• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:59

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Oké toegegeven het zijn niet 100% "persoonlijke financiën" maar alsnog.
Ik zit dus met de volgende situatie. Ik heb altijd een persoon gehad die mijn
financiën zowel persoonlijk als zakelijk (holding/B.V.) verzorgde, deze persoon
is alleen met pensioen en ik zit dus met een kwestie waarvan ik een soort
onderbuikgevoel heb dat dit niet klopt. De feiten:

- Ik "huur" een auto operational lease in mijn holding/B.V.
- Eerder kon ik de BTW op de huur gewoon aftrekken.
- Nu wordt er "correctie privégebruik" toegepast.
- Ik betaal natuurlijk gewoon bijtelling.

Voor mijn gevoel klopt de nieuwe situatie niet, ik heb wat rond gekeken
op internet en ik zie inderdaad dat correctie privégebruik een ding is maar
ik kan amper vinden of dit van toepassing is op huur/operational lease.
De voorbeelden die ik kan vinden gaan over "een B.V. koopt een auto..."
maar dit is niet van toepassing. Gezien dit een holding is heeft dit uiteraard
betrekking op mijn persoon.

Ik heb eigenlijk een simpele vraag, weet iemand of:
1: De "oude" situatie correctie is? Dus BTW aftrekken op de huur auto zonder correctie privégebruik.
2: De "nieuwe" situatie correctie is? Dus BTW aftrekken op de huur auto met correctie privégebruik.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik volg je niet helemaal.

Je hebt een holding, die huurt een auto. Vervolgens rij jij 'een auto op de zaak', zonder kilometerregistratie (of iig meer dan 500 km prive per jaar). Ik ga er even van uit dat je in dienst bent bij je holding.

De bijtelling is voor je inkomstenbelasting.
De correctie privégebruik is een 'extra' btw die je in de aangifte van Q4 doet van je btw aangifte in je holding
De btw op de huur vraag je terug (in de holding) bij iedere aangifte btw (kwartaal of maand)

De exacte berekening voor correctie privégebruik is een beetje afhankelijk welk percentage je kan pakken, en of je gaat rekenen op basis van daadwerkelijk gereden kilometers en betaalde btw.

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 26-02-2026 13:07 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Allemaal correct ik ben helaas verplicht mijzelf een DGA salaris uit te keren en ben dus in dienst bij mijn eigen holding, ik hou geen kilometerregistratie bij en betaal netjes (privé) bijtelling. Mijn probleem is dus dat mijn BTW aangifte dus negatief was, wat normaal niet kan in mijn constructie en wat bij mij overkomt als "raar". Hoe kan ik meer BTW betalen als ik aftrek in eerste instantie. Maar jouw opmerking over Q4 is nu opeens logisch.. Dit wordt dus niet per aangifte/kwartaal verrekend maar slechts 1x per jaar (in Q4?). Percentages daar gelaten in mijn hoofd kun niet meer betalen als je überhaupt kan aftrekken (per aangifte) maar als dit 1x per jaar is klopt dit natuurlijk wel. Ik denk dat ik mijn conclusie heb gebaseerd op de laatste aangifte (Q4) wat gelijk viel met de wisseling van de wacht. Mijn TS was niet echt duidelijk maar mijn administratie is dus overgenomen door een nieuw persoon na Q3..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.

Ook met alle soorten van lease moet je privégebruik corrigeren.
https://www.belastingdien...egebruik_auto_van_de_zaak

• MasterL

MasterL

Topicstarter
@jadjong Dat is ook prima, ik denk dat het in mijn situatie een soort van "perfect storm" was. Ander persoon die mijn financiën regelt, opeens meer omzetbelasting betaling als ik terugkrijg. Als wat @gorgi_19 zegt juist is dat dit eenmalig is in Q4 is er ook geen enkel probleem, dit heb ik alleen nooit zo begrepen en heb de aanname gedaan dat dit de situatie is voor elke aangifte. Als de situatie is dat dit alleen in Q4 verrekend wordt is dit ook niet z'n big deal.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:25
jadjong schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:25:
Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.

Ook met alle soorten van lease moet je privégebruik corrigeren.
https://www.belastingdien...egebruik_auto_van_de_zaak
Ja, dit dus. BTW-aftrek is bedoeld voor zakelijke kosten en als je een auto privé gebruikt is het dus niet meer puur zakelijk. Daarom moet je corrigeren volgens een door de belastingdienst vastgesteld tarief. Daar heb ik ook mee te maken in een miljoenenbedrijf, voor elke leaseauto die wij hebben en die privé gereden wordt moet ik deze correctie maken.

Is bijvoorbeeld ook de reden waarom btw op dingen als bedrijfsuitjes en geschenken niet afgetrokken mag worden en je zelfs een correctie voor je VPB moet maken voor dergelijke zaken. Er zal altijd enige privécomponent in dit soort kosten zitten en dan wil de belastingdienst pertinent niet dat je het volledig aftrekt.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Mensen, nogmaals wellicht heb ik het verkeerd begrepen.. Duidelijk.
Nogmaals als @gorgi_19 gelijk heeft en dit wordt 1x per jaar in Q4 verrekend geen probleem dit is alleen niet iets wat ik heb begrepen. Wat ik heb begrepen is dat dit elke periode het geval zou zijn en ja dan komt de rekensom niet uit. Wellicht verkeerd of onvolledig geïnformeerd door het bedrijf waarbij ik mijn administratie toevertrouw.
En ja WKR is een drama, ik weet het.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:25
MasterL schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:54:
Mensen, nogmaals wellicht heb ik het verkeerd begrepen.. Duidelijk.
Nogmaals als @gorgi_19 gelijk heeft en dit wordt 1x per jaar in Q4 verrekend geen probleem dit is alleen niet iets wat ik heb begrepen. Wat ik heb begrepen is dat dit elke periode het geval zou zijn en ja dan komt de rekensom niet uit. Wellicht verkeerd of onvolledig geïnformeerd door het bedrijf waarbij ik mijn administratie toevertrouw.
En ja WKR is een drama, ik weet het.
Klopt, het is een bepaald percentage van de nieuwwaarde van de wagen die je dient op te geven bij de BTW-aangifte van Q4 (of december als je het per maand doet). Dus zeker niet elke periode, het is slechts eens per jaar.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:58

Herman

FP ProMod
Als je uitsluitend BTW belaste omzet hebt:

Alle voordruk op de autokosten terugvorderen.
BTW correctie maken van 2,7% van cat.w. Boeking luidt:
Kosten (W/V)
@BTW privegebruik auto (balans, schuld)

Uitzondering: correctie is nooit hoger dan het totaal van de genoten voordruk.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Bedankt allemaal, mijn fout was dat ik Q4 geëxtrapoleerd heb naar Q1,2 en 3 wat dus onterecht was. Het is nu volledig duidelijk.
Pagina: 1