Verbouwen of verhuizen?

Pagina: 1
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:07
Mijn vraag:
Mijn vrouw en ik zitten in dubio wat te doen.

Huidige situatie:
Koopwoning. Bouwjaar 2009. 143m2.
Gekocht in 2018 voor 245.000. Huidige geschatte waarde 480.000. Rente 2.3% (vast).

Niks groots verbouwd sinds we er zitten, want er was een baby in aantocht destijds en 3 jaar later weer.
Wel zonnepanelen laten plaatsen.

Nu zijn we aan het kijken om een aantal zaken aan te pakken, waaronder:
- Nieuwe keuken
- Deuren en muren benedenverdieping aanpassen/verplaatsen.
- Vloerverwarming beneden (nu ontzettend lelijke convector radiatoren).
- Stuccen van de benedenverdieping

Later in de toekomst:
- Badkamer en toilet
- Achtertuin compleet herinrichten

En het liefst zou ik de bovenverdiepingen ook aan willen passen.

Alles bij elkaar een flinke kostenpost.
Hebben natuurlijk flinke overwaarde, dus zouden onze hypotheek kunnen uitbreiden en met dat geld deels de verbouwing bekostigen. Gaan de maandelijkse lasten natuurlijk wel omhoog.

Maar met al die verbouwingen vraag ik mij af of verhuizen naar nieuwbouw niet verstandiger is, zodat we van scratch alles naar eigen wens kunnen inrichten.
De huidige woningmarkt is echter niet prettig en ook nieuwbouwhuizen liggen niet voor het oprapen.
Rentestanden zijn ook niet mals (vergeleken met onze huidige 2.3%). Plus dan moet je een compleet huis inrichten wat ook niet goedkoop is.

Maar kijkende naar mijn leeftijd is het nu wel tijd om een knoop door te hakken. Gaan we nu nog 1x verhuizen en dan tegen pensioenleeftijd de hypotheek afgelost hebben. Of blijven we hier en gaan we verbouwen?

Al met al een hoop vraagtekens en ik zie alleen maar beren op de weg voor alle routes.

Mensen die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten? En wat en waarom hebben jullie gekozen?

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 05-03-2026 09:30 ]

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
Ja wij hebben dit ook gehad. Uiteindelijk verhuisd, maar of dat de beste keuze was? Nee denk ik. Simpelweg hogere maandlasten en ook hier moet het een en ander gebeuren. Wel blij met het huis, maar had liever de oude maandlasten uiteraard :)

Nieuwbouw van 143 m2 is wel aardig aan de prijs gok ik zo + dat deze woningen vaak kaal worden opgeleverd, dus dan ben je waarschijnlijk wel wat meer kwijt als dat je je huidige woning zou gaan verbouwen.

SiberischeHusky Shepsky

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

SeatRider

Hips don't lie

Ook belangrijk, hoe blij ben je met de huidige buurt/buren?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
Tenzij je daadwerkelijk zelf iets (laat) bouwen, zal je met projectbouw met dezelfde problemen zitten als waar je nu tegenaan loopt. Alles zal zo goedkoop mogelijk aan de regel van de wet voldoen, en als je het netjes gestukt wilt hebben oid, dan mag je er alsnog zelf doorheen. Zie ook alle feestelijkheden die voorbij komen in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3 en al het meerwerk wat erbij komt kijken.

Hoe blij ben je momenteel met je plekje? Zowel op straat/wijk/(stads/dorps)niveau?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het meeste wat je aangeeft moet ook bij een projectbouw woning gebeuren. andere dingen zoals de keuken en de badkamer zijn bij projectbouw vaak veel duurder dan de marktprijs. ik denk dat als je alles opteld je in de zeldzame situatie kan zitten waarbij verbouwen wel eens goedkoper kan zijn. Zelf zou ik niet teveel kijken naar beren, maar beginnen met wat je nu eigenlijk het liefste wil qua huis en locatie etc, wat verstandig is kan daarop volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 05-03-2026 09:54 ]

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:13

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik zou in deze huidige markt verbouwen als je daar goed zit. Op de nieuwe plek is ook maar afwachten wat voor buren je dan hebt en of je daar senang gaat zijn. Bij deze locatie kan je dat al invullen of je dat bent.

Daarnaast gaan je maandlasten omhoog bij een andere woning. Deze al hoe dan ook duurder zijn dan je huidige. Ook al heb je overwaarde.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PdeBie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:29:
- Nieuwe keuken

Later in de toekomst:
- Badkamer en toilet

Dit zijn allemaal klussen die je prima in eigen beheer kunt laten uitvoeren wat flink in de kosten kan schelen. Ook zijn sommige zaken zelf te doen, een keer een dagje een ingefreesde vloer aansmeren is prima te doen, daar hoef je niet speciaal weer iemand voor langs te laten komen of een aannemer overheen te hebben.

