Aankoopadvies voor opslag (NAS)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-03 19:26
Momenteel heb ik al mijn dataopslag in Apple iCloud, maar gezien de geopolitieke situatie wil ik daarnaast een lokale opslag opzetten. Hierbij denk ik aan een NAS van Synology. Over dit merk hoor ik goede verhalen.

Mijn wensen zijn:
- Moet minimaal 2 schijven bevatten ivm RAID
- Moet foto's/video's van meerdere iPhones kunnen syncen
- Moet deze foto's / video' (en wellicht ook muziek) kunnen afspelen op een Apple TV (4K) via Wifi
- Moet gegevens vanaf oudere externe HDD's met 'oude' USB naartoe over kunnen zetten

Hierbij denk ik aan de DS224+ , DS225+ , DS725+
Qua merk van schijven ben ik er ook niet over uit, als het maar minimaal 2x 8TB is om toekomstbestendig te zijn.

Het budget is ongeveer 1000 Euro.

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren, alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:15
Kijk ook eens in het Ugreen topic. Dat is zijn prima NASsen voor wat je wilt, ik heb er ook zo een.

• Vic83
DrNizeGuy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:14:
Kijk ook eens in het Ugreen topic. Dat is zijn prima NASsen voor wat je wilt, ik heb er ook zo een.
Dankjewel! Waarom heb je voor Ugreen gekozen, en welke opstelling heb jij?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom RAID? Niet iedereen gebruikt dat voor de juiste redenen, vandaar de vraag

Waarom een +? Tenzij je er VMs op gaat draaien bied dat weinig meerwaarde.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Vic83
DaWizza schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:24:
Waarom RAID? Niet iedereen gebruikt dat voor de juiste redenen, vandaar de vraag

Waarom een +? Tenzij je er VMs op gaat draaien bied dat weinig meerwaarde.
Terechte vraag, maar ik kies voor RAID uit veiligheidsoverwegingen. De + zal ik dan wellicht afwege laten :-) Heb idd geen VM-ambitie.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Vic83 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Terechte vraag, maar ik kies voor RAID uit veiligheidsoverwegingen. De + zal ik dan wellicht afwege laten :-) Heb idd geen VM-ambitie.
RAID is geen beveiliging, maar wellicht is dat een semantische discussie ;)
Het is wel een middel voor het verhogen van de beschikbaarheid van je data.
Je zult te allen tijde een NAS ook weer ergens naartoe moeten back-uppen, dat kan een andere NAS buiten de deur zijn, een externe USB-HDD of cloud.

Denk daar dus ook nog even over na. Ik kies er zelf voor om de data periodiek naar USB HDD te zetten (veelal de statische data) en een deel naar een Hetzner storage box in Duitsland (persoonlijke data, dagelijks).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Vic83 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Omdat Synology de laatste jaren gekke sprongen aan het maken was en je bij Ugreen veel meer waar voor je geld krijgt. Ook is de Interface en App veel meer van deze tijd.

Als je een 2 Bay zoekt dan is dit model echt een aanrader uitvoering: Ugreen NASync DXP2800

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:38

dragonhaertt

@_'.'

Denk ook aan je backups.
Een NAS is handig om data te bewaren en te benaderen, maar het is geen robuuste backup oplossing.
Ga eens op zoek naar, náást je nas, een optie voor een offsite backup.

Zo heb ik bijvoorbeeld een Synology NAS met RAID, en een backup naar een NAS van een vriend van mij.
Hij heeft ook een backup draaien op mijn NAS.

Bij een brand, lekkage, stroomprobleem of ander soort defect in je NAS zijn mogelijk beide schijven tegelijk kapot.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:15
Vic83 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Ik had eerst een Synology maar die was al een tijdje EOL. De keuze ging dus tussen deze twee merken, maar de ugreen was toen ik het kocht een stuk goedkoper.

Kan niet anders zeggen dat het gewoon goed werkt en de interface is zeer gebruiksvriendelijk. Mocht je meer of anders willen dan kan je hier ook een ander OS op draaien (trueNAS), die vrijheid spreekt mij dan ook aan.
Pagina: 1