Netgear switch niet benaderbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb voor mijn 'schuurproject' een Netgear GS110TP gekocht omdat deze voorzien is van PoE over alle poorten en dat gewoon wel handig was. Het enige probleem is, dat ik hem dus niet kan zien, benaderen of gebruiken. Dus even gereset en terug gezet naar fabrieksinstellingen. Toen even binnenshuis aangesloten en toen zag ik hem wel.

Weer terug gehangen in de schuur, AP op aangesloten, die functioneerde niet (meer) en de switch was weer niet zichtbaar. Om te voorkomen dat ik ineens een probleem met de netwerkkabel zou hebben die vanuit huis naar de schuur loopt, de oude Gs105Ev2 er op aangekoppeld en die deed het meteen en ook de AP werkte.

Waar gaat het hier mis? Waarom kan ik de switch wel zien als ik hem zonder AP in huis aan sluit, en niet met in de schuur?
De enige variabele hier is de AP wel of niet aansluiten. Maar zou ik die helemaal opnieuw moeten instellen als ik van switch wissel?

Rechtsreeks benaderen van IP, via de netgear discovery tool etc bieden nu geen soelaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Proosst op 27-05-2023 14:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 19:24
Zou het kunnen dat er daar apparaten staan die ook IP adresjes uitdelen ? (zonnepanelen ofzo ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Er liggen inderdaad wel zonnepanelen op het dak van de schuur. Maar deze zijn niet aangesloten op de switch en de wifi module daarvan zit in huis. Op welke wijze zou dit dan nog storend kunnen zijn?
Daarnaast werkt de Gs105 zoals gezegd wel op diezelfde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 19:24
Als ik je verhaal lees kunnen er 2 oorzaken zijn
- je krijgt geen ip adres
- je krijgt wel een ip adres , maar van het verkeerde apparaat

Ik zou mn flaptop aan de schuur-switch hangen en eens kijken wat er gebeurt .. krijg je wel een ip ? kan je pingen naar je modem ? kan je pingen naar je router ? tooltje zoals "netscan" oid eens laten lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Die switch heeft een soort low power mode voor korte kabels (green ethernet).Staat dat misschien aan?
Green Ethernet Configuration
Use this page to configure Green Ethernet features. Using the Green Ethernet features
allows for power consumption savings.
To access this page, click System  Management  Green Ethernet Configuration.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
ijske schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:20:
Als ik je verhaal lees kunnen er 2 oorzaken zijn
- je krijgt geen ip adres
- je krijgt wel een ip adres , maar van het verkeerde apparaat

Ik zou mn flaptop aan de schuur-switch hangen en eens kijken wat er gebeurt .. krijg je wel een ip ? kan je pingen naar je modem ? kan je pingen naar je router ? tooltje zoals "netscan" oid eens laten lopen..
Heb geen laptop dus moet het met de desktop doen (vandaar dat ik de switch op en neer sjouw)
IP heb ik dus en is hetzelfde. Pingen gaat ook prima... zo lang ik hem in huis aan sluit.

De verbinding in de schuur werkt echter ook, daar ik met een ander switch geen probleem ervaar.
u_nix_we_all schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:35:
Die switch heeft een soort low power mode voor korte kabels (green ethernet).Staat dat misschien aan?
Nee die staat uit.

Ik heb hem zojuist weer in huis gehangen en is meteen weer zichtbaar. Ook de AP doet het nu prima. IP adres heeft hij, heb ook een naam en nieuw password toe kunnen wijzen. Dit is nog hetzelfde als wat het al was.

Maar wat maakt nu dat de ene managed switch in de schuur het wel doet, en de ander niet?