Een paar conclusies uit jouw verhaal:
Je woont er nu ~7 jaar met 2 kinderen waarbij de jongste nu ook al op de basisschool zit. Het klinkt niet alsof de woning niet voldoet. Qua salaris neem ik even aan dat je meer dan 30% meer verdient dan toen je er kwam wonen.

Er zijn een paar dingen waar je een keuze in kunt maken:
Extra hypotheek voor een verbouwing vind ik persoonlijk altijd tricky, want veel van de waarde die je toevoegt (keuken/badkamer) schrijf je harder af dan de aflostijd. Daarnaast gaan je maandlasten daarmee ook weer omhoog. Na een jaar of 8 in je huidige woning zou je prima in staat moeten zijn om in korte tijd een dergelijke verbouwing bij elkaar te kunnen sparen. Zeker als je niet alles in 1x gaat doen en de duurste smaak hebt. Heb je niet die ruimte, dan is er dus eigenlijk ook niet de ruimte om een duurdere woning te kopen.

Ook als de verbouwing nog wat tijd op zich laat wachten heb je de tijd om lekker te shoppen en rond te kijken. We hebben net de black fridays e.d. weer gehad, spaar tot de komende en ga dan lekker los op alles. Bedenk maar eens wat 10-20% korting op je verbouwing betekent onderaan de streep.

Nieuwbouw vs bestaand is echt wel een ding dat je anders moet aanvliegen qua financiën. Een nieuwbouw huis is niet hetzelfde als een v.o.n. prijs kunnen betalen, terwijl dat bij een bestaande woning wel gewoon zo is. De bijkomende kosten bij een bestaande woning zijn heel overzichtelijk en vaak ook heel laag te krijgen, maar bij nieuwbouw is dat minder. Zo zit je tijdens de volledige bouw al met dubbele lasten, die steeds verder oplopen. Alles is nieuw, dus overal moet 'je iets mee', terwijl in een bestaande woning bijvoorbeeld de tuin eigenlijk altijd gewoon zo te gebruiken is. Bij nieuwbouw kan dat echt een probleem zijn, dat je eerst tienduizenden euro's aan grondwerk en andere ellende hebt.
Ook is er bij nieuwbouw 1 moment waarop je alles moet beslissen (en moet kunnen betalen). Terwijl bij een bestaande woning je een werkende oplossing krijgt die je ook gewoon een tijdje zo kunt laten. Wil je die oven van €800 of €1600 euro, geef je €800 uit voor iets waar je niet blij mee bent? Terwijl bij een bestaande woning je een oven van x jaar oud krijgt en die werkt.

Over verhuizen en de woning aflossen voor je pensioen?
Tja, het is ook niet alsof je dan geen geld meer binnenkrijgt en over 10-20 jaar kun je prima een kleine extra aflossing doen als je er toch een paar jaar overheen schiet en je daarvan afwilt.
Maar veel belangrijker is dat dit alleen maar speelt als je duurder gaat wonen, terwijl als ik bijvoorbeeld op mijn 50ste of later verhuis ik waarschijnlijk een woning koop die dan een vergelijkbare waarde heeft als de woning waar ik dan vandaan kom. Dan heb je het vooral over bijkomende kosten, maar niet meteen een hypotheek van tonnen extra en maandlasten die pijn doen tot mijn 80ste. Maar aan de andere kant, misschien is dat dan wel mijn pensioen leeftijd :+

• Snickers
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:22
Zelf ook voor deze vraag gestaan vorig jaar. Wij hebben besloten te verkopen en zijn nieuwbouw gaan huren. Het vorige huis hebben we 4 jaar in verbouwing gezeten en ondanks dat het huis helemaal naar eigen smaak was verbouwd, konden we in de buurt niet aarden.

Dat was dan ook de doorslag om voor een nieuwe setting te gaan en van daaruit te bepalen wat we verder willen. Maar eerlijk gezegd zitten we nu zo lekker in dit huurhuis, dat het mogelijk nog wel even duurt voordat we weer verdergaan.

We hebben ook de vergelijking gemaakt verbouwen (aanbouwen in ons geval) vs nieuw kopen. Met de huidige markt kwam verbouwen altijd goedkoper uit. Ook scheelt dit de onzekerheid over waar je vervolgens terecht komt (buren, faciliteiten in de omgeving, staat van de oplevering nieuwe woning, etc.).

