Vraag

• umlaut.online
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:40
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe TV en ik wil heel graag OLED. Echter is de ligging van mijn woonkamer op het ZO en hangt de TV op ongeveer 1,5m van het raam.

Wat ik er van lees is OLED niet persé de beste keuze, maar ik begrijp ook dat o.a. de Samsung S95F met zijn anti glare scherm én hoge helderheid zich uitstekend staande zou moeten houden.

Ik zoek een?
55” TV, OLED

Wat is je budget?
Max €1500,-; deze is al verhoogd van €1000,- dus hoger dan dit wil ik ook echt niet gaan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Er zal regelmatig (overdag) op gegamed worden. Nu heb ik een PS5 maar mijn idee is om binnenkort te upgraden naar een PS5 Pro. Ik game niet competitief maar ik heb wel de voorkeur aan een hoge Hz. Ook heb ik een Switch 2 maar bij deze vind ik alles om onduidelijke reden toch minder belangrijk.

Daarnaast zal de TV uiteraard gebruikt worden voor series en films te kijken. In de lente/zomer zal dit weinig overdag zijn maar in de herfst/winter zal dat wel vaak voorkomen. Ik kijk geen F1-, voetbal- of andere sport-uitzendigen en ook heb ik geen TV abonnement. Puur streaming. Streamen gaat via een Apple TV 4K.

Qua geluid is er een soundbar aanwezig; geen topmodel maar die upgrade wil ik zeker nog uitvoeren.

Wat heb je zelf al gevonden?
In eerste instantie was mijn oog gevallen op de Samsung QN90F, maar in de winkel vond ik toch echt het beeld niet heel indrukwekkend. Zeker niet slecht, maar als ik OLED zie ben ik altijd echt onder de indruk.

Nu is dus mijn oog gevallen op de Samsung S95F van 55”. Mede door de anti glare scherm (welke ik in de winkel erg tof vond) en zijn hoge helderheid denk ik dus dat deze best zou kunnen werken. Echter, de LG C5 vind ik ook erg mooi maar deze heeft toch meer last van reflecties.

De S95F is nu te vinden voor zo’n €1400,-, de LG C5 voor €999,-.

Welke vragen heb je hier nog over?
Momenteel heb ik een Samsung 49RU8000 en deze heeft het eigenlijk altijd goed gedaan. Echter vind ik de ambient light sensor middelmatig en de helderheid laat ook wat te wensen over. Ik denk dat gezien de ontwikkelingen er sowieso een mega leap gemaakt wordt bij een upgrade. Wat ik alleen lees is dat de zwartwaardes bij de S95F in felle ruimtes wat te wensen over kan laten en vanwege de anti glare en dat bijvoorbeeld zwart een soort rossige tint krijgt.

Daarbij, het prijsverschil tussen de LG en Samsung is toch significant, iets wat ik toch zeker wil laten meewegen in mijn conclusie.

De ligging van mijn woonkamer zorgt ervoor dat ik gewend ben om overdag de gordijnen toch vaak al half dicht te doen en dit vind ik ook geen probleem. Echter, als het misschien wat minder vaak hoeft zou ik dat wel weer fijn vinden. De One Connectbox bij de Samsung vind ik trouwens wel echt een voordeel maar dit hoeft verder geen dealbreaker te zijn.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft (de rossige tint van het zwart in een felle kamer) en zo ja of je dit als storend ervaart of niet. Of heeft iemand misschien een andere suggestie welke ik misschien over het hoofd heb gezien? Ik hoor graag jullie bevindingen.

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
De C5 heeft een glossy toplaag in tegenstelling tot de S95F, zijn dus twee uitersten van elkaar.

Je zou naar de LG G5 kunnen kijken, biedt een hogere helderheid in SDR vergeleken met de S95F en heeft een uitstekende reflectiefilter. Zo lang er geen directe zonlicht op het paneel valt met een hoge UV index kun je prima overdag TV kijken zonder de gordijnen half dicht te doen.

Voordeel van de G5 is zoals gezegd hogere helderheid, betere Quality Control, optisch hogere contrast door de semi-glossy reflectiefilter en betere besturingssysteem vergeleken met de S95F.

Hou even de prijzen in de gaten de G5 versie met voet is momenteel voor rond de 1300 euro te koop (mocht je 'm willen ophangen, kost de originele muurbeugel momenteel 79 euro).

• umlaut.online
Denk je dat de hogere helderheid van de G5 het niet hebben van een anti glare scherm compenseert?