[ Voor 40% gewijzigd door Proosst op 27-05-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Doe je iets met VLANs? Het management vlan is alleen bereikbaar op VLAN1 vaak

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:08
Proosst schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:51:

De verbinding in de schuur werkt echter ook, daar ik met een ander switch geen probleem ervaar.
Blijkbaar vindt de Netgear de kabel niet helemaal lekker om te connecten.
En als je de Netgear NA de andere switch (in schuur of in huis) aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Er was wat tussen gekomen dus vandaar een wat late reactie, sorry daarvoor.
The_Doman schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:10:
En als je de Netgear NA de andere switch (in schuur of in huis) aansluit?
Ik heb dit inmiddels geprobeerd en, voor mij vreemd genoeg, werkt alles nu. Zij het niet fantastisch. Ik heb er een andere Netgear GS108 (de simpelste versie) er tussen gehangen en nu komt alles netjes online etc. De AP geeft wel regelmatig aan dat de verbinding 'poor' is. Heeft iemand een idee hoe het kan dat de switch ertussen wel zorgt voor functioneren?
En liever nog, of dit ook op te lossen is want twee switchen in een schuur achter elkaar vind ik wat too much. (al lost dit kennelijk het probleem wel op)

edit: hoewel de switch nu wel functioneert in deze setup, is hij niet te banderen op IP (instellen), wel te pingen

[ Voor 16% gewijzigd door Proosst op 07-06-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05 11:31
En is hij wel te benaderen als je hem er rechtstreeks aan hangt?

[ Voor 62% gewijzigd door Pont Max op 09-06-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:27
Proosst schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:51:

[...]

Heb geen laptop dus moet het met de desktop doen (vandaar dat ik de switch op en neer sjouw)
IP heb ik dus en is hetzelfde. Pingen gaat ook prima... zo lang ik hem in huis aan sluit.

Die andere switch, welk IP-adres krijgt die waarop je hem kunt benaderen als hij in de schuur hangt?
Als je de Netgear in huis gebruikt, welk IP krijgt hij dan waarop je hem kunt benaderen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:09
Staat er CCA tussen de markings op je netwerkkabel?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
Staat er CCA tussen de markings op je netwerkkabel?
Okay ik begrijp dat sommige kabels betere kwaliteit hebben dat anderen, maar je trekt het nu wel heel ver door...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bertus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Okay ik begrijp dat sommige kabels betere kwaliteit hebben dat anderen, maar je trekt het nu wel heel ver door...
Als je het te ver door trekt kan dat met CCA inderdaad issues geven, vandaar de vraag.
Ik heb geen idee wat de afstand naar de schuur is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
dank jullie wel weer
Ora et Labora schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:10:
Die andere switch, welk IP-adres krijgt die waarop je hem kunt benaderen als hij in de schuur hangt?
Als je de Netgear in huis gebruikt, welk IP krijgt hij dan waarop je hem kunt benaderen?
Nu met de extra switch er tussen functioneert hij dus wel, maar kan ik hem niet benaderen als in dat ik in het menu van de switch kom. Als ik hem ping is de destination host unreachable maar pakketjes worden wel ontvangen. In huis kan ik hem gewoon benaderen op een intern IP adres.

V.w.b. de kabels, ik zal jullie het wat gedetailleerder uit proberen te leggen hoe ze liggen.
Vanaf de router in de meterkast ligt een cat 5e kabel in een leiding naar een wanddoos 10 meter verderop. Daar wordt deze verbonden via een keystone met de cat7 grondkabel die naar buiten gaat. De grondkabel richting schuur is 18 meter lang. Daar komt hij uit in een andere wanddoos en is dan verder verbonden met een cat 6 patchkabeltje naar de eerste switch (unmanaged dus geen IP). Daarna naar de eigenlijke switch in kwestie met een patchkabel. Al met al dus 28 meter netwerkkabel. Alle kabels hier in huis zijn volkoperkern en CCA komt er niet in. Alle kabels zijn ook individueel getest en slagen voor de test. Qua afstand zou het dus te doen moeten zijn. Lijkt me niet dat de mix van cat5e/6 en 7 hier een oorzaak van kan zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:27
Proosst schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:38:
dank jullie wel weer

[...]

