Verwachting Zigbee vs Matter over 2 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
Over twee jaar betrekken we een nieuwbouwwoning en die wil ik graag zo smart mogelijk maken.
Alle lampen via voice maar ook gewoon via schakelaars en schema's, boiler aansturing, WTW, Zonnepanelen, warmtepomp, batterij, camera's en evt ook keukenapparatuur.

Momenteel heb ik een Lidl zigbee kastje en stuur ik wat lampen aan voornamelik via Tuya. Verder heb ik Google Home speaker, Lenovo smart display en Google TV streamer staan. Nog niet een spectacular stap in het smart home domein. Ik heb nog een Pi 5 liggen die ik ooit gekocht heb om evt te gebruiken voor een smart home en registratie systeem.

Nu moeten we keuzes gaan maken in loze leidingen e.d. en heb ik de vraag uitstaan of de lichtschakelaars ook de blauwe draad hebben. Eigenlijk wil ik in mijn huidige woning de tijd gebruiken om te gaan testen (geen blauwe draad in de schakelaars) en dan kom je al snel op het vraagstuk of ik meer Zigbee devices zal kopen of moet gaan voor Matter over thread. Ik wil namelijk geen wifi belasting in huis en zoveel mogelijk bedraad overal aansluiten en liefst ook de aansturing zoveel mogelijk losgekoppeld van internet.

Theoretisch zou ik op matter over thread moeten gaan focussen als nieuwe standaard maar ik lees toch best veel feedback dat het allemaal toch niet zo lekker werkt out of the box. Terwijl Zigbee uitontwikkeld lijkt en goede reviews heeft en prijstechnisch ook wat interessanter is.

De vraag is dus kortom...... hoe kan ik de keuze maken voor over twee jaar waarbij ik nu al wil gaan testen in de huidige woning....hoe kijken jullie hiertegenaan?

Alle reacties

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-03 20:25
Het is onmogelijk om te weten hoe het gaat met Matter over 2 jaar (dat is nog best een lange tijd), ik zal als ik in jou schoenen zal staan waar nodig een loze leiding laten leggen (eventueel al bekabeld als ze een goede kabel gebruiken).
Nu moeten we keuzes gaan maken in loze leidingen e.d. en heb ik de vraag uitstaan of de lichtschakelaars ook de blauwe draad hebben
Bij ons heeft de aannemer (eigen bouw en geen project) dat wel gedaan, heb er niet om gevraagd maar ben blij dat het er ligt, dus ik vermoed als je erom vraagd dat het gewoon kan (uiteraard in vele gevallen tegen een meerprijs..)

Misschien nog wel iets om over na te denken, waar wil je je netwerkswitches gaan plaatsen in veel gevallen is het mogelijk om alle loze leidingen ergens anders te laten uitkomen dan in de meterkast, het maakt voor de electricien niet uit of het de meterkast is of b.v. een zolder (uiteraard tegen meerprijs ;))

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je zal nooit op 1 ecosysteem blijven als het om domotica gaat. Zoek dingen bij elkaar die op dat moment goed werken. Verlichting en schakelaars zou ik wel op 1 systeem houden zodat je het kan inregelen dat het ook zonder een centrale controller blijft werken (dat doet overigens bijna niemand omdat dit ingewikkeld is).
Voor overige aansturing en sensoren kies gewoon wat bij elke toepassing het beste past. Dan met Home Assistant alles aan elkaar knopen. Zo krijg je geen lock-in met een bepaalde standaard of merk.
Wat je in 2 jaar wachten wel kan doen is de prijzen in gaten houden en toeslaan als er een goede aanbieding is.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-03-2026 10:14 ]

• PaPi36
LightStar schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:02:
Het is onmogelijk om te weten hoe het gaat met Matter over 2 jaar (dat is nog best een lange tijd), ik zal als ik in jou schoenen zal staan waar nodig een loze leiding laten leggen (eventueel al bekabeld als ze een goede kabel gebruiken).

[...]

Bij ons heeft de aannemer (eigen bouw en geen project) dat wel gedaan, heb er niet om gevraagd maar ben blij dat het er ligt, dus ik vermoed als je erom vraagd dat het gewoon kan (uiteraard in vele gevallen tegen een meerprijs..)

Misschien nog wel iets om over na te denken, waar wil je je netwerkswitches gaan plaatsen in veel gevallen is het mogelijk om alle loze leidingen ergens anders te laten uitkomen dan in de meterkast, het maakt voor de electricien niet uit of het de meterkast is of b.v. een zolder (uiteraard tegen meerprijs ;))
Goede tips. Zeker ook van die loze leidingen elders laten uitkomen. Ik ging ervan uit dat de meterkast enige optie zou zijn.

• PaPi36
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:06:
Je zal nooit op 1 ecosysteem blijven als het om domotica gaat. Zoek dingen bij elkaar die op dat moment goed werken. Verlichting en schakelaars zou ik wel op 1 systeem houden zodat je het kan inregelen dat het ook zonder een centrale controller blijft werken (dat doet overigens bijna niemand omdat dit ingewikkeld is).
Voor overige aansturing en sensoren kies gewoon wat bij elke toepassing het beste past. Dan met Home Assistant alles aan elkaar knopen. Zo krijg je geen lock-in met een bepaalde standaard of merk.
Wat je in 2 jaar wachten wel kan doen is de prijzen in gaten houden en toeslaan als er een goede aanbieding is.
Dank, ook hier paar goede tips. Eigenlijk kan ik nu dan matter en zigbee gaan combineren in een test in eens huidige huis. En eens leren hoe Home assistent werkt. De spullen heb ik toch al grotendeels. Dan ga ik wat testen met ikea matter devices erbij bijvoorbeeld. En ook maar eens wat trackers op zigbee en matter lampen en schakelmateriaal aanzetten.
Zou ik home assistent dan vooral op de pi5 moeten zetten en die dan altijd aan laten staan?