Geen internet door lange kabel, wel door korte kabel [KPN]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robinwa101
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:11
Dag allen,

Vandaag ben ik aan het worstelen met mijn bekabelde internet verbinding. Deze verbinding doet het op een kort kabeltje prima, het probleem ontwaakt zich als ik een langere kabel pak (36,2m). De kabel loopt door mijn muren en plafond en dit is professioneel gedaan door een bedrijf. Zij hebben de kabel gecontroleerd en doorgelezen en was helemaal in orde.

Wat er nu speelt: in mijn meterkast heb ik een modem/router van KPN (KPN Box 12b). Deze stuurt geen signaal door de lange kabel. Wel als ik een kabeltje van een metertje er aan gooi.

Maar als ik nu mijn eigen router pak, en daar de lange kabel in doe, gaat er wel signaal door en herkent mijn computer de kabel (wat de kpn box ook niet doet trouwens). En geeft mijn computer ook aan dat de verbinding alleen voor lokaal netwerk is.

Het signaal heeft geen internet omdat de WAN aansluiting alleen werkt op de KPN router? Dit weet ik niet.

Dit is mijn tweede KPN router omdat ik eerst dacht dat de eerste router wellicht kapot zou zijn.

WiFi doet het overigens prima.

Heeft iemand hier nog suggesties?

Dank voor het lezen.

Beste antwoord (via robinwa101 op 08-03-2026 17:41)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
robinwa101 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:09:
Simpele switch ertussen?

Dit is namelijk zo'n situatie waarbij iedereen gelijk heeft en jij geen werkend internet hebt.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
En wat zegt KPN hiervan?
Aan de lengte van de kabel kan het niet liggen, een CAT6 kabel mag wel 100 meter lang zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-03 21:58
Andere kabel van dezelfde lengte proberen?

Just a simple thought....

• robinwa101
Yaksa schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:17:
En wat zegt KPN hiervan?
Aan de lengte van de kabel kan het niet liggen, een CAT6 kabel mag wel 100 meter lang zijn.
KPN zei dat dit aan de kabel ligt. Daarna heb ik het bedrijf gebeld om de kabel uit te lezen. De kabel was helemaal goed en stuurde signaal.

De tester was erg geavanceerd en kon precies vertellen hoe lang de kabel was. Dus ik geloof zelf dat de kabel wel goed is, gezien ook de andere router gewoon signaal stuurde.

Een andere kabel van 20m kan ik nog proberen, ik houd jullie op de hoogte

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:37
Wat zit er aan de andere kant?

• Yaksa
Tsja, hebben ze bij het leggen van de kabel de stekkertjes er zelf aangeknepen?
Dan kan het ook nog zijn dat ze een draadje verwisseld hebben.
Dan kun je nog steeds de lengte van de kabel met een tester meten en de tester geeft ook nog steeds aan dat er een signaal doorheen gaat. Maar je moet eigenlijk tijdens het testen aan de andere kant ook een ontvangende tester hangen zodat je zeker weet dat alle draadjes op de goede manier in de stekker aangesloten zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
Richt je eigen router als switch in en zet deze tussen de kpn box en de lange kabel.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• robinwa101
Yaksa schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:35:
Dan kun je nog steeds de lengte van de kabel met een tester meten en de tester geeft ook nog steeds aan dat er een signaal doorheen gaat. Maar je moet eigenlijk tijdens het testen aan de andere kant ook een ontvangende tester hangen zodat je zeker weet dat alle draadjes op de goede manier in de stekker aangesloten zitten.
Dat is ook zeker gebeurd, elk draad is individueel getest op breukjes en goede positie. Dus volgens het apparaat kan het niet aan de kabel liggen.
Daarvoor hing er eerst zo'n simpele tester aan die inderdaad aan beide kanten zo'n klein apparaatje had.

• robinwa101
guido66 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:46:
Richt je eigen router als switch in en zet deze tussen de kpn box en de lange kabel.
De router kan helaas niet in bridge mode, maar wellicht kan ik inderdaad een mini switch er tussen zetten, goed idee!!

• Illusion
  • Laatst online: 22:56

Illusion

(the art of)

Kan je een duidelijke foto maken van:
- Begin v/d kabel, waarin de kleurvolgorde zichtbaar is?
- Eind v/d kabel idem
- de tekst op de kabel?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yaksa schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:17:
En wat zegt KPN hiervan?
Eeen *goede* Cat6 UTP kabel moet met 100m lengte nog kunnen werken. Een CCA/CCS wokkietokkie ding met verkeerde connectoren gaat dat niet redden.

