Schuimbeton ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• satori_1978
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-02 23:16
Mijn jaren 30 woning is toe aan een nieuwe vloer. Het is oud, versleten en de constructie waar de vloer op steunt is ook niet fantastisch. De vloer isoleert ook niet meer.

Nu ben ik aan het overwegen of schuimbeton een goede optie is. Broodjesvloer is ook een optie maar dit vind ik wel zeer duur. Mijn buren hebben ook schuimbeton en dit ziet er zeer strak uit en met de vloerverwarming is dat comfortabel. Maar uiteraard is er geen kruipruimte meer. De leidingen worden ook in het beton gegoten, van wat ik begreep.

Wie heeft er nog meer schuimbeton en wat zijn de ervaringen? Is het mogelijk om oa electra leidingen in een goot te frezen zodat je er toch bij kan als het nodig is? Ik wil er ook vloerverwarming in dus weet ook niet of dit qua veiligheid kan.

Awaken

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:44
als je de zoekfunctie gebruikt op schuimbeton dan zie je ervaringen genoeg volgens mij. het wordt met regelmaat beschreven hier.
ja je kan er een leiding in frezen maar daar komt dan weer je afwerking overheen. gewoon goed bedenken waar je water, afvoeren en elektra wil hebben en desnoods wat loze buizen extra en klaar, volstorten maar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
satori_1978 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:10:
Mijn jaren 30 woning is toe aan een nieuwe vloer. Het is oud, versleten en de constructie waar de vloer op steunt is ook niet fantastisch. De vloer isoleert ook niet meer.

Nu ben ik aan het overwegen of schuimbeton een goede optie is. Broodjesvloer is ook een optie maar dit vind ik wel zeer duur. Mijn buren hebben ook schuimbeton en dit ziet er zeer strak uit en met de vloerverwarming is dat comfortabel. Maar uiteraard is er geen kruipruimte meer. De leidingen worden ook in het beton gegoten, van wat ik begreep.

Wie heeft er nog meer schuimbeton en wat zijn de ervaringen? Is het mogelijk om oa electra leidingen in een goot te frezen zodat je er toch bij kan als het nodig is? Ik wil er ook vloerverwarming in dus weet ook niet of dit qua veiligheid kan.
Vloerverwarming:
https://www.google.com/se...mbeton+en+vloerverwarming

Elektra en schuimbeton:
electrabuis en rioolbuis in schuimbeton

Je zal toch echt met gerichte vragne moeten komen.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49

Asteroid9

General Failure

Het korte antwoord: ja, kan allemaal prima.
Vloerverwarming is volkomen standaard bij schuimbeton.

Riool en waterleiding liggen perfect gefixeerd in het schuimbeton, kan niks mee gebeuren en gaat rustig tientallen jaren mee.
Loze leidingen gewoon goed van tevoren bedenken en meenemen voor het storten.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Voordeel is dat je voorbereiding zelf kan doen, dus scheelt aardig in de kosten.

Wij hebben trouwens oude vloer eruit -> egaliseren -> Pir platen -> schuimbeton -> vloerverwarming -> cementdekvloer.

Pir platen waren gewoon nog over en waren we mooi kwijt. Geen idee of het helpt qua isolatie.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:39
Een belangrijke tip is wel om onder het beton een goede plastic dampremmende laag aan te brengen. Uiteindelijk zal vocht anders uit de bodem door je beton gaan en als je dan een anhydrietvloer hebt met een dampdichte laag erop zal het fout gaan.

En hou na het storten alles open maar weer katten, die ruiken het stierenbloed en storten zich er zo in.

[ Voor 18% gewijzigd door technopeuter op 25-02-2026 09:33 ]

diskeltische lurker

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
technopeuter schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:32:

En hou na het storten alles open maar weer katten, die ruiken het stierenbloed en storten zich er zo in.
Stierenbloed?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-03 19:48
Bekijk ook eens EPS beton (ik heb goeie ervaring met betopor), dat is dacht ik goedkoper en isoleert beter (en ik leer net bij dat er ook geen stierenbloed in zit :+ ).

We hebben er de vloerverwarming zo op getackered (en een aantal latten met elke 5cm een opening waar de buizen in klikken) na een velletje folie met hokjes 10x10cm er op uit te rollen, dat ging zeer vlot en eenvoudig zo. Wel een beetje voorzichtig zijn, je schopt het wel kapot als je wil (lijkt een isomo plaat de eerste dagen, later wordt het harder).

