Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem bargeman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-12-2022
Hoe meer ik lees hoe lastiger het wordt 🥴
Vandaar mijn vraag hier 😬

We willen een grotere tv. Nu hebben we een Samsung UEJ6200 met standaard. Verder een Bose soundbar. Staat op een standaard, s ochtends tot zeker 13uur in de zon en vlakbij een raam die best kan spiegelen wanneer er veel donker op tv is. Kijken vooral s avonds tv. Zitten 4 meter van de tv.
Budget tot Max €2300,-

Gebruik: tv kijken en Netflix (evt npo app oid). Geen games etc.
We zijn geen “fanaten”, dus zal neerkomen op uitpakken en kijken (niet veel zelf instellen).

Nu lees ik over Oled en “veel” direct zonlicht is niet goed,
dolby vision “heb je nodig” voor Netflix,
120fps heb je wel/niet nodig als je tv kijkt en (beetje Netflix)

Belangrijkste vragen voor mij zijn:
Oled of Led? Ivm lichtinval en waar we de tv voor gebruiken
Is zo’n groot budget eigenlijk wel nodig voor alleen tv kijken en wat Netflix?

Wie kan mij wat op weg helpen in het woud van info wat er overal te vinden is?
Link naar ander topic(s) mag ook (kan zijn dat mijn zoekkwalilteiten te wensen over laat 😏)
Alvast heel erg bedankt voor de moeite

Beste antwoord (via Jochem bargeman op 11-12-2022 18:16)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik raad in 95% van de gevallen (QD)-OLED aan, maar je geeft aan dat scherm zeker 4 uur per dag blootgesteld wordt aan direct zonlicht. Dat is veelal funest voor organische leds. Daarnaast ben je geen extreme beeldpurist/fanaat.

Dit is één van de weinige gevallen waar ik lekker voor een LCD zou kiezen. Eentje met minimaal FALD of miniled backlight, dus geen edge-lid LCD. Ze hebben een wat hogere helderheid en zijn veel minder gevoelig voor direct zonlicht (is nooit goed, maar bij oled echt problematisch).

Kan je zonlicht op het paneel makkelijk voorkomen? Kies OLED.
Geen zin om na te denken over dit soort dingen? Kies LCD (LED)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Als je vooral 's avonds kijkt heb je dus weinig tot geen last van lichtinval, en kan je allebei kiezen. Wat beter voor je is hangt af van je voorkeuren. In veel gevallen is OLED de betere keuze, omdat het dieper zwart heeft (één van de grootste voordelen van OLED).

Wat betreft een paar punten die je opnoemt: niks is echt 'nodig' om Netflix te kijken. Je huidige tv heeft ook geen Dolby Vision of 120 fps, en dat gaat ook goed, toch? ;)

Hoe groot is je huidige tv, en wat voor formaat zat je aan te denken voor je nieuwe tv?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Jochem bargeman Ik zou zeker voor OLED gaan als ik het zo lees en hou ook dit topic in de gaten voor de beste prijzen en aanbiedingen.

OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem bargeman
@Hahn nu 40 maar willen naar 65
Klopt dat we nu ook geen fancy tv hebben en het niet missen 😉
Belangrijkste is dat de nieuwe tv een stuk groter is en dat die weer een aantal jaren mee kan.
En niet dat we over een jaar denken: sh** hadden we maar wel… (bijv HDR+) genomen… verder zijn we niet heel kritisch.😁

[ Voor 81% gewijzigd door Jochem bargeman op 11-12-2022 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dat bij alleen ‘s avonds kijken zon geen probleem is voor oled lijkt me onzin? Ik zie serieuze problemen online van OLED televisies waar direct zonlicht op valt, als in pixels met flinke degradatie.

https://pubs.rsc.org/en/c...anding/2019/ra/c9ra09730a

Zorg dus dat je HR++ glas hebt dat UV A en dergelijke filtert.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik raad in 95% van de gevallen (QD)-OLED aan, maar je geeft aan dat scherm zeker 4 uur per dag blootgesteld wordt aan direct zonlicht. Dat is veelal funest voor organische leds. Daarnaast ben je geen extreme beeldpurist/fanaat.