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik wil niet zeggen dat makelaars altijd gelijk hebben maar dat de locatie van een woning een belangrijke factor is, is zeker waar. Als je iets anders zou willen kopen kijk dan eerst naar de voor en nadelen van de locatie. Denk aan buren, parkeren, groen, scholen, winkels, tuin, uitgaan, sporten, reistijd voor werk etc. Als je daar geen voordelen in ziet dan lekker blijven zitten en verbouwen.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:51
Wat voor kostenplaatje verwacht je in beide situaties? Probeer dat eens in te schatten zou ik zeggen. Hoe gehecht ben je aan de omgeving? is de je huidige wijk af? dus alles netjes aangelegd, geen bouwwegen met rotzooi etc?

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:32
Zelfde situatie gehad. We hadden een leuk huisje met tuin. 18 jaar in gewoon en zowat alles opgeknapt, maar...... We wouden graag een ruimere badkamer en wat meer bergruimte. Doordat we al lang in het huis woonde hebben we kunnen verkopen met flink wat winst. Hierdoor een groter huis gekocht met een grotere badkamer en meer ruimte.

Al die dingen die jij opnoemt zul je in zeker maten ook in een ander huis krijgen. Wij hebben weer panelen en airco's laten plaatsen. En ondertussen zijn we ook naar (buiten)schilderwerk en onderhoud aan het kijken.
Een huis wat helemaal perfect is en waar niks aan gedaan hoeft te worden ga je niet snel vinden. Verbouwen brengt kosten mee, maar dat heb je met verhuizen ook.

Hoe graag woon je op die plek waar je nu zit? Kun je beter terecht komen, ook met reisafstand naar werk, scholen, winkels.....?
Hoe zijn de verhoudingen met de buren? Ben je gebonden aan een bepaalde wijk of plaats ? Als je meer gaan betalen maar het niet als een verbetering voelt dan moet je het niet doen.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
Dank jullie wel voor alle reacties.

De ligging van ons huis is meer dan goed voor ons. Tuurlijk zijn ook daar wel opmerkingen bij te plaatsen wat beter kan, maar dat heb je met elk huis op elke plek. Maar puur kijkende naar het huis: Het voldoet aan 90% van onze wensen. Liefst zou ik zelf nog een oprit willen hebben (die hebben we nu niet en daar is ook geen plek voor), maar kijkende naar de rest kunnen we hier echt nog jaren vooruit. Tot de kinderen het huis uit zijn en daarna. Daarom dat we verbouwen ook echt als serieuze overweging hebben, omdat we hier verder wel lekker wonen.

Natuurlijk heeft het huis ook dingen waar ik wel echt van baal. Zo zijn er bij de bouw bijvoorbeeld geen loze leidingen naar de bovenste verdieping aangelegd, waardoor ik boven aangewezen ben op Wi-Fi in plaats van bekabeld. En door de wijze waarop de electra loopt, kan ik ook niet heel makkelijk een buis van een stopcontact leegtrekken en vervangen door UTP. Maar het is vooral dat soort "geneuzel" waarvan ik denk.... hmmm als ik dat van scratch helemaal naar wens zou kunnen aanpakken, dan zou het NOG beter zijn.

@TheGhostInc sparen gaat inderdaad prima. Zeg niet dat het tegen de plinten opklotst, maar wij mogen zeker niet klagen.
Afgelopen jaren dan wel 2 auto's moeten kopen, wat voor een deuk in de spaarpot heeft gezorgd, maar niets wat we niet kunnen opvangen of in (relatief) korte periode weer aan kunnen vullen.

Idee is wel om de hele benedenverdieping in 1x te verbouwen en niet in fasen. Reden hiervoor is simpelweg: Liever 1x goed in de rotzooi en daarna genieten, dan meerdere malen tobben. Is ook gewoon praktischer met al het meubilair en spulletjes tijdelijk ergens moeten opslaan, kinderen, op de bovenverdieping moeten "wonen" enzovoort.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PdeBie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:38:
Idee is wel om de hele benedenverdieping in 1x te verbouwen en niet in fasen. Reden hiervoor is simpelweg: Liever 1x goed in de rotzooi en daarna genieten, dan meerdere malen tobben. Is ook gewoon praktischer met al het meubilair en spulletjes tijdelijk ergens moeten opslaan, kinderen, op de bovenverdieping moeten "wonen" enzovoort.
Helemaal mee eens.
Maar dan kun je de badkamer (en evt wc) een paar jaar uitstellen?
Daarmee splits je de verbouwing wel in 2-en en belangrijker de kosten ook.

