Zonlicht op een oled TV

Pagina: 1
Acties:
  • 5.690 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:02

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een nieuwe tv om mijn oude Panasonic Viera plasma tv te vervangen ben ik wat mogelijkheden aan het overwegen. Een van die mogelijkheden is een oled tv.

Nu begreep ik uit dit topic dat zonlicht op een oled tv slecht zou zijn vanwege de organische leds.

Als dit inderdaad zo is, is dat dan alleen wanneer een tv aanstaat, of ook als deze uitstaat?

Onze tv zal niet gebruikt worden met direct zonlicht, maar hangt in de winter met een laagstaande zon wel eens deels in de zon. Als dit laatste een probleem is dan valt oled af in mijn zoektocht en anders voorzie ik geen problemen en is het het overwegen waard.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JanvD schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:39:
Als dit inderdaad zo is, is dat dan alleen wanneer een tv aanstaat, of ook als deze uitstaat?
Altijd.
Onze tv zal niet gebruikt worden met direct zonlicht, maar hangt in de winter met een laagstaande zon wel eens deels in de zon. Als dit laatste een probleem is dan valt oled af in mijn zoektocht en anders voorzie ik geen problemen en is het het overwegen waard.
Totaalplaatje is wel iets minder zwart-wit dan "een OLED mag niet in de zon". Hangt ook af van de intensiteit van de zon naar mijn weten. Een waterig ochtendzonnetje is minder erg dan de volle zon in de middag.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:56
In de winter hangt die van mij ook deels in de volle zon. Gaat al 6 jaar gewoon goed hier, eerst een C7 en nu een C1.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:42
ALTIJD ! ! !

Zelfs reflectie in een Lego model zorgt voor strepen en stippen....

Als je TV direct zonlicht kan krijgen : geen OLED
Wij hebben onze kamer 180gr gedraaid en extra bescherming omgehangen.
In het voorjaar hebben we van 05.00 tot 09.00 zonlicht op de TV en daarna na +- 20.00 tot 22.00
Het ziet er ECHT niet uit
Gelukkig trok het bij ons weg, maar het was schrikken
Er waren echt giga waaiers zichtbaar

[ Voor 4% gewijzigd door raymondw op 25-05-2023 22:41 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:13

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Ik lees al een hele tijd mee in de topics van oled etc. Bij mijn vader staat nu 3 jaar een lg oled in de woonkamer met redelijk vaak zonlicht opt scherm. maar ik kan niks waarnemen dat het scherm slechter wordt oid.

Het kan zeker zo zijn hoor? maar om nu je gehele woonkamer zonlicht afteschermen voor scherm??? Wat is dit joh?

ik denk dat er in hele woonkamers een OLED scherm staan.. zonder dat die mensen het besef hebben dat er zon op komt.. maar goed.

Je zal maar net diegene zijn dat je scherm slecht wordt, dan is het zuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Skynett schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:37:
In de winter hangt die van mij ook deels in de volle zon. Gaat al 6 jaar gewoon goed hier, eerst een C7 en nu een C1.
En bij deze lui zitten de lamellen na 2 weken zon al ingebrand op een C1. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U02Xf8nPx8kU4AWhTlJVboPBops=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zOQlaqonKtoG6yhpW3OdAosM.png?f=fotoalbum_large

Meestal vervaagt het na een tijdje weer (is bij bovenstaande ook het geval geweest), maar de kans op permanente schade is verre van gering. Doodzonde om een makkelijk vermijdbaar risico te nemen bij een relatief duur artikel waar je doorgaans jaren lol van wil hebben.
Nickrsd schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:52:
Het kan zeker zo zijn hoor? maar om nu je gehele woonkamer zonlicht afteschermen voor scherm??? Wat is dit joh?
Het gaat om direct zonlicht op het paneel, waarom zou je daarvoor de hele kamer moeten afschermen?

Even buiten de discussie om of je wel een OLED paneel moet willen gebruiken bij veel (zon) licht, kan je deze prima op een andere plek zetten of het gordijn een klein stukje dicht doen. Hoef je niet de hele kamer voor te verduisteren. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2023 10:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:42
@D4NG3R
Dit is ongeveer wat wij ook zagen gebeuren met onze reflecties van zonlicht.
Bij ons reflecteerde het in Lego, de chroom poot en potjes van kaarsjes.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:13

Nickrsd

Dan ga ik volgende keer het scherm van mn vader is inspecteren. Ben benieuwd, nooit eerder opgevallen of er iets van inbranding zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Het verschil sterk hoe veel (of juist niet) je er van ziet, de schade kan ook relatief uniform plaatsvinden waardoor het nauwelijks opvalt, maar de TV wel een stuk eerder 'op' is.

Gezond is het iig niet voor het paneel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:56
Ik sta ook te kijken van de verschillen die hier gepost worden. Maar goed om alle reacties hier te lezen, daarmee wordt het beeld alleen maar completer.

Wel nog de vraag van welke generatie de betreffende schermen zijn, misschien dat door de jaren heen LG schermen maakt die hier beter mee omgaan?
En de vraag of nieuwe schermen hier gevoeliger voor zijn dan schermen met meer branduren.

Als er zon op komt bij mij is het nooit loodrecht en alleen in de winter als de zon heel laag staat, dus dan is die ook veel minder krachtig. Om dan te kijken doe ik het gordijn een klein stukje dicht, en het is ook maar voor iets van een uurtje, dan is de zon alweer weg.
Ik heb beide oleds ergens in april gekocht, dus dan is de zon al weg, en in de winter als de zon komt hadden ze er al vele branduren opzitten.