TS, zoals idd al gevraagd is het goed om te weten exact welke merk+model kabel je hebt (opschrift op de kabel) en welke merk+model connectoren eraan geknepen zijn.

Sowieso is een kabel van deze lengte met stekkers niet de bedoeling. Een kabel tussen kamers in hoort niet een losliggende flexibele kabel te zijn, maar een vast gemonteerde stugge kabel, afgemonteerd op contactdozen. Je kunt vervolgens apparaten met korte flexibele kabels daarop inpluggen. Vergelijk het met elektra: een elektricien gruwelt als je spullen op zolder aansluit via een haspel vanaf een stopcontact beneden. Je hoort deugdelijk installatiemateriaal te gebruiken en daarmee een stopcontact boven te realiseren. Met netwerken net zo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord

• TheGhostInc
  • Niet online
Simpele switch ertussen?

Dit is namelijk zo'n situatie waarbij iedereen gelijk heeft en jij geen werkend internet hebt.

• Yaksa
dion_b schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:01:
[...]Sowieso is een kabel van deze lengte met stekkers niet de bedoeling. Een kabel tussen kamers in hoort niet een losliggende flexibele kabel te zijn, maar een vast gemonteerde stugge kabel, afgemonteerd op contactdozen. Je kunt vervolgens apparaten met korte flexibele kabels daarop inpluggen. Vergelijk het met elektra: een elektricien gruwelt als je spullen op zolder aansluit via een haspel vanaf een stopcontact beneden. Je hoort deugdelijk installatiemateriaal te gebruiken en daarmee een stopcontact boven te realiseren. Met netwerken net zo.
Het is geen 240V hè, een internetkabeltje gaan vergelijken met iets waar een potentieel dodelijke spanning op staat is een beetje vergezocht. En de RJ45 contactdozen is ook geen verplichting, als een kabelgootje vanuit de meterkast, door de gang, langs de plint, door de muur de kamer in, langs de plint en bij de vaste PC weer omhoog gaat en je plugt de kabel daar in de PC en het werkt dan is dat ook prima. Zeker in een privé situatie. Het leven is al duur genoeg, als een simpele (veilige) oplossing werkt dan hoef je niet een duurdere te kiezen.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Is het voltage wat uit die kpn doos komt wel hoog genoeg?

I have usernames older than you.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yaksa schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Het is geen 240V hè, een internetkabeltje gaan vergelijken met iets waar een potentieel dodelijke spanning op staat is een beetje vergezocht.
Qua veiligheid klopt dat - er gaan geen gevaarlijke spanningen over - maar qua principe dat structurele verbindingen ook vast horen te zijn niet.

Als je geen vaste verbinding hebt, zijn de eisen (zie TIA-568-C.2) hoger. De totale lengte Cat6 mag nooit meer dan 100m zijn, maar als 90 van die 100m 'horizontal cable' (lees: stugge installatiekabel) zijn, dan kun je met 28AWG schoenveterkabel in je patch nog 6m erbij doen.

Omgekeerd, zonder horizontal cable heb je 23AWG dikke patch nodig om 100m te halen en met meer gangbare 26AWG kun je max 68m halen. Reality check: flexibele patchkabel is geen 23AWG. En de kans is groot dat het weliswaar geadverteerd wordt als 26AWG maar elektrisch nog slechter presteert (door bijv alumminium ipv zuiver koper) en dus zelfs bij kortere lengtes faalt.
En de RJ45 contactdozen is ook geen verplichting, als een kabelgootje vanuit de meterkast, door de gang, langs de plint, door de muur de kamer in, langs de plint en bij de vaste PC weer omhoog gaat en je plugt de kabel daar in de PC en het werkt dan is dat ook prima. Zeker in een privé situatie. Het leven is al duur genoeg, als een simpele (veilige) oplossing werkt dan hoef je niet een duurdere te kiezen.
Nee, maar als je wokkietokkie oplossing faalt (zoals bij TS) is dat wel eerste om naar te kijken. Clou van standaarden is dat ze garanderen dat een bepaald minimum werkt. Per geval kun je er soms schromelijk overheen, maar soms ook niet.

Oslik blyat! Oslik!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:18

ManiacsHouse

Scheisse!

robinwa101 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:51:
[...]