Voor je leidingen: een plastic mantelbuis met een trekdraad, kan je achteraf nog gemakkelijk electriciteit en netwerk in leggen. Naar de regenwaterput heb ik een regenpijp van 110mm gelegd, bochten van 45°, dan kon ik er gemakkelijk achteraf een multilayer waterleiding door duwen naar de pomp.

Maar hoe vaak vernieuw je eigenlijk elektriciteitskabels (en kunnen die dan niet via het vals plafond)? Wat extra draden/buizen aanleggen is flink goedkoper dan een kruipruimte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
Hoeveel hoogte heb je beschikbaar en wat voor isolatiewaarde wens je te bereiken? Ik sluit me namelijk aan bij @naftebakje en kijk ook eens naar EPS-beton, o.a. Schuim of EPS beton.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-03 09:43
vol gooien met zand. Ruwe betonvloer, isolatie en cementdekvloer met vloerverwarming d'r in is ook een optie. De aannemers die hier binnenkomen zijn weinig enthousiast over schuimbeton of eps beton

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schuimbeton heeft zich inmiddels wel redelijk bewezen, het gaat bouwkundig vooral om de vraag of je niet je vloer gaat loskoppelen van je huis terwijl dit niet de bedoeling is (ongelijk verzakken) en de vraag of je een kruipruimte wil of niet. Dat eerste is situatie afhankelijk en gezien je buren het hebben zal het wel goed zijn.Dat tweede is een persoonlijke voorkeur/keuze. m.a.w. doe vooral waar je je goed bij voelt

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 03-03-2026 15:28 ]

• JoghoJogho
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-03 10:56

JoghoJogho

Ben een Superkruug

Jaar geleden het huis (uit 1961)van mijn dochter helemaal leeg getrokken en er in 2 lagen (met paar dagen ertussen) bijna 1 meter schuimbeton erin. Daarop vloerverwarming en een afwerkvloer. Afgewerkt met egaline en daarna PVC geplakt. Nergens meer radiatoren beneden, ideaal. Zoals veel anderen al aangeven, alles van tevoren goed bedenken en onder de schuimbeton meestorten. Dampwerend plastic eronder. Kruipruimte zit nog wel onder de keuken en de gang en we hebben een toegang gemaakt met een kozijn met luik in de kelder. In de kelder zit ook gas, water en elektra dus nutsbedrijven kunnen er altijd bij.

Aannemers die er niet enthousiast over zijn hoor ik voor het eerst. Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen maar baal dat ik het bij mezelf ook niet gedaan heb toen ik paar jaar terug grote verbouwing had. Dochter is er in ieder geval heel blij mee.

Mocht je interesse hebben, ik heb wel foto's.

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

• KevkeHMD
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-03 22:26
Toevallig dat ik dit tegen kom, wij hebben een eigen bedrijf wat schuimbeton aanbrengt. Overigens is dat verhaal van stierenbloed niet meer waar. Dit was vroeger wel zo, tegenwoordig word er een heel ander schuimmiddel gebruikt op basis van natuurlijke producten ( geen bloed of dierlijke middelen ).

Schuimbeton gaat perfect in combinatie met vloerverwarming!

*knip*
Zo direct je bedrijf aanbieden, valt onder spam en is niet toegestaan.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 04-03-2026 09:43 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:44
KevkeHMD schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:12:
Toevallig dat ik dit tegen kom, wij hebben een eigen bedrijf wat schuimbeton aanbrengt. Overigens is dat verhaal van stierenbloed niet meer waar. Dit was vroeger wel zo, tegenwoordig word er een heel ander schuimmiddel gebruikt op basis van natuurlijke producten ( geen bloed of dierlijke middelen ).

Schuimbeton gaat perfect in combinatie met vloerverwarming!

[Mbr]*knip*
Zo direct je bedrijf aanbieden, valt onder spam en is niet toegestaan.[/]
Dus schuimbeton is nu ook Vegan, wat is de wereld toch lekker bezig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• KevkeHMD
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-03 22:26
No Hands schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Dus schuimbeton is nu ook Vegan, wat is de wereld toch lekker bezig.
Haha een soort van 😂 Het is wel recyclebaar. En de overheid verleent ook subsidie, bij ons al vanaf 30 centimeter dikte. €5,50 per m2 bij een enkele subsidie maatregel, en bij 2 verdubbelt die naar €11,- per m2!
Pagina: 1