[ Voor 35% gewijzigd door Skynett op 26-05-2023 12:01 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Dank mensen! Genoeg stof om over na te denken

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Het is en blijft organisch. Dus ja, teveel direct zonlicht en warmte kan schade opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Is er een verschil qua vatbaarheid of er een polarisatiefilter is of niet?
En zijn QD-OLED (quantum dot laag) en/of MLA White-OLED (lens-laag) even vatbaar als de traditionele White-OLED?

[ Voor 8% gewijzigd door road rebel op 27-05-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
road rebel schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:48:
Is er een verschil qua vatbaarheid of er een polarisatiefilter is of niet?
En zijn QD-OLED (quantum dot laag) en/of MLA White-OLED (lens-laag) even vatbaar als de traditionele White-OLED?
Dit vind ik een interessante vraag. Ik verwacht dat daar hetzelfde voor geldt vanwege het organische, maar wellicht kan er iemand met meer verstand hier iets over zeggen?

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:38
Gezien alle ervaringen hier kan je eigenlijk wel stellen dat LG de consument misleidt. Als je op de product pagina kijkt van de G3 zie je verschillende foto's waar te tv naast grote ramen hangt, in 1 van de foto's staat zelfs de zon direct op het scherm:

https://www.lg.com/nl/televisies/lg-oled65g36la

Zelf net een G3 gekocht, wij hebben screens voor de ramen waarmee ik de tv zoveel mogelijk bescherm. Ga er zelf vanuit dat het voldoende is maar kan niet voorkomen dat er soms toch (enigzins) zonlicht op komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Misschien zou je het zo kunnen stellen, maar dat weet ik niet.

Ander vraagje dat misschien offtopic lijkt: geldt dit probleem van oled dan ook voor oled telefoons? Ik kan me voorstellen dan die ook volop in de zon gebruikt worden.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Motion2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:56:
Gezien alle ervaringen hier kan je eigenlijk wel stellen dat LG de consument misleidt. a er zelf vanuit dat het voldoende is maar kan niet voorkomen dat er soms toch (enigzins) zonlicht op komt
Tja, Dreft gaat ook 3x langer mee! Het lijkt wel reclame..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
JanvD schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:58:
et zo kunnen stellen, maar dat weet ik niet.

Ander vraagje dat misschien offtopic lijkt: geldt dit probleem van oled dan ook voor oled telefoons? Ik kan me voorstellen dan die ook volop in de zon gebruikt worden.
Ik sta altijd met mijn rug naar de zon anders kan ik het niet lezen wat op het scherm staat. Maar als je telefoonscherm in de zon zit zal het hele scherm in het zonlicht zitten. Last vanwege vegen zal je dan wellicht niet hebben. Het hele scherm is dan aangetast en zal het niet opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart43
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-04-2024
Bij mij ook door zonlicht en jaloezieën schade op m'n oled Philips 700serie. Tv is 2 dagen oud. Hoop dat ik de tv kan terug brengen en inruilen voor een andere. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTfnTuQbefTOw__pgHSYoRl--5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xm1dLHBfHnTMUzpk9ldqlOAH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxz7-HElvdy3bYnL3Ai01-wHg38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lg0ukI2f9anFV2vzlM4t5MwP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 16:03
zou in dit geval als je geen andere keuze hebt het scherm zelf afschermen met een hoes erover heen en als je tv gaat kijken er af halen dan de hele dag te laten zonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CXalculuss
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-07 09:49
Wij zijn ook van plan een nieuwe tv te kopen na 12 jaar, mijn eerste idee ging uit naar een Oled maar als ik dit allemaal lees vrees ik dat ik iets ander moet zoeken.

Bij ons schijnt er wel vrij veel zon elke dag op de plaats waar de tv staat overdag, als ik er dan steeds een hoes moet overgooien of de gordijnen dicht moet houden is nu ook niet zo leuk. Echt jammer.

Dan blijft nog Qled en lcd over. Ik dacht gelezen te hebben dat Qled ook leds gebruikt dus normaalgezien niet onderhevig aan problemen met zonlicht en dit na oled de beste kwaliteit beeld geeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
QLED = LCD en dus ook even goed en slecht.

Voor de beeldkwaliteit van LCD moet je kijken naar of een VA- of IPS-paneel voor jouw situatie het beste is, de hoeveelheid dimmingzones, de beedlverwerking om die zones goed aan te sturen, de aanwezigheid van een diffusiefilter e.d. Allemaal zaken waar je bij een OLED niet over na hoeft te denken en zo mooi als OLED wordt het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnemansedwin
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-05 20:45
Ik heb nu 3jaar een lg oled C16L 55

En since kort zag ik verticaal een donkere streep zitten.
Ik weet dat op die plek precies de zon s.morgens scheen.

Gelukkig heeft mijn oled tv een pixel opschoon process dat die streep heeft verwijderd.

Mijn conclusie is dan ook nooit bij een tv scherm direct zon licht op laten schijnen.

Eddy50utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:01
Hier een 83 inch master serie Sony die heeft nog niks omdat het rolgordijn naar beneden is de hele dag(wil m eigenlijk nog verplaatsen naar achterin de kamer maar aan het reageren op andere woning dus niet heel handig)en ben sindskort ook aan het werk. De zon staat pas later op de dag aan de voorkant.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.