Mijn vraag:
Mijn vrouw en ik zitten in dubio wat te doen.
Huidige situatie:
Koopwoning. Bouwjaar 2009. 143m2.
Gekocht in 2018 voor 245.000. Huidige geschatte waarde 480.000. Rente 2.3% (vast).
Niks groots verbouwd sinds we er zitten, want er was een baby in aantocht destijds en 3 jaar later weer.
Wel zonnepanelen laten plaatsen.
Nu zijn we aan het kijken om een aantal zaken aan te pakken, waaronder:
- Nieuwe keuken
- Deuren en muren benedenverdieping aanpassen/verplaatsen.
- Vloerverwarming beneden (nu ontzettend lelijke convector radiatoren).
- Stuccen van de benedenverdieping
Later in de toekomst:
- Badkamer en toilet
- Achtertuin compleet herinrichten
En het liefst zou ik de bovenverdiepingen ook aan willen passen.
Alles bij elkaar een flinke kostenpost.
Hebben natuurlijk flinke overwaarde, dus zouden onze hypotheek kunnen uitbreiden en met dat geld deels de verbouwing bekostigen. Gaan de maandelijkse lasten natuurlijk wel omhoog.
Maar met al die verbouwingen vraag ik mij af of verhuizen naar nieuwbouw niet verstandiger is, zodat we van scratch alles naar eigen wens kunnen inrichten.
De huidige woningmarkt is echter niet prettig en ook nieuwbouwhuizen liggen niet voor het oprapen.
Rentestanden zijn ook niet mals (vergeleken met onze huidige 2.3%). Plus dan moet je een compleet huis inrichten wat ook niet goedkoop is.
Maar kijkende naar mijn leeftijd is het nu wel tijd om een knoop door te hakken. Gaan we nu nog 1x verhuizen en dan tegen pensioenleeftijd de hypotheek afgelost hebben. Of blijven we hier en gaan we verbouwen?
Al met al een hoop vraagtekens en ik zie alleen maar beren op de weg voor alle routes.
Mensen die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten? En wat en waarom hebben jullie gekozen?
Mijn vrouw en ik zitten in dubio wat te doen.
Huidige situatie:
Koopwoning. Bouwjaar 2009. 143m2.
Gekocht in 2018 voor 245.000. Huidige geschatte waarde 480.000. Rente 2.3% (vast).
Niks groots verbouwd sinds we er zitten, want er was een baby in aantocht destijds en 3 jaar later weer.
Wel zonnepanelen laten plaatsen.
Nu zijn we aan het kijken om een aantal zaken aan te pakken, waaronder:
- Nieuwe keuken
- Deuren en muren benedenverdieping aanpassen/verplaatsen.
- Vloerverwarming beneden (nu ontzettend lelijke convector radiatoren).
- Stuccen van de benedenverdieping
Later in de toekomst:
- Badkamer en toilet
- Achtertuin compleet herinrichten
En het liefst zou ik de bovenverdiepingen ook aan willen passen.
Alles bij elkaar een flinke kostenpost.
Hebben natuurlijk flinke overwaarde, dus zouden onze hypotheek kunnen uitbreiden en met dat geld deels de verbouwing bekostigen. Gaan de maandelijkse lasten natuurlijk wel omhoog.
Maar met al die verbouwingen vraag ik mij af of verhuizen naar nieuwbouw niet verstandiger is, zodat we van scratch alles naar eigen wens kunnen inrichten.
De huidige woningmarkt is echter niet prettig en ook nieuwbouwhuizen liggen niet voor het oprapen.
Rentestanden zijn ook niet mals (vergeleken met onze huidige 2.3%). Plus dan moet je een compleet huis inrichten wat ook niet goedkoop is.
Maar kijkende naar mijn leeftijd is het nu wel tijd om een knoop door te hakken. Gaan we nu nog 1x verhuizen en dan tegen pensioenleeftijd de hypotheek afgelost hebben. Of blijven we hier en gaan we verbouwen?
Al met al een hoop vraagtekens en ik zie alleen maar beren op de weg voor alle routes.
Mensen die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten? En wat en waarom hebben jullie gekozen?
[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 05-03-2026 09:30 ]