Overweging: solaredge vervangen voor stringomvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:30
Ik heb al een jaar of 7 een solaredge 2,4kWp installatie op het platte garagedak. Ik merk dat de optimizers het beginnen te begeven. Eerst eentje, en nu een ander zwart vlakje in het overzicht… geen opwek dus. Nu heb ik onlangs van mijn installateur, Soly, een vervangende optimizer ontvangen. Die moet ik nog monteren waarna zij ‘m gaan pairen… althans, dat zouden ze doen, maar ze zijn failliet. Geen zorgen zeggen ze, Otovo neemt alle service op zich. Ja de koekkoek, tegen betaling van minimaal €9,- per maand.

Ik heb nu eerst solaredge zelf aangeschreven om te vragen of zij ook direct een tweede vervangende optimizer kunnen sturen en de boel kunnen pairen. Ik wil niet gaan betalen voor service die ik al had.

Maar stel, solaredge geeft niet thuis. Ik heb er geen problemen mee om dan de omvormer te vervangen door een simpele 1-fase Goodwe, de optimizers allemaal weg te halen en ze onderling te verbinden.
Ik kan overal makkelijk bij en de bekabeling naar de meterkast ligt er al. Het optimizergebeuren heeft me niet veel gebracht, om eerlijk te zijn. De opwek van dit setje is omgeveer 2MWh op jaarbasis. Ik heb een Goodwe 3-fase stringomvormer op het huisdak en ik heb -salderend- ongeveer 3MWh op jaarbasis “over”. Ik zou de set op de garage dus ook niet per se nodig hebben maar ik denk wel aan een 10kWh thuisbatterijen. Fijn als die ook in de winter zoveel mogelijk kunnen laden. Dan helpt elk beetje opwek.

Is dit een gekke gedachte, de boel met bestaande panelen en een nieuwe omvormer ombouwen naar een string van 8 panelen? Hoe minder componenten, hoe minder gedoe. En: goedkoop. Stringomvormer is iets van €600? Enige wat een ding is is het wifibereik: de boel hangt in de garage, maar er ligt ook een netwerkkabel die aan 1 kant nog wel van een stekker moet worden voorzien. Beetje pielen met 8 draadjes geloof ik? Lukt dan ook nog wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 08-03-2026 14:50 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke panelen heb je en liggen ze allemaal dezelfde richting?

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2026 15:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gramser
Oef. Oude, 300W panelen. Moet eens kijken of ik de datasheet kan terugvinden… ik ga even zoeken.

Ze liggen allemaal in dezelfde richting, 240graden ZW.

[ Voor 22% gewijzigd door Gramser op 08-03-2026 15:31 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ze dezelfde richting liggen neem gewoon een 2e hands SMA
https://www.marktplaats.n...62-sma-sunny-boy-omvormer

• Gramser
Zou kunnen natuurlijk, als het maar een omvormer is die ik niet per se ergens hoef aan te melden of waarmee ik weer een of ander servicecontract moet afsluiten. Liefst wel iets van monitoring.

De panelen zijn trouwens deze: GCL Solar 300 WP Mono Full Black. Dat zegt waarschijnlijk helemaal niemand iets ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
Welk model SE omvormer is het?

Je kunt mogelijk pairing starten met de powerswitch (5 seconden voorbij 1)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gramser
SE2200H

Ik vroeg me ook af of pairing nodig is voor de werking zelf, of alleen voor monitoring…

• Ronald
Voor werking ;-)

Met die omvormer is 5s op P genoeg om de pairing te starten. Wel bij daglicht, de optimizers moeten wakker zijn.

Monitoring verschijnt het als het goed is vanzelf in de logische layout. Virtuele niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 09-03-2026 17:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gramser
Maar, als dat zo zou werken, alleen pairing… heb ik dus niet per se solar edge of een installateur nodig om de boel werkend te krijgen? Dan ontbreekt het alleen in de app/portal?

Je snapt, ik heb geen zin meer in gedoe met deze set… ;)

Heb overigens een case gemaakt bij SE hierover. Ben benieuwd wanneer ik reactie krijg, laat ik weten!

[ Voor 17% gewijzigd door Gramser op 09-03-2026 17:35 ]

• Ronald
Geen installateur nodig ;-)

• Gramser
Je maakt me hoopvol…!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik lees mijn SMA omvormers lokaal uit via modbus tcp/ip
En kan ze regelen naar 0 ook via modbus tcp/ip

Geen portal nodig

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2026 17:48 ]

• Ronald
Dat kan met een SE ook. Dus daar hoeft @Gramser het niet voor te doen.

Overigens: @Gramser Als je met het beheers-wifi verbind kun je alles wat met SetApp kan. Dus ook pairen via de interface. Zie "help! hij doet het niet!" in Het grote SolarEdge topic

• Gramser
Daar ga ik dan zeker even een kijkje nemen. Ik zie in ieder geval dat ik van SE volledige rechten heb gekregen. Nog geen directe reactie op mijn case, en die hoop ik nog wel te krijgen - ook vanwege de tweede defecte optimizer. Zou leuk zijn als ik die rechtstreeks van SE zou kunnen krijgen.
Pagina: 1