Verduurzamingstempo op de kaart (per gemeente/buurt) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Letzlo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:03
Eerder heb ik een thread gemaakt over de energielabelkaart op TransitieData waar ik aan heb gewerkt. Energielabels zijn leuk om te zien, maar de kwaliteit van de labels en de dekkingsgraad zijn wel discutabel.

Ik heb inmiddels weer een paar nieuwe kaarten af, waaronder eentje genaamd verduurzamingstempo: https://www.transitiedata.nl/verduurzamingstempo/. In plaats van theoretische energielabels laat deze de daadwerkelijke delta van gasverbruik zien, met een toggle voor de ontwikkeling van zonne-energie in dezelfde periode.

De visuele schaal loopt tussen een procentuele afname van 12% (traag) tot 35% (snel). Die percentages zijn gebaseerd op de werkelijke verdeling van alle buurten; −19% en −28% zijn de p25/p75 van de nationale verdeling.

De onderliggende data is data van de netbeheerders zelf (Enexis, Liander, Stedin, Coteq, en Rendo). Helaas rapporteren ze niet over dezelfde periode; Enexis is verwerkt vanaf 2022, de rest vanaf 2019 (en gaan soms nog langer terug, maar dit is een redelijk representatieve periode dachten we).

Benieuwd wat jullie er van vinden, en of de indeling snel/matig/traag logisch aanvoelt. Zoom in voor buurten.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:09
Leuk initiatief.
Het is blijkbaar niet per wijk maar per groep van wijken. In ieder geval in mijn woonplaats. Dat is dus wel grof en dat is een beetje jammer.

• Letzlo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:03
Je ziet standaard de gemeente (groep van wijken). Als je inzoomt zie je de buurten. Buurten zitten "onder" het niveau van wijken, dus dat is meer gedetailleerd.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Is dat altijd zo? Alle 3 de buurten bij mij in het dorp hebben hetzelfde percentage daling gasverbruik.
Hoe zit dat met niet aan te klikken buurten? Zijn daar geen gegevens van?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leuke kaart. Geen problemen met snelheid.
Paar vragen/opmerkingen:
  1. Is er een legenda? Wat betekent bijvoorbeeld Transitiesignaal Warmtenet-signaal bij de Elektrificatie-index
  2. Ik ben ingezoomd op wijkniveau en linksbovenin staat "Weergave gasgebruik zonne-energie" met daaronder "gasdaling". De kaart verandert als ik gasgebruik of zonne-energie neem, gasdaling zet de kleuren uit, maar blijft op gasdaling staan als ik de kaart met zonne-energie pak
  3. Als ik de kaart op gasdaling heb staan dan en over de wijken ga, dan verandert de informatie in de hover. Als ik naar zonne-energie ga dan is er voor sommige buurten geen data, maar de hover van de vorige buurt met data blijft actief

Signatures zijn voor boomers.