Mechanische ventilatie met matter schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet Zaman
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:05
Wie kan mij helpen mijn mechanische ventilatie te begrijpen? Hij heeft twee standen, hoog en laag. Hij is met een perilex stekker verbonden en die heeft de volgende wisselstroom:

N
L1: hoog 230v, laag 90V
L2: hoog 230v, laag 90V
L3: altijd 230V
G

Nu wil ik hem graag aan en uit schakelen met een smart home plug, die ik koppel aan een bewegingssensor in de badkamer. Liefst een ikea stekker of iig matter. Maar die schakelt alleen tussen niks en 230v natuurlijk.

Hieronder fotos. De witte kabel komt van de perilex stekker, de zwarte gaat naar de ventilatie. Wellicht helpt het als iemand snapt wat wordt bedoeld met 1/2/3 toerig?Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GddzWJHpvQogVkDgJeo2SNlMZSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFvGDtBJ1D9shigi2jCoLIZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlkQfWKbqDEzAcKwN1XKdDQNibA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7E3hKKFudbtn9hI4oukmwlp.jpg?f=fotoalbum_large

PS: de spanningen heb ik gemeten op die kroonsteen. Ik denk dat die witte dingen condensatoren zijn? Ik snap die bedrading eerlijk gezegd ook niet. En ik snap ook niet waar die 90V vandaan komt. Of doen die witte dingen dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Piet Zaman op 07-03-2026 23:11 ]

Beste antwoord (via Piet Zaman op 08-03-2026 17:02)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik je een tip mag geven: Vervang die energievretende ventilatiebox. Deze box doet op de hoogste stand 100W, terwijl een nieuwe op de hoogste stand maar 44W doet. Dat is best een verschil. Bovendien is de gelinkte box ook nog eens voorzien van een sturing op basis van luchtvochtigheid. Het bijkomende voordeel is ook nog eens dat een Tweaker er een wifi module voor heeft gemaakt, die ook nog eens via Home Assistant te gebruiken is. En, mocht je het ooit gaan gebruiken, deze box is ook nog eens te bedienen met een RF afstandsbediening.

Voor een box die 24/7 draait is dat best een rekensommetje waard denk ik.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• sypie
  • Niet online
Als ik je een tip mag geven: Vervang die energievretende ventilatiebox. Deze box doet op de hoogste stand 100W, terwijl een nieuwe op de hoogste stand maar 44W doet. Dat is best een verschil. Bovendien is de gelinkte box ook nog eens voorzien van een sturing op basis van luchtvochtigheid. Het bijkomende voordeel is ook nog eens dat een Tweaker er een wifi module voor heeft gemaakt, die ook nog eens via Home Assistant te gebruiken is. En, mocht je het ooit gaan gebruiken, deze box is ook nog eens te bedienen met een RF afstandsbediening.

Voor een box die 24/7 draait is dat best een rekensommetje waard denk ik.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 21:39
Als die voor het hele huis gebruikt wordt schakel je ze normaalgezien laag midden hoog, waarbij de box altijd draait op laag.

Dat is:
Vaste spanning op 1 en 4 (laag)
Voor midden schakel je 2 naar 4
Voor hoog schakel je 3 naar 4
Midden en hoog tegelijkertijd kan geen kwaad, dan gaat hij naar hoog.

De spanningen meten heeft niet veel zin, je schakelt condensatoren in serie met de motor voor de lagere toerentallen.

Als je dit met ikea pluggen wilt oplossen dan kom je er hulprelais tussen aan het zetten. Losse stekkers hier direct op aansluiten is gevaarlijk omdat er dan op de open stekker spanning staat.

Repareren doe je zo.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vervang dat oude ding ajb voor een nieuwe itho..

Deze kan je veel gemakkelijker aansturen... En heeft ook draadloze RF bedieningen..

En mocht je echt dan nog via de perilex / 3 standen willen kan dat ook nog alleen dat overruled wel alle andere bedienigsopties..

404 Signature not found

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dat ding is uit 93! Ga er geen tijd in stoppen en direct vervangen.

• Piet Zaman
Jaa, jullie hebben gelijk. Goed advies! Ik ga dat oude ding gewoon vervangen :-) Inderdaad gewoon met eurostekker, die schakelaar is nu toch al weggewerkt achter een stopcontact (en wordt nu aangestuurd met KlikAanKlikUit).

Ik kan echt met geen mogelijkheid achterhalen wat het vermogen van mijn huidige mechanische ventilatie is en ik heb best een groot huis. Mag ik er van uit gaan dat zo'n unit van 375 m3/h voldoende is?

Ik snap overigens nog steeds niet hoe condensatoren werken met wisselspanning, haha. Maar dat is dan niet meer relevant.

• sypie
  • Niet online
@Piet Zaman Hoeveel afzuigventielen heb je en waar zitten ze? En zit je afzuigkap er ook op? Dan kun je aan de hand daarvan uitrekenen hoeveel zo’n box moet doen.

• Piet Zaman
Oh top. Vijf: badkamer 2x, keuken en twee wc's. Afzuigkap loopt apart via de garage.

Edit: in de badkamer zaten 2 ipv 1.

[ Voor 45% gewijzigd door Piet Zaman op 08-03-2026 22:13 ]

Pagina: 1