De router kan helaas niet in bridge mode, maar wellicht kan ik inderdaad een mini switch er tussen zetten, goed idee!!
Gewoon Wan-poort van eigen router inprikken op een Lan-poort van kpn modem. Alleen even controleren wel op range je eigen router gebruikt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:35:
Hij meldt dat het een 'professioneel' bedrijf is, dan verwacht ik niet dat er stekkers op een vaste kabel geinstalleerd zijn.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:24
Wat er nu speelt: in mijn meterkast heb ik een modem/router van KPN (KPN Box 12b). Deze stuurt geen signaal door de lange kabel. Wel als ik een kabeltje van een metertje er aan gooi.
[...]
Maar als ik nu mijn eigen router pak, en daar de lange kabel in doe, gaat er wel signaal door en herkent mijn computer de kabel (wat de kpn box ook niet doet trouwens).
Gaat het stekkertje wel goed in de Experiabox? Hoor je een klik bij het insteken?

Spel en typfouten voorbehouden

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

En anders even langs de Action voor hun tien euro switch om te testen, al altijd handig om te hebben liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Je zou eens even kunnen kijken of het werkt als je er een eenvoudige switch tussen stopt. (tientje bij Action)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

edit, zie dat @franssie me net voor was.

[ Voor 5% gewijzigd door Prisma16 op 08-03-2026 12:45 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07
Maar als ik nu mijn eigen router pak, en daar de lange kabel in doe, gaat er wel signaal door en herkent mijn computer de kabel (wat de kpn box ook niet doet trouwens). En geeft mijn computer ook aan dat de verbinding alleen voor lokaal netwerk is.

Het signaal heeft geen internet omdat de WAN aansluiting alleen werkt op de KPN router? Dit weet ik niet.
Je kan als test je oude router mogelijk ook als switch/AP gebruiken door alleen de LAN poorten te gebruiken en DHCP uit te zetten.
Moderne routers hebben daarvoor ook een aparte AP mode functie.

Als andere apparaten met de kabel wel goed kunnen verbinden, dus een gigabit link/verbinding aangeven, zou de kabel wel in orde moeten zijn.
Ik heb ook wel eens situaties meegemaakt dat een een bepaald apparaat gewoon niet wilde verbinden met een bepaalde lan/switch poort.
Via een andere switch er tussen werkte het dan wel zonder probleem.
Zoiets als in dit topic:

Netgear switch niet benaderbaar
The_Doman schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:10:
Blijkbaar vindt de Netgear de kabel niet helemaal lekker om te connecten.
En als je de Netgear NA de andere switch (in schuur of in huis) aansluit?

• Yaksa
Boudewijn schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:51:
[...]Hij meldt dat het een 'professioneel' bedrijf is, dan verwacht ik niet dat er stekkers op een vaste kabel geinstalleerd zijn.
Dat zegt TS helemaal niet, hij zegt dat het naar zijn eigen inzicht professioneel gedaan is.
Buiten dat, iedereen mag zich professioneel noemen, het is geen wettelijk vastgelegde kwalificatie.
Overigens is het heel goed mogelijk om stekkers op een internet kabel te maken hoor, ik heb er in mijn leven al honderden gedaan. Mits je nauwkeurig (en met kennis) werkt kan dat gewoon. Zeker in oudere huizen kan het een oplossing zijn wanneer je niet wilt boren maar wanneer er bijvoorbeeld wel een kleine opening langs de verwarmingsbuizen door de verdiepingsvloer zit. Kabeltje er door frotten en dan op de verdieping een stekkertje er aan knijpen en klaar.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Dat zegt TS helemaal niet, hij zegt dat het naar zijn eigen inzicht professioneel gedaan is.
Buiten dat, iedereen mag zich professioneel noemen, het is geen wettelijk vastgelegde kwalificatie.
Overigens is het heel goed mogelijk om stekkers op een internet kabel te maken hoor, ik heb er in mijn leven al honderden gedaan. Mits je nauwkeurig (en met kennis) werkt kan dat gewoon. Zeker in oudere huizen kan het een oplossing zijn wanneer je niet wilt boren maar wanneer er bijvoorbeeld wel een kleine opening langs de verwarmingsbuizen door de verdiepingsvloer zit. Kabeltje er door frotten en dan op de verdieping een stekkertje er aan knijpen en klaar.
Vaste kabel , zonder stekker = beunhaas. Beunhaas is niet professioneel ;)
Je ziet het hier @dion_b ook vertellen als moderator vertellen:
Sowieso is een kabel van deze lengte met stekkers niet de bedoeling. Een kabel tussen kamers in hoort niet een losliggende flexibele kabel te zijn, maar een vast gemonteerde stugge kabel, afgemonteerd op contactdozen.
Ik zou dus dat als eerste fixen als ik TS was.