Dit is één van de weinige gevallen waar ik lekker voor een LCD zou kiezen. Eentje met minimaal FALD of miniled backlight, dus geen edge-lid LCD. Ze hebben een wat hogere helderheid en zijn veel minder gevoelig voor direct zonlicht (is nooit goed, maar bij oled echt problematisch).

Kan je zonlicht op het paneel makkelijk voorkomen? Kies OLED.
Geen zin om na te denken over dit soort dingen? Kies LCD (LED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-06 13:20
Wanneer er tot begin van de middag direct zonlicht op de tv valt is een OLED geen goede keus, zeker wanneer dit ook gedurende de zomermaanden plaats vindt bij een sterke zonkracht. Het organisch materiaal waar OLED tv's deels uit opgebouwd zijn kunnen bij hogere UV-waarden permanente vlekken veroorzaken.

Of je dient concessies te doen door middel van het directe zonlicht te blokkeren of je hebt geen keus en het wordt dan automatisch een LCD tv.

Met het oog op de nabije toekomst is een tv die Dolby Vision ondersteunt en HDR goed kan weergeven een logische investering aangezien steeds meer films en series in HDR worden gemasterd. Mocht je HDR geen toegevoegde waarde vinden dan kun je aardig wat geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem bargeman
@_eLMo_ we hebben net HR++ glas laten plaatsen 😬. Dat zou als ik jou goed begrijp het probleem van een “slechter wordend” OLED scherm voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik geef geen garanties. Ik heb zelf geen oled en voldoende kennis.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:40
Wij hebben sinds dit jaar een miniled tv van Philips ook vanwege het feit dat oled niet goed met daglicht overweg kan en de tv hier naast een drietal ramen staat. Geen spijt van gehad, we hadden eerst een oudere 65 inch lg lcd tv en tegenover dat toestel heeft de miniled wel gewoon beelden die diep zwart zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42

OMD

CrystalViriS schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:24:
Wij hebben sinds dit jaar een miniled tv van Philips ook vanwege het feit dat oled niet goed met daglicht overweg kan en de tv hier naast een drietal ramen staat. Geen spijt van gehad, we hadden eerst een oudere 65 inch lg lcd tv en tegenover dat toestel heeft de miniled wel gewoon beelden die diep zwart zijn.
Tot op zekere hoogte want je hebt wel erg irritante blooming. Daar moet je tegen kunnen of je ervoor kunnen afsluiten. Contrast van een OLED zal voorlopig niet kunnen worden geëvenaard. Ik kan er in ieder geval niet tegen maar zeg wel eerlijk, dat ligt ten dele aan mijzelf :+

[ Voor 9% gewijzigd door OMD op 11-12-2022 18:41 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Nu online
CrystalViriS schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:24:
Om welke Philips gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik schop dit topic toch weer opnieuw in leven.

Ik was gisteren bij de Media Markt en ik stond bij de LG stand. En ik zag een OLED(evo) televisie en een MiniLED televisie. En beiden zagen er echt werkelijkwaar briljant uit en zwart was ook echt goed zwart.

Wanneer neem je nu welke techniek? Ik las al dat je OLED beter links kunt laten in een ruimte met veel licht maar is dit nu echt de enige reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-05 14:47
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:16:

Wanneer neem je nu welke techniek? Ik las al dat je OLED beter links kunt laten in een ruimte met veel licht maar is dit nu echt de enige reden?
Het hangt er ook vanaf hoe kritisch je bent en wat je budget is. Overdag, vooral bij direct zonlicht, zal een oled wel last hebben, zodra het gaat schemeren heb je echter weer superieur beeld. Qd-oled zou overigens veel minder last hebben van (veel) lichtinval.
Pagina: 1