Nu met de extra switch er tussen functioneert hij dus wel, maar kan ik hem niet benaderen als in dat ik in het menu van de switch kom. Als ik hem ping is de destination host unreachable maar pakketjes worden wel ontvangen. In huis kan ik hem gewoon benaderen op een intern IP adres.
Dat snap ik maar welke IP-adressen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
@Ora et Labora
192.168.1.22 (bedoel je die?) geen idee wat je daar uit zou kunnen herleiden maar ik ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door Proosst op 14-06-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Krijg uit het verhaal sterk de indruk dat je erg veel signaal verlies hebt. Zou alle aansluitingen nog eens controleren en extra aandrukken of aanknijpen. ook je hele traject even meten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Ik heb zojuist alle kabels individueel als in het geheel getest. Op de kabeltester gaan alle lampjes opeenvolgend per ader in de test branden. Of is er nog een andere manier van meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Wat voor keystones gebruik je exact? Het leest alsof overal RJ45 aan hangt.
Zo nee, heb je veel twists uit de aderparen gehaald?

Een deftige kabeltester kan wat meer truukjes dan een ledje laten branden. Die zijn wel fors duurder, wellicht dat je er ergens eentje kunt lenen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Ik gebruik de "standaard" zwart/wit keystones met een klein LSA strookje er op. Als ik dit traject even na loop heb ik in de router een RJ45 stekker, 10m verder aan dezelfde kabel nog een RJ45 die in een keystone gaat, deze cat7 kabel gaat naar de schuur en komt uit in een cat 6 wandcontactdoos. Hierop worden dan nu twee (patch) kabels aangesloten voor de twee switches.

Zou de leeftijd van de keystone hier iets in kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Krijg het gevoel dat je wel overal connectie hebt maar dat het ergens net aan is. Dit is alleen met een hele dure meter eruit te halen. Daar kan je natuurlijk een installateur voor vragen, maar persoonlijk zou ik de keystones er opnieuw aanzetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Oke ,check. Er zit maar 1 keystone tussen maar ik zal deze en de wandcontactdoos nog eens aandrukken en kijken wat dat voor resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Inmiddels alles nagelopen en evt nog wat verder aangedrukt maar het resultaat is nog hetzelfde.
Ik zou het ook enigszins raar gevonden hebben als het niet zo was want ik vind het onlogisch als je de switch aansluit, hij geen verbinding zou hebben door matige bekabeling, en met een extra switch incl. bekabeling er tussen, ineens wel.

Maar nog steeds dus op zoek naar een oplossing. Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 18:09

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Maak eens een reservering in je DHCP pool op het MAC-adres van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 19:49
Ik begrijp dit uit je verhaal :

- een "normale" switch in de schuur werkt prima.
- een PoE switch in diezelfde schuur (en zelfde utp kabel) werkt niet.

Maak je ergens toch geen sluiting op een PoE poort waardoor de switch eruitklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
EverLast2002 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:21:
- een "normale" switch in de schuur werkt prima.
Correct
- een PoE switch in diezelfde schuur (en zelfde utp kabel) werkt niet.
Klopt ook. Maar diezelfde PoE switch gemonteerd ná die gewone switch (daisy chain), werkt weer wel. Echter in beiden gevallen is de PoE switch niet bereikbaar.
De PoE functionaliteit werkt overigens wel want heb er nu een camera op aangesloten die prima draait.
Maak je ergens toch geen sluiting op een PoE poort waardoor de switch eruitklapt?
Hoe zou ik die sluiting maken? Ik zie geen verschil na aansluiten of andere poorten. Er 'klapt' dus als het ware niets uit want er veranderd niets.

Het bevreemd me zeer dat de PoE switch dus wél werkt als ik er een unmanaged switch tussen hang, maar niet als ik hem rechtstreeks aan de kabel hang.
Overigens geeft een AP regelmatig 'poor quality' aan, als ik hem aan deze setup hang. Mij is ook niet bekend of dit aan de vele verbindingen achter elkaar ligt, of aan de switch.
Pagina: 1