Wie kan mij helpen mijn mechanische ventilatie te begrijpen? Hij heeft twee standen, hoog en laag. Hij is met een perilex stekker verbonden en die heeft de volgende wisselstroom:
N
L1: hoog 230v, laag 90V
L2: hoog 230v, laag 90V
L3: altijd 230V
G
Nu wil ik hem graag aan en uit schakelen met een smart home plug, die ik koppel aan een bewegingssensor in de badkamer. Liefst een ikea stekker of iig matter. Maar die schakelt alleen tussen niks en 230v natuurlijk.
Hieronder fotos. De witte kabel komt van de perilex stekker, de zwarte gaat naar de ventilatie. Wellicht helpt het als iemand snapt wat wordt bedoeld met 1/2/3 toerig?Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
:strip_exif()/f/image/oFvGDtBJ1D9shigi2jCoLIZB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s7E3hKKFudbtn9hI4oukmwlp.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: de spanningen heb ik gemeten op die kroonsteen. Ik denk dat die witte dingen condensatoren zijn? Ik snap die bedrading eerlijk gezegd ook niet. En ik snap ook niet waar die 90V vandaan komt. Of doen die witte dingen dat?
N
L1: hoog 230v, laag 90V
L2: hoog 230v, laag 90V
L3: altijd 230V
G
Nu wil ik hem graag aan en uit schakelen met een smart home plug, die ik koppel aan een bewegingssensor in de badkamer. Liefst een ikea stekker of iig matter. Maar die schakelt alleen tussen niks en 230v natuurlijk.
Hieronder fotos. De witte kabel komt van de perilex stekker, de zwarte gaat naar de ventilatie. Wellicht helpt het als iemand snapt wat wordt bedoeld met 1/2/3 toerig?Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
:strip_exif()/f/image/oFvGDtBJ1D9shigi2jCoLIZB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s7E3hKKFudbtn9hI4oukmwlp.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: de spanningen heb ik gemeten op die kroonsteen. Ik denk dat die witte dingen condensatoren zijn? Ik snap die bedrading eerlijk gezegd ook niet. En ik snap ook niet waar die 90V vandaan komt. Of doen die witte dingen dat?
[ Voor 7% gewijzigd door Piet Zaman op 07-03-2026 23:11 ]