Dat het bij iemand goed gaat betekent niet dat het best practice is, of zelfs maar een redelijk idee.

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 08-03-2026 16:06 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe vaak ik 't al niet meegemaakt heb dat een kabel als zijnde 'goed getest' was door 'tig' zelfbenoemde professionals maar dat ik 'm alsnog tot 'zonde, en eigenlijk te duur om weg te gooien' kon beoordelen nadat ik 'm doorgemeten had met een Fluke :+

Professioneel meten doe je met professionele apparatuur en als het op UTP aan komt doe je dat dus niet met een simpel 'metertje' van een paar tientjes.

Bij zelf geknepen kabels gaat het overigens meestal mis bij het kiezen van de juiste RJ45 stekers én de bijbehorende manier van strippen + krimpen. FTP / SFTP / UTP ..... Allemaal een 'eigen' RJ45 variant waarbij er ook nog verschillen zijn tussen Solid / Stranded plus de CAT en AWG waarden van de kabel.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 08-03-2026 16:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
@Will_M TS spreekt toch in zijn 2de post dat de professional dit is komen testen met een geavanceerd toestel die ook meters aangeeft. Bij mij weten zijn dit dan ook niet de goedkope meettoestel voor netwerk kabel te testen zoals bvb Fluke, trend networks

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/elektra-data-tech Met vriendelijke groeten, Björn

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
Heb je geen 2 PCs/laptops waarmee je zelf die kabel wat kan testen? Eentje aan elke kant inpluggen en dan met iperf aan de slag. Dan krijg je misschien een beter idee van hoe goed je kabel is. Als die langere tijd aan de volle 1Gbit/s (beide richtingen tegelijk) kan werken, dan geeft dat toch wat vertrouwen.

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:55
Dyckie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:05:
Bij mij weten zijn dit dan ook niet de goedkope meettoestel voor netwerk kabel te testen zoals bvb Fluke, trend networks
Dan moet ik je toch 'teleurstellen'.
UTP testers met een kabellengte meting zijn er vanaf zo'n 40 euro. (en waarschijnlijk ook nog goedkoper)
zie bijvoorbeeld https://www.aliexpress.co...roductId=1005007988838449

• robinwa101
De kabel is inderdaad helemaal goed, ik heb vandaag een 20m kabel geprobeerd, deze werkte ook niet. Daarna bij de action een mini-switch opgehaald, deze ertussen gegooid en voila, hij werkt! Bedankt voor het meedenken en alle suggesties allen!!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
OverTheTop schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Dan moet ik je toch 'teleurstellen'.
UTP testers met een kabellengte meting zijn er vanaf zo'n 40 euro. (en waarschijnlijk ook nog goedkoper)
zie bijvoorbeeld https://www.aliexpress.co...roductId=1005007988838449
Maar een professional gebruikt geen meters van aliexpress hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/elektra-data-tech Met vriendelijke groeten, Björn

• franssie

franssie

Save the albatross

robinwa101 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:40:
De kabel is inderdaad helemaal goed, ik heb vandaag een 20m kabel geprobeerd, deze werkte ook niet. Daarna bij de action een mini-switch opgehaald, deze ertussen gegooid en voila, hij werkt! Bedankt voor het meedenken en alle suggesties allen!!
Soms pakt het ene merk net niet de connector oid, heb ik soms ook met USB-C kabels en apparatuur, wel opladen maar geen data - vreemde voodoo.
Nadeel is nu dat je een paar extra Watt verbruikt, maar soit het werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
Dyckie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:05:
@Will_M TS spreekt toch in zijn 2de post dat de professional dit is komen testen met een geavanceerd toestel die ook meters aangeeft. Bij mij weten zijn dit dan ook niet de goedkope meettoestel voor netwerk kabel te testen zoals bvb Fluke, trend networks
TS is een leek, hoe kan hij dan beoordelen wat geavanceerd is?
Zo'n apparaatje om o.a. de lengte te meten koop je al voor ruim onder de honderd euro, dan lijkt dat misschien heel geavanceerd en komt heel professioneel over, maar eigenlijk zegt het helemaal niks over of zo'n bedrijf kwaliteit levert.

• robinwa101
De woning waar ik ben komen te wonen is een nieuwbouw woning. Het bedrijf wat de kabel getrokken heeft, heeft alle elektra gedaan in mijn woning: WTW, warmtepomp, camera beveiling etc. Het zijn dus echte professionals.