Ik kan je zeggen dat een bestaande woning verbouwen met eigen geld erg relax aanvoelt. Elke euro waarde vermeerdering hoef je niet te vergelijken met de hypotheek. Je zit steeds luxer zonder dat het maandelijks meer kost. Sterker nog, elk jaar wordt het weer wat beter (meestal loopt je salaris op).

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
@PdeBie Dat er geen loze leidingen lopen vind ik wel een beetje een slap argument.
Er is altijd wel een mogelijkheid om kabels boven te krijgen.
Veel huizen hebben gewoon een leidingkoker.
En anders is er wel een hoek te vinden die op elke verdieping gunstig uitkomt.
Cv leidingen lopen ook door heel het huis.
En de ongebruikte coax of telefoonaansluiting boven kan je ook vervangen door utp.

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:43
Nieuwbouw zal ten alle tijden vele malen duurder zijn dan verbouwen.
Als je goed op de plek zit zou ik gewoon verbouwen. In fases, verspreid over een aantal jaar.
Maar een grof kostenplaatje is natuurlijk snel gemaakt. Reken eens uit wat een catalogus nieuwbouw je gaat kosten. Spiegel dat af met hetgeen wat je in je huidige huis wilt. Kun je alvast een oordeel op finacierings vlak maken.
TheGhostInc schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:56:
[...]
Er zijn een paar dingen waar je een keuze in kunt maken:
Extra hypotheek voor een verbouwing vind ik persoonlijk altijd tricky, want veel van de waarde die je toevoegt (keuken/badkamer) schrijf je harder af dan de aflostijd.
Kan me best voorstellen dat men liever 200 euro omhoog gaat in de maandlasten dan 50k van de spaarpot gebruikt. Maar dat is een persoonlijke afweging natuurlijk.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:37
Mijn vraag:
Mijn vrouw en ik zitten in dubio wat te doen.

Huidige situatie:
Koopwoning. Bouwjaar 2009. 143m2.
Gekocht in 2018 voor 245.000. Huidige geschatte waarde 480.000. Rente 2.3% (vast).

Niks groots verbouwd sinds we er zitten, want er was een baby in aantocht destijds en 3 jaar later weer.
Wel zonnepanelen laten plaatsen.

- Nieuwe keuken

Later in de toekomst:
- Badkamer en toilet

Hebben natuurlijk flinke overwaarde, dus zouden onze hypotheek kunnen uitbreiden en met dat geld deels de verbouwing bekostigen. Gaan de maandelijkse lasten natuurlijk wel omhoog.

Maar met al die verbouwingen vraag ik mij af of verhuizen naar nieuwbouw niet verstandiger is, zodat we van scratch alles naar eigen wens kunnen inrichten.
De huidige woningmarkt is echter niet prettig en ook nieuwbouwhuizen liggen niet voor het oprapen.
Rentestanden zijn ook niet mals (vergeleken met onze huidige 2.3%). Plus dan moet je een compleet huis inrichten wat ook niet goedkoop is.

Maar kijkende naar mijn leeftijd is het nu wel tijd om een knoop door te hakken. Gaan we nu nog 1x verhuizen en dan tegen pensioenleeftijd de hypotheek afgelost hebben. Of blijven we hier en gaan we verbouwen?

Al met al een hoop vraagtekens en ik zie alleen maar beren op de weg voor alle routes.

Mensen die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten? En wat en waarom hebben jullie gekozen?
Die keuze kan je natuurlijk alleen maar zelf maken. Verkijk je alleen niet op een nieuwbouwwoning, die krijg je ook niet "af" opgeleverd. Daar moet ook nog een nieuwe keuken in, waarschijnlijk een badkamer, alles geverfd, vloeren etc. Nog los van de inrichting dus. Al met al misschien net zo veel inspanning als een grote verbouwing in je huidige woning.

Daarnaast is de buurt, zoals gezegd, natuurlijk ook belangrijk. Ikzelf heb niets met nieuwbouw / vinex wijken. Betreft het hier een stad of een dorp? In een dorp zie je hier toch vaak veel mensen van "buitenaf" die toch iets minder met de buurt en het dorp zelf hebben.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Als je de oprit kunt missen en het eerstvolgende minpunt aan je huidige huis dat bij je opkomt het ontbreken van een loze leiding is dan zou ik lekker gaan verbouwen.
Het verbouwen dat je wil gaan doen klinkt ook niet heel rigoureus, een keuken, badkamer en tuin heb je bij nieuwbouw ook nodig.

Verder heb je van een huis waarin je al woont een veel beter beeld van wat er nodig is om het (nog meer) naar wens te maken dan bij een nieuwbouwhuis.
Pagina: 1