelijk voor deelvervoer zou zijn maar dat is iets anders gelopen.
Maar er zijn nog genoeg bewoners met een auto die hier ook heel graag gebruik van willen maken, er zijn mogelijk ook nog bewoners die willen dat wel zelf een deel auto regelen, en mogelijk nog meer ideeen.
Kortom, wat we met die parkeerplaatsen doen wordt nog een hele lange discussie en waarschijnlijk geen oplossing voor de scooters, zeker niet op de korte termijn.
Ik heb een poosje gewoond in een appartementen complex met fietsenstalling (sociale huur) (iedere bewoner had 2 vaste plaatsen in het fietsenrek (2 verdiepingen rek) dit was altijd prima in 2012 werd de 55+ bewoner status van het gebouw gehaald en mocht iedereen er komen wonen en dus kreeg je ook dat de jongere bewoners scooters hadden en die plaatste die toen altijd bij de ingang (waar bezoekers de fietsen konden stallen) maar dit was natuurlijk ook niet zo fijn. Dus had de beheerder 2 parkeerplaatsen omgebouwd naar een overdekte scooter stalling (af te sluiten met sleutel die je ook gebruikt in de algemene ruimtes te komen) Wellicht dat zoiets de oplossing kan zijn?
Vake bei te bange