Wat is zo snel nog deels op de foto heb staan, is het waarschijnlijk dit apparaat waarmee gemeten is (volgens google lens): https://www.amazon.nl/-/en/35465467657657/dp/B0DQKSM6N2?th=1

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:24
robinwa101 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:31:
De woning waar ik ben komen te wonen is een nieuwbouw woning. Het bedrijf wat de kabel getrokken heeft, heeft alle elektra gedaan in mijn woning: WTW, warmtepomp, camera beveiling etc. Het zijn dus echte professionals.
Elektraboeren zijn niet altijd de beste netwerkkabelleggers imho.
De UTP kabels die hier bij de zonnepanelen en warmtepomp zijn gelegd heb ik zelf nog na moeten lopen om het werkend te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Als die met een switch ertussen wel werkt dan kun je er denk ik vanuit gaan dat de verbinding niet helemaal fris is.

Meestal is de kabel prima maar gaat het mis bij het afmonteren, vooral sinds we op standaarden als cat6 zitten is dat allemaal wat gevoeliger geworden.

Zitten er nu directe utp kopjes op de kabel geknepen? Dan zou je deze kunnen vervangen voor een wandcontactdoosje oid.

Maar als de oplossing voor jou nu afdoende is kun je het ook lekker laten zitten :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• The_Doman
laurens0619 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:32:
Als die met een switch ertussen wel werkt dan kun je er denk ik vanuit gaan dat de verbinding niet helemaal fris is.
Zover ik lees uit het topic is er alleen getest is met één PC en nog een andere lange kabel.
Het zou dus ook nog kunnen zijn dat de LAN poort van van die betreffende PC niet helemaal lekker is en niet goed werkt met langere kabels, al dan niet in combinatie met de KPN Box.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 09-03-2026 10:50 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:51
The_Doman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:49:
Het zou dus ook nog kunnen zijn dat de LAN poort van van die betreffende PC niet helemaal lekker is en niet goed werkt met langere kabels, al dan niet in combinatie met de KPN Box.
Je zou nog kunnen testen met de switch aan de kant van de computer, als dat werkt heb je ook nog wat extra poorten voor, bijvoorbeeld, een printer.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
[...]

Zover ik lees uit het topic is er alleen getest is met één PC en nog een andere lange kabel.
Ja dat kan ook maar dat is lastig uit te sluiten.
Sommige apparaten zijn simpelweg wat gevoeliger voor slechte utp verbindingen waardoor de switch-truuk het "oplost".
De vraag is dan, is de LAN poort te gevoelig? Of is de utp verbinding te slecht. Of beide :D
Het afmonteren vervangen/verbeteren lost het iig in de meeste problemen op naar mijn ervaring.

CISSP! Drop your encryption keys!

• robinwa101
laurens0619 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:32:

Meestal is de kabel prima maar gaat het mis bij het afmonteren, vooral sinds we op standaarden als cat6 zitten is dat allemaal wat gevoeliger geworden.

Zitten er nu directe utp kopjes op de kabel geknepen? Dan zou je deze kunnen vervangen voor een wandcontactdoosje oid.

Maar als de oplossing voor jou nu afdoende is kun je het ook lekker laten zitten :P
In mijn woonkamer is het inderdaad een wandcontactdoos.
[...]

Er is getest met twee laptops en een desktop. Allen hadden dezelfde uitkomst. Nu gaat het dus wel goed met de switch ertussen bij allen. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Heb je nog getest met de switch op de wandaansluiting ipv achter het modem zoals iemand opperde? Uit nieuwsgierigheid, en wellicht als dat werkt is dat een logischer plaats voor de switch, of je wil nog NAS, Hue en weet ik nog wat etc bij je modem aansluiten in de toekomst.

• The_Doman
robinwa101 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:56:
Er is getest met twee laptops en een desktop. Allen hadden dezelfde uitkomst. Nu gaat het dus wel goed met de switch ertussen bij allen. :)
franssie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:00:
Heb je nog getest met de switch op de wandaansluiting ipv achter het modem zoals iemand opperde? Uit nieuwsgierigheid, en wellicht als dat werkt is dat een logischer plaats voor de switch, of je wil nog NAS, Hue en weet ik nog wat etc bij je modem aansluiten in de toekomst.
Daar ben ik nu toch ook wel heel benieuwd naar inderdaad.
Pagina: 1