Er is in de middag soms wel direct zonlicht op de tv, maar dat is iets waar ik me nu met de RU8000 ook mee heb leren leven.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 08:46
Lees je ook even in m.b.t. zonlicht en de mogelijke negatieve impact op OLED als in rare vlekken.

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:22
Mijn advies, Ga nogmaals in de winkel kijken en dan vooral naar de C7K serie van TCL. Dat is geen OLED, maar een Miniled. Ik vond in de winkel al dat deze nagenoeg gelijkwaardig is aan een OLED, maar voor een fractie van de kosten. Verder staat deze nu bij ons in de woonkamer en wat een kleuren spatten van dat scherm.
Ik ben dan ook van mening dat de OLED voor veel mensen een wens is, maar ik durf te wedden dat zij het verschil niet zien met de TCL op normale afstand en met standaard gebruik.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wilagro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:27:
Mijn advies, Ga nogmaals in de winkel kijken en dan vooral naar de C7K serie van TCL. Dat is geen OLED, maar een Miniled. Ik vond in de winkel al dat deze nagenoeg gelijkwaardig is aan een OLED, maar voor een fractie van de kosten. Verder staat deze nu bij ons in de woonkamer en wat een kleuren spatten van dat scherm.
Ik ben dan ook van mening dat de OLED voor veel mensen een wens is, maar ik durf te wedden dat zij het verschil niet zien met de TCL op normale afstand en met standaard gebruik.
Ik heb een OLED zelf, maar ik denk ook wel dat er een 'hype' component bij zit, waarbij idd zat niet zouden kunnen zeggen of ze nu naar een OLED kijken of een goed alternatief. Dat gezegd hebbende, het probleem is dat in de winkel het heel goed is om te zien hoe de kleuren eraf spatten (al dan niet door veel te ver opgevoerde instellingen), maar iets als de zwart waardes van je scherm is natuurlijk compleet onzichtbaar in de winkel.

• umlaut.online
Dracula schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:21:
Lees je ook even in m.b.t. zonlicht en de mogelijke negatieve impact op OLED als in rare vlekken.
Nou dat is dus een beetje mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee (ik heb gelezen dat het scherm “rossig” kan worden) en wordt dit als storend ervaren?
Wilagro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:27:
Die heb ik ook bekeken, nadat ik de QN90F teleurstellend beeld vond geven. Helaas merkte ik bij de TCL ook dat ik weinig onder de indruk was.
Doordat MiniLED mij niet heeft kunnen overtuigen heb ik m’n budget verhoogd van €1000,- naar €1500,-.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
umlaut.online schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:17:
Denk je dat de hogere helderheid van de G5 het niet hebben van een anti glare scherm compenseert?

Er is in de middag soms wel direct zonlicht op de tv, maar dat is iets waar ik me nu met de RU8000 ook mee heb leren leven.
Ja, de G5 kan oncomfortabel helder zijn.

Bij direct zonlicht is het van belang om te weten op welke moment van de dag dit plaatsvindt, OLED is organisch en kan met UV licht vlekken veroorzaken zoals hier te zien is. Deze vlekken gaan naar een pixel refresh weer weg echter is het niet bevorderlijk voor de levensduur van het paneel wanneer dit vaak voorkomt. Als er in de ochtend of rond golden hour direct zonlicht op de TV schijnt zal het wel loslopen.

Waarom vond je de Samsung en TCL MiniLED TV's teleurstellend en wat vind je belangrijk op het gebied van beeldkwaliteit?

• umlaut.online
Freshouttheoven schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Ja, de G5 kan oncomfortabel helder zijn.

Bij direct zonlicht is het van belang om te weten op welke moment van de dag dit plaatsvindt, OLED is organisch en kan met UV licht vlekken veroorzaken zoals hier te zien is. Deze vlekken gaan naar een pixel refresh weer weg echter is het niet bevorderlijk voor de levensduur van het paneel wanneer dit vaak voorkomt. Als er in de ochtend of rond golden hour direct zonlicht op de TV schijnt zal het wel loslopen.

Waarom vond je de Samsung en TCL MiniLED TV's teleurstellend en wat vind je belangrijk op het gebied van beeldkwaliteit?
Het meeste licht is in de late ochtend en vroege middag. Daarvoor vooral indirect licht vanwege een appartementen complex die de zon weert en in de middag en daarna ook indirect zonlicht.

Ik vond de MiniLED TV’s “vlak” ogen. Zoals de kleuren bij een OLED en de zwartwaardes er uit spatten had ik dat helemaal niet met de MiniLED TV’s. En dat vind ik jammer, had eigenlijk m’n keuze al gemaakt maar wilde het gewoon eerst in het echt zien.
Pagina: 1